Na 6 jaar een nieuwe PC, maar wat is nu een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 590 views

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:09

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Beste mensen :)

Het is nu 6 jaar geleden dat ik mijn kant-en-klare PC van het onbekende merk Legend gekocht heb. Door de jaren heen zijn er een aantal componenten vervangen. Zo is als eerste, na 2 jaar tijd, mijn geheugen van 256mb verhoogd naar 512mb. Daarna heb ik een Geforce 5600XT gekocht om mijn Geforce 4mx te vervangen. Toen ik daar 2,5 jaar lang mee heb gedraaid, besloot ik om mijn geheugen te verdubbelen waardoor ik 1024mb geheugen in mn PC had. Vorig jaar heb ik de Geforce 5600XT de laan uit gestuurd en heeft een Radeon X1650 PRO zijn plaats ingenomen. Begin dit jaar was ik alweer niet tevreden met mijn PC en heb het geheugen nogmaals verdubbeld naar 2gig aan werkgeheugen. Tussendoor heb ik ook nog twee verschillende geluidskaarten, Creative Soundblaster Live en Creative Audigy 4 Pro waarvan die laatste nog prima werkt in mijn pc.

Maar nu komt het. Deze PC moet compleet vervangen worden. Ik merk duidelijk tijdens het gamen en photoshoppen etc.. dat met name mijn processor een duidelijke bottleneck vormt binnen die PC-kast. Een nieuwe processor zou al gauw betekenen dat er ook een nieuw moederbord in moet komen te zitten. Het mobo dat er nu in zit is immers al veel te oud om nog mee verder te gaan.
Een nieuw moederbord betekent nieuw soort geheugen. Ik draaide altijd DDR, maar zou dan over kunnen stappen naar DDR2 of DDR3. Dus mn geheugen zal dus ook compleet vervangen moeten worden. Zelfde verhaal voor grafische kaart. Had een AGP Radeon X1650 PRO, maar kan overstappen op PCI-e, waarmee de keuze op videokaarten ineens veel groter wordt.

Ik wil dus graag een nieuwe PC, maar lang niet alle componenten hoeft opnieuw aangeschaft te worden. Zo kan ik, denk ik, mijn geluidskaart Creative Audigy 4 Pro wel behouden. Die werkt nog prima. Daarnaast hoef ik ook geen monitor, toetsenbord en muis enzo te hebben. Enkel datgene wat er in de de computerkast gaat + de kast zelf moet vervangen worden.

Alleen heb ik wel een beetje hulp nodig, want mijn kennis op het gebied van hardware is de afgelopen jaren zodanig achteruit gegaan dat ik totaal niet op de hoogte ben van de nieuwe ontwikkelingen en dat terwijl ik al niet zo erg veel kennis op hardwaregebied had. Dus erg veel kennis blijft er niet over. Natuurlijk weet wel wat een moederbord, gfx-kaart en een geheugenbankje enzo is, zo enorm ben ik nog net niet achteruit gegaan :+

Het probleem is dus. Welke hardware zou ik dus kunnen aanschaffen om goed werkende PC te hebben die geschikt is voor de nieuwste games en ook goed is voor grafische doeleinden als photoshop en 3dmax enzo? De hulp is voornamelijk nodig op moederbord en processor gebied. Daar heb ik echt het allerminste verstand van. Dus als ik dat zou hebben dan ben ik al een heel eind.

Daarnaast heb ik natuurlijk ook wel wat eisen/vragen :) Dit zijn:
- Goede grafische kaart, doel = gamen op hoog niveau, topniveau is niet nodig.
- Genoeg geheugen. Met minimaal 2GB moet ik wel vooruit kunnen.
- Processor, heb het liefst Intel. Heb ik dan een duel core of quad core nodig??
- Nieuwe Pc-kast, maar welke?
- edit: -
- Harde schijf hoef niet zoveel te zijn. Ik heb nog een 160GB schijf. Dus als iets van 300Gb ofzo moet wel genoeg zijn.

Ik wil er iig mee goed mee kunnen gamen (high quality en widescreen resolution enzo) en photoshoppen enzo.

Dit alles zou dan moeten passen in een bedrag van 800 tot 1000 euro. Aankoop zal binnen nu en een maand moeten plaatsvinden. Daarnaast wil ik graag dat het systeem goed up te graden is in de toekomst. Dus wat bezuinigingen op wat componenten kan best zolang de belangrijkste componenten maar wel gewoon goed zijn.

Ik ben voor nu nog wel even zoet met HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?, want moet echt alles weer even bijlezen enzo. Maar alle hulp terwijl ik aan het lezen ben is natuurlijk welkom.

Dus wie kan mij helpen met mn keuzes?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat is binnen nu en een aantal maanden? Als je over 4 maanden pas over wil gaan tot aankoop heeft dit topic atm geen zin.

Maargoed, ik zou voor een 9600?? kaart gaan icm een E8xxx intel, evt een quadcore.

Kast zou ik simpel houden, een Coolermaster Centurion bijvoorbeeld. Geen poespas en makkelijk installeren.

Heb je al nagedacht over je harde schijven?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Wat is binnen nu en een aantal maanden? Nou ja, zo binnen een maand zegmaar rond april wil ik de PC toch wel aanschaffen.

Coolermaster Centurion ziet er wel goed uit. Harde schijven had ik nog niet over nagedacht, maar staat nu ook in de ts.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik zou zeggen, kijk in de best buy guide van maart die er aan komt! Je wordt straks op je wenken bediend. Op het forum staat een "alvast" linkje. Als je aan de hand daarvan nog concrete vragen hebt en van daaruit kunt beargumenteren waar je tussen twijfelt kunnen we je een stukje makkelijker op weg helpen. Anders ben ik trouwens bang dat ons lieve admins er een slotje op gooien, hoewel je verhaal wel interessant (en voor mij herkenbaar) is.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:01

painkill

Pain(k)(ill)

Heel simpel doe wat ik heb gedaan, een mid range dual core, amd 5000+ en intel 6600 dual core.
Eventueel de wat hogere dual cores, aangezien photoshop cpu opvreet.
En dan 2gb ddr2 geheugen, pc5300 is genoeg, en de grafische kaart zou ik een 7950 of 8800 versie van nvidia doen, de kast maakt in dit geval niet veel uit, en het moederbord ook niet echt.
Dit samen kost je hoogstens 500 euro.

Aangezien je 1000 euro kunt besteden kun je ook gaan voor een quadcore, en een wat beter moederbord en kast, maar dan ben je toch snel een high end gamer.

Mijn SNES verzameling!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Vorak schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:46:
ik zou zeggen, kijk in de best buy guide van maart die er aan komt! Je wordt straks op je wenken bediend. Op het forum staat een "alvast" linkje.
Ik ga eens even kijken of ik die link kan vinden. Thanks.
Edit: ik zie ze nu staan. Ik ga daar morgen eens even naar kijken, daar is het nu te laat voor.
painkill schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:48:
Heel simpel doe wat ik heb gedaan, een mid range dual core, amd 5000+ en intel 6600 dual core.
Eventueel de wat hogere dual cores, aangezien photoshop cpu opvreet.
En dan 2gb ddr2 geheugen, pc5300 is genoeg, en de grafische kaart zou ik een 7950 of 8800 versie van nvidia doen, de kast maakt in dit geval niet veel uit, en het moederbord ook niet echt.
Dit samen kost je hoogstens 500 euro.

Aangezien je 1000 euro kunt besteden kun je ook gaan voor een quadcore, en een wat beter moederbord en kast, maar dan ben je toch snel een high end gamer.
Dan zou ik toch liever kiezen voor een wat betere moederbord en kast. Processor kan in de toekomst nog wel vervangen worden voor iets beters. Verder is je suggestie wel nice. thanks.

Edit: Hoi Aap :)

[ Voor 60% gewijzigd door Zerora op 05-03-2008 00:54 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar zijn dus de BBG's voor, zie Best Buy Guide topicoverzicht.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Kijk eens op de website van Dell ofzo :) Complete kastjes, beetje/redelijk configbaar en best goed voor wat jij wilt denk ik ;)

Anders... voor de HD... neem gewoon een Seagate 320 / 500 GB Sata disk (32mb buffer) (waarom Seagata? ik vind het uitstekende schijfjes, puur smaak dus).

En kijk of je 4 gig geheugen erin kan steken. Als je budget het niet toelaat... neem dan 1dim van 2Gb zodat je makkelijk, zonder problemen er later nog een dim kan bij zetten.

Rakkerzero :w voorheen aap-nick enzo ;)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Jammer dat de best buys niet echt van toepassing zijn op deze situaties.

Ik denk dat jij met een E85xx (180 euro + mobo 110), 2x1gb DDR2 (of evt 2x2gb, ddr2 kost niets), een 320gb schijf (is een keer 75 euro) en een 8800GT (160 euro) wel in de buurt komt. Zit je een keer op 600 euro. Kan je evt een iets betere grafische kaart nemen met een leuk kastje.

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-12-2025

pcprutser

No message

painkill schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:48:
....
En dan 2gb ddr2 geheugen, pc5300 is genoeg, en de grafische kaart zou ik een 7950 of 8800 versie van nvidia doen...
waarom pc5300 dat ligt ongeveer gelijk aan DDR1 pc4300, qua snelheid. ik zou voor 2/4GB DDR2 PC6400 gaan, is sneller en zeker met gamen/photoshoppen is het duidelijk merkbaar.

Aangezien je zelf al aangeeft dat je (veel) photoshopt en gamed, zou ik voor een intel duo core gaan (en dat zegt een totaal NIET intel fan/freak, goe je het ook wil noemen) en voor de nieuwe 9600 serie van nvidea gaan (ligt het aan mij of is worden ze 'stilletjes' op de markt gezet? k had gedacht dat ze de nieuwe serie's met veel meer 'herrie' op de markt zouden zetten)

owja kast: de coolermaster centurion 5 is een mooie strakke kast, heb ik ook een paar jaar gehad. als het formaat niet zoveel uitmaakt, neem dan de coolermaster stacker, veel meer ruimte... en zorg voor een goede voeding! zeker 500W, en het mooiste is als hij modulair is!

neem, mits je er geld voor (over) hebt, neem dan een 10.000rpm schijf van Western Digital, pleur je besturingsysteem +alle andere applicaties erop en je documenten op een aparte HDD (en dan is het mooi om een RAID 1 opstelling te maken!)

[ Voor 10% gewijzigd door pcprutser op 05-03-2008 01:09 . Reden: HDD er bij gezet ]

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:53:

Ik denk dat jij met een E85xx (180 euro + mobo 110), 2x1gb DDR2 (of evt 2x2gb, ddr2 kost niets), een 320gb schijf (is een keer 75 euro) en een 8800GT (160 euro) wel in de buurt komt. Zit je een keer op 600 euro. Kan je evt een iets betere grafische kaart nemen met een leuk kastje.
een beetje creatief met de best buys kun je ook wel een upgrade setje maken. Het mooie aan die best buy vind ik dat er een beetje argumentatie bij elk onderdeel wordt gegeven, dan kun je daarvan zelf wel weer uitmaken wat je wilt hebben/niet wilt hebben.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:53:

Ik heb net even deze samenstelling nagecheckt op toms hardware bij die charts en deze combinatie scoort opzich best goed.
Deze configuratie is wel een goeie kandidaat ook erg leuk qua prijs. Thanks.

Verwijderd

Ik zou kijken naar een Q6600 G0. 3DS Max en photoshop maken bijde gebruik van quadcore. Verder zijn de G0's makkelijk overteclocken.

Mijn samenstelling:

Intel Q6600 (lekkere quadcore)
Gigabyte X38-DS4/5 (Nieuwe X38 chipset, met pci-e 2.0 en crossfire op 2x 16 lanes)
HD3870(X2)(Voor crossfire of anders de X2 voor crossfire op een singlecard)
PC6400 van een A merk.

Crossfire, als het ondersteund word, schaald erg goed.

Ik zou ook een goeie koeler nemen.
Thermalright Ultra 120 extreme.
Scythe Infinity/Mugen.
Tunic/Sunbeam Tower.

PC kast:
Cooler Master CM690. Zou wel de led fan vervangen door een stillere. Niet duur, goeie bouw qualiteit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 12:45 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Rakkerzero je loopt lang genoeg rond op GoT om te weten dat dit soort topics niet meer mogen in CSL. Zie hiervoor Wat is er nu anders in CSL? ;)

We hebben inmiddels de BBG's op de frontpage die elke 2 maanden geupdate worden waar een paar veel gevraagde configuraties in staan. Deze kan je gebruiken als leidraad voor je eigen systeem. Dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.