Toon posts:

PSU vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb de FAQ's op de forums m.b.t. PSU's geraadpleegd, maar ik word er niet veel wijzer uit.
wat ik wil weten is: kan ik mijn videokaart vervangen, zal mijn PSU de nieuwe kaart goed van stroom kunnen voorzien?

In de FAQ's zie ik een boel formules en dergelijke, niet bepaald hulpzaam voor iemand die op dit moment een 1 staat voor wiskunde...(en er simpel gezegd, gewoon absoluut geen **** van begrijpt)

op dit moment zit er een 400W voeding in mijn pc, en mijn GPU is de Geforce4 MX440, ik gebruik een Pentium 4 3.00GHZ CPU, ik zou graag willen weten welke informatie verder nog nodig is, en of deze vraag snel beantwoord kan worden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

400W over je voeding zegt helemaal niets. Een wokkietokkie voeding van 400W zal niet lekker overweg kunnen met een stroomslurper, eentje van een deugdelijk merk wel.

In Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 staan genoeg calculators genoemd om een berekening te kunnen maken. Ze zijn wat aan de ruime kant, maar kloppen doorgaans heel aardig. Gebruik die dingen eens.

Overigens is het wel net zo handig te vermelden wat voor videokaart je naar wilt gaan upgraden.

Verwijderd

Die vraag is heel eenvoudig te controleren :)

Hoeveel Ampere levert jouw voeding op de 12V lijn. Heeft jouw voeding 1 of meerdere 12V rails ? (dat zijn dus gesplitte 12V lijnen met elk zijn eigen stukje Ampere). Wat zijn de vereisten van je Videokaart als voeding in een PC? Welk merk voeding heb je?

Over het algemeen is een voeding met meerdere rails stabieler als een voeding met maar 1x 12V rail, omdat meestal al je componenten gebruik hiervan maken kan het gebruik van een (zware) videokaart je voeding goed belasten en in het ergste geval ten koste van je stabiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Red
+5V
28A

Orange
+3.3V
22A

Yellow
+12V
14A

Blue
-12V
0.5A

Purple
+5VSB
2.0A

White
-5V
0.5A
Het merk van mijn voeding is X-gear(???)

Dit is de informatie die ik op mijn PSU weet te vinden, ik hoop te kunnen upgraden naar een Geforce6800GT (aangezien ik die hier binnen mijn budget van ong. 70 euro te koop heb gezien)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 17:59 ]

Verwijderd

Dat moet opzich binnen de perken blijven ja :)

Ik denk dat je eerlijk gezegd tegen het randje ook aanzit. Mocht je problemen ermee krijgen (uitval in games bijv) dan kan je het beste je voeding een upgrade geven. Staar je niet blind op hoogste wattage met de laagste prijs, die zijn er niet ;) Vaak zijn dat voedingen die adverteren met Piek-vermogen ipv het werkelijke vermogen.

Verwijderd

Een upgrade naar een Geforce 6800GT moet opzich kunnen maar ik zou geen 70 euro aan een Geforce 6800GT meer geven. Kun je beter opzoek naar iets snellers of in Vraag en Aanbod een tweedehands van ongeveer 35 eurotjes kopen.
X-Gear is trouwens geen A-merk dus verwacht er niet teveel van.
Je vraag had je trouwens beter in Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 gepast zoals Terw_Dan al typte. :)

Verwijderd

X-gear PSU's kwamen vaak ook terug.... Heel veel mensen bestellen bijv een Core2Duo met een 8800GTX en 4 HDD's en gaan dat allemaal op zo'n Xgear PSU draaien :+ Arm ding. Kwam 3 van de 10 keer verkoold terug.

En idd, 70 euro is een prima budget. Denk aan een X1950Pro wellicht die kont schopt tegen de 6800GT.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:37:Dit is de informatie die ik op mijn PSU weet te vinden, ik hoop te kunnen upgraden naar een Geforce6800GT (aangezien ik die hier binnen mijn budget van ong. 70 euro te koop heb gezien)
Voor €70 vind je wel betere kaarten in V&A, ebay, marktplaats of zelfs in de winkel.
Ik heb zelf voor hetzelde budget een 8500 GT 512mb gekocht, iets beter, nieuwer (garantie) en DX10.0.
Kijk even rond in de plaatselijke winkel en gebruik hwhot.org om ze met elkaar te vergelijken in verschillende benchmarks.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, een betere kaart is natuurlijk nooit weg, maar zijn die kaarten er ook in AGP versies?
en lism, ik zie de X1950 toch echt niet eerder dan ong. 130 euro gaan..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 18:56 ]

Verwijderd

Ik denk dat de Radeon X850 XT 256MB wel een mooie videokaart is voor je PC anders wordt de rest van de PC nogal snel de bottleneck.
Zie hier in vraag en aanbod

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:48:
Hmmm, een betere kaart is natuurlijk nooit weg, maar zijn die kaarten er ook in AGP versies?
en lism, ik zie de X1950 toch echt niet eerder dan ong. 130 euro gaan..
AGP valt vaker wat duurder uit dan de PCI-e versie. Ik heb de mijnes voor 70 euro weggedaan (PCI-e).

En idd, de X800/X850 (beide zelfde chips , maar de X850 is sneller) zou wellicht een goede keus zijn, en is nog beter / sneller als de 6800GT. :)

Verwijderd

Als ik jou was zou ik even doorsparen en je hele systeem vernieuwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag voor voor 56 euro ook nog de 7300 GT staan, ik ben niet zo bekend met de series van ATi, dus ik heb geen idee of die nou beter is tegenover de 850XT, en of mijn voeding het trekt, iemand ideëen?

Verwijderd

Ik zou de 7300GT laten liggen. Dat is de langzaamste model uit de Geforce 7 series ;)

Waarom kijk je niet 2dehands via Vraag & Aanbod? :)

Verwijderd

Topicstarter
al geprobeerd, ik heb ook al gereageert op de link die ik eerder kreeg, maar die was al in onderhandeling. er zijn verder geen AGP versies van de 850XT te koop..

Verwijderd

Topicstarter
die eerste daar heb ik op gereageerd, ik was niet van plan om de 800XT te halen, 1 van die plankjes is in PCI-E format, en de onderste kan ik misschien nog wel gebruiken, ik heb ook nog een X1650Pro gezien voor 55 euro, die ik zo even 2KM verderop kan ophalen.

EDIT: ik heb mijn zinnen uiteindelijk toch gezet op de Nvidia 7600GS, als iemand betere ideëen heeft hoor ik ze graag, maar tot die tijd wil ik de mensen die mij geholpen hebben zeer hartelijk bedanken!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 18:50 ]

Pagina: 1