ATI HD3850 vs nVidia 9600GT

Pagina: 1
Acties:
  • 1.326 views

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Ik wil een videokaart kopen voor mijn nieuwe systeempje en twijfel tussen deze twee kaarten. Ik zal vast niet de enige zijn en dus leek het me nuttig om een discussie op te zetten, waarbij de verschillende voor- en nadelen van kaarten gebaseerd op deze twee chips met elkaar worden vergeleken. Uit reviews van beide kaarten komt naar voren dat de performance van deze twee kaarten elkaar niet zoveel ontloopt. Wat echter nooit in die reviews staat is het verschil tussen de ATI en nVidia drivers in het algemeen inclusief eventuele 3rd party tools en de performance onder Linux. Hier bijvoorbeeld een lijstje van zaken waarin ik de verschillen tussen de twee niet weet:
  • Aansturing van een 2e scherm
  • Eenvoud installeren proprietary drivers onder Linux
  • Performance proprietary drivers on Linux
  • Eenvoud installeren Opensource drivers onder Linux
  • Performance Opensource drivers onder Linux
  • Te verwachten verbetering in functionaliteit en performance door toekomstige drivers onder zowel Windows als Linux (in hoeverre zijn de drivers uitgekristalliseerd?)
  • Kwaliteit vga uitgang
  • Kwaliteit TV out uitgang
Om alvast een opzetje te maken van de overige voor- en nadelen van de kaarten voor zoverre die wel uit reviews te halen zijn het volgende.
ATI HD3850 (512MB)
+ Veel zuiniger in idle (±15W) (dit betekent dus dat de 3850 de zuinigere kaart is, want een videokaart wordt door de meeste mensen het grootste deel van de tijd voor 2D zaken gebruikt)
+ Betere VC1 decodering voor HD Video

nVidia GT9600
+ Iets sneller dan de 3850 in DirectX 10 spellen en wanneer Anti-alliassing wordt ingeschakeld.
+ Zuiniger onder load (±10W)
+ Iets betere standaard koeling (kaart blijft onder load iets koeler)

Qua prijs en beschikbaarheid ontlopen deze twee kaarten elkaar erg weinig. Ook op performance gebied ontlopen ze elkaar te weinig om alleen op basis daarvan een afweging te maken. Het zijn dus die zaken die in reviews nooit naar voren komen die het echte verschil kunnen maken. Ik hoop dat jullie hier wat meer inzicht in kunnen geven, zodat mensen die voor dezelfde keuze zitten als ik een betere afweging kunnen maken.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wellicht kun je de **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? nog even doornemen. Als je ook daar geen nieuwe inzichten kunt vinden moet je wellicht gewoon een beslissing nemen, want meer dan in de FAQ staat is er eigenlijk niet aan te doen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
martdj schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:18:

• Eenvoud installeren proprietary drivers onder Linux
• Performance proprietary drivers on Linux
• Eenvoud installeren Opensource drivers onder Linux
• Performance Opensource drivers onder Linux
• Te verwachten verbetering in functionaliteit en performance door toekomstige drivers onder zowel Windows als Linux (in hoeverre zijn de drivers uitgekristalliseerd?)
...Nvidia.

Ik heb zolang gekloot met verschillende ATI kaarten, ik heb het momenteel gewoon even opgegeven.

Nvidia drivers installen etc. is echter in een zucht gedaan. :)

Pentaxiaan

Verwijderd

Idd, voor linux zou je toch beter af zijn bij nvidia. Nu zijn de laatste drivers van ati wel beter, maar nog steeds erg slecht. Nu heeft AMD wel beloofd dat ze beter zouden worden en dat ze delen beschikbaar gaan stellen, maar wanneer dat gebeurt is nog onduidelijk.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
ik weet niets over de 9600GT met linux, maar weet wel dat Nvidia over het algemeen wat betere drivers i.s.m Linux heeft. ik zou zoiezo voor de 9600GT gaan omdat deze meer performance heeft t.o.v de 3850

• martdj
kalizec schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 22:29:
Wellicht kun je de **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? nog even doornemen. Als je ook daar geen nieuwe inzichten kunt vinden moet je wellicht gewoon een beslissing nemen, want meer dan in de FAQ staat is er eigenlijk niet aan te doen.
Deze kaarten liggen dusdanig dicht bij elkaar dat de FAQ hier weinig zinvols aan bijdraagt. Het gaat mij erom om eens de andere zaken rond deze twee kaarten die normaliter onderbelicht blijven boven water te krijgen.

• martdj
nVidia qua Linux drivers dus nog steeds. Ik had zelf het idee dat AMD wel hard aan die drivers werkt. Het aantal "known issues" is van een lijst van zo'n 20 dingen inmiddels afgenomen tot 4 stuks. Daarnaast zouden de Opensource ATI drivers sterk verbeterd zijn, maar echte vergelijkingen kan ik daar niet over vinden en daarvoor moet ik dus op jullie ervaringen afgaan.
Qua Windows 3rd party tools. Hoe verhoudt ATI tray tools zich daarin t.o.v. Rivatuner?

Het belangrijkste punt voor mij tegen de 9600GT is overigens het idle verbruik. Ik probeer een relatief milieuvriendelijke PC die wel goed presteert te kopen en dan is een verschil van 15W op een geschat idle verbruik van nog geen 100 Watt een nogal relevant verschil. Het is jammer dat nVidia dat stuk niet onder controle heeft weten te krijgen, want anders was de keuze idd simpel.

Edit:
Interessante link m.b.t. de laatste ATI drivers en Linux:
Nog veel problemen dus.

[ Voor 9% gewijzigd door martdj op 11-03-2008 23:27 ]

Verwijderd

Tegenwoordig werkt ATi ook hard aan zijn linux drivers. Ik denk dat 't vooroordeel ongegrond is. Ik zou eens kijken op Phoronix. Die testen wel eens linux+ATi.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 23:17 ]

Verwijderd

Ik ben van ATI naar nvidia gegaan. Maar persoonlijk vind ik de ati tray tools toch lekkerder werken dan de NVIDIA troep(welke ik niet gebruik). Verder gebruik ik nog steeds ati tool(niet het zelfde als ati tray tools) om mijn videokaart over te clocken, dat kan ook gewoon met nvidia kaarten.

Linux + Ati drivers + X700 mobility = no go....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2008 23:24 ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
martdj schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:11:
Qua Windows 3rd party tools. Hoe verhoudt ATI tray tools zich daarin t.o.v. Rivatuner?
. . . . ik gebruikt met volle tevredenheid (onder windows tenminste) een ATI HD2900, en ik gebruik Rivatuner voor overclocken en om mijn sensoren in de gaten te houden. . . . 'nuff said.

Wat een baggerprogramma is dat ATI-Tray Tool's zeg. Damn.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:16:
Tegenwoordig werkt ATi ook hard aan zijn linux drivers. Ik denk dat 't vooroordeel ongegrond is.
Helaas vooroordeel ik merken waar ik genoeg 'recent'-ervaring mee heb niet, ik heb vorige week nog 'eventjes' Beryl op een 9800Pro proberen werkend te krijgen, inderdaad omdat ik hoorde dat de drivers verbeterd waren.
Buiten wat B(lack)SOD's kreeg ik niets bijzonders op mijn scherm, ..sterker nog, die drivers verdomde het om fatsoenlijk mijn videokaart aan te sturen.

[ Voor 38% gewijzigd door SirNobax op 11-03-2008 23:28 ]

Pentaxiaan

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
martdj schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:06:
[...]

Deze kaarten liggen dusdanig dicht bij elkaar dat de FAQ hier weinig zinvols aan bijdraagt. Het gaat mij erom om eens de andere zaken rond deze twee kaarten die normaliter onderbelicht blijven boven water te krijgen.
Als jij ook maar een ding kunt noemen dat belangrijk is voor jou en dat niet als (deel)onderwerp in de FAQ staat is het zeker zo specifiek dat het al in je topicstart had moeten staan. Als je dat niet kunt is het omdat er geen relevante deelonderwerpen meer zijn naast diegene die in de FAQ behandeld zijn.

Kort samengevat kom je altijd uit op prijs/prestatie/compatibiliteit/features/verbruik. Naast die vijf bestaat er niets. Mocht je op zoek zijn naar miniscule details die alleen mogelijk voor jou belangrijk zijn kan ik je alleen maar aanraden om reviews te gaan zoeken en te lezen. Maar verwacht niet dat er 50+ Tweakers hier even voor jou ervaringen en adviezen gaan posten, die hoor je namelijk zelf te zoeken middels reviews.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• dion_b
  • Laatst online: 15:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martdj schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:06:
[...]

Het gaat erom dat je dat prima zelf kunt...

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.