MSI vraagt om bios feedback.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 17.080 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij van MSI hebben gezien dat er een hoop mensen met kennis hier zitten met betrekking tot moederborden. Voor de volgende generatie moederborden zijn we op zoek naar feedback voor de bios, overklokken en de borden zelf.

Welke functies wil jij graag in de bios zien van de toekomstige moederborden van MSI (beide Intel en AMD)?

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.eu/img/post/P45.jpg

Om een voorbeeld te geven :

- Extra memory dividers (mocht dat technisch mogelijk zijn in de bios om een zo stabiel mogelijk bord te maken voor de overklokker.

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.eu/img/post/divider.jpg

- Meer help features bij iedere optie in de bios zodat een leek ook weet wat een functie precies doet

- Meer info met betrekking tot geheugen settings

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.eu/img/post/memory.jpg

- Extra voltage settings voor een nog makkelijkere overclock

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.eu/img/post/voltage.jpg

Dus mijn laatste vraag is, wat willen jullie in onze nieuwe bios zien? Wellicht hebben jullie dingen die wij over het hoofd gezien hebben in onze brainstorm sessies op de technische dienst :)
Verdere suggesties met betrekking tot moederborden en overklokken zijn ook heel erg welkom.

Michael, Technical Engineer MSI Nederland

- Wat is er al voorgesteld -

Om een idee te krijgen hoe onze bios er op dit moment uit ziet kan je deze review misschien eens doorlezen. Het liefst zou ik graag ideeen zien van mensen die zelf een MSI bord hebben gebruikt om te overklokken.
http://enthusiast.hardocp...1NiwyLCxoZW50aHVzaWFzdA==

- Extra uitleg bij iedere bios functie, of in de bios zelf, of als een extra manual in de moederbord doos.
- Het aanpassen van tRD in de bios in plaats van gebruik te maken van tools zoals Memset
- Meer handmatige multipliers en het meer handmatig instellen van CPU en Memory snelheid verhoudingen zonder dat deze gelocked zijn aan de CPU (voor memory in dit geval).
- Kleinere voltage stappen voor memory, bijvoorbeeld stappen van 0.5 (ook als je boven de 2.10V gaat)
- Kleinere voltage stappen voor CPU, 0,01/0,02V.
- Grotere ranges voor memory settings (bijvoorbeeld 52 of hoger voor tRFC)
- Opslaan van bios settings op externe media (USB of Floppy)
- Mogelijke OC guide bijvoegen die de basics van overklokking bespreekt
- Naar de 'auto' waardes in de bios de waarde neerzetten wat het echt is -> bv. auto (2.10V)
- 4, 5 stappen om je fan speed in te stellen in de bios op een bepaalde snelheid met betrekking tot temperatuur van je CPU.
- Er zijn nu twee opties voor memory settings, Auto of manual. Een optie maken zodat je alles manual kan instellen maar ook verschillende opties op Auto kan zetten (vooral handig voor waardes die je niet weet van je memory modules) die uitgelezen worden uit de SPD.
- Tools om je bios te kunnen openen in Windows zodat je kan zien wat voor functies er in een nieuwe bios zitten voordat je deze flashed.
- Meerdere niveau's in de bios, beginner, advanced bijvoorbeeld, of OC en non OC.
- Screenshot functie
- Spelfouten weghalen uit de bios en opstartschermen
- Hogere resolutie voor het bios scherm (800*600 / 1024*768)
- Het instellen van snelheden voor de andere system fans
- Temp readings uit kunnen zetten voor het overklokken van je systeem zodat het bord niet automatisch afsluit
- Meerdere cores uit kunnen zetten in de bios.
- Fan speed readouts uit kunnen zetten omdat sommige fans te langszaam draaien word de RPM verkeerd weergegeven.
- implementeren van meet functies op het moederbord zodat je met een multimeter je voltages kan uitlezen
- Aanpasbare Vcore Droop.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Erg mooi initiatief :)

Even voor de duidelijkheid: dit topic is in overleg met T.net/GoT crew tot stand gekomen en heeft dus uiteraard onze volledige steun. Verder gelden hier gewoon zelfde regels als elders op GoT, dus on-topic, vriendelijk en behulpzaam posten.

En om inhoudelijk af te trappen:
Er kan al zeer veel met de huidige BIOSsen, maar wat we hier in PMG vaak zien is dat de gemiddelde gebruiker helemaal geen raad weet met de functionaliteit die erin zit. Daarom zou ik denken dat er veel winst te behalen zou zijn uit betere (uitgebreidere) documentatie bij de verschillende opties (met name de text die er bij "Help Item" verschijnt)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:24:
En om inhoudelijk af te trappen:
Er kan al zeer veel met de huidige BIOSsen, maar wat we hier in PMG vaak zien is dat de gemiddelde gebruiker helemaal geen raad weet met de functionaliteit die erin zit. Daarom zou ik denken dat er veel winst te behalen zou zijn uit betere (uitgebreidere) documentatie bij de verschillende opties (met name de text die er bij "Help Item" verschijnt)
Dankje voor de vriendelijke welkom ;) wat je voorstelt is een van de opties die we inderdaad aan het verbeteren zijn (en al bij Taiwan voorgelegd hebben). We willen bij iedere functie (vooral in het cell menu) een meer uitgebreide documentatie zodat het allemaal een stuk duidelijker word!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:09

StarWing

Huh ?!?

Daarvoor niet noodzakelijk in de bios zelf, maar evt met een bijgevoegde doc of txt file.

Das trouwens niet van toepassing op MSI alleen, maar voor allle mobo fabrikanten. Ik heb onlangs ongeveer 2 dagen zitten googlen vooraleer ik alle functies en instellingen begreep van m'n DS3

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:57
Wat ik aan de bios van de K9A2 Platinum bios mist is:

Als ik mijn pc te ver overgeclocked heb gaat de pc na een paar keer automatisch rebooten de default settings laden. Ik krijg dan een melding om op een toets te drukken. Echter is de usb controller dan nog niet actief waardoor ik niet met een usb toetsenbord verder kan. Dus moet ik een oude ps2 toetsenbord uit de stof halen om dit te bypassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:57
Is het mogelijk om de bios van je MSI bord uit te lezen zodat alle opties netjes op een rij komen te staan? Zo is het voor ons ook makkelijk om aan te geven op welke plek wij eventueel nog een toepassing c.q. aanpassing zouden adviseren.

Het uitlezen van de bios zou voor beide partijen voordeel kunnen opleveren, aangezien wij dan niet heel erg omslachtig hoeven aan te geven wat we bedoelen en voor jullie (lees MSI) is het makkelijk om te kijken op welke plek het geimplementeerd zou kunnen worden.....

Verder wil ik jullie zeker een schouderklopje geven vanwege dit geweldige idee. En tevens ook tweakers willen bedanken voor het openstaan voor dit soort sameenwerkingen. Hopelijk komen er meerdere fabrikanten nu MSI de stap heeft gemaakt. Nogmaals lof voor tweakers en MSI :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Om te beginnen de mogelijkheid om tRD (performace level) vanuit bios aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
Moet als 1e zeggen dat ik dit een geweldig initiatief vind :)

Ten 2e heb ik bij mijn laatste 2 systemen allebei een MSI Bordje gehad

Msi P35 Platinum
Msi P7n Platinum

Met Beide moederbordjes heb ik mijn Intel E6750 met gemak van 2.6ghz naar 3.4 ghz met FSB:RAM op Ratio van 1:1,

Ik persoonlijk edit me post later als ik ergens op kom wat me wel interessant lijkt om te melden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Ik heb zelf maar 1 MSI bord liggen (p965 platinum) en verder heb ik geen ervaring met msi borden. Wat mij wel opviel was dat de bios updaten heel omslachtig is. Het zou mooi zijn als er net als bij Asus bijvoorbeeld een makkelijke optie ingebouwd wordt. Hoe dat bij nieuwere borden zit weet ik niet, misschien is dat al veranderd. Gewoon een USB stick oid erin en dan updaten. Lekker makkelijk :)

Ook zou het handig zijn als je een optie van auto afhaalt deze dan de standaard waarde krijgt. Gelijk zelf alles moeten kiezen kan lastig zijn.Als ik meer dingen bedenk zal ik het erbij editten :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
muppet99 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:40:
Is het mogelijk om de bios van je MSI bord uit te lezen zodat alle opties netjes op een rij komen te staan? Zo is het voor ons ook makkelijk om aan te geven op welke plek wij eventueel nog een toepassing c.q. aanpassing zouden adviseren.
Deze tools zijn er wel (genaamd AMIBCP bijvoorbeeld) het probleem van deze tools zijn dat deze niet voor iedere bios werken.

Waar ik naar op zoek ben is dit, mocht je zelf een MSI bord hebben kijk eens door de settings heen. En laat weten of je functies tegen komt die niet nuttig zijn, of juist functies die er nog niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Wat mij vaak opvalt aan BIOSen (zowel van MSI als andere fabrikanten) is dat ze door het uit handen nemen van werk voor de gebruiker sommige dingen lastig te controleren maken. Wij, Tweakers, zien echter graag dat alles maar dan ook echt in te stellen is als we dat willen.

Ik zal eea. toelichten aan de hand van een voorbeeld.

Voor de AMD CPU's geldt dat de memory-divider afgeleid wordt van de gevonden maximum geheugen snelheid en de snelheid waar de CPU zelf op loopt. Deze divider wordt dan ook door de BIOS ter plekke uitgerekend en opgegeven aan de CPU. Het probleem dat ik hiermee heb is echter dat ik bijvoorbeeld ook zelf graag deze divider zou willen kunnen kiezen in plaats van het moeten zoeken naar instellingen waarmee ik de gewenste divider als uitkomst naar voren komt.

Bijvoorbeeld, ik heb een Athlon64 X2 3800+ in combinatie met DDR400. Als ik de CPU ga overklokken en het geheugen mag niet mee omhoog, dan wordt ik gedwongen om een 'target' geheugensnelheid te kiezen aan de hand waarvan het BIOS uitrekent wat de divider wordt en daadwerkelijk wordt doorgegeven aan de CPU.

Persoonlijk denk ik dat het wenselijk zou zijn als dit soort zaken zo min mogelijk 'abstract' gemaakt worden voor hen die daar aan willen sleutelen. Kortom, moeilijke dingen verbergen is prima, zo lang ze maar weer naar voren kunnen komen.
Viss schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:42:
Om te beginnen de mogelijkheid om tRD (performace level) vanuit bios aan te passen :)
Dit is nog zo'n voorbeeld van een instelling die door het BIOS afgehandeld wordt maar voor de gebruiker verborgen wordt. Verbergen is prima, zo lang men er nog wel maar aan kan.

[ Voor 12% gewijzigd door kalizec op 19-03-2008 10:59 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
De mogelijkheid om TRFC waarden van 52 of hoger vanuit bios te selecteren m.b.t. het overclocken van 2x2gb of 4x2gb dimms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Nog een paar andere tips op basis van K9A2 Platinum:

Ik vind de volt regeling in de bios waardeloos. Dat komt doordat de stappen veelste groot zijn of er missen tussenstappen

Geheugen
1,80v - 1,85v- 1,90v - 1,95v - 2,00v - 2,05v - 2,10v - 2,20v ...... 2,50v - 2,60v Waar zijn de tussenstappen boven de 2,10 volt?

CPU
1,359v - 1,399v - 1,43?v - 1,47?v. Zijn stappen in 0,01 volt niet beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien is het handig om plaatjes te geven van de meer recente bios' van jullie. Hier op het forum is MSI niet bepaald het meest populaire merk, maar als je feedback wilt hebben van GOT members zullen plaatjes van de meest belangrijke bios opties die MSI nu biedt op zijn high-end (want daar hebben we het nu toch over?) moederborden dan kunnen meer mensen meedenken. Anders denk ik dat je gewoon beter dit op het MSI forum kan doen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kiddyl schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:58:
Misschien is het handig om plaatjes te geven van de meer recente bios' van jullie. Hier op het forum is MSI niet bepaald het meest populaire merk, maar als je feedback wilt hebben van GOT members zullen plaatjes van de meest belangrijke bios opties die MSI nu biedt op zijn high-end (want daar hebben we het nu toch over?) moederborden dan kunnen meer mensen meedenken. Anders denk ik dat je gewoon beter dit op het MSI forum kan doen.
Ik heb een link gevonden op Hardocp met daarin een van onze high end borden (P35 Platinum) met daarin een omschrijving van onze bios. MIsschien dat je daar eens door kan kijken?
http://enthusiast.hardocp...1NiwyLCxoZW50aHVzaWFzdA==
Hierin staat ruwweg beschreven hoe onze bios nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ik zou graag een simpele beginners guide in het overklokken willen zien in de bios(boekjes). Ik weet het, niet helemaal ontopic, maar vooral voor mensen die wel geld uit geven aan een speciaal overklok moederbord, maar vervolgens vastlopen in de terminologie, opties en mogelijkheden en zich ook geen raad weten waar je nu eigenlijk moet zijn voor een goede tutorial over overklokken, zou dit een goede toevoeging zijn aan het bios(boekje). Ik moet wel toegeven, veel MSI planken heb ik niet gehad en daarnaast lees ik de de boekjes ook niet 8)7 dus misschien staat het er wel in, maar zou niet, zou ik dat een goede toevoeging vinden. Aansluitend op de post van dion_b, waarbij een beetje extra uitleg bij de opties ook niet zou misstaan.

offtopic:
voor de rest: top initiatief om op een extern forum te vragen wat nu eigenlijk de wens van de klant is!

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Nog een idee, (ik weet niet of het mogelijk is). Maar zou het mogelijk zijn om de in de CMOS-waarden opgeslagen naar een soort config-file weg te schrijven (floppy oid) en eventueel later weer in te lezen. Bij zaken als BIOS-resets en eventueel BIOS-updates zou dit het herstellen van een nogal ge'tweakte' config erg vergemakkelijken.

Eventueel kan dit gecombineert worden met de mogelijkheid om de CMOS-waarden in Windows uit te lezen in een formaat wat handig gecopypaste kan worden.

(Ja, ik ben me bewust van het probleem dat de opmaak van een CMOS kan wijzigen met een BIOS-update en dat het daarom eigenlijk noodzakelijk is een CMOS-reset te doen na een update.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
M2M schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:09:
ik zou graag een simpele beginners guide in het overklokken willen zien in de bios(boekjes).
Dit zou al een stuk makkelijker worden als sommige opties niet verborgen zouden worden of kromme termen voor gebruikt zouden worden. Met verschijnen van BIOS-updates willen termen namelijk nogal eens veranderen of mogelijke instellingen ervan. Dit maakt het schrijven van een handleiding erg lastig.

Als een BIOS het aanpassen van de volledige feature-set aan opties voor Nvidia, Intel of AMD chipsets ondersteunt zou een dergelijke handleiding geldig blijven voor alle BIOS-versies van dergelijke BIOS en waarschijnlijk zelfs voor hele groepen en revisies van chipsets die feitelijk dezelfde handleiding kunnen krijgen.

edit:
Sorry, zie nu pas dat ik zelf al laatst reagerende persoon was. Mijn excuses

[ Voor 5% gewijzigd door kalizec op 19-03-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:09:
Nog een idee, (ik weet niet of het mogelijk is). Maar zou het mogelijk zijn om de in de CMOS-waarden opgeslagen naar een soort config-file weg te schrijven (floppy oid) en eventueel later weer in te lezen. Bij zaken als BIOS-resets en eventueel BIOS-updates zou dit het herstellen van een nogal ge'tweakte' config erg vergemakkelijken.

Eventueel kan dit gecombineert worden met de mogelijkheid om de CMOS-waarden in Windows uit te lezen in een formaat wat handig gecopypaste kan worden.

(Ja, ik ben me bewust van het probleem dat de opmaak van een CMOS kan wijzigen met een BIOS-update en dat het daarom eigenlijk noodzakelijk is een CMOS-reset te doen na een update.)
Ik snap je idee maar een klein deel van deze functie hebben we al in verschillende borden zitten. Wij bieden de opties om verschillende 'profielen' op te slaan in een gereserveerd stuk van de bios. Houd in dat je nadat je de juiste OC settings hebt berijkt je die opslaat in profiel 1. Daarna maak je een stadaard profiel die je kan opslaan in profiel 2. Deze kan je dan onafhankelijk van elkaar laden.

Maar zoals je zegt bij een bios flash moet je je CMOS resetten. Het opslaan van deze waardes op bios of floppy is een goed idee! Ik noteer het bij het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

voor zover ik weet zijn de standaard termen die gebruikt worden bij het overklokken redelijk uniform. Sowieso is het meeste engels, maar stel dat termen veranderen bij bios updates, dan zou je toch ook gewoon kunnen verwijzen naar de website van MSI en daar een geupdate versie van de manual bij kunnen stoppen?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een beginners guide voor overklokken is best moeilijk. Wij van MSI zullen namelijk nooit kunnen zeggen wat voor CPU/Geheugen etc een eindgebruiker koopt. Dus stel dat je in je guide dingen neerzet die niet kunnen met de hardware die gekocht zijn en dat ervoor zorgt dat de spullen kapot gaan, het verhaalt word op ons.

Op zich is het idee van een OC guide niet slecht maar denk ik dat er genoeg van deze guides op het internet zijn. Maar ik noteer het op mijn lijstje, misschien kunnen we er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:49:
[...]

Deze tools zijn er wel (genaamd AMIBCP bijvoorbeeld) het probleem van deze tools zijn dat deze niet voor iedere bios werken.
Misschien gelijk een verbeterpuntje dan ;)
StarWing schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:31:
[...]

Das trouwens niet van toepassing op MSI alleen, maar voor allle mobo fabrikanten. Ik heb onlangs ongeveer 2 dagen zitten googlen vooraleer ik alle functies en instellingen begreep van m'n DS3
Absoluut. MSI is nu al juist een van de betere, maar er is echt veel ruimte hier voor een fabrikant om zich te onderscheiden. Juist omdat 90% van de gebruikers 90% van de features niet gebruikt op dit moment, doordat ze te onduidelijk zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou graag een soort in Windows (of ander OS) toegankelijke config/ini file willen zien met de bios instellingen. Deze moet je dan makkelijk vanuit je OS kunnen aanpassen. Helemaal zelf, of desnoods met een speciale editor zodat je alleen realistische bruikbare instellingen kan opslaan.
Als dit eenmaal vanuit Windows realiseerbaar is dan zijn er nog veel uitbreidingen mogelijk, zoals bijvoorbeeld uitgebreide uitleg over alle biosinstellingen.
Dit werkt gewoon veel prettiger. Hopelijk is zoiets technisch mogelijk.

Deze file zou dan bijvoorbeeld rechtstreeks opgeslagen kunnen worden, dus meteen bios overschrijven. Of wat misschien veiliger is: in een apart geheugenplekje opslaan (beetje zoals dual bios), en dan tijdens de boot de nieuwe bios toepassen. Stel deze is fout ingesteld of crashed etc, dan weer terugwisselen naar de andere.
Uiteraard zijn meerdere profielen o.i.d. ook goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik denk dat je dan meer zou moeten denken aan bv de tig verschillende voltage instellingen. welke dient nou precies waarvoor. zelfde met geheugeninstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Vorige bordje was een MSI Neo2platinum, wat me daarbij opviel en volgens mij gezien het commentaar hier ook nog niet opgelost is het volgende:
  • Betere uitgebreide beschrijving in moederbord handleiding per functie wat het doet. Als ik een pc net heb ben ik altijd erg blij met fora die wat beter uitlegt wat iedere instelling doet. Probeer dat maar eens weer op te zoeken na 3 jaar als je er weer in moet duiken. Beginnersguide is te vergaand weer.
    Waar ik bijv. moeite had na 3 jaar, was dat mijn AMD 64, een busfrequentie had en dan ook nog een HTT of iets dergelijks. Deze moest op 4 of 5 en zou tussen de 800 en 1000Mhz moeten uit komen na vermenigvuldiging met busfrequentie. Maar zoiets haal je nergens uit de handleiding.
  • Weergave wat de "auto" waardes zijn. Zeker betreffende voltages en frequencies, is het heel makkelijk om alles op auto te hebben. Ik kan op de gegeven links niet zien hoe het nu is voor MSI. Maar voltage en frequentie instellingen zijn per CPU en DRAM anders. Misschien kan achter de [auto] instelling de daadwerkelijke waarde staan die het bios gedetecteerd heeft.
  • Fan speed instellingen bij gemeten temperaturen. Er is vaak beperkte mate van controle mogelijk. Het bios past wel het voltage van de fan aan, maar de gebruiker heeft eigenlijk geen controle hierop. Ik zou dus graag zien dat ik voor alle fan aansluiten op basis van mb of cpu temp een voltage kan instellen voor de fans. Soms kan dit wel via windows programma's, maar je wilt niet een loeiende pc tot je in windows beland en die software pas zijn werk gaat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door morpheus op 19-03-2008 11:43 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kan mij helemaal aansluiten bij de suggestie voor betere documentatie van iedere optie te zorgen. Liefst op de plek waar het ingesteld wordt, in het BIOS dus, maar een te downloaden/meegeleverd bestand of het handboek zijn goede alternatieve plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:20:
[...]

Ik snap je idee maar een klein deel van deze functie hebben we al in verschillende borden zitten. Wij bieden de opties om verschillende 'profielen' op te slaan in een gereserveerd stuk van de bios. Houd in dat je nadat je de juiste OC settings hebt berijkt je die opslaat in profiel 1. Daarna maak je een stadaard profiel die je kan opslaan in profiel 2. Deze kan je dan onafhankelijk van elkaar laden.

Maar zoals je zegt bij een bios flash moet je je CMOS resetten. Het opslaan van deze waardes op bios of floppy is een goed idee! Ik noteer het bij het lijstje.
Ik zou het nooit toestaan een bios te backuppen op een floppy. Floppys zijn in mijn ogen gewoon "bad clusters" met een plastic omhulsel. die dingen zijn zo onveilig als wat. Ik zou dan kiezen voor een usb stick (niet 100% veilig maar toch veiliger)

Een goed idee is denk ik ook om 3 verschillende gradaties van "bios" in te stellen.

beginner / intermediate / advanced

Bijvoorbeeld als je in je bios zit, ben je standaard "beginner". een paar standaard functies (cpu thermal control, fan control, voltage readouts, primary boot device, on board audio? verzin maar wat)
maar geen geavanceerde troep, memory timings op auto, cpu op auto.

dan druk je bijvoorbeeld op F2 en kom je in de intermediate mode :

cpu snelheid instelbaar, timings instelbaar, first boot slot instelbaar, boot from usb beschikbaar, pci irq zichtbaar, eist/cpu spread sprectrum dat soort dingen ineens beschikbaar. Maar alleen als je dus van jezelf weet dat je er iets mee kunt.

dan druk je op F3 en kom je in advanced mode :

alle mogelijke toeters en bellen aan en open. De bios van een DFI expert op Nforce 4 platform blijft hier het mooiste voorbeeld van in mijn ogen. Met zoveel opties dat zelfs de makers niet meer wisten wat het deed, maar als jij het wou instellen, dan kon dat...

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
en dan druk je op F4 en kom je in shell mode:

zelf het bios kunnen uitbreiden met scripts, beheer devicedriver/aanvullende firmwarebeheer en dergelijke en natuurlijk alle variabelen aanpassen en uitlezen, een beetje zoals kan in OpenFirmware of EFI (met shell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:23:
Een beginners guide voor overklokken is best moeilijk. Wij van MSI zullen namelijk nooit kunnen zeggen wat voor CPU/Geheugen etc een eindgebruiker koopt. Dus stel dat je in je guide dingen neerzet die niet kunnen met de hardware die gekocht zijn en dat ervoor zorgt dat de spullen kapot gaan, het verhaalt word op ons.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het zo heel moeilijk hoeft te zijn. De opties in de bios zijn er, dus kun je prima beschrijven hoe deze gebruikt moeten worden. Het is bij OCen natuurlijk nooit te zeggen hoe ver dat je kunt gaan, maar aanwijzingen geven wat te veranderne kan natuurlijk geen kwaad.

Een ander iets dat ik graag zou willen zien is dat er weer socketed bioschips komen, zodat we lekker kunnen hotflashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:49
Laat nutteloze flames maar even achterwege. Dit gaat over goede ideeën voor een BIOS ;).

[ Voor 86% gewijzigd door Thandor op 19-03-2008 16:12 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee om de bios op te delen in verschillende moeilijkheids niveau's :) hij word bij het lijstje gezet. Een overclock guide zal ik overleggen wat hier de mogelijkheden van zijn.

En de help functie willen we in het open stukje neerzetten wat je aan de rechterkant ziet als je een functie aanklikt:

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.eu/img/post/memory%20help.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:20:
Goed idee om de bios op te delen in verschillende moeilijkheids niveau's :) hij word bij het lijstje gezet. Een overclock guide zal ik overleggen wat hier de mogelijkheden van zijn.

En de help functie willen we in het open stukje neerzetten wat je aan de rechterkant ziet als je een functie aanklikt:
Ik hoop niet dat daar dan documentatie komt? Want ik vind persoonlijk het lezen van witte regels op een blauwe achtergrond leuk voor een klein stukje, maar niet voor een uitgebreide handleiding :X

Dan heb ik toch liever een Word versie die ik ook kan uitprinten O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:20:
Mwah, ik denk dat het daardoor eerder onnodig gecompliceerd wordt. Waarom niet gewoon de optie "overclocking: enabled/disabled". Zet erbij dat het veranderen van de voltages alleen aangeraden is gevorderde gebruikers. Als ik namelijk ergens een hekel aan heb is dat ik niet direct bij bios items kan komen en het maakt het voor de meeste gebruikers nou ook weer niet echt duidelijk waar wat te vinden is. Zet het gewoon bij elkaar, evt met een disable/enable optie erbij (met help en uitleg over de risico's van OCing) en ik denk dat je een stuk eenvoudigere bios hebt.

En hoe zit het met socketed chips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:26:
[...]

Ik hoop niet dat daar dan documentatie komt? Want ik vind persoonlijk het lezen van witte regels op een blauwe achtergrond leuk voor een klein stukje, maar niet voor een uitgebreide handleiding :X

Dan heb ik toch liever een Word versie die ik ook kan uitprinten O+
Er zal daar een kleine uitleg gepost worden wat iedere functie gaat doen. Verwacht er geen a4 lappen aan text :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:21

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wellicht een betere indeling? Vooral met southbridges heb ik nogal eens problemen gehad, omdat je er geen grote koeler op kunt zetten, ivm videokaartkoeler. Als dit soort objecten iets verder naar achteren geplaatst worden, kun je er veel beter een fannetje opzetten. (dat ding werd bij mij verrekte heet) Daarnaast, keihard gejat van ASUS : een soort blokje om snel je I-O naar je kast te kunnen plaatsen. Als ik echt serieus bezig ben staat het bord wel buiten de kast, maar zo af en toe moet ie er ook gewoon weer in. Vaak is het dan een geklooi om al die stekkertje (met een zaklampje) te lezen en op de juiste plaats te wurmen.

Daarnaast : die Circu-pijpleidingen, kan daar water door? }) (of een fannetje op, dat koelt ook, want met waterkoeling heb je geen frisse lucht meer van de CPU-koeling).
Verder, tja... Heb niet gek veel MSI-moederborden gehad (zeer merk-ontrouw, als het maar hard overklokt voor weinig geld), maar ze hebben soms wel stabiliteitsproblemen. T1 bijvoorbeeld weigerde bij mijn ouwe K8N Neo4, terwijl dit (met exact hetzelfde geheugen, en dezelfde processor) op een Asrock-Cheapo wel werkte. Zijn zo van die kleine irritante dingetjes, misschien testen.

(daarnaast wel complimenten voor stabiliteit als het eenmaal draait... M'n KT3-Ultra heeft jaren met een warp gedraaid, want ATX past best in AT (8> )

*moet eens leren lezen*

Qua BIOS : Een logische manier om instellingen te vinden... In zo'n 30 schermen raak ik de weg altijd kwijt, zeker als iets onder meerdere tabbladen kan staan ( CPU-functies bijvoorbeeld). Een manier om je instellingen als .txt te krijgen zou ook handig zijn. Daarnaast : overclocking presets, gebruikt iemand ze? Bij mij gaan ze bij 5% al gruwelijk de mist in, terwijl ik met zelf instellen op punten 30% of meer haal. Iets om bijvoorbeeld voor '5%' alleen CPU en RAM over te klokken?

[ Voor 16% gewijzigd door FreezeXJ op 19-03-2008 16:01 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een 'screenshot' functie lijkt me ook wel erg leuk.

En meer controle over de PCI-e lanes (al is dat met X48 minder nodig), zodat ik bv. mijn PCI-Ex1's kan bundelen in een PCI-Ex4 voor mijn Areca

[ Voor 58% gewijzigd door Vaudtje op 19-03-2008 12:39 ]

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vaudtje schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:36:
En meer controle over de PCI-e lanes (al is dat met X48 minder nodig), zodat ik bv. mijn PCI-Ex1's kan bundelen in een PCI-Ex4 voor mijn Areca
Zo'n functie lijkt me ook nogal beperkt door de layout van het bord. De fysieke banen moeten wel aanwezig zijn en die kan je niet zomaar met een BIOS setting aanleggen :P

Voor mij zijn vooral meer controle over de geheugendividers, fanspeed settings en het opslaan van profielen belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een blokje hebben we al een tijdje voor de kast connectors op aan te sluiten. Deze worden bij alle nieuwe borden bijgeleverd.

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.eu/img/post/m-connector.jpg

Er kan helaas geen water door die circu pipe heen, want daar zit namelijk al een hitte geleidend gas in wat de hitte al zo snel mogelijk afvoerd naar de koel vinnen :)

En voor de socketed bios chips, we zijn overgestapt naar een Serial flash rom deze is namelijk een stuk kleiner en ruimte besparend. Dus ik denk niet dat we terug kunnen naar de andere versie ;(

@FreezeXJ

Wat zou je graag aangepast zien in de startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:16:
En voor de socketed bios chips, we zijn overgestapt naar een Serial flash rom deze is namelijk een stuk kleiner en ruimte besparend. Dus ik denk niet dat we terug kunnen naar de andere versie ;(
Dat is erg jammer. Het voordeel van socketed biossen vond ik dat je die dingen gewoon kon hotswappen. Zo kreeg ik laatst een dooie MSI K7T van dion_b, de bios was defect. Als dat ding geen socketed bios had gehad dan was hij tegen de muur gegaan, of had ik er een plantenbak van kunnen maken. Nu plukte ik een bios van een plank af die ik nog tegen de muur had hangen en heb weer een werkend bordje.

Ik zie dat veel fabrikanten dit doen, wat jammer is en ik me afvraag of hierdoor niet onnodig veel borden met een misflashte bios dood verklaard moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lilith
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-08 22:32
Iets wat ik op mijn K9N Platinum heb gemerkt wat eigenlijk toch ook niet zou mogen is een grandioze typfout in een van die regeltjes die bij het opstarten in beeld komt (en toch wel eventjes blijft staan) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Lilith schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:35:
Iets wat ik op mijn K9N Platinum heb gemerkt wat eigenlijk toch ook niet zou mogen is een grandioze typfout in een van die regeltjes die bij het opstarten in beeld komt (en toch wel eventjes blijft staan) 8)7
Dat ben ik met je eens. Een error die ik kreeg "Have Option Rom Can not be invoke". Dit soort dingen mogen imho wel aangepast worden, duidelijke errors die niet barsten van spelfouten is imho geen overbodige luxe. Dit was overigens de error die RAID controllers op mijn MSI bordje gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Wellicht wat meer diagnose functies, zoals het uitlezen van SMART registers van de harddisk
Weergeven van huidig verbruik (in watts)

Instellen instellen Quiet of Performance voor een harddisk

SMART gegevens en Quiet of Performance kan ook met tools worden ingesteld, maar je zoekt je vaak suf naar een geschikt programma, terwijl het op zoch weinig voorstelt.

Optie om eenmalig te booten vanaf CD. Nu moet je in het bios > boot order aanpassen > booten en installeren > boot order aanpassen... Normaal boot je altijd van HDD, en heb je dat boot van CD eenmaal nodig.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Off topic: Ik dacht dat jullie het retro 'all your base are belong to you' wel aardig vonden ;)

Het is inderdaad niet netjes om zoveel spelfouten te hebben staan. Ik zet het erbij in m'n lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
elhopo schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:54:
Wellicht wat meer diagnose functies, zoals het uitlezen van SMART registers van de harddisk
Weergeven van huidig verbruik (in watts)

Instellen instellen Quiet of Performance voor een harddisk

SMART gegevens en Quiet of Performance kan ook met tools worden ingesteld, maar je zoekt je vaak suf naar een geschikt programma, terwijl het op zoch weinig voorstelt.

Optie om eenmalig te booten vanaf CD. Nu moet je in het bios > boot order aanpassen > booten en installeren > boot order aanpassen... Normaal boot je altijd van HDD, en heb je dat boot van CD eenmaal nodig.
Het eenmalig booten van cd gedaan worden door de F11 toets in te drukken bij het booten. Je komt dan in een boot menu waar je je cd-rom kan kiezen.

Voor de Smart features en andere instellingen van je hdd, ik weer niet of dit mogelijk is omdat de bios chip maar een bepaalde grootte is. En als ik het goed heb worden hier speciale programma's voor gebruikt van de HDD manufacturer (verbeter me maar als ik het niet goed heb).

En wat bedoel je precies met die quiet of performance mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Overklok guide klinkt leuk, echter denk ik dat dit niet veel nut zal hebben door alle verschillende hardware die op een bord geprikt kan worden, het klinkt misschien flauw, maar een FAQ zoals wij die hebben in TCA is al beperkt, ga je dus never nooit bij een moederbord meegeleverd krijgen :P

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:55:
Off topic: Ik dacht dat jullie het retro 'all my base are belong to you' wel aardig vonden ;)
offtopic:
:( gij heiden!
Het is altijd nog "All your base are belong to us"

;)
Het is inderdaad niet netjes om zoveel spelfouten te hebben staan. Ik zet het erbij in m'n lijstje.
Een spelfout hier en daar is nog niet eens zo heel erg. Maar een error als "Have Option Rom Can not be invoke" is niet echt dat je zegt, ja daar kan ik wat mee :P.

Ik had deze error op een P965 plank maar wat de exacte oorzaak ervan was en waar dat ik de oplossing moest zoeken was vrij onduidelijk. Deze errors ben ik niet tegengekomen op andere borden en kwam alleen andere MSI gebruikers tegen met deze error maar nergens een heldere oplossing.

Het is iets dat ik ook nooit opgelost heb, het enige dat ik wist was dat er geen RAIDcontrollers werkten op dit bordje, maar een aanwijzing wat er fout ging zou zinnig te noemen zijn :P
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:57:
Voor de Smart features en andere instellingen van je hdd, ik weer niet of dit mogelijk is omdat de bios chip maar een bepaalde grootte is. En als ik het goed heb worden hier speciale programma's voor gebruikt van de HDD manufacturer (verbeter me maar als ik het niet goed heb).
SMART is voornamelijk uitlezen, dus denk niet dat je daar echt wat mee kunt doen (zeker gezien je zoiets nooit in 8Mb kwijt kunt).
En wat bedoel je precies met die quiet of performance mode?
Ik denk dat hij daarmee de acoustic management van de hdd bedoelt. Iets wat mijn insziens niet in een bios thuishoort, gezien het weinig (eigenlijk niets) met het mobo te maken heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 19-03-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:54

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik heb misschien een simpel idee, maar er bestaat nu ook zoiets als EFI. Is dat niet mogelijk?
Ook wat ik graag zou zien is een full log van de BIOS, zo zou je bv. een log kunnen nakijken of er iets fout gegaan is.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:03:
[...]

offtopic:
:( gij heiden!
Het is altijd nog "All your base are belong to us"

;)

[...]

Een spelfout hier en daar is nog niet eens zo heel erg. Maar een error als "Have Option Rom Can not be invoke" is niet echt dat je zegt, ja daar kan ik wat mee :P.
Dit heeft te maken dat de bios 'vol' zit. Deze error kan je makkelijk oplossen door bijvorbeeld Lan boot ROM uit te zetten mocht deze niet gebruikt worden. Of je firewire om nog maar een optie te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb nu een paar maanden een MSI GX700 en over die bios wil ik wel wat kwijt hoor.

1. wat meer opties in het algemeen (geheugen timings, meer controle over de fan)
2. uitleg over de nieuwe bios. (laatste bios staat alleen: Update EC)

begin daar maar eens mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:30:
[...]

Dit heeft te maken dat de bios 'vol' zit. Deze error kan je makkelijk oplossen door bijvorbeeld Lan boot ROM uit te zetten mocht deze niet gebruikt worden. Of je firewire om nog maar een optie te noemen.
Hmm, dan ben ik blij dat ik toch overgestapt ben op Gigabyte, ook al zijn die wat duurder, die geven dit soort problemen namelijk niet (zelfde hardware verder, zelfde chipset).
Het vreemde was dat ik juist de helft van de dingen al uit had staan (lan, audio, floppy, lpt, com) omdat ik die toch niet gebruikte, heb het dus ook niet op kunnen lossen.

Is dit met huidige MSI borden ook nog steeds zo of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Goh, vind het wel een vriendelijk gebaar zo, vragen om feedback. :) Zouden meer frabrikanten moeten doen!

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ hjs

Er zit wel wat verschil tussen een notebook en moederbord dus ik moet even kijken of het mogelijk is om die functies er uberhaupt in te zetten.

@ Terw_Dan

Deze error zat zover ik weet alleen in de P965 en is bij andere biossen vanaf het begin opgelost. wel raar dat het uitzetten van die functies niet een oplossing bood want hier werkte het wel. Sorry voor het ongemak in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-09 23:12
prima initiatief!

Ik heb een msi k9agm3-fih, niet echt een overklokkersbord, maar toch een idee.

Ik merk dat het live update programma alleen werkt onder xp-x86, en niet onder xp-x64. Als ik de bios wil updaten heb ik dat programma nodig, aangezien de biossen niet los te downloaden zijn. Dit is gelijk ook de enige reden dat ik ooit xp-x86 nodig zou hebben. Booten naar dos van een usb stick is geen probleem, flashen vanuit dos ook niet, maar het downloaden van de bios wel.
De optie die ik zoek is dus om de bios-image los downloadbaar te maken vanaf de msi site.

edit:

ik zien net dat dit alleen bij de k9agm3 het geval is..

[ Voor 6% gewijzigd door donzz op 19-03-2008 15:37 ]

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:16:
Een blokje hebben we al een tijdje voor de kast connectors op aan te sluiten. Deze worden bij alle nieuwe borden bijgeleverd.
Toen ik een tijdje geleden een nieuw moederbord kocht was ik blij dat ik die spullen had (Asus weliswaar), maar toen ik het uitpakte zag ik dat ze geen connectors hadden voor de geluidsingangen aan de voorkant van mijn kast (en ik zag het op jou foto ook niet bijliggen?). Daarbij kwam nog eens dat de connector op het moederbord zelf op een lastige plek stond :(
Dus alle connectors bijvoegen zou leuk zijn.

Het idee van screenshot in BIOS zou ik ook uitbreiden naar screenshots van errors zodat je gemakkelijker hulp kan vragen aan andere mensen (zoals op tweakers.net :)) samen met de screenshots van je BIOS settings.

Men vorige confrontatie met een MSI bord was overgens niet heel goed. Er stond een serieus verouderde BIOS op zodanig dat geen enkele CPU supported was. Zelf kon ik hem niet flashen, en in de locale computerwinkel ook niet...
Gemakkelijkere manieren om BOIS te flashen is ook handig :).
De volledige topic: BIOS update
Het is overgens wel opgelost geraakt in een computer winkel in Nederland (ik woon in België), maar ook zij hebben een uur aan moeten sleutelen voor gewoon een BIOS update...

[ Voor 23% gewijzigd door Malantur op 19-03-2008 15:08 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Malantur schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:59:
[...]
Toen ik een tijdje geleden een nieuw moederbord kocht was ik blij dat ik die spullen had (Asus weliswaar), maar toen ik het uitpakte zag ik dat ze geen connectors hadden voor de geluidsingangen aan de voorkant van mijn kast (en ik zag het op jou foto ook niet bijliggen?).
Als je het zwarte blokje bekijkt op het plaatje zie je dat dit het juiste blokje is wat je nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:29
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:10:
[...]

Als je het zwarte blokje bekijkt op het plaatje zie je dat dit het juiste blokje is wat je nodig hebt :)
Dat was net het blokje dat ik niet goed kon lezen :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
Nog een, ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is, aangezien ik het nog nergens anders gezien heb...
mijn tv sopport geen 640x480 over de hdmi kabel, dus elke keer als ik in de bios moet zijn, moet ik een vga kabel aansluiten. 800x600 wordt wel ondersteund.
Dus: kan de bios in 800x600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
MSI gaat toch als 1 van de eersten over op EFI als bios?

Is het niet mogelijk om tools in het bios in te bouwen?
Aangezien alle drivers in het bios al geladen zijn, of heb ik dit fout?

Wat ik mis, is een geheugen divider als 1:3 of 1:4, 1:2 is het hoogst op dit moment, en die is niet voldoende voor snel DDR3 geheugen.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 02:30

dusty

Celebrate Life!

Opslaan van bios settings op externe media (USB of Floppy)
Zelf zou ik graag zien dat er een mogelijkheid zou zijn om juist twee of meer settings in de bios zelf te kunnen opslaan, waardoor je dus snel tussen twee verschillende instellingen kan schakelen. Dit dus zonder dat je zelf weer alle settings moet langsgaan of de juiste floppy moet zoeken met de instellingen die je wilt.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Extera schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:58:
MSI gaat toch als 1 van de eersten over op EFI als bios?

Is het niet mogelijk om tools in het bios in te bouwen?
Aangezien alle drivers in het bios al geladen zijn, of heb ik dit fout?
We zijn inderdaad bezig met een EFI bios. wat voor tools zou je graag in de bios willen zien? Zelf dacht ik aan een verkapte versie van CPU-z/Memtest en misschien superpi voor het testen van je overclock. Natuurlijk moet er genoeg ruimte beschikbaar zijn in de bios maar dat moet nog even bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
donzz schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:30:
Nog een, ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is, aangezien ik het nog nergens anders gezien heb...
mijn tv sopport geen 640x480 over de hdmi kabel, dus elke keer als ik in de bios moet zijn, moet ik een vga kabel aansluiten. 800x600 wordt wel ondersteund.
Dus: kan de bios in 800x600?
Afaik werkt een BIOS in textmode. Dat is eigenlijk niet eens een resolutie die in pixels uitgedrukt wordt, maar in characters. Bijvoorbeeld 40x25. Gecombineerd met een lettergrootte levert dat dan een resolutie op zoals 320x200 of 640x200. Ik denk het best wel eens onmogelijk kan zijn om BIOS op een andere resolutie te laten werken dan de huidige vanwege compatibiliteitsproblemen. (Immers hoe kan de BIOS ooit bepalen of je scherm wel 800x600 kan weergeven? Niet. Kortom, door te breken met de huidige resolutie veroorzaak je wellicht weer andere problemen.

Wellicht dat met de komst van EFI dit probleem opgelost is.

[ Voor 3% gewijzigd door kalizec op 19-03-2008 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
dusty schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:07:
[...]

Zelf zou ik graag zien dat er een mogelijkheid zou zijn om juist twee of meer settings in de bios zelf te kunnen opslaan, waardoor je dus snel tussen twee verschillende instellingen kan schakelen. Dit dus zonder dat je zelf weer alle settings moet langsgaan of de juiste floppy moet zoeken met de instellingen die je wilt.
dus eigenlijk:
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:20:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:08:
[...]

We zijn inderdaad bezig met een EFI bios. wat voor tools zou je graag in de bios willen zien? Zelf dacht ik aan een verkapte versie van CPU-z/Memtest en misschien superpi voor het testen van je overclock. Natuurlijk moet er genoeg ruimte beschikbaar zijn in de bios maar dat moet nog even bekeken worden.
Dit is inderdaad een heel mooi iets.
Diagnostische tools in de EFI bios, daarbij dat je een mooie hardware list heb van alles, zou ook mooi zijn voor de MSI support, dat je zo een bestandje kan wegschrijven met hardware.
Want soms is het dat de PC niet meer boot ( lees, windows) en als dan de support toch wil weten wat er daadwerkelijk aangesloten was en om alles uit de kast te gaan halen om type nummers enzo te zoeken van geheugen bijvoorbeeld is dan best iritant. gezien men eigen geheugen naar wat ik in men pc heb slecht is en dat men dimmetjes onder een artic freezer 64 pro zit op men K8N-sli platinum.

edit: typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
kalizec schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:13:
[...]

Afaik werkt een BIOS in textmode. Dat is eigenlijk niet eens een resolutie die in pixels uitgedrukt wordt, maar in characters. Bijvoorbeeld 40x25. Gecombineerd met een lettergrootte levert dat dan een resolutie op zoals 320x200 of 640x200. Ik denk het best wel eens onmogelijk kan zijn om BIOS op een andere resolutie te laten werken dan de huidige vanwege compatibiliteitsproblemen. (Immers hoe kan de BIOS ooit bepalen of je scherm wel 800x600 kan weergeven? Niet. Kortom, door te breken met de huidige resolutie veroorzaak je wellicht weer andere problemen.

Wellicht dat met de komst van EFI dit probleem opgelost is.
dit is misschien niet helemaal de goede plek, maar toch:
ergens dichter bij de hardware moet die tekst toch worden omgezet in pixels? mijn tv zegt dat hij een 640x480 signaal ontvangt (over de vga kabel). Ik snap dat breken met "de standaard" niet altijd handig is, maar als optie zou het wel erg mooi zijn. zeg maar: standaard op 640x480, en als ik zeg dat het kan, dan mag hij op een andere resolutie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
donzz schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:21:
zeg maar: standaard op 640x480, en als ik zeg dat het kan, dan mag hij op een andere resolutie..
En hoe wil jij instellen dat het kan, zonder dat je beeld hebt? ;)

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Ik weet niet of het fysiek mogelijk moet zijn maar support voor de muis in de bios zal niet verkeerd zijn. Als je nu veel in wilt stellen (bijv nadat systeem geassembleerd is) dan ben je toch vrij actief bezig met de pijltjes en de plus en min toetsen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
donzz schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:21:
dit is misschien niet helemaal de goede plek, maar toch:
ergens dichter bij de hardware moet die tekst toch worden omgezet in pixels?
Dat doet je videokaart voor je. De BIOS schrijft byte waarden naar het VRAM en de videokaart vertaalt dat on-the-fly naar pixels. Kortom, de pixels en het formaat liggen vast in het formaat van de textmode en bij mijn weten bestaat er geen textmode die op 800x600 werkt.

Nog afgezien van de problemen met het selecteren van resoluties als je geen beeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:26:
Ik weet niet of het fysiek mogelijk moet zijn maar support voor de muis in de bios zal niet verkeerd zijn. Als je nu veel in wilt stellen (bijv nadat systeem geassembleerd is) dan ben je toch vrij actief bezig met de pijltjes en de plus en min toetsen..
Dit zal kunnen in de EFI bios. Zo ver ik weet is het niet mogelijk om dit in de bios van nu te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
morpheus schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:22:
[...]

En hoe wil jij instellen dat het kan, zonder dat je beeld hebt? ;)
kalizec schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:26:
[...]

Dat doet je videokaart voor je. De BIOS schrijft byte waarden naar het VRAM en de videokaart vertaalt dat on-the-fly naar pixels. Kortom, de pixels en het formaat liggen vast in het formaat van de textmode en bij mijn weten bestaat er geen textmode die op 800x600 werkt.

Nog afgezien van de problemen met het selecteren van resoluties als je geen beeld hebt.
Dat kan je natuurlijk een keer instellen (met de vga kabel) en opslaan. Om windows te installeren heb ik die kabel ook nodig.
Maar ik begrijp dat dit iets is dat in de videokaart geimplementeerd zou moeten worden, en niet in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 15:12
Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zit te denken aan het instellen van de stapgrootte bij het voltage van bijvoorbeeld je CPU. Dat je eerst ruwe stappen hebt van bijv 0.05V en vervolgens met finetuning nog stappen van 0.01V kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
donzz schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:37:
Maar ik begrijp dat dit iets is dat in de videokaart geïmplementeerd zou moeten worden, en niet in de bios.
Eigenlijk is het iets dat niet goed geïmplementeerd kan worden zonder compatibiliteitsproblemen te veroorzaken. Kortom, ik denk dat je hiervoor moet wachten tot EFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
[...]

Ik weet niet in hoever dit mogelijk is, maar het zou mooi zijn om de voltages en sommige settings realtime aan te kunnen passen. Zonder reboot dus. Ik weet dat dit met geheugentimings niet of moeilijk mogenlijk is, maar het realtime aanpassen van het voltage zou een leuk optie zijn.

Het testen van stabilieit vanuit de bios is ook een leuke optie, hoewel ik dan voor prime zou gaan.

Ik weet dat foxconn hard bezig is geweest, om de zogenaamde coldboot problemen op te lossen. Hoewel je daar alleen de extreme overclockers pakt, zou het wel super zijn als dit werkt. Ik heb de optie geprobeerd op een sample van de foxconn blackops, maar de coldboot problemen blijven helaas.

Ik moet veder eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met MSI borden, maar asus heeft de mogelijkheid instellingen op te slaan in een profiel. Ook foxconn heeft dit, alleen zijn die profielen na een bios flash leeg, niet echt bruikbaar dus. Zo'n optie zou erg mooi zijn, zeker als je zo'n profiel een naam kan geven, of zelfs naar usb stick kan schrijven, en dus naar andere mensen sturen.

//edit, zie net dat bovenstaand al bestaat, of is voorgelegd boven me...
maar opslaan op USB lijkt me wel super :D

Over de uitleg bij instellingen, ik zou er bij zetten welk onderdeel er warmer van kan worden.
Zodat je weet welk onderdeel meer koeling nodig hebt als je ergens op vast loopt.

Wat verder makkelijk zou zijn, is het aanpassen van alle geheugentimings (ook alle subtimings) waarbij de default waardes al staan ingevuld. Ik doe nu wel eens naar windows gaan, in memset kijken, opschrijven, en dan in het bios aanpassen.... als je daarnaast nog super pi kan draaien vanuit het bios... koop ik 5 van die borden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Installeer dan desnoods een OS mee in je bios :P Ook opgelost :+

Maar ik denk dat het meeste ondertussen al geroepen is. Die OC profielen zijn leuk maar verlies je idd na een flash. Wellicht is het ook handig om allerlei tests bij boot uit te voeren zodat je een beetje weet welk onderdeel faalt bij een OC. Soms is dat gissen en spelen met settings ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
EFI is een klein OS als ik me niet vergis.
EFI laad ook alle drivers in, zodat deze straks OS onafhankelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

goede ventilator regeling, word door sommige mobo makers wel eens over het hoofd gezien..? ook voor bijv voor een 3 pin fan op de 4 pin (processor) fan header

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

niet direct iets voor in de bios maar het heeft er wel mee te maken.

net als op de oude 478 neo borden een goed werkend programma waar je in windows je voltages kan verhogen/verlagen.

Ideaal met extreme koeling en coldbugged cpu...

Voltages wel gewoon voldoende aanwezig in de bios natuurlijk.

cores op een quad uitschakelen in de bios, als het kan selecteerbaar welke je wel wilt hebben.

Temperatuur readings volledig uitschakelen

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Zeer leuke opties noem je daar rol-co 8)

Hier een interessant artikel over EFI...

[ Voor 8% gewijzigd door Extera op 19-03-2008 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:51:
Wellicht is het ook handig om allerlei tests bij boot uit te voeren zodat je een beetje weet welk onderdeel faalt bij een OC. Soms is dat gissen en spelen met settings ook :)
Ik denk dat deze niet erg haalbaar is, als het geheugen, processor of moederbord namelijk faalt is het niet mogelijk om programma code uit te voeren en werkt de boel gewoon niet. In andere gevallen is het wel mogelijk om programma code uit te voeren en laat de PC Speaker van zich horen of het LED-display oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Tijdens een POST zeggen of een onder stabiel draait is inderdaad niet mogelijk denk ik.
Ook niet wenselijk, of het stabiel is test ik zelf wel, want 9 van de 10 keer draai ik op het randje van stabiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
AlexanderB schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:54:
goede ventilator regeling, word door sommige mobo makers wel eens over het hoofd gezien..? ook voor bijv voor een 3 pin fan op de 4 pin (processor) fan header
Op de MSI K9A2 Platinum is de fan regeling voor de cpu prima. Echter kan ik van de 3 andere fan aansluiting maar 1 aansturen. De waardes die ik kan kiezen zijn 50% / 75% / 100%. Had liever iets meer keuze gehad zoals 62,5% 87,5% en wat instellingen onder de 50%. Of een gewone invoer veld was ook prima geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is al eerder genoemd in het topic, maar ik zal het nogmaals noemen: ik zou graag willen zien wat de "auto" voltagewaarden nou precies zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Mooi initiatief! maarre crt schermen? anno 2007?, zeg nou zelf ;)

Wat ik al gezien heb is de vraag suggesties naar een duidelijkere bios uitleg dwz zodat ook newbs leren wat ze ermee kunnen. Ik heb door vallen en opstaan moeten leren wat de ideale start-up is voor mijn MS-6728

Verder zie ik het wel zitten als er losse pakketjes van brackets te krijgen zouden zijn. Ik heb plenty ruimte voor nog meer firewire en USB brackets. Zelfs Sata-1 connectors. Nu weet ik niet uit mijn hoofd of de huidige bios nog meer devices aan zou kunnen maar kortgezegd; ik koop nog meer MSI als ik weet dat er ook support is voor oude plankjes die lang meegaan. Het hoeft niet veel te zijn natuurlijk maar iets praktisch zoals brackets is erg gaaf.

Verder ben ik sowieso tevreden over mijn plankje dus veel tips heb ik niet.

edit: Ik weet niet of het al beleid is maar het zou leuk zijn als er al gaten in de plank zitten voor koelblokken. op mijn bordje zat ea vast met een klem en wat ringetjes. hetgeen niet te combineren was met de koelblokken die ik wilde gebruiken.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een MSI P35 Platinum waar ik erg blij mee ben, maar ik mis toch wat dingetjes:
- Het aansturen van meerdere casefans op zelf in te stellen waardes
- Duidelijke uitleg van opties (eventueel makkelijker Engels)
(- Nederlandse Bios mogelijk)

Als er nog meer is, laat ik het wel even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Ik denk dat de interface van de huidige generatie biossen _veel_ beter kan. Alle huidige biossen zien er nog uit alsof ze in 1970 zijn gemaakt: het lijkt me dat een fatsoenlijke en gebruiksvriendelijke grafische interface (incl. ondersteuning voor muizen) tegenwoordig wel mogelijk moet zijn. Daarnaast zouden 'geavanceerde functies' zoals bijv. de mogelijkheid om vanuit het bios een nieuwe bios te downloaden en te updaten welkom zijn.

En nog iets wat gemakkelijker te implementeren is: bouw meer diagnostische functionaliteit in het bios. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een geheugentest, het uitlezen van de smart info van de harde schijven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 17:55:
Ik denk dat de interface van de huidige generatie biossen _veel_ beter kan. Alle huidige biossen zien er nog uit alsof ze in 1970 zijn gemaakt: het lijkt me dat een fatsoenlijke en gebruiksvriendelijke grafische interface (incl. ondersteuning voor muizen) tegenwoordig wel mogelijk moet zijn. Daarnaast zouden 'geavanceerde functies' zoals bijv. de mogelijkheid om vanuit het bios een nieuwe bios te downloaden en te updaten welkom zijn.

En nog iets wat gemakkelijker te implementeren is: bouw meer diagnostische functionaliteit in het bios. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een geheugentest, het uitlezen van de smart info van de harde schijven etc.
+1.

- Updaten van bios vanuit je bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kalizec schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 17:01:
[...]

Ik denk dat deze niet erg haalbaar is, als het geheugen, processor of moederbord namelijk faalt is het niet mogelijk om programma code uit te voeren en werkt de boel gewoon niet. In andere gevallen is het wel mogelijk om programma code uit te voeren en laat de PC Speaker van zich horen of het LED-display oid.
Een onafhangkelijk stukje software wat z'n eigen rekeneenheid tot z'n beschikking heeft die precies vertellen kan wat er mis mee is, lijkt me hier de oplossing. Soort integrated-self-check die los van de CPU / geheugen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:38

Thandor

SilverStreak

Ik denk dat de interface van de huidige generatie biossen _veel_ beter kan. Alle huidige biossen zien er nog uit alsof ze in 1970 zijn gemaakt: het lijkt me dat een fatsoenlijke en gebruiksvriendelijke grafische interface (incl. ondersteuning voor muizen) tegenwoordig wel mogelijk moet zijn.
Bah, dat is misschien wel mooi (eventueel met Aero of Compiz Fusion :P) maar het werkt niet snel. Diegene die in het BIOS moeten kijken hebben mijn inziens echt geen gebruikersvriendelijke interface nodig, dat werkt enkel traag. Als je eenmaal het BIOS kent (en de basis van ieder Award (om maar iets te noemen) BIOS is hetzelfde) dan 'vlieg' je er met het toetsenbord veel makkelijker doorheen.

Had AMI vroeger (Omstreeks 1995) niet een grafisch BIOS ontworpen? A la Windows 3.11.
Daarnaast zouden 'geavanceerde functies' zoals bijv. de mogelijkheid om vanuit het bios een nieuwe bios te downloaden en te updaten welkom zijn.
Dat zou inderdaad leuk zijn maar vereist wel een flink ingrijpende wijziging voor iets vrij kleins. Een tooltje die bootable is van de driver CD lijkt mij in principe ook wel voldoende.
Een perfect idee! :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 19-03-2008 18:20 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Thandor schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 18:19:
[...]
Dat zou inderdaad leuk zijn maar vereist wel een flink ingrijpende wijziging voor iets vrij kleins. Een tooltje die bootable is van de driver CD lijkt mij in principe ook wel voldoende
[...]
Een perfect idee! :Y)
Nee hoor, met EFI kunnen de ethernet drivers al geladen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Thandor schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 18:19:

Had AMI vroeger (Omstreeks 1995) niet een grafisch BIOS ontworpen? A la Windows 3.11.
Jup, compaq deed dat ook. Weet niet of het AMI was, maar je had wel een muis en alles.
[...]

Ik neem aan dat die EFI gewoon op een flashrom komt te staan, maar is dit een uitbreiding op de bios, of een hele vervanger ervan. Als het een uitbreiding is dan kun je toch gewoon een 64MB flashchippie op het bord erbij zetten waar je alles inzet. Dan zit je niet aan de 8Mb van de bios (wat tegenwoordig het grootste is dat je kunt vinden).
Of wordt het echt een vervanger en zoja, maakt dit dan de hele ISA bus ook gelijk overbodig? Zoveel boeiends hangt daar niet meer aan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Realtime voltages veranderen, met een optie erbij om een waarschuwing te geven indien je een te hoog voltage instelt. Deze waarschuwing moet ook uit te kunnen zetten zijn, voor benches, dat je "niet weer telkens die irritante waarschuwing krijgt" :)

[ Voor 77% gewijzigd door Maarten-NForce op 19-03-2008 20:05 ]

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees veel dat mensen voltages realtime kunnen aanpassen. Correct me if i'm wrong, maar sommige voltages kunnen al aangepast worden met dual corecenter bijvoorbeeld. En dat is in
windows.
Rol-Co schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:54:
niet direct iets voor in de bios maar het heeft er wel mee te maken.

net als op de oude 478 neo borden een goed werkend programma waar je in windows je voltages kan verhogen/verlagen.

Ideaal met extreme koeling en coldbugged cpu...

Voltages wel gewoon voldoende aanwezig in de bios natuurlijk.

cores op een quad uitschakelen in de bios, als het kan selecteerbaar welke je wel wilt hebben.

Temperatuur readings volledig uitschakelen
Waarom zou je je cores uit willen schakelen? Ik neem aan dat je niet voor niks een meer core systeem koopt toch? Heb je misschien wat onderbouwing hiervoor?

Voltages is al genoteerd.

Temperatuur readings uitschakelen is wel een goede, maar dit verhoogt natuurlijk weer de kans op een kapot bord als iemand het zaakje uitschakeld en perongelijk te ver overclocked. Dus misschien dat dit in een beschemt menu kan. Leuk idee.
THE_FIREFOX schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 17:22:
[...]

Echter kan ik van de 3 andere fan aansluiting maar 1 aansturen. De
Ik zet het erbij in m'n lijstje goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als je een slecht klokkende core hebt is uitschakelen best fijn. Dat is denk ik de reden.

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:38

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:54:

Temperatuur readings uitschakelen is wel een goede, maar dit verhoogt natuurlijk weer de kans op een kapot bord als iemand het zaakje uitschakeld en perongelijk te ver overclocked. Dus misschien dat dit in een beschemt menu kan. Leuk idee.
Kan naast de temperatuur uitlezing ook de fanspeed uitlezing uitgezet worden? Sommige moederborden i.c.m. een bepaalde soort low RPM case fans lijken een slechte combinatie te zijn. Het toerental is dan te laag waardoor het BIOS meteen crashed omdat er een fanspeed van 13500000RPM uitgelezen wordt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:54
Waarom zou je je cores uit willen schakelen? Ik neem aan dat je niet voor niks een meer core systeem koopt toch? Heb je misschien wat onderbouwing hiervoor?
Voor bijvoorbeeld SPI en Max CPU-Z screen stable ;)

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Maarten-NForce schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:12:
[...]

Voor bijvoorbeeld SPI en Max CPU-Z screen stable ;)
Ja, wij tweakers hebben nogal een raar gebruikersprofiel voor sommige hardware. Koop je een Quad-core, gebruik je er maar 1, 2 of 3 van de 4. Ik heb het sterke vermoeden dat deze op het lijstje gaat van "Would like to have, but ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:54:
In de P4 Hyperthreading tijden moest je in sommige gevallen HT wel eens uitzetten vanwege programma's of OS functies die dat niet correct afhandelden.

Maar om een ander voorbeeld te geven: applicaties die per core gelicencieerd zijn kun je dan wel futureproof gebruiken doordat je later na je upgrade je cores weer kan inschakelen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

geheugentests zijn imho zinloos in een bios, er zijn betere programma's zoals memtest om het geheugen te controleren.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waarom niet gewoon meteen Memtest integreren? Ik erger me elke keer kapot dat ik weer een CD moet zoeken om een PC met een vermoedelijk defect door de molen te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sebastius schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:22:
Waarom niet gewoon meteen Memtest integreren? Ik erger me elke keer kapot dat ik weer een CD moet zoeken om een PC met een vermoedelijk defect door de molen te kunnen halen.
Sja, zo kun je wel steeds verder gaan. Waarom geen harde schijf test? En een CPU stress test? En een artifact tester? Enzovoort ;)

Het zou allemaal wel handig zijn maar het BIOS wel erg bloated maken. Ik gebruik voor de meeste testdingen gewoon Ultimate Boot CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Admiral Freebee schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:28:
[...]

Sja, zo kun je wel steeds verder gaan. Waarom geen harde schijf test? En een CPU stress test? En een artifact tester? Enzovoort ;)

Het zou allemaal wel handig zijn maar het BIOS wel erg bloated maken. Ik gebruik voor de meeste testdingen gewoon Ultimate Boot CD.
Idd, het is en blijft een BIOS, dus een Basic input/output system, daar horen zulke geavanceerde dingen imho niet in thuis.

Daarom vraag ik me af of EFI een aanvulling wordt op de bios of niet een vervanger.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.