Cleartype altijd aan bij menubalk, titelbalk enz?

Pagina: 1
Acties:

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 17:07
Is het mogelijk om met vista cleartype volledig uit te zetten? via een ver weggewerkt menutje heb ik het grootendeels uit gekregen, maar het blijft aanstaan in de knoppenbalken, url balken enz. Cleartype is enorm lelijk, op mn crt viel het wel mee, maar nu ik een tft heb springen de wazige letters er echt uit boven en onder(de cleartype dingen).

edit: op de classic look is cleartype volledig uit, maar ja, dat is zo vorige eeuw :P maar is het altijd aan bij vista look?

[ Voor 15% gewijzigd door gastje13 op 13-03-2008 19:16 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:02
Wat ontzettend vreemd, heb je al geprobeerd cleartype anders in te stellen (er zijn denk ik 9 opties?)

Bij mij @ Vista is het juist super scherp met cleartype aan. Lijkt me ook erg vreemd als dit iets bugged

~ Mijn prog blog!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
roy-t schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:43:
Wat ontzettend vreemd, heb je al geprobeerd cleartype anders in te stellen (er zijn denk ik 9 opties?)

Bij mij @ Vista is het juist super scherp met cleartype aan. Lijkt me ook erg vreemd als dit iets bugged
Hier hoef ik ook echt geen cleartype zooi te proberen want dan is het noujuist heel erg blurry. Overigens heb ik dit al gezien met meerdere monitoren (stuk of 8).

Overigens staat hier cleartype niet aan op de menu's en dergelijke, ik heb het uitgezet door;
Rechtermuisknop desktop > Persoonlijke voorkeur aanpassen > Kleur en vormgeving van Vensters (met Aero: Eigenschappen van Klassieke vormgeving openen voor meer kleuropties >) Effecten > en daar kun je Cleartype uitzetten :)

Good luck!

Verwijderd

Classic look vorig eeuw?

Niets zo efficiënt als de classic look :Y _/-\o_

Misschien is 13 je leeftijd, weet het niet, maar Cleartype is hier superscherp en fijn op een TFT.

1. Stel je TFT eens af :/ analoog? Dan nog kan het superscherp.
2. In Catalyst weet ik dat je bij display settings een hoop kunt veranderen zoals +- naar ++ en dat kan veel schelen, speel hiermee en als je scherm gelig wordt druk je op default :)

PS: Cleartype tuner is gratis

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 16:00 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 12:57
Ik vind cleartype ook onwijs ruk, geen idee wie en waarom dat bedacht is maar het is niet om aan te zien.

Ik zet het altijd uit in Internet Explorer opties onder het tab-blad geavanceerd en bij Eigenschappen voor beeldscherm onder het tab-blad vormgeving en dan op effecten klikken.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 16:51

Twazerty

AVCHDCoder developer

ik vind ook juist cleartype erg scherp op mijn tft. De meeste hebben hun monitor waarschijnlijk niet goed afgesteld icm analoog.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• gastje13
Alex3305 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:08:
[...]

Hier hoef ik ook echt geen cleartype zooi te proberen want dan is het noujuist heel erg blurry. Overigens heb ik dit al gezien met meerdere monitoren (stuk of 8).
Yep blurry is het perfecte woord ervoor.
Overigens staat hier cleartype niet aan op de menu's en dergelijke, ik heb het uitgezet door;
Rechtermuisknop desktop > Persoonlijke voorkeur aanpassen > Kleur en vormgeving van Vensters (met Aero: Eigenschappen van Klassieke vormgeving openen voor meer kleuropties >) Effecten > en daar kun je Cleartype uitzetten :)

Good luck!
Yep heb ik gedaan maar het is niet volledig uit, het blijft aanstaan in bijv. de verkenner.

• alex3305
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:59:
Classic look vorig eeuw?

Niets zo efficiënt als de classic look :Y _/-\o_

...
Daar heb je wel een punt, classic look is inderdaad zeer efficiënt al maakt het volgens mij steeds minder uit in games ed.

Overigens heb ik hier mijn puter gewoon via DVI aan mijn beeldscherm hangen en ik heb het net nog maar een keer geprobeerd, maar het blijft ruk. Alhoewel mijn vriendin het verschil niet ziet :P.

Misschien scheelt het dat ik slechtziend ben en daarom vaak dicht op mijn monitor (20cm) zit :P. Overigens heb ik geen grotere fonts oid, en doe ik vooral grafisch ontwerpen :P dus... :D

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

#StopBurningStuff

• gastje13
Het helpt iets, maar nu moet cleartype volledig aanstaan, waar ik niet op zat te wachten, gezien het nog altijd redelijk blurry blijft.

Is er geen mod ofzoiets wat cleartype geheel zn nek om kan draaien?

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Gebruik je wel je native resolutie ?

Pentaxiaan

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

SirNobax schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:55:
Gebruik je wel je native resolutie ?
idd anders heb je gewoon rukkwaliteit.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Cleartype is volgens mij juist bedoeld om scherper te maken. Bij configuratiescherm kan ik bij mij alles instellen omtrend cleartype. Ik vind het juist wel mooi al die ge-anti-alias'de letters ipv die korrelige zooi :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Cleartype is louter bedoeld voor TFT schermen op de 'native resolution'

Ik hoef Cleartype tuner niet eens te draaien want er zit weinig verschil in de opties. Allemaal scherp en het enigste verschil is contrast.

Zelfs op een CRT vond ik Cleartype goed. Het leest voor mij sneller omdat ik niet gestoord wordt door kartelrandjes en andere storingen die Cleartype nu juist opheft.

Wist je dat er in een Cleartyped tekst geen moire kan voorkomen en in 'jagged text' des te makkelijker.

Edoch, als je cleartype zo wazig post dan eens een pic van een stukje tekst. Waarom?
Als het op onze monitoren wel scherp is ligt het aan jou of je monitor.

Ik ervaar Cleartype als de tekst in een boek (lees je wel eens?) en ik lees van het scherm net zo vlot als uit een boek en dat is 1200 dpi, dus super-cleartype.
Ga nu maar eens een boek lezen geprint met een matrix printer en kijken wie zijn boek het eerste uit heeft.

Geen idee om de DPI settings in beeldscherm-advanced naar 110 dpi te zetten? heb je wat grotere letters en dan is Cleartype minder van belang, maar het verschil is er nog steeds.

Speel jij je games ook zonder Anti-Aliasing? Ik heb hem hier op 1680x1050@4xAA staan en persoonlijk vind ik games dan pas er gelikt uitzien.

Ik heb links -0,1 en rechts 0,0

• gastje13
ff een screentje gemaakt, links zonder, rechts met cleartype. De linkerkant(zonder cleartype) vind ik veel scherper overkomen.

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/8427/classiclp5.png

Blijkbaar kan het dus enkel volledig uit als je de classic look gebruik, met vista blijft het dus altijd in o.a. de verkenner aanstaan

• FitTiv
  • Laatst online: 22:34
Ik zie met een 17'' CRT wel degelijk verschil tussen links en rechts.
Rechts is in mijn ogen veel vager, en links is gewoon goed scherp.

• gastje13
FitTiv schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:13:
Ik zie met een 17'' CRT wel degelijk verschil tussen links en rechts.
Rechts is in mijn ogen veel vager, en links is gewoon goed scherp.
yep hier op m'n tft is dat ook het geval. Moet ik gewoon wachten tot een servicepack voor vista voordat cleartype op vista look volledig uitgeschakeld kan worden?

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Denk niet dat dat er ooit van zal komen. Wat misschien wel zou helpen is een Cleartype tuner waarbij je het AA level kunt instellen (net zoals bij grafische kaarten). Rechts is namelijk met anti-aliasing, een feature die ook op videokaarten gebruikt wordt om de scherpte te verbeteren.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

gastje13 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 20:54:
ff een screentje gemaakt, links zonder, rechts met cleartype. De linkerkant(zonder cleartype) vind ik veel scherper overkomen.

[afbeelding]

Blijkbaar kan het dus enkel volledig uit als je de classic look gebruik, met vista blijft het dus altijd in o.a. de verkenner aanstaan
Ik vind rechts veel mooier afgerond, is te vergelijken met 3D met en zonder AA.

• alex3305
Links is mijn mooier.

Overigens heb ik gister een testje gedaan! Normaal werk ik altijd op Standaard overvloeing van letters dinges (ipv Cleartype of zonder) en toen heb ik gister de hele dag met Cleartype (wel via de tuner, getuned op het minste blijkbaar) gewerkt.

Het lettertype was op het midden van het scherm inderdaad iets duidelijker, het scheelde niet veel. Maar ging ik met mijn ogen een beetje naar boven of onder, dan was de kwaliteit ruk. Nu heb ik standaard maar weer teruggezet en het bevalt me weer een stuk beter :)

Dus Cleartype, voor mij nog steeds niet!

Verwijderd

Bij een TFT is cleartype ok scherp in de randjes.

Ik vind rechts veel mooier en dat het niet mooi is op jouw monitor is een kwestie van persoonlijke voorkeur of slechte monitor.

Links knalt eruit met zijn haken en aliasen.

PS: Mocht jij je er dermate aan storen dat een topic gewenst is; een advies
Ga terug naar XP en je bent van het gezeik af. Je houd van vooruitgang of niet :/

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 06:04 ]

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 06:36

Raphaelo

boeiend!!

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 06:02:
Bij een TFT is cleartype ok scherp in de randjes.

Ik vind rechts veel mooier en dat het niet mooi is op jouw monitor is een kwestie van persoonlijke voorkeur of slechte monitor.

Links knalt eruit met zijn haken en aliasen.

PS: Mocht jij je er dermate aan storen dat een topic gewenst is; een advies
Ga terug naar XP en je bent van het gezeik af. Je houd van vooruitgang of niet :/
Dit topic en de reacties hierin laten zien dat gedwongen cleartype (zeer moeilijk om overal uit te zetten) niet vooruitgang hoeft te zijn. Ook op mijn tft monitor ziet cleartype er beduidend slechter uit.

@TS:
Je kan de lettertypen ook aanpassen in windows, als je die aanpast naar de lettertypen in windows xp zou ook veel cleartype moeten verdwijnen hoewel ik er nog niet achter ben hoe je het in IE7 uit kan zetten...

Als je de font verandert moet je ze op tahoma instellen voor ongeveer dezelfde font als XP.

[ Voor 10% gewijzigd door Raphaelo op 17-03-2008 13:31 ]

originele signatures zijn top!

• alex3305
In IE7 kun je het dacht ik in de internet opties uitzetten.

Verwijderd

Raphaelo schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:21:
[...]

Dit topic en de reacties hierin laten zien dat gedwongen cleartype (zeer moeilijk om overal uit te zetten) niet vooruitgang hoeft te zijn. Ook op mijn tft monitor ziet cleartype er beduidend slechter uit.

@TS:
Je kan de lettertypen ook aanpassen in windows, als je die aanpast naar de lettertypen in windows xp zou ook veel cleartype moeten verdwijnen hoewel ik er nog niet achter ben hoe je het in IE7 uit kan zetten...

Als je de font verandert moet je ze op tahoma instellen voor ongeveer dezelfde font als XP.
1. Open regedit
2. Zoek op ClearType en verander alle enen naar 0 :)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Van de linkse krijg ik zere ogen. Rechts leest veel natuurlijker. Rechts leest ook veel makkelijker. Rechts ziet er iig vele male beter uit als links. Links ziet er gewoon niet uit met die blokkerige letters. Op een crt ziet cleartype er gewoon ruk uit omdat een crt al afgeronde letters heeft door zijn ronde beeldpunten.

• roy-t
  • Laatst online: 29-04 15:02
Je verbaast me ontzettend maar inderdaad vind ik hier op mijn TFT rechts wat vager, het lijkt wel alsof sommige dingen grijs zijn ipv zwart, maar ik moest wel goed kijken voordat ik het zag.

Verder was op mijn 17"CRT ClearType juist negatief, maar op mijn 19" TFT juist veel beter.

Vreemde vraag, maar wat voor videokaart heb je?

~ Mijn prog blog!

• gastje13
[qoute]
@TS:

[/quote]

Ik ga eens proberen, maar gezien ik nu problemen met mijn monitor heb(zie: Resolutie prob. 1400x1050 ipv max 1680x1050) zal het even duren voordat ik hiermee verder ga.

• alex3305
roy-t schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:36:
Je verbaast me ontzettend maar inderdaad vind ik hier op mijn TFT rechts wat vager, het lijkt wel alsof sommige dingen grijs zijn ipv zwart, maar ik moest wel goed kijken voordat ik het zag.

Verder was op mijn 17"CRT ClearType juist negatief, maar op mijn 19" TFT juist veel beter.

Vreemde vraag, maar wat voor videokaart heb je?
IMHO kun je cleartype vergelijken met printen op papier met een zwart-wit printer of die met een kleurenprinter (alleen kleurencartridge). De randen lijken soepeler te verlopen, maar het geheel is eigenlijk net iets onduidelijker, omdat het allemaal kleuren bij elkaar zijn waardoor het grijstinten worden.
Pagina: 1