Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Solderen van een videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 01:09
Geachte lezer,

Ik zit nog met een hoofd vraag. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar die topics die over solderen gaan zijn topics waar alleen maar in gebrabbeld word en vaak niet te infomatie in staat die relevant is.
Ik wil een videokaart gaan solderen (voltmodden). Hoe dat werk is niet belangrijk maar dat weet ik wel. Maar ik zit met een probleem met het solderen zelf. Ik gebruikt de volgende onderdelen

Als het soldeertin flux bevat en niet wilt hechten op het pc en op overige delen. Dan zit er zeker te weinig flux in het draad? En hoe breng ik flux aan op het soldeerwerk?

Gebruik het volgende tin:
Afbeeldingslocatie: http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/24.52.0025.jpg

http://www.display.nl/ind...com_virtuemart&Itemid=116

Multicore 0.7mm zit vloeimiddel rosin in.

Soldeerbout:

Afbeeldingslocatie: http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/08.33.wsd81.jpg
http://www.display.nl/ind...com_virtuemart&Itemid=116
Soldeerstation Weller WSD 81 watt.

En een bijgeleverde fijne pootloodpunt. Kan hem ook wel eens los gekocht hebben.

Probleem: Als ik het soldeertin op de print vloeibaar wil maken dan lukt dat niet.
Het soldeertin blijft hard. Daarna tin op het puntje gedaan en dan op de kaart lukt ook niet.
Heb van 150 - 450 graden geprobeerd, lukt ook niet. Waarom wil het tin niet smelten op de kaart?
En waarom wilt het tin ook niet hechten. Punt van de bout maak ik ook steeds schoon.
Wat kan het zijn? Lijkt mij toch niet dat het door het station komt. Ding is duur zat en daarmee zou het toch mee moeten lukken. Soldeertin wellicht flutzooi?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Weet niet hoe nieuw die videokaart is, maar het kan zijn dat deze met loodvrij-tin is gesoldeerd (dat moet sinds 2007 of zo) en dat krijg je met die bout inderdaad niet gesmolten..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Soldeerbout met ongeveer op de 350 graden staan. Pak een oud moederbord (of videokaart :P), leg de punt van je bout op de soldering die je wilt laten vloeien, voeg wat soldeertin toe, en je zult alles moeten zien vloeien :)
HyperioN. schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:40:
Weet niet hoe nieuw die videokaart is, maar het kan zijn dat deze met loodvrij-tin is gesoldeerd (dat moet sinds 2007 of zo) en dat krijg je met die bout inderdaad niet gesmolten..
Loodvrije zooi krijg je door toevoeging van soldeertin met hars nog prima gesmolten hoor :)

Edit: doh ik zie nu pas dat het loodvrije soldeertin is :X

[ Voor 50% gewijzigd door Atlas op 06-03-2008 16:43 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als je het wilt laten hechten moet je op metaal toch altijd spul als S39 gebruiken?
Of vreet die zooi door je pcb heen B)

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 06-03-2008 16:42 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
Is de gebruikte tin op de kaart mogelijk zonder lood (RoHS-labeltje op de kaart/doos) ?
Dan heb je hogere temperaturen nodig om te solderen.

Kan het ook zijn dat je bout te weinig vermogen heeft, of gaat het bij kleine objectjes ook niet vloeien?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

In dit topic zijn al meerdere reacties gegeven

Je moet (hoogstwaarschijnlijk) of plasticspray verwijderen of een betere soldeerbrug maken.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Verwijderd

Je bout heeft te weinig vermogen. Via's kunnen enorm veel vermogen opslorpen en ervoor zorgen dat je niets op een "deftige" manier kan solderen.

Temperatuur verhogen is niet de beste tactiek om dit probleem op te lossen, zo stook je alleen maar meer componenten kapot :)

Kan je nergens aan een bout raken met wat meer vermogen?

• Robin4
@ HyperioN
Het rare is dat het soldeerstation ook gemaakt is om met loodvrij tin te solderen. En dat rolletje wat in de topic post staat is ook loodvrij tin. Het gaat er om een 8800GT videokaart.

@Atlas

Ik had de soldeertin op de punt van de bout gedaan en toen op het gesoldeerde punt.

@GoldenSample

Dat S39 spul is niet goed voor elektronica, dat had ik ook al gevonden in een ander topic.

@TD-er
Ja het is Loodvrij spul. Bij de specs van het station staat duidelijk bij dat er alleen met Loodvrij soldeertin gebruikt mag worden. En hoezo zou het station te weinig vermogen hebben. Dat is geen prut soldeerstation hoor. Dat is echt een dure Weller station en heeft max 80watt.

[ Voor 42% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 16:47 ]

• c0ne

c0ne

It's m3!

Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:43:
@ HyperioN
Het rare is dat het soldeerstation ook gemaakt is om met loodvrij tin te solderen. En dat rolletje wat in de topic post staat is ook loodvrij tin. Het gaat er om een 8800GT videokaart.

@Atlas

Ik had de soldeertin op de punt van de bout gedaan en toen op het gesoldeerde punt.
Een soldeerbrug maak je door je soldeerbout tegen het werkstuk te zetten, en hiertussen wat tin te laten smelten. DUs niet na elkaar.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Robin4
@Scud_racer

Wat zijn via`s. En hoeveel vermogen denk je dat ik nodig heb. 80watt niet genoeg?

Verwijderd

Ik zeg ook niet dat het een prut soldeerstation is. Hier op mn werk hebben we soldeerstations die wel net iets duurder zijn dan zo'n weller ;-) en zelfs die hebben soms moeite als ik op een pad met via's wil solderen, massavlakken en voedingslijnen kunnen veel hitte opnemen.

Nu goed, mss moet ik mijn reply wat aanpassen, ik zeg niet dat het 100% zeker aan het vermogen van je bout ligt, maar de kans bestaat... ik deel enkel mijn ervaring in de hoop je te helpen ;-)

• Robin4
@Scud_racer

Wat zijn via`s. En hoeveel vermogen denk je dat ik nodig heb. 80watt niet genoeg?

@Cone.

Dus de spullen waarmee ik soldeer is dus wel goed? Kan het zo zijn dat het tin te weinig flux bevat.
Weet niet of er toevallig meer mensen zijn die dit merk tin gebruiken?

@TD-er

De videokaart is ook loodvrij gesoldeerd. :>

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 16:59 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:43:
[...]
@TD-er
Ja het is Loodvrij spul. Bij de specs van het station staat duidelijk bij dat er alleen met Loodvrij soldeertin gebruikt mag worden. En hoezo zou het station te weinig vermogen hebben. Dat is geen prut soldeerstation hoor. Dat is echt een dure Weller station en heeft max 80watt.
Duur heeft er niets mee te maken.
Als je grote componenten wilt solderen, heb je gewoon een bout nodig die voldoende op temperatuur blijft.
En groot is dan bijvoorbeeld iets wat veel warmte kan onttrekken, zoals een koellichaam, grote printsporen of een condensator.
Bij dat soort componenten is het erg lastig om de punt op de juiste temperatuur te houden, zeker als het ook nog eens loodvrije tin is.
Of 80 Watt voldoende is... geen idee. Ik weet wel dat ik grote moeite had met mijn 50 Watt soldeerstation bij het vervangen van elco's op mainboards en dat was nog van voor die loodvrije tin.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• c0ne

c0ne

It's m3!

Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:52:
@Scud_racer

@Cone.

Dus de spullen waarmee ik soldeer is dus wel goed? Kan het zo zijn dat het tin te weinig flux bevat.
Weet niet of er toevallig meer mensen zijn die dit merk tin gebruiken?
Lijkt me te voldoen, ik denk eerder dat je de warmte van de soldeerbout niet goed benut.
Afbeeldingslocatie: http://www.conekop.nl/folder_of_doom/soldeer.JPG

Dit bedoel ik met een soldeerbrug, de soldeerpunt kan nu via een grote oppervlak zijn warmte afgeven aan het werkstuk.

Edit:
Over dat station, ik werk zelf met ook met een zwaardere (50 ~ 200w), maar Weller levert over t algemeen goede stations, die doen wat er van verwacht wordt. En ik zie op de meeste MoBo en GraKa nou maar weinig componenten die met 100+ watt gesoldeerd zouden zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door c0ne op 06-03-2008 17:00 ]

• Robin4
Ik hoef eigenlijk een paar draadjes te solderen. En het te solderen oppervlak is niet echt bepaald groot. (klein dus). Wellicht heb ik een verkeerde soldeerpunt? Ik soldeer met het puntje van de potlood punt.

[ Voor 12% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 17:05 ]

• c0ne

c0ne

It's m3!

Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:03:
Ik hoef eigenlijk een paar draadjes te solderen. En het te solderen oppervlak is niet echt bepaald groot. (klein dus). Wellicht heb ik een verkeerde soldeerpunt?
Wat voor 'n punt is het?

Het moet gewoon kunnen, klein betekent alleen dat het wat lastiger is.
Edit: Heb je niet een 3e handje, of een loep met statief?

Ik heb ook weleens noodgedwongen in het donker, met een brede punt en een gassoldeerbout vanalles gesoldeerd (en dan op een boot, ergens op de atlantische oceaan).

Je moet ff lekker oefenen, zodat je doorkrijgt hoe je het moet doen.
- Soldeerbout tegen het te solderen item.
- Tin smelten tussen bout en item
- Item lostrekken zonder je bout van het item af te halen.
En dat dan een beetje rap, anders word alles te heet.

Als je dingen vast wil solderen,

-Eventueel zorgen dat beide items vertind zijn
- Smelt tin tussen bout en item1.
- Houd bout in gunstige positie
- Druk item 2 op item 1, vlak bij de punt van de bout, in het vloeibare tin.
- Laat bout los
- Wacht en blaas (10 sec)
- Laat item 2 los.

[ Voor 21% gewijzigd door c0ne op 06-03-2008 17:13 ]

• Robin4
Die punt heeft hier iets van weg:

Afbeeldingslocatie: http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/08.33.lt.h.jpg

Alleen dat platte vlak is wat kleiner in real life.

Ik heb wel een standaard waarmee je pcbtje in kan klemmen.
Soldeertin wilt ook niet echt bepaald fijn hechten aan het draad. Aangezien er wel vloeimiddel in zit.
Moet ik wellicht niet iets dikker soldeertin hebben (zit waarschijnlijk iets meer vloeimiddel in)

[ Voor 60% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 17:19 ]

• c0ne

c0ne

It's m3!

Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:14:
Die punt heeft hier iets van weg:

[afbeelding]

Alleen dat platte vlak is wat kleiner in real life.

Ik heb wel een standaard waarmee je pcbtje in kan klemmen.
Het zou gewoon moeten kunnen met die punt.
Kun je je situatie (het werkstuk) wat verduidelijken (eventueel foto oid?)

• EnderQ
  • Laatst online: 20-11 16:01
Een aantal voor mij zeer verassende en goede guides voor o.a. smd solderen.

http://www.curiousinventor.com/guides

[ Voor 3% gewijzigd door EnderQ op 06-03-2008 17:20 ]

• Robin4
@ cone

Fotos wil ik wel maken, maar de batterijen zijn even op van de camera. Ik laad ze wel even op. En probeer wat fotos te maken.

@ sommige mensen met guides

Ik snap best dat er mensen zijn die er met guides komen. Ik kan best wel aardig solderen en daar lijkt mij het probleem niet te liggen. Vraag me eerder af of het misschien komt door iets van het materiaal dat ik gebruik.

[ Voor 48% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 17:22 ]

• c0ne

c0ne

It's m3!

Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:21:
@ cone

Fotos wil ik wel maken, maar de batterijen zijn even op van de camera. Ik laad ze wel even op. En probeer wat fotos te maken.
Ik heb de hele avond de tijd ;) Zal topic open laten staan en sjekken.

Edit: en zoals ik al zei, je soldeerstation is prima, tin lijkt me ook ok. T moet gewoon kunnen

[ Voor 13% gewijzigd door c0ne op 06-03-2008 17:24 ]

• EnderQ
  • Laatst online: 20-11 16:01
Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:21:
@ cone

@ sommige mensen met guides

Ik snap best dat er mensen zijn die er met guides komen. Ik kan best wel aardig solderen en daar lijkt mij het probleem niet te liggen. Vraag me eerder af of het misschien komt door iets van het materiaal dat ik gebruik.
Ik kan ook nogal aardig solderen maar met name die smd guide kwam met allerlei nieuwe informatie over materialen bijv. speciaal traag soldeer om smd te desolderen, adviesen over punt dikte warmte en dergelijke. Die andere guide daar heb ik niet bekeken, maar indien zelfde kwaliteit zul je er wat aan hebben.

• Robin4
Ik heb even weer geprobeerd maar tin wilt niet hechten op het punt wat ik wil solderen.
Moet je de kaart altijd eerst schoonmaken zodat hij vrij is van die lak / coating wat erop zit en weermee doe je dit? Trouwens met deze set kan ik wel normaal van die bouwplaat PCBtje mee solderen en dit gaat vaak meer dan perfect. Ik denk zelf dat de kaarten ergens mee behandeld is en dat het daarom niet te solderen is.

[ Voor 33% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 19:03 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56
GoldenSample schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:41:
Als je het wilt laten hechten moet je op metaal toch altijd spul als S39 gebruiken?
Of vreet die zooi door je pcb heen B)
Toevallig Loodgieter van beroep? S39 is namelijk gemaakt voor loodgieters werkt. Hij is namelijk zuurhoudend en dus krijg je corrosie...

Verder zou het gewoon moeten smelten, loodvrij of niet loodvrij, soldeer smelt gewoon als het warm word..

Verder weet ik niet wat de TS wil gaan doen. Maar zo'n videokaart heeft een soldermask (plastic laagje) waardoor je niet kan solderen. Even met een mesje weg krabben dus...

• Robin4
Heb het ook schoon gekrabt met een aardappelschilmesje. Maar de tin wilt niet hechten op het pcb. Het laat zo weer los. Of dat soldeertin is gewoon rommel?

• c0ne

c0ne

It's m3!

Robin4 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 19:24:
Heb het ook schoon gekrabt met een aardappelschilmesje. Maar de tin wilt niet hecht op het pcd. Het laat zo weer los. Of dat soldeertin is gewoon rommel.
Met een beetje alchohol oid ontvetten (wattenstaafje) en even met een stukje schuurpad/spons/papier het vlak opruwen?

• Robin4
Nou laat ik maar beter dat schuur spul maar achterwegen, anders kan ik de videokaart 8800GT zo de vuilnisbak inwerpen. Dat alcohol wil ik wel proberen. (mag het 100% alcohol zijn en dat krijg je zeker alleen bij de apotheek?) Anders ga ik morgen andere soldeertin halen. Of haal wel losse flux.

[ Voor 13% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 20:43 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik denk dat je hier met 2 problemen zit, die met elkaar verweven zijn en een heel simpele oplossing hebben:
1) je gebruikt loodvrij tin, dat heeft een hoger smeltpunt, vloeit veel minder goed, en is lastiger om mee te werken .
2) je krijgt de print niet warm genoeg, waardoor je tin niet hecht aan de print.

Oplossing: loodhoudend tin gebruiken. Smelt op een lagere temperatuur, waardoor je de print vast wel warm genoeg krijgt, en is veel toleranter ("iedereen" kan loodhoudend solderen). Je bout kan het zeker aan (ik gebruik dezelfde op m'n werk, en de cursus loodvrij solderen voor gevorderden was ook met dat type bout), je punt heeft er geen last van (loodvrij tin vreet de punt in no-time kapot, loodhoudend heeft dat véél minder). En de regelgeving verplicht je niet om loodhoudend te werken, das enkel als je standaard consumentenapparaten maakt.

Mijn ervaring is dat loodvrij solderen even gemakkelijk werkt als loodhoudend zolang je een nieuwe print en nieuwe componenten hebt (en met het materiaal van TS zal dat moeiteloos lukken, instellen op 365° en gaan, loodvrij ga je toch snel 20° hoger om goed te werken). Zodra je begint met componenten vervangen, draadjes bijleggen en dergerlijke zit je in de miserie (m'n collega die regelmatig loodvrij herstelt heeft een tip voor loodvrij werk: veel flux toevoegen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Robin4
Hey erg bedankt voor de tip ik hoop dat het werkt. Dus het beste is nieuwe Tin halen met lood en met harskern erin. En los bakje / potje flux erbij? Dus ik kan op die plekken waar het loodvrije tin op zit zeker beter eerst weg halen met een litze? En dan opnieuw vertinnen met die nieuwe tin?

Of heb ik alleen aan flux al genoeg?

[ Voor 38% gewijzigd door Robin4 op 06-03-2008 23:42 ]

• Robin4
@naftebakje.

Ik kan helemaal niet dat met die tin met lood niet opvolgen. Ik heb de regenboog in sittard gebeld en die zegt dat je lood en loodvrij tin niet door elkaar mag gebruiken.
Aangezien in limburg niet bepaald veel goede elektronica winkels ligt die veel hebben ben ik genoodzaakt de spullen maar online te bestellen. Weet iemand een goede webshop?

Iemand ervaring met:

http://www.printtec.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Robin4 op 07-03-2008 16:15 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nee ,geen ervaring mee.

als je loodhoudend tin met loodvrij mengt krijg je lood in je loodvrije tin wat daardoor beter smelt.
Kan gewoon hoor :).

Anders: farnell, kun je ook als particulier bestellen. Is goede tent :).
Conrad anders.

• c0ne

c0ne

It's m3!

Boudewijn schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 17:04:
nee ,geen ervaring mee.

als je loodhoudend tin met loodvrij mengt krijg je lood in je loodvrije tin wat daardoor beter smelt.
Kan gewoon hoor :).

Anders: farnell, kun je ook als particulier bestellen. Is goede tent :).
Conrad anders.
Okaphone wil ook leuke spullen hebben.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik vrees dat je ook met flux moeite zal hebben om met dat loodvrije tin te werken, als je soldeertechniek niet 100% volgens het boekje is (en dan mag je nog meer dan 20j soldeerervaring hebben, ik heb er zo nog zien zwoegen met loodvrij).

Als je loodhoudend tin gebruikt als er al loodvrij tin aanhangt, is het enige probleem dat de resterende soldering niet meer loodvrij is, en dus niet meer in een te verkopen consumentenapparaat mag zitten (het zal wel gewoon werken). Voor jezelf kan je niet beter zijn dan lekker loodhoudend te solderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Robin4
Wil nog even terug komen op 1 dingetje. Het solderen is gelukt, hebt even een andere bout en soldeertin gekocht. Mag er van dat lijm gebruikt worden uit zo`n hobbylijmgun op het PCB zodat ik de soldeerdraden en punten vast kan zetten zodat het niet los gaat.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mits je printplaat niet zo warm kan worden dat de lijm weer kan smelten, zou dat helemaal goed moeten gaan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Robin4
Dus kan beste eerst beetje van dat lijm op een stukje hout doen zodat het al wel kouder is en dan met een spatel dan op het pcb aanbrengen?

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Nee dan blijft het ongetwijfeld niet goed zitten. Gewoon direct aanbrengen. En Sprite_tm bedoelt wat anders dan jij interpreteert.

[ Voor 26% gewijzigd door Oyster op 21-03-2008 00:11 ]

• Robin4
Dus op de achterkant van de videokaart maakt het dus niet uit? Word toch niet warm?

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Zolang de temperatuur aldaar niet hoger wordt dan het smeltpunt van de lijm, kan dat prima.
Dus dat zal wel goed gaan.

M'n Oma is een site aan het haken.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén ding nog achteraf, ik zag hier iemand S39 noemen. Ik neem aan dat dit niet serieus was bedoeld. Maar voor mensen die dit niet weten, dit is zo'n beetje het ergste vloeimiddel dat er bestaat. Alleen zoutzuur (voor zinken dakgoten) is nog net iets agressiever. Met S39 kun je bij wijze van spreken roestig ijzer solderen. Heel vroeger werd het gebruikt voor het solderen van koperen waterleiding, maar het is al heel veel jaren verboden door de waterleidingbedrijven en vervangen door een milder middel. Voor electronica is het altijd taboe geweest. Tenzij je graag wilt dat in no time alles kapot vreet.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Een bout van 80 Watt zou uitermate geschikt moeten zijn voor loodvrij solderen. Dat de loodrije tin niet wilde hechten lijkt mij niet direct aan bout of tin liggen. Eerder aan het te solderen oppervlakte en/of de gebruikte soldeertechniek. Misschien was de print inderdaad met iets behandeld of gecoat.
Als het een oude print geweest zou zijn, zou het ook nog oxidatie kunnen zijn. Een geoxideerd printeilandje vertinnen gaat soms lastig.

Overigens vind ik heel die rohs richtlijn schandalig. De bijdrage van electronica aan de hoeveelheid lood die in het milieu komt is 0,45%. De bijdragen van accu's en batterijen is 80%.
De kosten die het invoeren van de richtlijn met zich meebracht waren enorm voor de industrie, en de kwaliteit van de producten gaat er alleen maar op achteruit. Het is niet voor niets dat de medische en luchtvaart industrie vrijstelling heeft.
De prijzen van de componenten zijn er ook alleen maar van omhoog gegaan. Om maar niet te spreken over de tin zelf.

Ik ben erg blij dat ik bij een bedrijf werk dat alleen business to business verkoopt. Daardoor mogen wij gewoon nog lood gebruiken.

PS
Dat de elektronica winkel zegt dat je loodvrij en loodhoudend niet door elkaar mag gebruiken is waarschijnlijk omdat je dan de punt van je bout verontreinigd. Er zitten dan loodsporen op. De punt zou je dan later niet meer mogen gebruiken om iets te solderen wat loovrij moet blijven.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog even een reactie op het bericht van Marco wat betreft de geringe bijdrage aan het milieu, ook al is het wat laat.
Dat is niet de enige reden geweest. De voornaamste is het beroepsmatig werken ermee. Bij het smelten verdampt er elke keer ook een kleine hoeveelheid. Daarin zitten dus ook looddampen. En als je dagelijks heel veel soldeerwerk doet, is de invloed op de gezondheid van de persoon die er mee werkt niet te verwaarlozen. Dus
Ik ben erg blij dat ik bij een bedrijf werk dat alleen business to business verkoopt. Daardoor mogen wij gewoon nog lood gebruiken.
mag dan wel zo zijn, ik denk toch wel dat de ARBO-wet het gebruik er van in de werkplaats wel terdege verbiedt.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 29-03-2008 09:51 ]

Pagina: 1