Ik wil een videokaart kopen voor mijn nieuwe systeempje en twijfel tussen deze twee kaarten. Ik zal vast niet de enige zijn en dus leek het me nuttig om een discussie op te zetten, waarbij de verschillende voor- en nadelen van kaarten gebaseerd op deze twee chips met elkaar worden vergeleken. Uit reviews van beide kaarten komt naar voren dat de performance van deze twee kaarten elkaar niet zoveel ontloopt. Wat echter nooit in die reviews staat is het verschil tussen de ATI en nVidia drivers in het algemeen inclusief eventuele 3rd party tools en de performance onder Linux. Hier bijvoorbeeld een lijstje van zaken waarin ik de verschillen tussen de twee niet weet:
ATI HD3850 (512MB)
+ Veel zuiniger in idle (±15W) (dit betekent dus dat de 3850 de zuinigere kaart is, want een videokaart wordt door de meeste mensen het grootste deel van de tijd voor 2D zaken gebruikt)
+ Betere VC1 decodering voor HD Video
nVidia GT9600
+ Iets sneller dan de 3850 in DirectX 10 spellen en wanneer Anti-alliassing wordt ingeschakeld.
+ Zuiniger onder load (±10W)
+ Iets betere standaard koeling (kaart blijft onder load iets koeler)
Qua prijs en beschikbaarheid ontlopen deze twee kaarten elkaar erg weinig. Ook op performance gebied ontlopen ze elkaar te weinig om alleen op basis daarvan een afweging te maken. Het zijn dus die zaken die in reviews nooit naar voren komen die het echte verschil kunnen maken. Ik hoop dat jullie hier wat meer inzicht in kunnen geven, zodat mensen die voor dezelfde keuze zitten als ik een betere afweging kunnen maken.
- Aansturing van een 2e scherm
- Eenvoud installeren proprietary drivers onder Linux
- Performance proprietary drivers on Linux
- Eenvoud installeren Opensource drivers onder Linux
- Performance Opensource drivers onder Linux
- Te verwachten verbetering in functionaliteit en performance door toekomstige drivers onder zowel Windows als Linux (in hoeverre zijn de drivers uitgekristalliseerd?)
- Kwaliteit vga uitgang
- Kwaliteit TV out uitgang
ATI HD3850 (512MB)
+ Veel zuiniger in idle (±15W) (dit betekent dus dat de 3850 de zuinigere kaart is, want een videokaart wordt door de meeste mensen het grootste deel van de tijd voor 2D zaken gebruikt)
+ Betere VC1 decodering voor HD Video
nVidia GT9600
+ Iets sneller dan de 3850 in DirectX 10 spellen en wanneer Anti-alliassing wordt ingeschakeld.
+ Zuiniger onder load (±10W)
+ Iets betere standaard koeling (kaart blijft onder load iets koeler)
Qua prijs en beschikbaarheid ontlopen deze twee kaarten elkaar erg weinig. Ook op performance gebied ontlopen ze elkaar te weinig om alleen op basis daarvan een afweging te maken. Het zijn dus die zaken die in reviews nooit naar voren komen die het echte verschil kunnen maken. Ik hoop dat jullie hier wat meer inzicht in kunnen geven, zodat mensen die voor dezelfde keuze zitten als ik een betere afweging kunnen maken.