Toon posts:

Geheugenuitbreiding G4 iMac 17" / 1.25 GHz (half bolletje)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik in mijn geliefde halve witte bolletje 512 mb zitten, maar dit gaat toch krapjes worden. Ik wil daarom het geheugen uitbreiden. Omdat het makkelijk bereikbare SO-DIMM bankje nogal duur is in de upgrade (koop hardware het liefste in een winkel of iemand in de buurt, geen trek in post ellende), kan ik via marktplaats bij iemand in de buurt het volgende SDRAM ophalen:

SIZE: 2GB/2048MB (2x1GB)

SPEED: PC2700 333Mhz DDR Memory (Backwards Compatible with PC2100)

CONFIGURATIE: 128x64

CHIP DENSITY: 128x4 (High Density)

VOLTAGE: 2.5V

CAS LATENCY: 3

Unbuffered, Non ECC, Non Registered

184 Gold-Plated Pins, SPD Support

Ik heb gezocht bij Appel en de rest van het net maar kon niet echt achterhalen of die 333Mhz en de voltage een probleem gaat geven.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor zover ik het kan zien, voldoet dit geheugen aan de specificaties voor het interne geheugen van de iMac. Het voltage, de snelheid en het aantal pins komt overeen met wat er standaard in zit.

Het inbouwen zal alleen niet eenvoudig zijn, omdat de iMac niet echt praktisch neer te leggen is zonder hulpstukken. Je moet ook opletten dat je de bodemplaat er weer goed op draait (maar niet te strak), zodat de heat pipes weer goed op elkaar aansluiten. Dit om te voorkomen dat de iMac oververhit raakt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie!

Inbouwen mag geen probleem zijn: ik heb inmiddels de harde schijf en dvd brander al vervangen. Het blijft echter wel een tricky iets. Ik voelde mij echt een chirurg die aan het opereren was ;)

Verwijderd

Ik wist niet dat er zoveel geheugen inkon? Ik liep zelf tegen het probleem aan dat er niet meer dan 512 MB op een SODIMM voor de iMac past?

Maar het gaat hier dus om die 'grote' geheugenbank in de iMac waarvoor de hele behuizing eraf moet? Waar kun je zoiets op internet kopen? (1GB of groter)

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

eviltweaker

DDPEEKIW

Je moet wel opletten want de g4 bol kan maximaal 1gb geheugen hebben en er zit 1 so-dimm slot in en 1 dimm 184 pins slot.

DDPEEKIW

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Er kan maximaal 2 GB aan geheugen in. Een keer 1 GB PC2700 200-pin SO-DIMM, wat onderop de machine zit en een keer 1 GB PC2700 184-pin SDRAM wat in de machine zelf zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 06-03-2008 21:07 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 19:02:
Er kan maximaal 2 GB aan geheugen in. Een keer 1 GB PC2700 184-pin SO-DIMM, wat onderop de machine zit en een keer 1 GB PC2700 200-pin SDRAM wat in de machine zelf zit.
Gaat er nu binnenin 200-pin SDRAM of 184-pin SDRAM?
Het bankje dat ik kan overnemen is volgens mij geen SO-DIMM.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 20:20:
[...]

Gaat er nu binnenin 200-pin SDRAM of 184-pin SDRAM?
Het bankje dat ik kan overnemen is volgens mij geen SO-DIMM.
Ik had het aantal pins omgedraaid, excuses :)

Het slot onderop, waar je als gebruiker makkelijk bij komt, is 200-pin SO-DIMM (laptopgeheugen). Het slot in de machine zelf, waar je normaal gesproken niet aan mag komen, is 184-pin SDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
Het bankje dat ik in gedachte had was al weg, helaas.

Gisteren was ik bij MyCom en informeerde daar naar de prijs voor SO-Dimm 2700. Daar vertelde de verkoper dat ik ook SO-Dimm PC3200 van Corsair kan gebruiken. Deze zou terugschakelen naar 2700 en ook wat voltage en latency zou dit geen probleem geven.

Iemand die dit kan bevestigen of mij moet teleurstellen?

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Sneller geheugen is nooit een probleem. Zo lang je maar niet geheugen probeert te draaien op hogere kloksnelheden of strakkere timings dan het volgens de specificaties aan kan is er niets aan de hand :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1