Robin schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 23:30:
[...]
Jij bent diegene die hier blijft doordraven over 'zonder spatie!!11111', niet wij. Wij schrijven de artikelen en wij bepalen dus *hoe* wij iets schrijven. Het SI van mening is dat er tussen een waarde en een symbool een spatie hoort, wij schrijven dat zonder spatie. Hier is duidelijk meer dan eens aangegeven waarom we het aan elkaar schrijven, dan moet je niet blijven doorzeuren, ook al heb je je daar een paar keer voor geëxcuseerd.
Ik stel voor dat je je hier fatsoenlijk gedraagt en niet als een klein kind gaat lopen miepen.
Zo, ruige taal! Mijns inziens weet Osiris zijn punt zeer goed te onderbouwen en het enige weerwoord dat hij krijgt, luidt: 'Wij doen het lekker zo.' Dat is jullie goed recht, maar dat jullie je vervolgens wenden tot terminologie als 'klein kind', kan ik allerminst fatsoenlijk gedrag noemen.
Hoewel ik mezelf tot op zekere hoogte als taalpurist beschouw, heb ik er geen problemen mee dat jullie bewust afwijken van gangbare (spellings)regels, maar wanneer dat beleid openlijk wordt aangevallen, verwacht ik wel dat er een serieuze poging wordt gedaan om jullie standpunt overtuigend neer te zetten. Dat gebeurt hier overduidelijk niet. "Na grondig nadenken hebben we besloten af te wijken van het SI." Als dat het enige argument is dat de T.net-schrijfwijzer van een wisse dood scheidt, dan kan ik me ook wel een voorstelling maken van wat dat 'grondig nadenken' precies ingehouden heeft.
Wat betreft het SI stelsel, dat is bedoelt voor wetenschap niet voor een artikel op een techsite, zo zijn we hier in europa gewend om onze snelheid weer te geven in Km/u waar volgens SI de snelheid altijd in m/s moet.
Zo, nu verder op iets dat in de volksmond 'inhoudelijke onderbouwing' heet. Ten eerste is 'Km/u' nogal verwarrend. Niet omdat 'kilometer per uur' geen gangbare eenheid is voor snelheid, maar omdat het gebruik van een hoofdletter mij doet denken aan een eenheid voor temperatuur, Kelvin. Overigens zijn er tal van redenen te bedenken om km/u te gebruiken in plaats van m/s, maar die gelden in de regel niet voor het gebruik van spaties, hetgeen de discussie momenteel overheerst. Het gebruik ervan is bijvoorbeeld bij wet bepaald in het verkeer: iemand die in de bebouwde kom met vijftig meter per seconde over de weg raast, houdt zich niet aan de maximum toegestane snelheid. Er is dan ook sprake van een regime; het is weliswaar niet gemakkelijk om het gebruik van de eenheid km/u uit te bannen, het is evenmin wenselijk om hem te gebruiken. Vergelijk het met de QWERTY-toetsenbordindeling. Deze is ooit ontwikkeld om efficiëntie de kop in te drukken om redenen die al lang niet meer van toepassing zijn.
Zo is het gebruik van niet-SI-eenheden meestal evenmin wenselijk. Reken bijvoorbeeld eens de kinetische energie uit van een voorwerp dat met 40 km/u beweegt en een massa heeft van 4 stone. In Joule welteverstaan, want aan de eenheid
stone kilometer kwadraat per uur kwadraat heb ik
bar weinig. [/nerd joke]
Er zijn echter geen regime's die pleiten tegen een scheiding van getal en eenheid door middel van een spatie. Het afbreken van een regel tussen getal en eenheid kan inderdaad tot verwarring leiden, maar Osiris wijst terecht op het bestaan van een
non-breaking space. Bovendien zijn er veel meer situaties te bedenken waarin een regeleinde storend is, maar dat maakt schrijfwijzesalsdeze geen elegante oplossing.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik een aparte schrijfwijzer altijd al onzin heb gevonden. Natuurlijk is het handig om een eenduidige verzameling regels toe te passen, maar deze verzameling bestaat al en wordt doorgaans 'de Nederlandse taal' genoemd. Het afwijkende hoofdlettergebruik is nog goed te verdedigen, zeker op een site als deze, maar ik ben er geen voorstander van. Met enige creativiteit in de woordkeuze is overmatig hoofdlettergebruik prima te voorkomen. En is mijn eerdere verwijzing naar de meest gebruikte toetsenbordindeling werkelijk storend?
Ik vind van niet. Sterker nog, ik ben van mening dat het gebruik van 'Qwerty' de leesbaarheid niet ten goede zou komen. Zullen mensen zich storen aan het scheiden van getal en eenheid of aan het gebruik van SI-eenheden? In deze context zeker niet. Men stoort zich echter wel aan de huidige schrijfwijze. In mijn ogen zou dat jullie moeten aansporen om de spellingsregels te herzien, of om ons van de zin van het huidige beleid te overtuigen, maar verschuil je niet achter drogredenen en de onschendbaarheid van de schrijfwijzer.
Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.