Toon posts:

Complete PC 3000euries advies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.587 views

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer tijd voor een nieuwe PC, welke voor zakelijk maar ook voor gaming ingericht moet worden. Ik heb een ruim budget van 3000 euries om iets leuks samen te stellen.
Graag laat ik mij adviseren of onderstaande configuratie qua prijs prestatie goed in elkaar zit.
Iemand nog suggesties??

Moederbord: Asus Maximus Intel X38, 1.333 Mhz Socket 775

Grafische kaarten: 2 x ATI PCIe Sapphire HD3870 X2 Radeon, 1024 MB, 256 bit (Crossfire)

CPU: Intel Core 2 Quad Q9300, 4x2500Mhz, 2x 3072kb, 1333Mhz Yorkfield

Geheugen: OCZ 2 Gb DDR3 2 x 1Gb CL9 9-9-26, PC3 10666

HDD: 2 x Western Digital Raptor150 Gb, 4,6/16/10000

Voeding: Zalman ZM850Hp

Behuizing: Cooler Master Cosmos 1000 High Tower

Monitor: Samsung 24inch Syncmaster 245B

Drives: DVDRewriter Plextor PX800A, ASUS DVDrom speler E818A6, NEC floppydrive, Trust cardreader Connect Bay CR-3600

Invoer: Logitec G5 Laser Mouse, Logitec G15 Gaming Keyboard

Software: Microsoft Windows Vista Ultimate

Deze configuratie kost 3019,- bij alternate.
Ieder advies wordt gewaardeerd.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:18

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Welkom op Gathering of Tweakers :)

Helaas zijn topics als deze niet meer toegestaan. Dit valt na te lezen in het CSL Beleid.

Op GoT verwachten we enige zelfkennis om een systeem te configureren.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Dat is jammer. Dan maar een goede verkoper vinden.

Verwijderd

advies: zonde van je geld om zoveel in 1x in hardware te investeren, lees het gametopic na en upgrade gewoon over een jaartje ofzo
[BBG] High-end gamesysteem maart 2008

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC is inmiddels al verouderd en niet meer te upgraden.
Ik kom nu echt resolutie te kort en ben nodig aan een nieuw systeem toe.
Kan je uitleggen waarom het zonde is om 1x zoveel in hardware te investeren? Zie dat niet in het topic terug komen.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je het voor 1500,- tegenwoordig echt al 'n game-monster, die makkelijk 2 jaartjes meegaat...
Je kan beter nu 1500,- betalen en als je het echt wil over 'n jaartje (a 2) weer 1500,- neerleggen!
Daar heb je en meer profijt van en je kan van die 1500,- ook nog is wat rente trekken :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:01:
Mijn PC is inmiddels al verouderd en niet meer te upgraden.
Ik kom nu echt resolutie te kort en ben nodig aan een nieuw systeem toe.
Kan je uitleggen waarom het zonde is om 1x zoveel in hardware te investeren? Zie dat niet in het topic terug komen.
De configuratie van dat "high end game systeem" kost 1000 euro minder. Dat is toch een vrij duidelijke hint dat het met minder kan ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er juist aan gedacht om een snelle processor te nemen en daarbij een goede configuratie waarmee je makkelijk kan upgraden. Verder boek ik dit op de zaak en moet deze binnen 3 jaar afschrijven.
Ik begrijp je verhaal en daar heb je ook helemaal gelijk in. Echter zitten de grootste kosten in de crossfire opstelling en dat alleen voor gaming. Daarvan wil ik juist weten of er andere opstellingen een betere prijs prestatie hebben.

Verwijderd

Topicstarter
En oh ja...

Dit is inclusief Windows Vista. Ook heb ik niet de laagste prijzen genoteerd, maar de Alternate prijzen. Zou je de laagste prijzen nemen en zonder windows vista dan kom je op een netto bedrag van 2400 euries. In dat geval nog maar een verschil van 400 euro met een highend game systeem.
Maar waar ik graag antwoord op wil hebben is of deze configuratie een goede prijs prestatie verhouding heeft ongeacht dat het in 1 x een flinke inverstering is.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 16:36

TMC

Vind het geheugen een beetje schraal afsteken tegenover de rest van de specs.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 22:35
Tja ik vind dat ddr3 echt nutteloos. Ik zou dan eerder 2*2 GB DDR2 nemen voor 80 euro.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Past dat op het Asus board? Deze ondersteund alleen DDR3 geloof ik. Welk moederboard kan dan de crossfireopstelling opvangen i.c.m. ddr2 geheugen? En verder pakt windows 2,6 Gb?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 17:31 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 01:49
Dan moet je er duidelijk bij vermelden welk moederbord je wil hebben. De Maximus Extreme is DDR3, de Formula is DDR2.

Overigens zit je volgens mij ruim over de 3000 euro met deze spullen hoor. Niet doen dus!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Ikzelf zou het volgende veranderen aan je configuratie
Q9300 ---> Q9450
moederbord ---> Gigabyte EX38-DS4 of EX38-DS5
geheugen ----> 4gig ddr2
en dan vista x64

[specs]

Verwijderd

Topicstarter
Fanatic_FS schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:47:
Ikzelf zou het volgende veranderen aan je configuratie
Q9300 ---> Q9450
moederbord ---> Gigabyte EX38-DS4 of EX38-DS5
geheugen ----> 4gig ddr2
en dan vista x64
Draaien alle spellen op x64?

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:51:
[...]

Draaien alle spellen op x64?
ja, van sommige spellen is zelfs een x64 versie/patch.

[specs]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 22:06
Dan zou ik ook nog de OEM versie van Vista Ultimate pakken voor nog meer kostenbesparing.
Grafische kaarten: 2 x ATI PCIe Sapphire HD3870 X2 Radeon, 1024 MB, 256 bit (Crossfire)
Verwissel deze voor 2 x nVidia Geforce 8800GT kaarten, is veel meer bang for buck IMHO.
Drives: DVDRewriter Plextor PX800A, ASUS DVDrom speler E818A6, NEC floppydrive, Trust cardreader Connect Bay CR-3600
Waarom geen 2x DVD rewriter, heb je meer aan en Nec floppydrive? Nu nog nodig dan? Daarnaast zou ik een ander merk pakken dan Trust voor die cardreader :P

Maargoed, ik zou zoals hierboven ook al gezegd worden, nooit zoveel uitgeven aan een gamemachine! Er komen ook nog weer nieuwe grafische kaarten van nVidia aan en ook nieuwe processors volgende maand. Wacht daar ook even op, heb je veel meer aan.

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Alex3305 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:30:
Dan zou ik ook nog de OEM versie van Vista Ultimate pakken voor nog meer kostenbesparing.

[...]

Verwissel deze voor 2 x nVidia Geforce 8800GT kaarten, is veel meer bang for buck IMHO.
SLI op een Crossfire moederbord zal niet lukken, dus mag je voor de TS ook nog een nieuw moederbord gaan uitzoeken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Fanatic_FS op 16-03-2008 18:37 ]

[specs]

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-01 22:59
dan veranderd die toch het mobo naar een P5N-T

Verwijderd

Topicstarter
Alex3305 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:30:

[...]

[...]

Waarom geen 2x DVD rewriter, heb je meer aan en Nec floppydrive? Nu nog nodig dan? Daarnaast zou ik een ander merk pakken dan Trust voor die cardreader :P

Maargoed, ik zou zoals hierboven ook al gezegd worden, nooit zoveel uitgeven aan een gamemachine! Er komen ook nog weer nieuwe grafische kaarten van nVidia aan en ook nieuwe processors volgende maand. Wacht daar ook even op, heb je veel meer aan.
Er komen altijd nieuwere spullen op de markt, dan kan ik blijven wachten ;)

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:31
glue, maak kennis met:

bang for your buck: if something that you buy gives you more bang for your buck, you get more value for your money by buying this product than from buying any other

Je kan beter nu 1500 spenderen, dan heb je een kick-ass game machine, en dan na 3 jaar opnieuw 1500.
Zo heb je voor die 3000 euro een periode van 6 jaar een stevige game machine, terwijl je op jouw manier maar 3 jaar een goeie game machine hebt.
Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

• a fly
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik zou gaan voor deze setup, bij azerty kost het 'maar' 3100 euro 8)7 (Zonder cardreader & floppy, ben ff iets te lui dat ook op te zoeken):

Moederbord GigaByte GA-EX38-DS5 (Max FSB 1.6Ghz)

CPU Intel Core 2 Quad Q9300

RAM Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX,4096MB, 800MHz, DDR2. PC6400, 2x 2* (8GB totaal dus)

Video kaarten Sapphire Radeon HD3870X2,1024MB, DDR3, PCI Express x16 2*

HDD Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 1000GB 2*

Voeding EnerMax Galaxy, 850 Watt

Ik neem aan dat je het scherm, de muis en het toetsenbord niet gaat veranderen. Het G15 toetsenbord vind ik zijn geld niet waard, maar dat is mijn mening. De G5 bevalt mij minder dan de MX518, maar ik heb de nieuwe editie nooit vast gehouden ;). Zoveel geld voor een niet zo hele speciale kast zou ik zelf nooit doen. Die staat meestal toch onder het bureau.

Maar je kan zoals al eerder geopperd is beter een goedkopere PC halen, en die eventueel als het nodig is pas upgraden/vervangen.

Verspil sowieso je geld niet aan Raptors. Samsung's 1TB schijven zijn 40 euro duurder, hebben 6.6* meer opslag ruimte, en zijn ongeveer even snel ^^ (en maken een stuk minder herrie)

Edit: typo

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

• alex3305
@glue, ja dat klopt maar ook weer niet.

Er komen inderdaad altijd nieuwere spullen op de markt, maar vergeet niet dat daar vaak toch een half jaar tussen zit. Kijk dadelijk heb je het nieuwste van het nieuwste en over een half jaar komt er dan pas weer 'nieuw spul' uit. Dat is veel voordeliger voor je in principe.

@a fly
Waarom in hell die 2x4GB?! Dat is pas onnuttig, Het moederbord kan volgens mij toch pas tot 8GB gaan en 4x2GB is dan veel beter. Daarnaast kun je er beter een unlocked Q6600 inzetten dan Q9300.

--
Waarom overigens geen PC kopen die niet zelfgebouw is. De Medion voor 700 euro is heel interessant. Hier zit een Intel Core 2 Quad Q6600 in, die op 2.4Ghz geklokt is. De videokaart kun je verkopen en een dikke voor in de plaats zetten, dat is pas echt bang for buck IMHO.

Maar als je dan toch veel geld wilt uitgeven, waarom dan geen Dell XPS 720 (H2C)? Dit zijn echt kickass gamemachines. Daarnaast zijn de mobo's al SLI ready en krijg je minimaal één jaar aan huis garantie. Alleen gaat de 720 H2C wel over je budget heen.

Oh ja, en je hebt Alienware natuurlijk ook nog :9, ik zou het wel weten *cough*leest topic*cough*

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:33
Alex3305 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:17:
@glue, ja dat klopt maar ook weer niet.

Er komen inderdaad altijd nieuwere spullen op de markt, maar vergeet niet dat daar vaak toch een half jaar tussen zit. Kijk dadelijk heb je het nieuwste van het nieuwste en over een half jaar komt er dan pas weer 'nieuw spul' uit. Dat is veel voordeliger voor je in principe.

@a fly
Waarom in hell die 2x4GB?! Dat is pas onnuttig, Het moederbord kan volgens mij toch pas tot 8GB gaan en 4x2GB is dan veel beter. Daarnaast kun je er beter een unlocked Q6600 inzetten dan Q9300.

--
Waarom overigens geen PC kopen die niet zelfgebouw is. De Medion voor 700 euro is heel interessant. Hier zit een Intel Core 2 Quad Q6600 in, die op 2.4Ghz geklokt is. De videokaart kun je verkopen en een dikke voor in de plaats zetten, dat is pas echt bang for buck IMHO.

Maar als je dan toch veel geld wilt uitgeven, waarom dan geen Dell XPS 720 (H2C)? Dit zijn echt kickass gamemachines. Daarnaast zijn de mobo's al SLI ready en krijg je minimaal één jaar aan huis garantie. Alleen gaat de 720 H2C wel over je budget heen.

Oh ja, en je hebt Alienware natuurlijk ook nog :9, ik zou het wel weten *cough*leest topic*cough*
Ga dan niet op tweakers posten :+. Je gaat advies geven wat boven zijn budget gaat, maar toch zou die dat moeten doen 8)7.
Ik zeg betaal nu 2000 euro en dan over 2~3 jaar weer 1000 euro.
Mijn advies:
Quadcore, 4/8 GB, HD3870 x2; dell 24" etc...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:11:
Verder boek ik dit op de zaak en moet deze binnen 3 jaar afschrijven.
Maak daar maar 5 jaar van.
De jaarlijkse afschrijving op bedrijfsmiddelen en goodwill is beperkt met ingang van 1 januari 2007.

Uitgangspunt blijft dat afschrijven op bedrijfsmiddelen (machines, gereedschap, inventaris en dergelijke) wordt bepaald door de aanschafwaarde, de restwaarde en de economische levensduur daarvan. Nieuw is dat de termijn waarover het totale af te schrijven bedrag wordt verdeeld, minimaal 5 jaar bedraagt. Dat betekent dus een jaarlijks afschrijvingspercentage van maximaal 20%. Deze maatregel heeft gevolgen voor de afschrijving op bedrijfsmiddelen die eerst een kortere afschrijvingstermijn kenden, zoals computers. Voor de afschrijving op bedrijfsmiddelen waarop langer wordt afgeschreven dan 5 jaar (bijvoorbeeld gebouwen), heeft de nieuwe minimale afschrijvingstermijn geen gevolgen.

Voor gekochte goodwill is de afschrijvingstermijn voortaan minimaal 10 jaar. Dat betekent dus een jaarlijks afschrijvingspercentage van maximaal 10%.
Bron: www.belastingdienst.nl

ARME AOW’er

• alex3305
Termi schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:24:
[...]

Ga dan niet op tweakers posten :+. Je gaat advies geven wat boven zijn budget gaat, maar toch zou die dat moeten doen 8)7.
Ik zeg betaal nu 2000 euro en dan over 2~3 jaar weer 1000 euro.
Mijn advies:
Quadcore, 4/8 GB, HD3870 x2; dell 24" etc...
Ik geef niet direct advies, maar wat zou kunnen. Namelijk de Dell XPS 720, alleen gaat de specifieke versie H2C net over zijn budget heen. Alleen kan 'ie daar wel naar kijken natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op basis van jullie reactie het volgende veranderd:

Processor: Intel Core 2 Quad Q9450 278,-
Video: 2 x Asus EN8800GT/G/HTDP/512M 398,-
Moederbord: Asus Striker II Formula 253,-
Geheugen: OCZ OCZ2RPX10004GK 4GB (2x 2GB) DDR2 126,-
Voeding: Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe)) 99,-
Monitor: Acer P243Wd 24 inch 2ms 405,-
Behuizing: Chieftec CA-01 B-B-SL Retail, Zwart 85,-
Coolers: 2x Zalman ZM-F3 Retail, Zwart, 3-pins 18,80
Cardreader: Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 9,95
HDD: 2 x Samsung SpinPoint T166, 500GB 162,-
Invoer: Logitech G15 Keyboard + Logitech MX518 Mouse 93,-
DVD: Plextor PX800-A 51,-

In totaal 1978,- (in vijf jaar af te schrijven)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:11:
Ik heb er juist aan gedacht om een snelle processor te nemen en daarbij een goede configuratie waarmee je makkelijk kan upgraden.
Het platform dat je kiest is nu niet echt upgradebaar.
Ik begrijp je verhaal en daar heb je ook helemaal gelijk in. Echter zitten de grootste kosten in de crossfire opstelling en dat alleen voor gaming. Daarvan wil ik juist weten of er andere opstellingen een betere prijs prestatie hebben.
Ja, single card oplossing gaat altijd betere prijs/prestatie hebben. CF/SLI moet je gewoonweg niet nemen voor de prijs/prestatie, het schaalt gewoon niet lineair mee, zeker niet bij opstellingen waar meer dan 2 gpu's in multi zijn zoals bij 2x 3870X2 (4gpu's).
Maar waar ik graag antwoord op wil hebben is of deze configuratie een goede prijs prestatie verhouding heeft ongeacht dat het in 1 x een flinke inverstering is.
Eigenlijk helemaal niet.
CF/SLI zoals gezegd, tegenovergestelde van goede prijs/prestatie
DDR3 en DDR2 zijn respectievelijk als zwart en wit wat betreft prijs/prestatie

CPU is ok, en kan je misschien zelfs nog naar Q9450 gaan, alles daar nog boven wordt weer slecht qua prijs/prestatie.

edit> bovenstaande ziet er idd al veel beter uit.

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 23:54:
Ik heb op basis van jullie reactie het volgende veranderd:

<systeem>

In totaal 1978,- (in vijf jaar af te schrijven)
Dat ziet er al een stuk beter uit imho, je haalt even 1/3 van je budget af (die €1000 kun je in ieder geval in je zak houden, sparen voor de volgende pc ;) ) en qua prestaties zul je echt supertevreden kunnen zijn.

Goed van je dat je de gegeven adviezen ter harte neemt; ik heb zelf ook vaak te veel geld in 1x uitgegeven aan het nieuwste van het nieuwste. Is voor de meesten toch zonde van t geld.

Je zegt dat je de pc gaat gebruiken voor zakelijk en gaming; heb je bij je budget ook al gedacht aan randapparatuur zoals printer/luidsprekers? Ook zou ik willen adviseren om voor 2 dvd rewriters te gaan. Het kost bijna niets en bij het kopieren / back-uppen hoef je niet meer via hd-images te werken.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

• Thandor
  • Laatst online: 12:21

Thandor

SilverStreak

Dit soort 'welke moet ik nemen?'-vragen of zgn. boodschappenlijstjes zijn niet toegestaan op GoT :o. Zie daarvoor het CSL Beleid waarin ook een link naar een howto staat die jou hulp kan bieden :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.