Toon posts:

[USB stick] 2 usb stuks tegelijk kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc aangeschaft die ik als server ga gebruiken.
Dit zijn de specs:
GigaByte GA-G33M-S2L - LGA 775, Micro ATX
Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
Samsung SpintPoint S166,7200RPM, SATA II, 8MB, 160GB
Cooler Master Elite 340,Zwart
Seasonic S12II-430,430Watt, Retail
Samsung SH-S202N, Zwart, OEM
Intel Core 2 Duo E8200 Boxed

Nu zou ik even wat overzetten mbv een ubs stickje van Sandisk (cruzer) en stak deze dus in mijn eigen pc (ook c2d). Wat software erop gezet, en in de server gestoken. Server herkent niets. Ik heb vervolgens mij 'add hardware' gekeken, maar ook die herkende niets.
Daarna heb ik de stick weer in mijn eigen pc gestoken, en die herkent hem nu opeens ook niet meer.
Tweede usb stick erbij gepakt (nieuw uit de verpakking), werkt gewoon in eigen pc, ik steek hem in de server, doet niets. Ook in mijn eigen pc werkt het nieuwe stick niet meer.

Ik heb de sticks ook al in een andere pc geprobeerd, maar ook daar geen teken van leven.
Het moederbord in de server is splinternieuw, heel erg vreemd dus.

Weet iemand wat mijn probleem is? En als de sticks zijn 'vernield' door het moederbord, op wie verhaal ik dan de 'schade'?

Verwijderd

zelf in elkaar gezet ? kan zijn dat deze dan dat de usb poorten verkeerd op de moederbord zitten geprikt als het om usb poorten gaat die van de computer kast en via kabeltje op de moederbord geprikt worden/aangsloten worden

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 19:17 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op jezelf, dat heet rekening man.

Heb je wel voor de optie Hardware Veilig Verwijderen gekozen? 9 van de 10 keer is dat de oorzaak.

ARME AOW’er

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:49
Guardian Angel schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:17:

Heb je wel voor de optie Hardware Veilig Verwijderen gekozen? 9 van de 10 keer is dat de oorzaak.
Ik betwijfel ten sterkste dat dat hier het probleem is.

Allereerst gebeurt dit al niet meer vanaf XP SP1. Dus ieder beetje modern ingericht systeem heeft hier al geen last meer van.
Daarnaast, als dit al gebeurt, dan raken je bestanden corrupt. Het is niet zo dat de hardware zelf beschadigt. De stick zou dus nog gewoon herkend moeten worden, maar geeft (afhankelijk van de stick) geen bestanden weer, geen schijf weer of beschadigde bestanden.

De conclussie dat de oorzaak bij de server ligt lijkt mij dan ook velen malen logischer. Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Als de USB poorten die direct op het moederbord zitten zijn gebruikt, dan is het het meest waarschijnlijke dat er iets mis is met het moederbord of met de voeding. (Al lijkt mij dat een afwijkende 5+ lijn meer problemen zou geven dan alleen USB). Ik verwacht echter dat je de USB poorten in een los socket hebt gestoken die via een kabel verbonden zitten met je moederbord. (Zoals hierboven al beschreven).

In dat geval heb je die header waarschijnlijk verkeerd aangesloten en is op de een of andere reden de voeding op de datalijnen gekomen. Dan is het inderdaad snel gebeurt.

Verantwoordelijkheid is lastig in dit geval. Als het inderdaad aan het moederbord ligt, dan is er altijd nog de vraag of je die storing niet zelf veroorzaakt hebt. Indien je dit allebij kunt uitsluiten en de schuld dus echt bij het moederbord ligt zoals hij geleverd is, dan is jouw aanspreekpunt de winkelier. (Tenzij het een bekend probleem is met dit moederbord, in welk geval je het beste naar de fabrikant kan gaan). Echter, winkels en fabrikanten stellen vrijwel zonder uitzondering dat zij niet verantwoordelijk zijn voor vervolgschade. Hoewel dit juridisch niet helemaal klopt (nalatigheid) zul je het verdomd moeilijk krijgen als je daadwerkelijk wilt gaan claimen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Uiteraard bedoelde ik niet dat een MB hierdoor kapot gaat, maar dat de problemen hierdoor vaak worden veroorzaakt. Zat topics over te vinden. :)

Daarnaast worden ze op 2 MB's niet herkend. Het oude én het nieuwe.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Veilig hardware verwijderen? Ja dat heb ik gedaan.
het gaat inderdaad om usbpoorten aan de voorkant van de kast en ik zie nu dat die prutsers van Azerty de kabels verkeerd hebben aangesloten, althans daar lijkt het op:
http://www.sfeenstra.nl/zooi/usb.JPG
Volgens mij horen beide connectors (voor 2 poorten) op één zon blokje met pinnetjes van 5 bij 5 pinnetjes (waarvan 1 mist).

• lennartbee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11-2025
Gewoon met die usb sticks naar de winkel gaan en vertellen dat ze het opeens niet meer deden. Krijg je vaak wel gewoon een nieuwe. (teminste, bij de mediamarkt heb ik dat vaker. Bij kleinere winkels koop ik nauwelijks usb sticks etc).

Even kijken of de draad van de usb poort naar het moederboard rechtop zit en niet omgekeerd, m'n opa had dat ook een keertje fout gedaan met de firewire poortjes die die per ongeluk losgetrokken had :P

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
Guardian Angel schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:17:

nog nooit gedaan, nog nooit fout gegaan :)

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik stuur wel een boos mailtje naar Azerty, de hardeschijfkabels waren ook al losgerukt omdat ze de kabels achterlijk strak hadden vastgebonden. En volgens mij de usb connector dus ook... Kan iemand dit bevestigen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
TheNymf schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:36:
[...]

Nee, maar geloof me: dat maakt echt verschil, vooral bij dingen die een beetje power nodig hebben en/of data wegschrijven. Externe harde schijven of flashsticks dus.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat inderdaad om usbpoorten aan de voorkant van de kast en ik zie nu dat die prutsers van Azerty de kabels verkeerd hebben aangesloten, althans daar lijkt het op:
Volgens mij horen beide connectors (voor 2 poorten) op één zon blokje met pinnetjes van 5 bij 5 pinnetjes (waarvan 1 mist).
Kan iemand dit bevestigen?

Verwijderd

Topicstarter
Het de usbkabels opnieuw aangeloten (ze zaten inderdaad verkeerd), en alles werkt.
Zo, nu eerst een klaagmail naar Azerty Hardware sturen.

• Nijn
TheZeroorez schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:39:
[...]

Nee, maar geloof me: dat maakt echt verschil, vooral bij dingen die een beetje power nodig hebben en/of data wegschrijven. Externe harde schijven of flashsticks dus.
Hardware veilig verwijderen haalt echt de stroom er niet af hoor. Is ook niet nodig. De USB stekker zelf is erop gebouwd om eerst de data kanalen los te koppelen en dan pas de stroomtoevoer. Zo ben je er zeker van dat er geen power surge door de data kanalen kan lopen. Kijk maar is naar een USB stekker, de 2 binnenste pins zijn altijd een stukje korter.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:40:
Kan iemand dit bevestigen?
Ze hoeven echt niet persé samen op één blokje. Een los stekkertje met 4 pinnetjes op die header prikken zou prima moeten kunnen. Maar voor zover ik zie zit ie wel verkeerd om ja. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TheNymf schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:36:
[...]

kom je nog wel eens achter, net als je er wat belangrijks op heb staan ....

Iperf

Verwijderd

ok, voortaan test ik m'n usb poorten met een el cheapo muis... wist niet dat de verkeerde polariteit je stick zo snel om zeep helpt..

• Nijn
Ik heb het even nagekeken. Die stomkoppen van Azerty hebben het inderdaad fout gedaan.
Manual: http://europe.giga-byte.c..._manual_ga-g33m-s2l_e.pdf
Pagina 27 moet je hebben.

Daar zie je duidelijk dat ze de stekkers er precies verkeerd om in hebben zitten.

Wat betreft 1 of 2 blokjes, dat is niet zo'n bezwaar. Om historische redenen zitten op die "blokjes" meestal 2 USB poorten, maar die hoeven niet persé allebij gebruikt te worden. Als je maar zorgt dat de aarding wel goed zit, wat in dit geval het geval was geweest als Azerty de kabels goed om erin had geprikt.

Dit is vrijwel zeker de oorzaak.

@rvanleeuw: Het kan nog erger hoor ;) Vroeger kon je er zelfs je voeding mee opblazen

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 05-03-2008 22:17 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
fish schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:12:
[...]

kom je nog wel eens achter, net als je er wat belangrijks op heb staan ....
mwoa mwoa, zal ik nooit doen, ik geloof sowieso niet in data storage op alleen een stukje removable media.. doe mij maar gewoon internetbronnen

you had me at EHLO

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

TheNymf schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:35:
[...]
mwoa mwoa, zal ik nooit doen, ik geloof sowieso niet in data storage op alleen een stukje removable media.. doe mij maar gewoon internetbronnen
Uiteraard, want jij maakt ook altijd al je backups om die op een FTP-server te plaatsen.... toch? :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:40:
ik zie nu dat die prutsers van Azerty de kabels verkeerd hebben aangesloten, althans daar lijkt het op:
Nijn schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:16:Die stomkoppen van Azerty hebben het inderdaad fout gedaan.
Prutsers? Stomkoppen? Waar mensen werken worden fout gemaakt, is het nu daadwerkelijk nodig om mensen/medewerkers te gaan beledigen? :?

• Nijn
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:42:
[...]

[...]

Prutsers? Stomkoppen? Waar mensen werken worden fout gemaakt, is het nu daadwerkelijk nodig om mensen/medewerkers te gaan beledigen? :?
Het gaat ook om de hoeveelheid fouten. Er zijn meer dan genoeg problemen met Azerty geweest om deze uitspraak te onderbouwen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ach..... misschien heb je gelijk, maar dat laat onverlet dat zo'n opmerking ongewenst is.

Een beetje Tweaker bouwt een systeem zelf en in het geval van de TS is zijn opmerking misschien uhhhh.... begrijpelijk, zie: Net gebouwde pc doet niets maar het blijft niet netjes. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 05-03-2008 22:53 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 22:50:
Ach..... misschien heb je gelijk, maar dat laat onverlet dat zo'n opmerking ongewenst is.

Een beetje Tweaker bouwt een systeem zelf en in het geval van de TS is zijn opmerking misschien uhhhh.... begrijpelijk, zie: Net gebouwde pc doet niets maar het blijft niet netjes. :)
Haha, dat was inderdaad de reden dat ik hem nu liet assembleren. Hij is trouwens niet voor mezelf, maar goed. De vorige keer is ook misgegaan omdat ik bij twee verschillende bedrijven de onderdelen bestelde, wat niet erg slim was.
Pagina: 1