iMac firmware

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bramvandensteen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11 15:15
Ik heb op eBay een iMac gekocht een G3 ik start deze op en alles gaat naar wens, het os is OS X 10.0.4. Heb netjes de cd's geleend van mijn gebuur met de OS X 10.3.1, deze wil ik installeren maar dan krijg ik te zien dat het niet mogelijk is. Persoonlijk denk ik dat het aan de firmware ligt naar wat ik al gelezen heb maar deze kan ik niet updaten gezien ik de OS X heb en niet OS 9.x. Is er een manier op toch de firmware te updaten want ik zie geen oplossing heb ook niet de OS 9 hier zomaar liggen en geraak er ook nergens aan toch zou mijn firmware moeten geupdate worden aangezien er geen programma's meer zijn voor een 10.0.4.
De vraag is dus zijn er alternatieven voor het updaten van de firmware.

Mvg,
Bram Van Den Steen

• bramvandensteen
Kickje

• meneer de beer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-12 15:41
Hoeveel geheugen heeft die G3?? 256 is wel het minimum voor een instalatie

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is het ook niet zo dat de installatie-disks die bij een Apple computer geleverd worden, alleen op die computer (of eenzelfde type) geïnstalleerd kunnen worden?

• bramvandensteen
de pc heeft 288MB geheugen dus dit moet wel lukken denk ik en ik krijg iets als ik wil installeren in de trant van : panic: where hanging here...

Ik denk dat de pc het prima aan moet kunnen maar toch wil hij niet en voor die 10.0.4 vind je niks noppes nul van software voor de 9 vind je nog meer software dan voor de 10 dus wil ik de 10.3 maar ik slaag niet hem te installeren

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:50

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Deephouse schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:26:
Is het ook niet zo dat de installatie-disks die bij een Apple computer geleverd worden, alleen op die computer (of eenzelfde type) geïnstalleerd kunnen worden?
Dat is zo. Maar gebruikt de TS de installatie cd's van de buurman of de retail versie?

• bramvandensteen
Het zijn de cd's van de buurman maar die heeft ze wel retail gekocht dus het zijn de retail cd's.

• bramvandensteen
De firmware is geupdate echter nu kan ik de 10.3 nog steeds niet installeren. Ik krijg één of andere vage melding ben vandenammiddag thuis ik zal ze jullie posten.

Panic_ Unable to find Driver for this platform "iMac"

en op het einde

Panic_ We are hanging here

[ Voor 103% gewijzigd door bramvandensteen op 24-01-2007 12:34 ]

• bramvandensteen
kickje

Verwijderd

Op deze supportpagina van Apple staat klip en klaar omschreven dat je er zonder OS 8 of OS 9 niet in zal slagen.

Scoor ff een OS9 op marktplaats ofzo en knal die erop, dan de updates uitvoeren die je hier vindt:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Ook kun je ff hier kijken voor updates: asu.info.apple.com

Als je de firmware hebt geüpdate dan pas 10.3 erop zetten. Als het even meezit kun je deze er dan opzetten, maar denk erom; alleen de retail versie.

Ik heb overigens zelf alleen de "we're hanging here" melding gezien bij het gebruik van een meegeleverde OS-versie, dus ik verdenk nog steeds ook je installdisks.

• bramvandensteen
thx voor het antwoord. De firmware update is dus gelukt maar de rest lukt nog steeds niet.

Nieuwe vraag heb er nu een nieuwe harde schijf ingestoken een 13GB maar die ziet hij niet op welke instelling moet hij staan via de jumpers want vanaf de oude schijf is het niet af te leiden op wat hij stond.
Heb hem nu op Master gezet maar deze neemt hij niet en ik weet graag zeker welke instelling het is want het is toch elke keer uit elkaar halen en dit neemt wat tijd in beslag bij de iMacs gezien voor aan de harde schijf te komen bijna de hele iMac moet gestript worden.

Mvg

Verwijderd

Op welke manier zie je de schijf niet?

Heb je de systeeminstaller vanaf CD gestart en vanuit het menu schijfhulpprogramma gestart?

Wat zegt dit programma?

Misschien moet je de disk nog formatteren, als dat zo is dan ziet de installer de schijf natuurlijk niet als installeerbare schijf, want niet geïnititaliseerd.

Laat ff weten.

• bramvandensteen
okee dat is nu gelukt en heb ook dan nieuwe installatiecd's ook voor de X 10.3 retail daar ben ik nu zeker van maar deze wil hij gewoon niet opstarten als ik op C duw of in OS 10 zeg install dan herstart hij zit de cd te lezen en na een paar minuten start hij toch gewoon mijn besturingssyteem op

Verwijderd

Probeer dan eens op te starten met de volgende toetsencombinatie ingedrukt:

appeltje-alt-shift-backspace

Dit verhindert het opstarten vanaf de interne schijf en dwint de mac om op te starten van een ander volume.

Als je dan een mapje krijgt met een knipperend vraagteken is je CD of DVD beschadigd.

Ik vraag het maar ook even:
Het is toch geen DVD die je in een drive hebt gedaan die geen DVD leest maar alleen CD's he?

Bij het vervangen van een harde schijf is het trouwens ook vaak verstandig even het Pram en NVram te zappen. Dat doe je zo:

Zap PRAM: Herstart de computer of zet hem aan en houdt de toetsen appetlte-alt-P-R ingedrukt tot de opstarttoon 3 maal heeft geklonken.

Maakt NV-RAM leeg. Herstart de computer of zet hem aan en houdt de toetsen appetlte-alt-N-V ingedrukt.

Ook kun je als je dat allemaal gedaan hebt even kijken wat er gebeurt tijdens het opstarten. Start op met appeltje-V ingedrukt. Houdt de toetsen ingedrukt tot de berichten op een zwart scherm verschijnen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 11:25 . Reden: Pram en en NVram toegevoegd en verbose mode. ]

Pagina: 1