[Reviews] Kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 17:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Hallo,
De laatste dagen zijn de reviews heel kort en nutteloos, vroeger las ik heel graag van die mooie reivews en het was mijn vaste sectie, maar de laatste dagen zie ik gewoon allemaal reviews die zelfs 1 ster niet waard zijn! Ze zijn gewoon waardeloos en kort, ze zijn de helft zo lang als deze post maar bevatten gewoon geen essentie, je hebt meer info aan de specs dan aan de review.
Ik wil gewoon maar zeggen dat er toch wel duidelijk zou gemaakt moeten worden dat het al zeker niet de bedoeling is om gewoon reviews te posten om er vanaf te zijn en een beetje karma bijeen rapen.
Ik heb al bij een user (bartvangent) iets gepost op zijn gallery want ik vind dat hij heel ver ging, op een 3-tal uurtjes heeft hij 11 "reviews" gepost, die echt zo goed als niets zeggen, ik wil hem al zeker niet verwijten, hij springt er gewoon vandaag uit, maar de laatste tijd wordt dit toch een ding dat ik heel vaak zie dat de kwaliteit van de reviews achteruit gaat.
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet altijd ideale reviews plaats, maar dit gaat toch echt wel heel ver!

Bedankt om dit te lezen en ik hoop dat dit een heuse disscusie gaat worden en ik denk dat er toch een paar ideen gaan komen om aan admins voor te stellen om daar iets aan te doen.

Lijst van ideen:

- (Wiethoofd) minimaal aantal woorden, indien minder dan x-aantal woorden, niet aanvaard als review
- (van mij) mogelijkheid van meldpunt voor karma-hunters en waardeloze reviews

[ Voor 7% gewijzigd door Dima_2005 op 17-03-2008 22:15 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:59

Wiethoofd

Broadcast TOM

zie ook: Het kleine Productreview beoordelingentopic *

en idd schande van die bartvangent, ik ben nu bijna 4 dagen bezig (met tussenpozen) aan de review over m'n kast, ook m'n andere reviews heb ik minstens 6 uur aan besteed om ze goed uit te werken en fatsoenlijk nederlands te typen en een goede 4 a 5 sterren review te typen

{edit}
een groter/hoger minimum aantal woorden voor beter onderbouwde reviews.
als je niet meer over het product kan vertellen dan net onder het minimum aantal woorden zou het eigenlijk geen review mogen zijn lijkt me

[ Voor 24% gewijzigd door Wiethoofd op 17-03-2008 22:11 . Reden: idee ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Hij heeft nog wel 3000 punten verdient in een dag en dat vind ik wel heel erg!
Je verdient maar 1000 karmatjes als je een mooie review plaatst, maar als je zo'n 11 slordige plaatst, krijg je dus 3000, zijn puntjes zouden afgepakt moeten worden! Het is gewoonweg schandalig....

[ Voor 56% gewijzigd door Dima_2005 op 17-03-2008 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Het is toch al zo dat reviews met 5 sterren een veel zwaardere weging hebben op je karma? En ze hebben ook een hele zware weging in de gemiddelde beoordeling van een product? Ik denk juist dat het beoordelen op 1 ster al een aardige reductie in je karma tot gevolg heeft.

Zoals wiethoofd ook al aangeeft, kost een review zo'n 5-6 uur op z'n minst. Zo ook de mijne (jammer dat ze nog niet allemaal beoordeeld zijn :P), en ben al 2 weken bezig om mijn nieuwe Lian Li-case, Nvidia 8800GT en twee fotocamera's te 'reviewen'. Ik doe het niet voor minder dan 4 sterren, dan verspil ik alleen maar de tijd van andere tweakers, die aan de hand van mijn reviews willen bepalen of ze iets kopen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik snap zowieso niet hoe dit kan, ik kan me herinneren toen deze feature net bestond ik opmerkingen van tweakers uit per mail kreeg over de kwaliteit van een review van mezelf. Dit zorgde er vervolgens voor dat ik een review probeerde te leveren met een zekere mate van kwaliteit. Ik heb dit ook elders aangegeven dat men moet waken voor een zekere kwaliteit handhaving binnen tweakers om te voorkomen dat men vervalt naar een niveau zoals vele reviewers op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dima_2005 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:07:
Hallo,
De laatste dagen zijn de reviews heel kort en nutteloos, vroeger las ik heel graag van die mooie reivews en het was mijn vaste sectie, maar de laatste dagen zie ik gewoon allemaal reviews die zelfs 1 ster niet waard zijn! Ze zijn gewoon waardeloos en kort, ze zijn de helft zo lang als deze post maar bevatten gewoon geen essentie, je hebt meer info aan de specs dan aan de review.
Ik wil gewoon maar zeggen dat er toch wel duidelijk zou gemaakt moeten worden dat het al zeker niet de bedoeling is om gewoon reviews te posten om er vanaf te zijn en een beetje karma bijeen rapen.
Ik heb al bij een user (bartvangent) iets gepost op zijn gallery want ik vind dat hij heel ver ging, op een 3-tal uurtjes heeft hij 11 "reviews" gepost, die echt zo goed als niets zeggen, ik wil hem al zeker niet verwijten, hij springt er gewoon vandaag uit, maar de laatste tijd wordt dit toch een ding dat ik heel vaak zie dat de kwaliteit van de reviews achteruit gaat.
Het is prima dat deze persoon reviews zonder onderbouwing plaatst. Reviews met onvoldoende onderbouwing krijgen vanzelf een lage waardering door andere gebruikers. Van karmahoeren is geen sprake, er wordt véél meer karma gegeven voor uitgebreide hooggewaarde reviews dan voor kleine reviews met maar één ster.
- (Wiethoofd) minimaal aantal woorden, indien minder dan x-aantal woorden, niet aanvaard als review
- (van mij) mogelijkheid van meldpunt voor karma-hunters en waardeloze reviews
Het stellen van hogere eisen aan de reviews zal ervoor zorgen dat veel minder gebruikers de moeite nemen om een review te plaatsen. Wij willen het plaatsen van reviews juist stimuleren. Door de sterwaarderingen worden de users vanzelf gestimuleerd om ook kwaliteit te leveren.

Verder vind ik de kwaliteit van de reviews op Tweakers.net over het algemeen zeer hoog vergeleken met de user reviews op andere sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Femme schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:15:
[...]
Het is prima dat deze persoon reviews zonder onderbouwing plaatst. Reviews met onvoldoende onderbouwing krijgen vanzelf een lage waardering door andere gebruikers. Van karmahoeren is geen sprake, er wordt véél meer karma gegeven voor uitgebreide hooggewaarde reviews dan voor kleine reviews met maar één ster.
Ik vind dat je beter een review zonder tekst kan insturen (gewoon beoordelingsforumlier) dan een halfbakken 'review'.

en hoe groot is het verschil in karma tussen een 1 sterren review met 24 waarderingen en een 5 sterren review met 5 waarderingen (mensen schijnen bijna nooit hele goede, lange reviews te willen lezen en beoordelen.
[...]
Het stellen van hogere eisen aan de reviews zal ervoor zorgen dat veel minder gebruikers de moeite nemen om een review te plaatsen. Wij willen het plaatsen van reviews juist stimuleren. Door de sterwaarderingen worden de users vanzelf gestimuleerd om ook kwaliteit te leveren.
Het hangt er van af hoe hoog je de eisen stelt. Je moet nu voor een behuizing een review van minstens 125 woorden typen, ik zit nu na 4 uur werk op een review van 989 woorden en hij is nog niet eens af. Misschien dat het minimum aantal woorden voor bijvoorbeeld een behuizing naar 200 woorden getilt kan worden, dan krijg je al iets meer het idee van een review.
Verder vind ik de kwaliteit van de reviews op Tweakers.net over het algemeen zeer hoog vergeleken met de user reviews op andere sites.
over het algemeen; neem het voorbeeld waarom deze topic gestart is. ELF reviews die het gemiddelde weer ontzettend naar beneden halen. Ik lees altijd met plezier een goede review, en die krijgt dan ook de beoordeling die het verdiend, maar die van bartvangent heb ik aan de lengte te zien meteen 1 ster gegeven en na 4 van de 11 gelezen te hebben niet meer gepoogd ze te lezen.

Ik typ m'n reviews voor het karma, omdat het producten zijn die niet makkelijk te verkrijgen zijn of net nieuw, en omdat er nog geen reviews over zijn. En natuurlijk de positieve comments en hoge ratings doet natuurlijk ook veel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:37:
[...]
Ik typ m'n reviews voor het karma,
offtopic:
Misschien lichtelijk offtopic, maar wat is het doel van karma op t.net? Uit de moderatie faq maak ik op dat het enige wat het beïnvloedt de user status is, en dat op zichzelf is nou ook niet direct iets waar ik wakker van zou liggen. Of mis ik hier iets?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:32

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
offtopic:
Karma is niets behalve status. Maar dat is genoeg voor veel mensen hier... Het is toch stoer als je ergens in de buurt van plekje #1 staat :P

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:37:
[...]

Ik vind dat je beter een review zonder tekst kan insturen (gewoon beoordelingsforumlier) dan een halfbakken 'review'.

en hoe groot is het verschil in karma tussen een 1 sterren review met 24 waarderingen en een 5 sterren review met 5 waarderingen (mensen schijnen bijna nooit hele goede, lange reviews te willen lezen en beoordelen.
De review met vijf sterren krijgt in dat geval ongeveer twee keer zoveel punten voor een review van gelijke lengte.

In de praktijk zijn vijfsterrenreviews veel groter dan reviews met één ster. Dit scheelt nogal in de hoeveelheid karma die voor de review wordt gegeven.
Het hangt er van af hoe hoog je de eisen stelt. Je moet nu voor een behuizing een review van minstens 125 woorden typen, ik zit nu na 4 uur werk op een review van 989 woorden en hij is nog niet eens af. Misschien dat het minimum aantal woorden voor bijvoorbeeld een behuizing naar 200 woorden getilt kan worden, dan krijg je al iets meer het idee van een review.
Zodra je moeilijke dingen gaat vragen vallen erg veel mensen af. Dit willen we juist voorkomen. Door middel van de sterren zijn goede en slechte reviews van elkaar te onderscheiden. Je mag er zelf voor kiezen om geen reviews te lezen met weinig sterren.
over het algemeen; neem het voorbeeld waarom deze topic gestart is. ELF reviews die het gemiddelde weer ontzettend naar beneden halen. Ik lees altijd met plezier een goede review, en die krijgt dan ook de beoordeling die het verdiend, maar die van bartvangent heb ik aan de lengte te zien meteen 1 ster gegeven en na 4 van de 11 gelezen te hebben niet meer gepoogd ze te lezen.
Prima, zo is het systeem bedoeld om te werken. De reviews van bartvangent kun je overigens niet waarderen omdat ze geen onderbouwing hebben. Deze reviews zijn ook niet bedoeld om los te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ik vind wel dat voor 1-ster review gewoon geen karma zou gegeven mogen worden!

Ik zie trouwens nog een user die veel reviews vandaag gepost heeft, maar die zijn toch wel heel wat beter en die vind ik wel juist waard om te lezen:
http://tweakers.net/productreview/user/45661
Hij heeft er ook toevallig 11, maar hij is ook heel lang geregistreerd, dus hij is zeker geen karmahoer, maar sorry dat ik het moet zeggen, maar ik heb nu al een hele haat aan bartvangent! Hij heeft geluk dat ik geen admin ben, ander zou die kerel een hele waarschuwing krijgen en als ik nog een klein ding van hem zou zien dat niet onderbouwd is, zou hij een temp-ban krijgen.
Ok, volgens mijn theorie zou ik ook zo'n eentje moeten krijgen aan mijn vorige reacties (ik had op een bepaald moment zlefs een totale score van -15 en een gemiddelde van -1. Maar ik zou het fair gevonden hebben als iemand me zou aanspreken.
Ik als medetweaker heb hem toch wel aangesproken, maar da's gewoon dat hij dit eens zou lezen en een nachtje over zou slapen.

Korte update: bartvangent is dus nu tot besef gekomen en heeft hij dus een gewone beoordelingsformulier ingevuld zonder review. Dit vind ik fair van hem. Thnx bartvangent, nu krijg je toch respect van mij :)

[ Voor 94% gewijzigd door Dima_2005 op 18-03-2008 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zodra je moeilijke dingen gaat vragen vallen erg veel mensen af. Dit willen we juist voorkomen.
Maar het leuke is, dat dan alleen die types afvallen die toch prutreviews schrijven. De mensen die er serieus aan willen werken, schrik je daarmee echt niet af. De gemiddelde kwaliteit zal dus omhoog gaan, en is dat niet wat we willen?

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dima_2005 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:49:
Ik vind wel dat voor 1-ster review gewoon geen karma zou gegeven mogen worden!
of gewoon zo weinig dat je net zo goed een beoordelingsformulier in kan vullen
Ik zie trouwens nog een user die veel reviews vandaag gepost heeft, maar die zijn toch wel heel wat beter en die vind ik wel juist waard om te lezen:
http://tweakers.net/productreview/user/45661
Hij heeft er ook toevallig 11, maar hij is ook heel lang geregistreerd, dus hij is zeker geen karmahoer
Als je z'n reacties onder de review had gelezen had je kunnen lezen dat hij even een foto update gedaan heeft, typo's verbeterd, extra informatie toegevoegd en de producten weer naar het goede product in de pricewatch laten verwijzen.
qtee schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:58:
Maar het leuke is, dat dan alleen die types afvallen die toch prutreviews schrijven. De mensen die er serieus aan willen werken, schrik je daarmee echt niet af. De gemiddelde kwaliteit zal dus omhoog gaan, en is dat niet wat we willen?
Ik zou het niet meer met je eens kunnen zijn. Zodra je de drempel ietsjes verhoogt stijgt meteen de kwaliteit. Als je een iets hogere minimale woordenlimiet instelt wordt de kwaliteit al iets beter (tenzij het een pure flame is naar een fabrikant toe). Zoals ik al voorstelde, bij een behuizing het minimum van 125 naar 200 woorden is al meer richting een review in plaats van een enkele alinea....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Wiethoofd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:14:
of gewoon zo weinig dat je net zo goed een beoordelingsformulier in kan vullen
Dit gaat in elk geval op voor de weging in de productbeoordeling (een één-ster review telt dus even zwaar voor de beoordeling als een ingevuld beoordelingsformulier). Ik vermoed dat het voor karma op dezelfde manier werkt. :) Helemaal zeker weet ik dit echter niet.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
wolkje schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:00:
[...]

Dit gaat in elk geval op voor de weging in de productbeoordeling (een één-ster review telt dus even zwaar voor de beoordeling als een ingevuld beoordelingsformulier). Ik vermoed dat het voor karma op dezelfde manier werkt. :) Helemaal zeker weet ik dit echter niet.
Maar WAAROM heeft bartvangent opeens door 11 prutreviews gewoonweg 3000 karma verdient? (hij heeft ook 1 +1 reactie gepost :o) (nu heeft hij terug 1348, want hij heeft zijn reviews leeggemaakt, dus eigenlijk geld een prutreview dubbel dan een beoordelingsformulier), wat me ook opvalt is dat er wel zo'n 1500 karma gaat als je zo'n mooie 5-ster review invult :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat het prutreviews zijn is natuurlijk jouw mening. Inmiddels zijn al zijn reviews 'simpele' reviews geworden, dus alleen ingevulde beoordelingsformuliertjes. Maar logischerwijs krijg je daar dus ook gewoon karma voor.

Inderdaad, blijkbaar krijg je wel wat meer karma voor een slechte reguliere review, dan voor een 'simple review'. Dat is overigens ook logisch, want in de eerstgenoemde zit meer werk voor de schrijver. Dat de kwaliteit misschien niet super is, verandert daar niets aan. :) Ik zie het probleem dus verder niet.

Het lijkt inderdaad om een dubbele hoeveelheid karma te gaan, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat zal iemand van het MT of de devvers moeten doen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ach ja, ik ben het wel met de TS eens, maar ook het standpunt van T.net kan ik wel begrijpen.

Om even op de TS in te gaan. Natuurlijk zijn er (altijd) wel mensen die of geen/weinig moeite willen doen voor een review of simpelweg even hun ei/ergernis over het product kwijt wil. Dat soort mensen hou je toch. Verder moet je niet vergeten dat als je de lat hoger zet ze misschien überhaupt geen review zouden schrijven. Meestal zijn het reviews van weinig meerwaarde, maar wellicht dat toch iemand er wel iets zal aan hebben. Daarnaast zal het snel genoeg merken dat zijn review met minimaal aantal woorden (om even objectief te blijven) niet echt gewaardeerd wordt, wat nu dus ook het geval is. Zo iemand kan dus het of beseffen en schrijf geen reviews meer of zal de kritiek sportief opvatten en verbeterd zijn reviews of (in het slechte geval) gaat hij daarmee door. Maar door de reacties, zoals: "Aan deze review heb ik dus totaal niets aan" en de sterwaardering zal die laatste mogelijkheid waarschijnlijk wel een stuk afnemen.

Wat je niet moet vergeten is dat er natuurlijk ook (potentieel) goede reviewers ook bijkomen en dat is eigenlijk wat wil T.net graag wil zien: meer reviews. En daar kom je op het punt van het aantal woorden. Als beginneling zal je (mogelijk) afschrikken van het aantal woorden. Maar doordat het laag blijf zal degene mogelijk een poging wagen. Uiteindelijk komt hij er achter, als het goed is, dat het reuze meevalt, qua aantal woorden.

Een meldpunt hoeft van mij niet zo, want volgens mij valt het uiteindelijk reuze mee met het aantal slechte reviews. Ook kan je echt hele slechte reviews, gewoon hier in dit subforum melden. Ik heb wel eens een paar reviews tegengekomen waarvan alleen iets stond als: "Echt een fantastisch product! En omdat ik een minimum aantal woorden moet halen: fantastisch, fantastisch, fantastisch, fantastisch, fantastisch, fantastisch ... [enz. tot aan het minimum aantal woorden.]" Dit soort reviews zijn dan echt slecht en worden dan wel verwijderd. Nu zou men er ook een 'simpele' review van kunnen maken: dus alleen de tekst weg te halen.

Tot slot, heb ik laatst gezien dat de 'simpele' reviews toch (eerst even tot mijn schik) toch voor redelijk wat karma punten zorgde. (Ik zal nog een deel tot een uitgebreide review maken, maak je maar geen zorgen. ;)) Het weegt volgens voor een weldenkend mens niet op om 1) meer moeite moeten doen voor een 'review' dan een 'simpele' review; 2) een heel aantal negatieve reacties krijgen en lage sterwaardering; tegen over de karma die dan eigenlijk maar 2 keer zo veel is. Als je één (in dit geval) van de 11 reviews goed je best voor doet en dan de andere 10 een simpele maakt, zal je volgens mij: 1) veel meer waardering krijgen in het algemeen, maar ook voor die ene review. 2) Veel meer karma krijgen (als die ene review ook echt 4 of 5 ster is). De keuze is snel gemaakt, voor mij athans.

Kortom, er zullen altijd wel mensen blijven die met minimaal aantal woorden. Je moet echter niet vergeten dat er ook een hoop potentiële reviewers bijkomen. Daarnaast is het zo dat je niet teveel moeite moet besteden aan degene, gewoon je (negatieve) reactie geven en je (lage) sterwaardering en dan verder niet meer naar kijken. Diegene zal vroeg of laat toch wel beseffen.
Pagina: 1