• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:54
Tijdens een evenement willen wij met tenminste twee camera's gaan opnemen en streamen. Al het opgenomen materiaal moet ook worden opgeslagen voor het maken van een dvd.

Op dit moment beschikbaar:
- Twee camera's, eenmaal met firewire en usb, eenmaal alleen firewire
- Verschillende laptops/pc's, een of twee macs
- Netwerkapparatuur
- Microfoons + mengpaneel (en kabels)

De twee camera's staan 20 a 30 meter uit elkaar, hierdoor is het niet mogelijk om beide camera's aan één pc aan te sluiten met firewire. Onze oplossing was de camera's elk aan een eigen laptop aan te sluiten en via het netwerk samen te laten komen op een derde pc waar de beelden dan gemixt en gestreamt/opgenomen kunnen worden. Dit blijkt echter een hoop problemen op te leveren:
Gebruik makend van het programma Resolume zijn de beelden op goede kwaliteit en zonder vervelende lag door te sturen. Het verkrijgen van de verbinding (via Vidned) is echter vaak een kwestie van geluk en dus niet betrouwbaar. Tevens kan dit programma geen geluid aan en moet dit apart geregeld worden. Ook opnemen is geen goed idee met dit programma, aangezien dit volledig ongecomprimeerd word gedaan en er voor een dag dus terabytes aan data nodig zijn.

Kortom, kan iemand een welwerkende oplossing aanraden? Er is (beperkt) budget aanwezig.

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
De video output gebruiken en een schakeldoos ertussen en dan live schakelen. Het geluid pak je van een van de camera's, laat je meeschakelen, of mix je bij elkaar.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• RHE123
Hoe zit het in dat geval met de kwaliteit? En om het op te nemen en te streamen moet je dan een capture kaart hebben. En hoeveel meter kan je zonder kwaliteitsverlies overbruggen met de videokabels? Een oplossing met firewire/usb en utp heeft dus de voorkeur.

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• RHE123
Niemand met een oplossing of een stap in de goede richting? ;(

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-12 12:13

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wil je 2 screens beschikbaar maken of multicammen met 1 output stream?

Ik zou zeggen pak een videomixer en een goede TV-kaart (liefst iets met MPEG2/4 chip, WinTV 250/350 heeft dat). En gebruik dan software (Windows Media Encoder, FFmpeg, VLC etc.) om het op het web te krijgen.

Hoe die camera op het systeem is aangesloten maakt niet uit. Er zal natuurlijk wel een vertraging inzetten (afhankelijk van de buffers op server en client) zit je zeker op een minuut.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• RHE123
LauPro schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:49:
Wil je 2 screens beschikbaar maken of multicammen met 1 output stream?

Ik zou zeggen pak een videomixer en een goede TV-kaart (liefst iets met MPEG2/4 chip, WinTV 250/350 heeft dat). En gebruik dan software (Windows Media Encoder, FFmpeg, VLC etc.) om het op het web te krijgen.

Hoe die camera op het systeem is aangesloten maakt niet uit. Er zal natuurlijk wel een vertraging inzetten (afhankelijk van de buffers op server en client) zit je zeker op een minuut.
Het liefst willen we van beide camera's het beeld opslaan (voor latere verwerking in een dvd), de stream moet een multicam zijn en dus één output stream.

Ik heb zelf geen ervaring met videomixers, zijn er aanraders op dit gebied?

Verwijderd

Ik zou zeggen huur er 1! Liefst een tijd van tevoren om het uit te proberen.

voorbeeld

Overigens kun je het denk ik wel vergeten om deze camera's digitaal aan te sluiten op zo'n mixer. Alles wat ik tegenkom is analoog in of heel erg duur (of SDI, maar ik denk niet dat je een dergelijke camera hebt).

Wat is het werkbare budget?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

RHE123 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:29:
Het liefst willen we van beide camera's het beeld opslaan (voor latere verwerking in een dvd), de stream moet een multicam zijn en dus één output stream.

Ik heb zelf geen ervaring met videomixers, zijn er aanraders op dit gebied?
Ik zou zeggen regel 3 capturekaarten (composite), stel een zaalmicrofoon op. Neem 2 feeds, van elke camera op en een aparte audiostream. Daarnaast gebruik je een videomixer (in principe volstaat alles wel als je budget beperkt is) om nog een 3de feed te maken die je dan ook direct op inet webcast (met audio).

Afhankelijk van je audio kan je natuurlijk ook nog met een apart audiomengpaneel werken.

• RHE123
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 21:58:
Ik zou zeggen huur er 1! Liefst een tijd van tevoren om het uit te proberen.

voorbeeld

Overigens kun je het denk ik wel vergeten om deze camera's digitaal aan te sluiten op zo'n mixer. Alles wat ik tegenkom is analoog in of heel erg duur (of SDI, maar ik denk niet dat je een dergelijke camera hebt).

Wat is het werkbare budget?
Budget voor huur zal max 200 euro zijn. Voor aanschaf mogelijk iets hoger. Dit is tevens een reden dat er een voorkeur is voor een softwarematige oplossing.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor 200 euro moet zoiets zeker te organiseren zijn, uitgaande van vrijwilligers aan de knoppen.

• RHE123
LauPro schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:19:
[...]
Ik zou zeggen regel 3 capturekaarten (component), stel een zaalmicrofoon op. Neem 2 feeds, van elke camera op en een aparte audiostream. Daarnaast gebruik je een videomixer (in principe volstaat alles wel als je budget beperkt is) om nog een 3de feed te maken die je dan ook direct op inet webcast (met audio).

Afhankelijk van je audio kan je natuurlijk ook nog met een apart audiomengpaneel werken.
Lijkt inderdaad de beste oplossing op het moment. Het geluid wordt gelukkig al geregeld, hiervoor krijgen we een feed vanuit het mengpaneel :)

Van 't weekend even inlezen op de hardware videomixers en kijken of er capturekaarten te regelen zijn. Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-12 21:58
Neem als videomixer bijvoorbeeld een Panasonic WJ-AVE5. Gehuurd of 2e hands van marktplaats.
Daar sluit je een line-out van de audiomixer op aan, en de twee camera's via een composite verbinding, eventueel ook audio van de camera's. Je kan de camera's op tape laten opnemen voor de DVD.
De videomixer sluit je aan op de s-video of composite ingang van een TV-kaart in een snelle computer. Die TV kaart kan je dan in bijvoorbeeld VLC of Windows Media Encoder als bron kiezen. Vanaf de computer stream je het dan naar een server die genoeg bandbreedte heeft om het gewenste aantal kijkers te serveren :)

Verwijderd

Ik vind dit een interessante materie. Kan iemand mij uitleggen waarom er zo weinig goedkope videomixers met digitale ingang te vinden zijn?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-12 21:58
Omdat ze pas goedkoop worden als er massaproductie van onderdelen plaats kan vinden. Van een dergelijk product zullen er niet veel verkocht worden. Daarom zijn er nog geen alles-in-één chips.
Ik zou zelf wel graag een videomixer met vga aansluiting willen hebben in ieder geval :)

• RHE123
Zelf zat ik nog weer even na te denken. Het grootste probleem wat wij hadden was het bij elkaar krijgen van de videostreams op een pc waar het gemixt kan worden. Volgens mij is dit goed op te lossen, namelijk:
- Camera 1, aangesloten via firewire op RegiePC
- Camera 2, aangesloten via s-video en capturedevice op RegiePC
- Geluid uit mengpaneel komt ook binnen op de RegiePC

Vervolgens op de RegiePC gebruik maken van software om het mixen van de streams te doen (en te pushen naar media server) en de streams afzonderlijk op te slaan. Dan blijft het nog de vraag, is er software wat zowel kan capturen als mixen?

Is dit haalbaar of een raar idee? >:)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Softwarematig videomixen vereist veel van je systeem en ik ken weinig eenvoudige programma's, meestal zit er een complex beheersysteem aan vast (en niet gratis).

Overigens zou ik naast de audiofeed uit de mixer ook het zaalgeluid opnemen. Meestal is de feed uit de mixer afgestemd op de PA-set en klinkt het 'lelijk'. Dus een XY-opstelling met 2 microfoons die lost dat op.

Misschien kan je beter even ergens een videofiel vandaan plukken, dan weet je zeker dat het goed gaat werken.

[ Voor 13% gewijzigd door LauPro op 15-03-2008 20:29 ]

• RHE123
LauPro schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 20:29:
Softwarematig videomixen vereist veel van je systeem en ik ken weinig eenvoudige programma's, meestal zit er een complex beheersysteem aan vast (en niet gratis).

Overigens zou ik naast de audiofeed uit de mixer ook het zaalgeluid opnemen. Meestal is de feed uit de mixer afgestemd op de PA-set en klinkt het 'lelijk'. Dus een XY-opstelling met 2 microfoons die lost dat op.

Misschien kan je beter even ergens een videofiel vandaan plukken, dan weet je zeker dat het goed gaat werken.
Wat betreft het geluid heb je helemaal gelijk. Ik was dan ook vergeten te vermelden dat er naast de gewone feed ook een tweetal extra microfoons zijn aangesloten om het zaalgeluid op te nemen. Dit was sowieso nodig omdat er ook acoustische onderdelen zijn.

Softwarematig mixen heeft nog de voorkeur, hier willen we komende week nog wat tests mee doen. Mocht dat niet lukken dan laten we dit varen en stappen we over op een hardwaremixer. Ik heb het beschikbare budget nog iets kunnen verhogen. Zijn er nog programma's (desnoods complex) die jij kan aanraden?

• Mike Versteeg
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-08-2024
RHE23, ik heb een programma geschreven waarmee dit allemaal kan, echter lees net dat ik geen beta testers mag uitnodigen op dit forum. Stuur me even een email.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je mag best een linkje geven, als ik goed begrijp gaat het om een variant van http://vidblaster.com met live rendering?

• Mike Versteeg
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-08-2024
Klopt. Alleen de site loopt erg achter, ik vind programmeren veel leuker dan een site bijwerken. Als je naar het forum gaat dan lees je wat meer over de laatste ontwikkelingen, maar in het kort kun je met een enkel programma meerdere camera's schakelen, videoclips spelen (Windows & Apple formaat, maar ook audio en foto's) en het geheel opnemen en/of streamen.

Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen, of actief betrokken zijn in de ontwikkeling, stuur me dan even je email adres.
Pagina: 1