Toon posts:

HD formateren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil mijn harde schijf formateren maar zou graag van jullie vernemen op welke manier dit het beste gaat...

Ofwel met mijn Windows Vista cd een format uitvoeren oftewel met een opstartdiskette? Ik weet niet of er een verschil is bij deze twee manieren en misschien is er nog een betere manier...

Wie helpt mij uit dit raadsel?

Groetjes,

Dries

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vanuit de Windowssetup kan dit prima, en is waarschijnlijk de makkelijkste manier om te doen. Opstartdiskette kan natuurlijk ook, maar dan meot je wel zorgen dat die overweg kan met een NTFS partitie als je die gebruikt.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02 22:32
Jij wil je schijf formatteren? Er vanuit gaande dat dit je bootschijf is en je logischerwijs Windows daarna wilt herinstalleren (zo niet, dan is rechtermuisknop > formatteren in Windows nog makkelijker) lijkt me het vrij logisch dat je dit gewoon via je Windows CD doet, kun je meteen de installatie starten.

Formatteren is formatteren, daar zit geen verschil in. Soms kun je kiezen voor een snelle of normale format (al is dat in Vista ook niet meer van toepassing) maar het enige verschil daar tussen is een extra schijfcontrole.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
The Realone schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:19:
Jij wil je schijf formatteren? Er vanuit gaande dat dit je bootschijf is en je logischerwijs Windows daarna wilt herinstalleren (zo niet, dan is rechtermuisknop > formatteren in Windows nog makkelijker) lijkt me het vrij logisch dat je dit gewoon via je Windows CD doet, kun je meteen de installatie starten.

Formatteren is formatteren, daar zit geen verschil in. Soms kun je kiezen voor een snelle of normale format (al is dat in Vista ook niet meer van toepassing) maar het enige verschil daar tussen is een extra schijfcontrole.
Formatteren via een Windows CD is niet echt formatteren hoor, Windows gooit alleen de "oude partitie weg"
Pas bij een nieuwe installatie gaat hij "echt" formatteren.

Via een opstart diskette gaat ook niet lukken, dat heb ik een paar dagen geleden met XP Pro ook geprobeerd. Zie topic: [XP] formatteren lukt niet...

[ Voor 3% gewijzigd door crack_en_hack op 07-03-2008 12:25 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02 22:32
Formatteren via een Windows CD is net zo goed formatteren als welke andere manier dan ook. De definitie van formatteren is dan ook niet data verwijderen maar het (her)indelen van een schijf, onder andere door een bestandssysteem in te stellen.

Er wordt dan ook geen data verwijderd maar de file table leeg gehaald zodat er op de plek waar voorheen data stond opnieuw data geschreven kan worden. Zolang dat laatste niet gebeurt blijft de data gewoon bestaan, deze kun je alleen niet meer zien omdat er geen file table meer is. Maar met een simpel recovery tooltje haal jij de data zonder moeite weer terug.

Dus als je de schijf gewoon opnieuw wilt gebruiken maar de oude bestanden niet meer nodig hebt kun je deze formatteren, al dan niet via de Windows CD want dat maakt immers geen verschil.

Wil je de data dusdanig verwijderen dat deze niet meer terug gehaald kan worden (bijvoorbeeld bij verkoop van de schijf) dan gebruik je een tooltje als DBAN of Active Killdisk. Deze beschrijven de gehele schijf met random data zodat alles ook echt weg is. Dit heeft echter niks met formatteren te maken.