Rustig aan...
Als ik hier zie lopen er minstens drie dingen door elkaar:
1) Caiway verkocht destijds een modem dat beloofd was mee te kunnen komen met toekomstige upgrades, maar nu na zo'n upgrade zegt Caiway dat het er juist niet voor geschikt is.
2) mensen halen hun beloofde snelheden niet (ongeacht modemtype)
3) er is frustratie over de manier van communiceren van Caiway.
Allereerst is punt 3 puur emotioneel. Dat maakt het niet minder valide, maar betekent dat je dat even in de ijskast moet zetten als je zinnig met punten 1 en 2 aan de slag wilt.
Mbt punt 1 zou ik aanraden om op te zoeken wat exact destijds zwart-op-wit beloofd is. Kom met die exacte text. Dan kunnen we kijken of wat Caiway nu zegt zo onredelijk is of niet. Kun je zwart-op-wit niets aantonen, dan heb je bij voorbaat al een verloren zaak...
Punt 2 is technisch interessanter. Vooropgesteld: ik ben geen Caiway klant, dus kan zijn dat ik niet volledig thuis ben in bepaalde eigenaardigheden. Maar kabelinternet ken ik wel in het algemeen.
Even vooropgesteld een ding uitsluiten:dat Caiway US DOCIS gebruikt is wat afwijkend, maar ze zijn de enigen niet in NL, en dan nog, de verschillen US vs EuroDOCSIS doen er in dit geval niets toe. Verschil is puur 6MHz vs 8MHz in de downstream kanalen. Dat vertaalt zich in een theoretische max van 40Mbit/s vs 52Mbit/s. US DOCSIS is zonder meer trager, maar nog altijd veel sneller dan de aangeboden 24Mbit/s, dus als het trager is, komt het niet door US DOCSIS an sich.
Wat dan wel?
Paar mogelijkheden:
Modemgerelateerd
a) de modem kan de snelheid totaal niet aan. De max throughput van de gebruikte chips is domweg niet hoger dan een bepaalde snelheid. In dat geval heb je gewoon pech en moet je een andere modem regelen (dan kom je terug bij punt 1).
b) de modem kan de snelheid *per thread* niet aan. Er zijn DOCSIS modems (ik ken bijv de Motorola SB4100E, maar het zullen er vast meer zijn) die per thread een max waarde hebben (in dit geval zo'n 7Mbit/s). Met meerdere threads naast elkaar kunnen ze best hoge snelheden halen, maar op een enkele thread niet. Gevolg is dat als je een speedtest doet, je die lagere waarde meet, maar als je meerdere concurrent downloads hebt je het wel haalt.
Maar goed, mensen met een SA Webstar EPX2203 hebben ook last van iets en die modem kan zeker de snelheden aan (heb heb zelf iig tot 24Mbit/s in actie gezien).
Niet modemgerelateerd
c) er is te weing capaciteit op de (downstream) interface waar de modem op zit. Dit is de bottleneck in het DOCSIS-systeem. Er zitten vaak honderden modems om een enkele interface, maar per interface heb je maar een paar kanalen ter beschikking. Ieder kanaal heeft zo tientallen tot >honderd modems erop. En een kanaal is dus beperkt tot 38Mbit/s (US DOCSIS) of 52Mbit/s (EuroDOCSIS). Als je dus een 24Mbit/s setting op je modem hebt en meer dan twee mensen op een kanaal gaan tegelijk blazen, dan ga je je snelheid niet halen

d) de interconnect tussen het netwerk van je ISP en daar waar je meet kan de snelheden niet aan. Bij speedtest.net is dat onwaarschijnlijk, maar met name naar USPs toe kan het wel eens de beperkende factor zijn
e) de server waar je meet kan de snelheden niet aan. Ook hier treedt dit vooral op bij USPs in de drukkere uren.
Wat ik hier aan snelheidsproblemen lees klinkt verdacht als een combo van C en E.
Er is een heel simpele manier om onderscheid te maken tussen bottlenecks in hardware (a en b) en bottlenecks qua capactieti (c, d en e), namelijk door twee keer te meten. De eerste keer meet je zo vroeg mogelijk 's ochtends - ongeveer 6u 's ochtends is het rustigste moment op het netwerk. Op dat moment is je hardware de beperkende factor. De tweede keer meet je op het drukste moment van de dag, meestal rond 21u. Dan is capaciteit de beperkende factor.
Als beide meetwaardes identiek zijn, is je hardware (modem, maar mogelijk ook router of (slecht ingestelde) PC) de schuldige. Als beide sterk verschillen heb je gewoon met een capaciteitsprobleem te maken. Meet dan op verschillende manieren. Als je op verschillende speedtestsites dezelfde lage waardes meet, dan zit je probleem intern bij je ISP, waarschijnlijk op interfaceniveau. Meet je verschillende waardes, dan zit het probleem bij de tragere vrijwel zeker 'remote' dus bij het meetpunt