Toon posts:

[iMac G3] Mac OS X 10.4 Tiger installeren*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers :)

Ik heb zoveel positieve dingen over Macs en Mac os gehoord dus ik dacht dat ga ik ff proberen:P

Van marktplaats heb ik een G3 blueberry kunnen plukken helemaal Gratisch. Maar na een keer opstarten kom ik erachter dat het OS gewoon gaar is.

er zijn nog een aantal programma`s geinstalleerd maar telkens als ik er een wil openen krijg ik "Het ducoment kan niet worden geopend, omdat het programma onvindbaar is" terwijl ze wel op de lijst van geinstalleerde zooi staan :D Zelfs internet explorer of Sherlock doen het niet.

Mijn bedoeling is om Mac OS X Tiger te installeren, maar daarvoor moet ik dus eerst de firmware updaten 8)7 Dus ik heb gezocht naar de updater maar die is nergens op de mac te vinden?

Ik draai Mac os 9.0

Samengevat mijn vraag is dus, hoe krijg ik al die programma`s werkend... en hoe krijg ik internet aan de gang zodat ik de updates kan draaien, (..het update icoontje?...) om uiteindelijk Mac OS X installeren.

specificaties: 350mhz 320mb geheugen 10gb hardeschijf.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

En wat heb je zelf zoal geprobeerd om het internet aan de praat te krijgen? Op de support pagina van Apple is nl. al veel te vinden hoe je een internetverbinding opzet in Mac OS 9: How to Connect to the Internet and Set Up a Network in Mac OS 9. Daarnaast heeft staat er op de support pagina een overzicht van alle firmware updates: Mac OS X: Available firmware updates.

Heeft die iMac overigens wel een FireWire poort? Mac OS X Tiger vereist nl. een Mac met een FireWire poort. Daarnaast staat Tiger standaard op een DVD en voor zover ik weet heeft een Blueberry iMac standaard geen DVD speler.

Overigens is er op GoT over dit onderwerp al eerder een topic geopend waar de nodige informatie in staat: iMac firmware

[ Voor 9% gewijzigd door Daedalus op 12-03-2008 19:31 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad al een hoop geprobeerd om Internet aan de praat te krijgen ook op de bovenstaande sites;)

Maar nu heb ik dus de nieuwste firmware gedownload via mijn normale windows pc, maar zodra ik deze wil installeren krijg ik de melding "Het document N-Imac_FWupdate kon niet worden geopend omdat het programma waarmee het is aangemaakt onvindbaar is"

Zelfde melding dus als hierboven beschreven.

Ik zit nu te denken aan een format ik kom er zo echt niet uit :P

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Probeer eens bij het opstarten het 'bureaublad opnieuw op te bouwen' (dat is: nieuwe index maken van de schijf). Dat doe je door de option en command toetsen (ook bekend als alt en apple toets) ingedrukt te houden terwijl de icoontjes van de extensies voorbijkomen onderin het scherm. Als het goed is krijg je uiteindelijk de dialoog box om je bureaublad opnieuw op te bouwen.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-12 20:28
Daedalus schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:18:

Heeft die iMac overigens wel een FireWire poort? Mac OS X Tiger vereist nl. een Mac met een FireWire poort.
Daar geef je het antwoord al, de machine heeft geen FireWire daar deze alleen op de 400Mhz+ machines is geleverd.

De 350Mhz iMac Slot Loading heeft als max OS 10.3.9.

MAAR Het is wel mogelijk!

Als eerste stap: Bureaublad opnieuw opbouwen zoals hierboven vermeld.

Dan moet je eerst naar 9.1 updaten (hier te vinden) voordat je de firmwareupdate kan uitvoeren.

Hier de laatste firmware updaten (hier te vinden) (9.1 noodzakelijk dus eerst die update draaien)

En dan met behulp van XPostFacto 10.4 installeren op je machine :) Let wel: Dit moet onder 9.1

[ Voor 39% gewijzigd door Uberprutser op 14-03-2008 12:33 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een normaal Usb toetsenbord aangesloten :P dus ik heb geen apple toets.

Control + alt werkte in ieder geval niet, er is wel een map aangemaakt met ontbrekende extensies..

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 00:14

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:14:
Ik heb een normaal Usb toetsenbord aangesloten :P dus ik heb geen apple toets.

Control + alt werkte in ieder geval niet, er is wel een map aangemaakt met ontbrekende extensies..
op een normale toetsenboard is de windows toets hetzelfde als de appeltje toets ;)

edit: dus alt + windows == alt + appeltje == option command :)

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 14-03-2008 19:23 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft helaas niet geholpen het bureaublad opnieuw opbouwen, ik krijg nog steeds de melding "Het document N-Mac_OS_9.1.smi.bin kon niet worden geopend, omdat het programma waarmee het is aangemaakt, onvindbaar is.

• benoni
  • Niet online
Die 'N-Mac_OS_9.1.smi.bin' is een floppy disk image of iets dat je kunt mounten.

Even uit m'n hoofd hoor, 't is een tijd geleden dat ik regelmatig Mac OS 9 onder de vingers had :)

Kun je even op zoek gaan naar het programma 'Disk Utility' of 'Schijfbeheer'... nee wacht 'Disk Copy' is de juiste naam, 'Schijfkopie' in een Nederlands systeem. In de menu's van dat programma moet je dacht ik iets in de trant van 'mount a disk image' kunnen vinden, of een venstertje waar je de disk image in kunt slepen.

Verwijderd

Topicstarter
benoni schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:08:
Die 'N-Mac_OS_9.1.smi.bin' is een floppy disk image of iets dat je kunt mounten.

Even uit m'n hoofd hoor, 't is een tijd geleden dat ik regelmatig Mac OS 9 onder de vingers had :)

Kun je even op zoek gaan naar het programma 'Disk Utility' of 'Schijfbeheer'... nee wacht 'Disk Copy' is de juiste naam, 'Schijfkopie' in een Nederlands systeem. In de menu's van dat programma moet je dacht ik iets in de trant van 'mount a disk image' kunnen vinden, of een venstertje waar je de disk image in kunt slepen.
Ik heb dat programma gevonden maar het is ook een .bin file 8)7

Is er verder geen mogelijkheid om een schone installatie uit te voeren? Ik heb hier namelijk een Mac OS 9 cd gewoon liggen.

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:28:
Is er verder geen mogelijkheid om een schone installatie uit te voeren? Ik heb hier namelijk een Mac OS 9 cd gewoon liggen.
Prima, gooi d'r maar in :)
Pagina: 1