TV beelddiagonalen in centimeters?

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 20:16

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
Bij elk nieuwsbericht over televisies op Tweakers.net worden beeldiagonalen in inches weergegeven. Dat vind ik een vreemde ontwikkeling. Nog niet zo lang geleden, in de tijd van de CRT beeldbuizen werden beelddiagonalen gewoon in centimeters weergegeven. Pas sinds de komst van de platte TV's (LCD, plasma) worden plotseling de maten in de Amerikaanse inches weergegeven. (En ja, computermonitors werden al langer in inches genoemd).

Logischer lijkt me om het gewoon in centimeter te houden. Dan weet je gelijk welke maat het is. Hoe groot is nu 42"? Wel dat is 107 cm.

Of zoals dat nieuwsbericht over een scherm van 150". Ik moest er een rekenmachine bijhalen om te zien dat het maar liefst 3,81 meter is.

Vrijwel iedereen in de wereld meet in meters en centimeters. Alleen de Amerikanen en Engelsen meten nog in inches. En via TV's worden de ouderwetse inches weer teruggevoerd naar Nederland.

Beste Tweakers.net, kunnen jullie bij het geven van TV-diagonalen de maten in cm opgeven? Of in beide maten. Het maakt de teksten beter leesbaar. Alvast bedankt. :)

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:29
Ah dacht dat ik dat enige was die even om zat te rekenen. In van die reclame bladen reken ik ook altijd even om. Vind het gewoon makkelijker. Laatst hebbe we een tv gekocht en ja was wel makkelijk om de maat te weten. Mooie oplossing gewoon tussen haakjes misschien de cm maat?

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik vind het ook maar irritant.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 08:55
't slaat ook nergens op. We gebruiken toch ook geen voeten of yards. Waarom dan wel opeens inches, en dan nog in het engels? Noem het dan gewoon duimen...

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Je hebt gewoon gelijk, ik zal het ook uit mijn systeem proberen te krijgen, want ik doe er ook gewoon vrolijk aan mee...

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Zomaar een gok, maar volgens mij zijn de standaardmaten van beeldschermen nog gewoon in inch (het is altijd 27", 41", vrijwel nooit netjes afgerond in cm, zoals 70cm, 100cm, etc)... Daarnaast wordt een resolutie ook nog altijd uitgedrukt in DPI, en niet DPcm.

Ik denk dat veel mensen vergelijkingen in inches gewoon veel makkelijker vinden. Als ik een scherm van 83.7 cm zie, of een scherm van 148.2cm (om maar wat vreemde getalletjes te verzinnen), staat het wel erg slordig. (en daarnaast is een inch 2,54 cm, niet 2,5, waardoor een diagonaal in centimeters vaak een minieme afwijking meekrijgt).

Al met al denk ik dat centimeters pas een bruikbare maat worden wanneer schermen ook volgens deze maten geproduceerd gaan worden. Dus gewoon netjes 100cm in plaats van 107.8.

Genoemde maten zijn natuurlijk maar verzonnen, bedoeld als voorbeeld.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 08:55
Ach, die 42" is ook maar een benadering. Dat kun je prima afronden naar 106 cm. Net als vroeger 82 cm op een beeldbuis ook niet precies 32" was of zelfs 82cm was. Bovendien is de inch geen SI eenheid, terwijl er iig in Europa is afgesproken om deze eenheden te (gaan) gebruiken.

Vraag me alleen af hoe ver je dat moet doorvoeren. Ik moet toch ook twee keer nadenken voordat ik weet dat 6,35cm dus 2.5" is, zodat ik weet dat ik een dergelijke harddisk in m'n notebook in kan bouwen...

[ Voor 75% gewijzigd door Poltergeist op 28-12-2007 20:49 ]

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
Duroth schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 20:33:
Zomaar een gok, maar volgens mij zijn de standaardmaten van beeldschermen nog gewoon in inch (het is altijd 27", 41", vrijwel nooit netjes afgerond in cm, zoals 70cm, 100cm, etc)... Daarnaast wordt een resolutie ook nog altijd uitgedrukt in DPI, en niet DPcm.

Ik denk dat veel mensen vergelijkingen in inches gewoon veel makkelijker vinden. Als ik een scherm van 83.7 cm zie, of een scherm van 148.2cm (om maar wat vreemde getalletjes te verzinnen), staat het wel erg slordig. (en daarnaast is een inch 2,54 cm, niet 2,5, waardoor een diagonaal in centimeters vaak een minieme afwijking meekrijgt).

Al met al denk ik dat centimeters pas een bruikbare maat worden wanneer schermen ook volgens deze maten geproduceerd gaan worden. Dus gewoon netjes 100cm in plaats van 107.8.

Genoemde maten zijn natuurlijk maar verzonnen, bedoeld als voorbeeld.
Sterker nog: schermen worden al metrisch ontworpen. Pas daarna wordt het teruggerekend naar de dichtsbijzijnde ronde inch. Een 42" scherm is niet precies 42" maar ongeveer 42". Het heeft dan ook niet zoveel zin om te zeggen dat het 106,68 cm is, 107 cm is nauwkeurig genoeg.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:20
Denk dat de meeste mensen wel een indruk hebben hoeveel 40/42 inch is, aangezien dat hedendaags een hele populaire tv-maat is en veel lui wel weet hoe groot hun tv in inches is (dit nummer komt meestal ook terug in het typenummer). Bij de absurde maten zoals in dit artikel zal voor velen 3,8 meter wel duidelijker zijn dan 150".

Dus als middenweg misschien bij grote afwijkende maten vermelden hoeveel (centi-)meter het is?

[ Voor 11% gewijzigd door sewer op 28-12-2007 22:05 ]

Verwijderd

Ik sluit me aan bij sewer ^^
Denk maar aan auto's: wie weet er wat het vermogen van zijn motor in kiloWatt's is? Vrijwel niemand. Iedereen heeft het nog steeds over paardenkrachten. Dat zit nu eenmaal ingebakken; in een andere eenheid zegt het je niet zoveel. Ik denk dat daar op korte termijn weinig aan te doen is.
Daarnaast kun je het wel op T.net veranderen, maar als verder iedereen (niet-tweakers, winkels, fabrikanten, etc) vasthoudt aan de inch-notatie wordt het alleen maar ingewikkelder!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2007 22:11 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

En via zo'n mouse-over dan? Dus gewoon in inch, en dan met de mouse-over stippellijn in centimeters?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

proller schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 22:17:
En via zo'n mouse-over dan? Dus gewoon in inch, en dan met de mouse-over stippellijn in centimeters?
Het lijkt me nogal vermoeiend om dit te doen bij iedere maat die in inches wordt vermeld.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 95% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:19 ]

TweakBlog

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Femme schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 23:33:
[...]

Het lijkt me nogal vermoeiend om dit te doen bij iedere maat die in inches wordt vermeld.
Moet toch vrij simpel te doen zijn? We hebben complete tools op Tweakers & GoT (waarmee we Youtube video's en al kunnen invoegen), maar een simpele toevoeging zoals het omrekenen kan niet? Daarnaast bestaat de welbekende mouse-over al, de stippeltjes onder afkortingen, die dan vervolgens volledig uitgeschreven staan. Kleine moeite, groot plezier.

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
Het gaat mij niet om een technische oplossing met een mouse-over, het gaat me om de denkwijze. Hoe lang ben jij? 1,85? Mooi, en zeg het nu in inches.
Ja, je kunt je rekenmachientje pakken maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat centimeters gemakkelijker zijn. Bij inches gaat iedereen toch bewust of onbewust omrekenen. En de gemiddelde tweaker zal daar heus niet zo'n moeite meer hebben. Maar waarom meelopen met de Amerikanen? We kunnen gerust voor onszelf denken.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
T.net pretendeert een Nederlandse site te zijn met een Nederlands sprekende doelgroep. Dus 't lijkt me niet meer dan logisch dat zulk soort maten simpelweg in het metrische stelsel genoteerd worden. Eventueel zou je er voor de herkenning qua media/reclame/whatever de maat in inches er achter kunnen zetten.

't Feit dat de marketing alles in inches noemt zou geen excuus mogen zijn IMO om het dus ook zo maar te doen. Da's gewoon meelopen.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik dacht dat GoT, en Tweakers in het algemeen, meer een plek is de bovengemiddeld pc-gebruiker, cq nerd.

Het is erg makkelijk overigens om Inches naar centimeters om te zetten, 1 Inch == 2,54 cm.

Maar dan.. in plaats van replies reacties, topics vertalen naar onderwerpen. Termen als megapixels naar mega punten. DPI richting puntjes per centimeter omrekenen?

Als je zelf niet van inches naar centimeter kan omrekenen, je hier soort van verkeerd zit..

Persoonlijk reken ik nog alles om naar guldens, mogen de prijzen ook even omgezet worden voor m'n gemak? (x / 2.20371)

Ey!! Macarena \o/

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

RaZ schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 13:24:
Het is erg makkelijk overigens om Inches naar centimeters om te zetten, 1 Inch == 2,54 cm.
Het is ook heel makkelijk om alles om te rekenen naar hectometers, nog makkelijker dan inches, en het is ook nog eens metrisch!

Toch geef ik gewoon de voorkeur aan centimeters als we het over tv's hebben.

5 jaar geleden werden tv beelddiagonalen altijd weergegeven in cm's (ik heb ook gewoon een 4:3 72cm tv), maar op de één of andere manier is de laatste jaren de inch bezig aan een opmars (cm's zie je echt veel minder, vorig jaar zag je nog regelmatig 82 cm, maar nu is het altijd 32") en zoals TS terecht zegt, slaat dat eigenlijk nergens op. De hele wereld op de VS en Birma na (Engeland gebruikt tegenwoordig dacht ik weer beide, nadat ze eerder volledig op metrisch waren overgeschakeld) gebruikt gewoon het metrische systeem. Het is logischer en spreekt voor ons meer tot de verbeelding. Waarom zouden we dan ook niet gewoon consequent blijven en ook voor tv's weer gewoon cm's gaan gebruiken?

Het gaat toch nergens over om een ander systeem te gebruiken omdat vermenigvuldigen met 2,54 zo makkelijk is? Kunnen we net zo goed een eigen maat introduceren, PiCM ofzo, lekker met 3,14 werken omdat het zo'n leuk getal is.

• Osiris
  • Niet online
Ik dacht dat GoT, en Tweakers in het algemeen, meer een plek is de bovengemiddeld pc-gebruiker, cq nerd.

Als je zelf niet van inches naar centimeter kan omrekenen, je hier soort van verkeerd zit..
Ah, jij rekent dat zo binnen 5 sec in je hoofd om? 104 / 2,54 = ? In vijf seconden? Of nog sneller?

En wat heeft 't feit dat je een "PC-liefhebber" bent te maken met al dan niet snel kunnen omrekenen van inch naar centimeter of überhaupt voorkeur voor het metrische stelsel? Je zou TV's ook op kunnen geven in Haagse els, valt ook 'prima' om te rekenen. Vind je dat ook goed dan?
Persoonlijk reken ik nog alles om naar guldens, mogen de prijzen ook even omgezet worden voor m'n gemak? (x / 2.20371)
Wat heeft jouw persoonlijk gebrek te maken met dit topic? :) Lijkt me handiger om ons aan 'grote groepen' zoals 'gemiddeld Nederland' of iets relevanter 'de gemiddelde Tweaker' te houden.

• Xenan

Xenan

Tree-of-life

Topicstarter
...

Maar dan.. in plaats van replies reacties, topics vertalen naar onderwerpen. Termen als megapixels naar mega punten. DPI richting puntjes per centimeter omrekenen?

Raz, ik zeg ook nergens dat het moeilijk is. En ik weet ook wat een foot, pound en yard is, en ook het verschil tussen een mile en een nautische mile. Maar ik zie het eerder als een stukje Amerikaanse en Britse folklore dan als serieuze maateenheden.

Het gaat me niet om Engelse termen versus Nederlandse termen. Pixel is goed genoeg. Het gaat in deze discussie niet over taal.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Osiris schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 13:30:
[...]

Ah, jij rekent dat zo binnen 5 sec in je hoofd om? 104 / 2,54 = ? In vijf seconden? Of nog sneller?

En wat heeft 't feit dat je een "PC-liefhebber" bent te maken met al dan niet snel kunnen omrekenen van inch naar centimeter of überhaupt voorkeur voor het metrische stelsel? Je zou TV's ook op kunnen geven in Haagse els, valt ook 'prima' om te rekenen. Vind je dat ook goed dan?
Nee, die omrekening doe ik niet uit me hoofd, maar de calc.exe is zo opgestart, en ik weet inmiddels wel welke inch-maat bij welke centimeter-maat hoort.
[...]

Wat heeft jouw persoonlijk gebrek te maken met dit topic? :) Lijkt me handiger om ons aan 'grote groepen' zoals 'gemiddeld Nederland' of iets relevanter 'de gemiddelde Tweaker' te houden.
Nou, zo persoonlijk is dat dus niet. Het komt in feite op het zelfde neer. Er worden nu andere waardes gebruikt, andere waardes maar men een tijd geleden nog gewend was mee te werken.

Waar men vroeger dus 82cm zei, is dat nu 32inch. Zelfde als voor het toen 10 gulden zei, en het nu 4,54 euro is.

Ik reken dus de euro terug naar de gulden om te vergelijken hoe duur iets is. Zelfde als de TS omrekend van inches naar centimeter om te weten hoe lang iets is.

Ey!! Macarena \o/

• Osiris
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 13:45:
[...]

Nee, die omrekening doe ik niet uit me hoofd, maar de calc.exe is zo opgestart, en ik weet inmiddels wel welke inch-maat bij welke centimeter-maat hoort.
Ah, handig en fijn voor de leesbaarheid, zo'n intermezzo.
[...]

Nou, zo persoonlijk is dat dus niet. Het komt in feite op het zelfde neer. Er worden nu andere waardes gebruikt, andere waardes maar men een tijd geleden nog gewend was mee te werken.

Waar men vroeger dus 82cm zei, is dat nu 32inch. Zelfde als voor het toen 10 gulden zei, en het nu 4,54 euro is.

Ik reken dus de euro terug naar de gulden om te vergelijken hoe duur iets is. Zelfde als de TS omrekend van inches naar centimeter om te weten hoe lang iets is.
Ehm, een complete omschakeling van guldens naar euros is sowieso niet vergelijkbaar met 't feit dat wat marketing-eikels alles opeens in inches willen noemen, 'want' dat doen die stoere Amerikanen ook, dús moeten wij dat ook maar doen.

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is om te wennen aan inches, ik zeg (en dat is ook mijn persoonlijke mening) dat 't ongewenst is.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

We gebruiken in Nederland centimeters en geen inches, net zoals we euro's gebruiken en geen guldens.

Bijna iedereen in Nederland weet hoe groot iets ongeveer is als je het hebt over 100 centimeter, maar als je het hebt over 40 inch dan weet bijna niemand aan te geven hoe groot dat nu werkelijk is. Guldens en Euro's is een geval apart aangezien we daar pas sinds een paar jaar mee te maken hebben en veel mensen nog (denken te) weten wat een gulden waard is.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 98% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:19 ]

TweakBlog

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-02 22:00
Ik dacht dat het zelfs verplicht was om in officiële stukken het metrisch stelsel te gebruiken en dat daarom bijv. in een reclamefolder ook altijd de grote van een scherm in cm aangeduid moet worden (eventueel naast de maat in inch).

Zolang je overal nog inch'es tegenkomt, wen je nooit aan de maat in cm (48,26 cm scherm, hoe groot is dat t.o.v mijn huidige scherm, ooh dat is 19 inch, dat heb ik nu ook al).
Maar als er gewoon cm's aangegeven worden en eventueel tussen haakjes de maat in inch, dan wen je er vanzelf aan. Net zoals aan de prijs in euro's en de snelheidsaanduiding van de huidige Intel processoren (uitgezonderd van een paar wijsneuzen die niet om willen).

En de reden dat iedereen nog inch gebruikt, is natuurlijk een non-argument. Iemand moet de eerste zijn en daarna volgen er van zelf meer. Hetzelfde geldt voor het gebruik van hoofdletters voor afkortingen, Tweakers heeft hierbij besloten dat ze hier zoveel mogelijk kleine letters voor gebruiken in nieuwsberichten, in tegenstelling tot wat veel andere websites doen (voor de geïnteresseerden, er is een topic over.)
Pagina: 1