Toon posts:

"best value"? 8600 GT of 2600 PRO?

Pagina: 1
Acties:
  • 536 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Ik ben vandaag in de winkel geweest voor een nieuwe pc. Ik had ongeveer in mijn hoofd wat ik wilde hebben qua pc, en samen met de verkoper kwam ik hier inderdaad aardig goed uit, en denk ik dat we een aardige pc hebben samen gesteld voor een aardige prijs.

Echter ben ik geen expert in de ingewikkelde videocards jungle die daarbuiten bestaat, en dat ik zelf enorm veel moeite heb om deze op een fatsoenlijke en eerlijke manier te vergelijken. Door de jaren heb ik echter een goede ervaring met NVIDIA en een niet al te beste ervaring met ATI.

Mijn voorkeur bij binnen komen van de winkel ging uit naar de NVIDIA 8600GT voor mijn nieuwe pc. Echter was er een speciale aanbieding voor een PC met mijn eisen, echter met een ATI 2600 PRO kaart. Nu beloofde mijn verkoper dat deze kaart ongeveer dezelfde prestaties heeft als de 8600 GT, en dat ik geen problemen (meer) hoef te verwachten met de ATI kaart.

Mag ik nu jullie meningen vragen op de verschillen tussen ATI 2600 PRO en de NVIDIA 8600GT? Welke is de betere, of zijn ze ongeveer gelijk? En wat is een onafhankelijke, eerlijke en overzichtelijke plaats om dit zelf te kunnen vergelijken?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Kijk gewoon naar benchmarks waar beide kaarten getest worden. Dan kan je zelf zien welke het beste voor jou is.

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 07-03-2008 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ze (uiteraard) al vergeleken. Maar zoals ik al probeerde duidelijk te maken, is een computer samen stellen al een aardig ingewikkeld werkje, en kom ik er bij de videokaarten al helemaal niet meer uit :|

Mijn reden om een discussie te starten, is omdat ik als ik deze waarden bekijk, het nog steeds tussen mijn intrepretatie van de kaarten gaat en de hoe hij ze intrepreteert.

Mijn probleem is dan echter, dat ik er dan ook nog alleen voor sta. Wie zegt dat ik al die informatie (en dat is voor mij érg veel, want de laatste keer dat ik me er in heb verdiept 4 jaar geleden was) juist intrepreteer?

Om te beginnen, kan ik geen 8600GT vinden, maar wel een GTS.... En daar ga ik al :'( Kan ik dit verschil negeren, of moet ik opzoek naar een andere site die ook vergelijkingen doet?

En daarnaast.. Die tests die daar staan, zijn die echt linear te vergelijken? als ik een waarde van 800 en 1600 krijg. Is de ene dan 2x zo goed? of is die gewoon beter?

Dit alles kan ik echt niet met mijn kennis beantwoorden, dat weet ik zeker.. Vandaard dat ik hoop dat een (klein) aantal mensen mij kunnen helpen met een eerlijke en voornamelijk correcte vergelijking.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De belangrijkste vraag is wat ga je er mee doen ? Als je niet gaat gamen kan je gewoon voor beide kaarten gaan en maakt het helemaal niets uit. Als je wel gaat gamen kijk dan naar welke spellen je gaat spelen en welke kaart in dat spel het beste is.

Wat allemaal op die site staat is wat alle videokaarten presteren in bepaalde spellen en 3d benchmark programma's. 1600 is dan ook echt 2x zo goed als 800.

Wat je er mee wilt gaan doen en wat je budget is zijn de 2 belangrlijkste vragen die je jezelf moet stellen. Als je wilt gaan gamen voor zeg 100 euro kies je de kaart die voor dat geld de beste prestaties geeft in de spellen die jij wilt gaan spelen. Om die laatste vraag te beantwoorden is die site perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 07-03-2008 22:17 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Juist als je niet gaat gamen, kun je beter voor ATI gaan. De UVD techniek is namelijk veel sterker en beter dan de PureVideo techniek van Nvidia. Heb genoeg vergelijkingsmateriaal gezien, en films zien er toch echt beter uit op een ATI kaart, en dan met name degene van wat slechtere kwaliteit.

Voorbeeld van UVD vs PureVideo: indien je H.264 (aanwezig op veel BluRay schijfjes, en/of HDTV rips) afspeelt met DXVA (Hardware acceleratie) haal je met UVD: 0-2% CPU gebruik. Met PureVideo 15-20% CPU gebruik, en met software rendering: 30-35%CPU gebruik. (gebruikmakende van dezelfde decoder dan, als je CoreAVC gebruikt kan het softwarematig best lager uitkomen dan PureVideo met hardware :+ ). Dit overigens getest op een Intel Q6600. Videomateriaal op 1920x1080 van BluRay film met AVC/H.264 video.

En volgens mij zitten deze kaarten niet ver uit elkaar met gameprestaties. Ligt maar net aan welke games je speelt. Pas in de hogere segmenten is Nvidia echt sneller te noemen.

[ Voor 41% gewijzigd door BiG-GuY op 08-03-2008 08:46 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Je er na 4 jaar in verdiepen is even flink wat (lees)werk, maar dat is wel degelijk wat we van je verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.