SATA IDE naar USB 2.0 Conversie Kabel

Pagina: 1
Acties:

• zenman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-12-2025
Als ik voor iemand weer eens een PC-tje voorzien heb van een schone installatie van XP en Office, dan maak ik altijd even een image op DVD. Maar ja niet ieder PC-tje heeft een DVD-brander aan boord dus, schijf uitbouwen, schijf in mijn eigen PC hangen, GHOST-image branden en de boel weer terugbouwen. Een heel gedoe.

Dus toch maar eens zo'n handig conversie-kabeltje gekocht, externe voeding erbij, helemaal toppie....nou ja...

Op zich functioneert het wel, maar zodra XP de schijf (IDE), die aan het kabeltje hangt, detecteert en er een letter aan toewijst, lijkt de schijf door XP beschreven te worden.
Het lijkt wel of er een soort XP initialisatie plaatsvindt, de schijf wordt eventjes geoormerkt ofzo.

Het gevolg is wel dat de schijf niet meer goed als boot-schijf functioneert. Want zodra ik de schijf weer teruggebouwd heb, gaat XP lopen mekkeren en wil een CHKDSK uitvoeren om de boel te herstellen. De image van zo'n gemuteerde schijf maken heeft ook geen zin...

2 vragen:
  1. Kan iemand bevestigen dat XP inderdaad schrijfacties uitvoert op een schijf die via een USB-kabel wordt aangesloten?
  2. Hoe zorg ik ervoor dat XP met zijn poten van die schijf afblijft? Alleen lezen mag ie, meer niet!
Ik kijk uit naar jullie reacties!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als je eens begint met het vermelden van duidelijke specificaties van alle betrokken hardware.

SATA IDE naar USB 2.0 Conversie Kabel is alle informatie die ik in het topic kon vinden over de hardware en dat stond notabene in de titel.

Als je dan meteen even de OM FAQ / Beleid doorneemt en van alle relevanten zaken aan geeft wat je geprobeert hebt en wat er toen gebeurde en van alle dingen die je niet gedaan hebt aan geeft waarom ze niet nodig zouden zijn voor een zinnige troubleshoot.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• zenman
Aanvulling:

SATA IDE naar USB 2.0 Conversie Kabel - merkloos, maar wel met een sticker waarop staat, modelnr 20337. De CD die erbij zit bevat een drietal bestanden voor dit model. Uit de .INF maak ik op dat het gaat om een product van JMICRON. Op hun website wordt ik niet veel wijzer ten aanzien van het probleem dat ik ervaar. Wel is er een productsheet te vinden.

Hier een plaatje van een model dat er heel erg veel op lijkt: Afbeeldingslocatie: http://www.coolgear.com/images/SATA-IDE-U2.jpg

Mijn PC met DVD-brander (NEC 3520):
AMD ATHLONXP 2800, 2GB, XP SP2, C: 80 Gb, D: 320Gb (2 x 160Gb RAID)

Als ik de JM20337-adapter aansluit op mijn PC middels de USB-stekker, dan reageert mijn PC daarop door het volgende apparaat te detecteren: "USB apparaat voor massaopslag".

Sluit ik nu een IDE schijf (met externe voeding) op de adapter aan, bijv. een 3,5 inch MAXTOR van 40 GB, 2 partities van 20 Gb NTFS , dan gebeurt er niets. Bij schijfbeheer zijn de partities en de schijf zelf, niet zichtbaar.

Sluit ik de adapter aan met de MAXTOR-schijf alvast ingeplugd (dus vooraf ipv achteraf), dan herkent mijn PC wederom het apparaat als "USB apparaat voor massaopslag", maar nu worden er ook twee driveletters toegekend. De schijf en de driveletters worden ook zichtbaar in schijfbeheer. Middels de verkenner kan ik er ook bladeren.

Stop ik de MAXTOR weer in de PC waar ie uit kwam, en ik start die PC vanaf de MAXTOR, dan wil XP dat ik een CHKDSK doe. Weiger ik dat, dan start XP niet meer op. Laat ik CHKDSK uitvoeren, dan wordt er van alles gerepareerd en uiteindelijk start XP dan wel weer op. Er is dus iets op de MAXTOR veranderd toen ie via de adapter aan mijn PC hing...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ok, eerst je twee vragen.
zenman schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:17:
Kan iemand bevestigen dat XP inderdaad schrijfacties uitvoert op een schijf die via een USB-kabel wordt aangesloten?
Windows gaat anders om met hotswappable massa opslag dan met non-hotswappable massa opslag. Heb je voor het loskoppelen wel netjes gekozen om het apparaat af te koppelen? Dit kan via "Safely Remove Hardware" in de Tooltray of in het Control Panel.
zenman schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:17:
Hoe zorg ik ervoor dat XP met zijn poten van die schijf afblijft? Alleen lezen mag ie, meer niet!
Dat kan niet, dat wil zeggen Windows had al sinds jaar en dag bezig (net als veel andere OSen trouwens) of een schijf gemount is en zo ja, wanneer dat was. Dit zodat als de schijf weer netjes afgesloten wordt er geen checkdisk uitgevoegd hoeft te worden en als de schijf niet netjes af wordt gesloten er duidelijk is dat dit gebeurt is zodat checkdisk gedraait kan worden. Als je een schijf read-only wil krijgen zul je moeten kijken of de harddisk of de adapter dat ondersteunen, zo nee, dan gaat dat niet lukken.

Zo, dat zijn antwoorden, nu naar de uitleg van het probleem

Je hebt inderdaad een adapter die USB -> SATA en USB -> PATA kan. USB en SATA zijn hotswap. USB naar PATA is zeker niet hotswap (het valt wel hotswap te krijgen in met behulp van software, maar zeker niet in windows en zeker niet veilig zonder hardware aanpassingen). Verder is die USB adapter gebaseerd op een driver en kan er dus niet geboot van worden door Windows omdat de driver nog niet geladen is als de BIOS gaat zoeken naar bootable schijven. Kortom, booten van USB gaat niet via deze adapter.

Als je van SATA via USB naar SATA gaat of vice versa (dus de schijf rechtstreeks, zonder tussenkomst van de convertor) is het belangrijk dat je de schijf eerst netjes afsluit. Dit kan zoals beschreven via "Safely Remove Hardware". Dat er data op de schijf zal veranderen als je van USB naar SATA gaat of vice versa is onvermijdelijk omdat het een verandering van aansluiting en driver-model betreft. Dit zorgt er ook weer voor dat Windows hier rekening mee moet houden bij het bestandsysteem op de schijf en dus zal Windows gaan schrijven tenzij dat fysiek onmogelijk is.

Als je van SATA via USB naar PATA via USB gaat of vice versa zou het niets uit mogen maken, in beide gevallen zal de HD via dezelfde driver aangeboden worden aan het OS en hoeft er dus niets te veranderen aan het bestandsysteem.

Als je van PATA via USB naar PATA gaat of vice versa gaat hetzelfde verhaal op als voor SATA via USB naar SATA. Daarbij komt dan ook nog eens dat PATA niet hotswappable is en ook niet veilig hotswappable te maken is. Kortom, tenzij je een kans wil lopen om je controller hardware op te blazen en de software onder windows daadwerkelijk zover krijgt dat het ie het je inderdaad toe staat te hotswappen gaat dit nooit hotswappable worden.

Conclusie
Als je de convertor plus schijf als draagbare dataopslag wilt gebruiken zul je hem niet bootable kunnen gebruiken en kun je het beste bij SATA naar USB blijven om van PC naar PC te lopen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• zenman
De schijf netjes afsluiten, tsja dat is wel mijn gewoonte (systray-optie "Hardware veilig verwijderen"), maar 100% zeker weten, nee. Het kan best zijn dat ik de USB kabel er een keer zomaar uitgetrokken heb.

Als ik je uitleg goed begrijp, betekent dit dus dat XP een IDE schijf, aangesloten middels mijn USB-adapterkabel, altijd (tijdelijk) "markeert". Dus kan ik de adapter niet voor mijn hoofddoel gebruiken. Da's jammer, maar gelukkig kan ik er nog wel wat andere praktische zaken mee uitvoeren (bijv. data veiligstellen voordat ik 'm formatteer, productkeys uitlezen).

Mijn hoofddoel nog even kort samengevat:
Met mijn PC, snel een Ghost-image DVD van een harde schijf van een andere PC maken (zonder dat er van die harde schijf ook maar 1 bit is aangepast).

Bedankt voor je antwoord en toelichting!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
... je wilt dus zoiets?

Een IDE/SATA writeblocker.

Afbeeldingslocatie: http://www.forensic-computers.com/images_tableau/t35e.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 10-03-2008 01:14 ]

Pentaxiaan

• zenman
Geweldig apparaat zeg, wat je daar allemaal wel niet mee kan! d:)b

Een beetje privé-detective heeft dit natuurlijk standaard in zijn snuffelkit zitten, maar voor mij is dit wel wat boven budget.

Toch, bedankt voor de tip, geeft weer wat meer inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:19
Misschien een andere oplossing:

Waarom maak je niet een bootable cd-tje met Ghost erop, en maak je na een schone installatie een image op een externe HD?
Pagina: 1