realtek 5.1 geluid een aantal boxen opschuiven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2xum2xu
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09-2021
Om te beginnen, sorry voor de titel, maar ik weet ook niet hoe ik het duidelijk moet vermelden:)

Ik heb een Gigabyte P35 DS4 (met onboard Realtek ALC889A) via Spdif coaxial out naar mijn Sony DAV DZ830 gestuurd.
Dit werkt perfect om films op te kijken. Nu zou ik ook graag via 5.1 willen gamen, het probleem is alleen dat mijn PC monitor een kwartslag gedraaid is t.o.v. mijn tv (en dus mijn speakeropstelling).
Nu vroeg ik mij af of ik softwarematig de 5.1 uitgang kan veranderen zodat mijn RightFront LeftFront wordt, mijn RightBack mijn RightFront, etc. De kabels in mijn reciever anders steken is geen oplossing omdat de achterste luidsprekers draadloos zijn.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Mijn reactie van de frontpage/drivers:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1203585505.jpg
In het Audio-IO scherm dat je ook hierboven ziet, kun je op de speakers (met de letters C/Sub/L/R/...) klikken om ze te verwisselen.
schaduw in 'meuk: Realtek HD Audio 1.89'

[ Voor 25% gewijzigd door schaduw op 19-03-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2xum2xu
heey best vreemd misschien, maar ik krijg een totaal ander scherm te zien dan dit screenshot.
En gigabyte (waar mijn moederbord overigens van is) komt er al helemaal niet in voor.

Wel zit er ergens een tabblad waar ik boxen kan selecteren, MAAR dit scherm komt alleen te voorschijn als ik als audiodevice mijn Speakers aan heb staan. Het ding is dat ik deze moet disabelen om de Digital Output (spdif) te activeren. Bij het schermpje van de Digital output kan ik geen Speakers kiezen....

Hoe zit dit nu precies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:15
Gebruik voor games de analoge aansluiting, haal dan 3 van deze kabels:
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/1137.jpg
en ga vervolgens met tulp-tulp kabels naar de versterker of speakers of wat dan ook. De tulpkabels kun je dan prikken zoals je wilt. Voor films heeft het geen invloed, dan gebruik je de digitale verbinding.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

m2xum2xu schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:47:
heey best vreemd misschien, maar ik krijg een totaal ander scherm te zien dan dit screenshot.
En gigabyte (waar mijn moederbord overigens van is) komt er al helemaal niet in voor.
Ik heb hetzelfde scherm alleen bij mij staat er Asus. Dat is gewoon branding. De rest van de app is gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2xum2xu
hey, mijn reciever heeft geen analoge ingangen (ofjah, 1tje voor stereo input), het geluid moet dus via spdif gaan. Is er geen mogelijkheid om de spdif op een andere manier in te stellen om zodoende de kanalen te switchen?

daarnaast heb ik nog een vraagje, wanneer ik nu een film met AC3 geluid afspeel, dan kiest mn reciever automatisch voor Dolby Digital, wat de bedoeling dus ook is. (dit dankzij de filter SPDIFER van http://www.ac3filter.net)
Wanneer ik films afspeel die gewoon stereo geluid hebben, dan kan ik via mijn reciever kiezen voor bijvoorbeeld prologic2. Maar nu zag ik in de AudioManager een optie om het Default Format in te stellen op DTS Interactive 5.1. (AC3 films komen nog steeds als DD door, stereo als DTS op mn reciever).
Wat is hiertussen nu het verschil? als ik het goed begrijp maakt mijn reciever van 2 kanaals 5.1 als ik hem op prologic2 zet, en wanneer mijn default format DTS interactive is, dan maakt mijn PC softwarematig 5.1 DTS output van een 2 kanaals bestand??
Wat zijn hiertussen dan de voor/nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:46
schaduw schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:38:
Mijn reactie van de frontpage/drivers:
[afbeelding]
In het Audio-IO scherm dat je ook hierboven ziet, kun je op de speakers (met de letters C/Sub/L/R/...) klikken om ze te verwisselen.
schaduw in 'meuk: Realtek HD Audio 1.89'
Het programma wat je hier op de afbeelding ziet zit niet bijgeleverd bij de Realtek drivers.
Zo als ik kan zien is het van Gigabyte en dat heb ik niet, bij de nieuwe drivers word Realtek Audio Manager verwijderd en kan ik dus niks meer, heeft iemand een idee hoe ik toch weer aan dat programma kom en ook met de nieuwste drivers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-05 20:12
DS4 P35 Windows Vista U 64x

De laatste werkende audio drivers die ik heb gevonde met een Realtek Audio Manager waren die van gigabyte 1.87.

En het vreemde is dat de drivers van Realtek zelfs sinds 1.82 tot 1.90 niet meer de Realtek Audio Manager hebben ...... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 02-04-2008 14:24 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Bschnitz schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:22:
DS4 P35 Windows Vista U 64x

De laatste werkende audio drivers die ik heb gevonde met een Realtek Audio Manager waren die van gigabyte 1.87.

En het vreemde is dat de drivers van Realtek zelfs sinds 1.82 tot 1.90 niet meer de Realtek Audio Manager hebben ...... 8)7
Oneens, deze heeft de Manager nog wel. Deze heb ik vandaag geinstalleerd.

Ondertussen is het dus gelukt om de Manager er weer op te krijgen.
Deze werkt opzich goed maar het probleem is nu dat de Front L+R veel minder geluid geven dan de Rear L+R en Center waardoor ze dus totaal niet meedoen als ik het geluid wat harder zet.

Als ik in de Manager kijk zie ik bij de tabbladen een vinkje staan van wat er in gebruik is, ik heb mijn 5.1 set aangesloten zoals het hoort. Bij de tabbladen luidsprekers en microfoon staat dus een vinkje.
Ik heb geen microfoon aangesloten maar dus de Front L+R luidsprekers.
Hoe kan ik dat gekke prog nou overtuigen dat het luidsprekers zijn en geen microfoon ?

[ Voor 40% gewijzigd door Flesdop op 02-04-2008 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 23:45

Twazerty

AVCHDCoder developer

ik heb zelf de meest lastige opstelling. Het staat bij mij namelijk nooit goed. Of 180 graden gedraaid. Of 45 Graden gedraaid. Ik kijk nu een film met 45 graden gedraaid naar links. Volgens mij draaien je hersens het zelf wel naar de juiste plaats :)

[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 03-04-2008 00:31 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:44
Microfoon uitschakelen in het menu en speakers als standaardapparaat instellen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Even ter verduidelijking een paar plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CyIoAxDglmh8ZmOEPH33JciS/thumb.png
Hier staat dus 5.1 ingesteld, dat zou betekenen dat de Mic ingang een uitgang gaat worden voor Front L+R

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/etKTqpsUbLd8pR3CmctuMS5y/thumb.png
De Mic staat gedempt, terwijl deze niet is ingeplugd.

Aan de rechterzijde zijn de 3 bolletjes opgelicht, dus 3 stekkers aangesloten. Kleur op kleur.
Geluid komt goed naar buiten behalve de Fronts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:44
Je zou nog kunnen proberen in het windows configuratiescherm de mic helemaal uit te schakelen. Dan komt hij nog geeneens meer voor in het menu en weet je zeker dat dat het probleem niet meer is. Dat hij gedempt staat betekent niet dat hij niet gebruikt wordt. Hij staat weldegelijk aangevinkt in je menu namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:15
Flesdop schreef op donderdag 03 april 2008 @ 01:34:
Even ter verduidelijking een paar plaatjes:

[afbeelding]
Hier staat dus 5.1 ingesteld, dat zou betekenen dat de Mic ingang een uitgang gaat worden voor Front L+R

[afbeelding]
De Mic staat gedempt, terwijl deze niet is ingeplugd.

Aan de rechterzijde zijn de 3 bolletjes opgelicht, dus 3 stekkers aangesloten. Kleur op kleur.
Geluid komt goed naar buiten behalve de Fronts
Waarom is de mic ingang voor front L+R? Ik ken geen enkele geluidskaart waar dat zo is. De groene line out is altijd front L+R, de mic ingang is dan center/sub of surrounds. Aan de plaatjes lees ik ook niet af dat front L+R op de mic ingang moet.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 13:58
Heb een probleem met Realtek, spdif aangesloten naar receiver en 2 kleine speakers bij de computer op L + R.
In 6 chaneel option krijg ik maar 2 spaekers te horen op de receiver met de testtoon.
Suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2xum2xu
blackburst schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:53:
Heb een probleem met Realtek, spdif aangesloten naar receiver en 2 kleine speakers bij de computer op L + R.
In 6 chaneel option krijg ik maar 2 spaekers te horen op de receiver met de testtoon.
Suggesties ?
bij mij moet ik kiezen tussen Digital Out of Analog out, ik kan ze niet beiden tegelijk aansturen. Bij Analog out krijg ik wel de optie om mijn boxopstelling te veranderen (en dus testtoon en dergelijke te doen) bij SPDIF (Digital Out) heb ik deze optie niet... waardoor ik mijn boxen dus geen kwartslag kan draaien.
Als ik het goed snap spreek je met de Digital Out je reciever aan met daaraan 5.1 boxen, en stuur je met je Analog Out je 2 boxen aan die aan je pc hangen?
Je zult dus moeten kiezen tussen 2.0 geluid via je PC of de 5.1 via je reciever, maar een combinatie is volgens mij niet mogelijk.

Als iemand hier wel een oplossing voor weet, laat het horen, want dat zou mij ook kunnen helpen met mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
mac1987 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 01:57:
Je zou nog kunnen proberen in het windows configuratiescherm de mic helemaal uit te schakelen. Dan komt hij nog geeneens meer voor in het menu en weet je zeker dat dat het probleem niet meer is. Dat hij gedempt staat betekent niet dat hij niet gebruikt wordt. Hij staat weldegelijk aangevinkt in je menu namelijk.
Ik heb de mic uitgeschakeld, via een omweg toch kunnen vinden.
Helaas heb ik pas volgende week weer de mogelijkheid om het te kunnen testen, ik zal je op de hoogte houden of het heeft gewerkt.

Edit: Heb net even in de Manager gekeken en de tab Microfoon is weg, ik heb al goede hoop!
ShittyOldMan schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:51:
[...]

Waarom is de mic ingang voor front L+R? Ik ken geen enkele geluidskaart waar dat zo is. De groene line out is altijd front L+R, de mic ingang is dan center/sub of surrounds. Aan de plaatjes lees ik ook niet af dat front L+R op de mic ingang moet.
En waar ga je dan de Rear L+R op aansluiten?
Als ik de configuratietest doe komt er uit alle luidsprekers het juiste geluid, bij de de Front L+R komt hier dus veel te weinig geluid uit waardoor ze dus niet hoorbaar zijn bij een hoger volume.
Waarschijnlijk omdat de software nog denkt dat er een microfoon aangesloten is maar andere software dat weer tegenspreekt...

[ Voor 32% gewijzigd door Flesdop op 06-04-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
Ja, dat is precies de opstelling, staat in een kast voor algemeen gebruik, maar draai ook Media Portal op Full HD naar LCD en reciever met 5.1, DTS.
Ga het morgen proberen, laat het wel weten.
m2xum2xu schreef op zondag 06 april 2008 @ 17:56:
[...]

bij mij moet ik kiezen tussen Digital Out of Analog out, ik kan ze niet beiden tegelijk aansturen. Bij Analog out krijg ik wel de optie om mijn boxopstelling te veranderen (en dus testtoon en dergelijke te doen) bij SPDIF (Digital Out) heb ik deze optie niet... waardoor ik mijn boxen dus geen kwartslag kan draaien.
Als ik het goed snap spreek je met de Digital Out je reciever aan met daaraan 5.1 boxen, en stuur je met je Analog Out je 2 boxen aan die aan je pc hangen?
Je zult dus moeten kiezen tussen 2.0 geluid via je PC of de 5.1 via je reciever, maar een combinatie is volgens mij niet mogelijk.

Als iemand hier wel een oplossing voor weet, laat het horen, want dat zou mij ook kunnen helpen met mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackburst
Heb het getest, maakt voor mij geen verschil, nog steeds maar 2 speakers, heb nog even in de bios gekeken, stond gewoon op Enable, ga nog verder zoeken.
Pagina: 1