Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagjes over casemod (acryl)

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Nadat ik van verveling mijn pc kast gestript had leek het me wel eens tijd voor een leuke case mod. Niets spectaculairs, omdat het mijn eersta mod is, maar vooral vanwege het budget :(

Daarom wil ik eerst zeker weten of het ook daadwerkelij kan voordat ik mijn materiaal er mee verpruts.

Ik heb even een ruige schets gemaakt met google sketchup (eerste keer dat ik een programma geavanceerder als paint gebruik :+ ) in de zijkant zit dus een side window met folie. de front bestaat uit een glimmende plaat twee traans aluminium (3mm) met daarin de twee fans wat weggewerkt. De dvd drive is weggewerkt doordat er een plaatje aluminium gewoon op geplakt is en daarboven een cardreader met een klepje (ook alu).
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0197/case1.png

Eerste vraag: als side panel wil ik uv reactive 3mm blue acryl panel (ac ryan) gebruiken. Omdat dit nogal krasgevoelig is (gaat oplichten bij krassen) zat ik te denken aan een bescherm laag. In van die auto pimp shops hebben ze van die riuten folie te koop, als ik dat er op plak bescherm ik de acyl en krijg ik een leuk effect (zwart als de pc uit staat, doorzichtig als hij aan staat met een blauw randje.) Maar de lijm die daarvoor gebruikt wordt, beschadigd die het acryl ook? dus dat het in het acryl "vreet" zegmaar? zo ja moet ik daar wat anders op verzinnen.

tweede vraag: Hoe kan ik het beste acryl buigen? (voor o.a. HDD bays). Warm maken lijkt mij, maar hoe? Is een verfbrander heet genoeg? of moet er een (propaan) snijbrander aan te pas komen?

derde vraag: Om het acryl aan de zijkant vast te maken zijn er volgens mij twee mogelijkheden. lijmen of schroefjes. De schroefjes mogen niet uitsteken, dus (veel) gaatjes in de zijkant boren, schroefdraad, alle schroefjes op maat slijpen en dan met de kop naar binnen vastmaken. Of kan ik misschien beter de gaatjes maken met een gloeiend heet staafje ijzer? (zodat het acryl niet kan breken, heb maar één plaat namelijk.) Lijmen kan natuurlijk ook maar is een mindere uitdaging en kan gaan morsen. Maar als ik wel lijm, welke lijm kan ik dan het beste gebruiken? is gewone lijm pistool lijm goed genoeg? (als dat snel genoeg kan) en zijn er alternatieven?

vierde vraag alweer: Om de hele zijkant van de side window acryl plaat te laten oplichten, zijn dan de ccfl's in de kast genoeg? of moeten er gaatjes in de plaat geboord worden met ledjes?

vijfde: De (revoltec) ccfl's (super goedkope troep) ga ik natuurlijk niet met de meegeeverde tyrips/klitteband vastmaken. kan ik er een gaatje in het uiteinde boren voor schroefdraad? of zal de ccfl dan breken?
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0197/kk_lagging.jpg

De vragen gaan dus over het acryl, dit omdat ik nog nooit met dit spul gewerkt heb en het er nogal kwetsbaar uitziet. Ik heb alleen maar ervaring met metaal (vader heeft een metaalbewerkingsberdijf, dus gereedschap genoeg :) )

Dit waren de vragen eerst wel ff, als ik meer bedenk stel ik ze wel ;)

Voor de geïnteresseerden: het is een goedkope aopen case 39x20x42 (LxBxH)

Als er een mod langs komt, ondanks 3x doorlezen heb ik het voor elkaar gekregen de topictitel te verkloten, gelieve deze te fixen |:(

[ Voor 6% gewijzigd door jdm8 op 04-03-2008 20:22 ]

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:20
Vraag 1 : het is inderdaad nogal gevoelige plexi , je kan er een folie op kleven deze zal niet wegvreten of wat dan ook ( lijmresten krijg je met verschillende middelen weg , test eerst even op een afval stukje).

Vraag 2 : Met een verstripper gaat het prima je moet alleen de warmte goed verdelen anders krijg je schroeiplekken , en het beste is dat je alles eerst bv: in karton maakt en dan pas definiteif mede omdat je maar 1 plaat hebt.

Vraag 3: Boren gaat prima het is zachte plexi , als je niet als een brutus erdoorheen gaat is de kans zeer klein dat het gaat breken ( natuurlijk niet op 1mm van de zijkant :) ).

Vraag 4:ccfl's zijn in principe genoeg en zeker als het je eerste mod is , led's is effectiever maar vergt een hoop werk.

Vraag 5 : ik weet dit niet echt maar volgens mij is het nogal een hard materiaal , het zou kunnen dat het lukt maar ook niet.

Verder Wens ik je succes toe en ga vooral af op je intuïtie.

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-10 20:05
Vraag 3: Boren in het plexi gaat heel gemakkelijk met een metaal boor, zorg er wel voor dat je ten minste een centimeter uit de rand blijft (het barst anders redelijk snel). Daarnaast is het ook slim voor grote gaten klein voor te boren ipv met een priem oid voor te tikken, slechte ervaringen mee :(

Daarnaast is het geen slim plan om lijmpistoollijm te gebruiken het spul breekt namelijk vrij snel af en ziet er bovendien lelijk uit. Gebruik gewoon een paar moertjes en boutjes ;)

Als je in de kast weinig grote uitstekende onderdelen hebt (dikke GFX kaart oid) dan moet je met een dual kit CCFL's het wel kunnen redden. Daarnaast zijn geven UV LEDS in mijn ervaring niet echt veel licht dus heb je er vrij veel van nodig. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Sanch op 05-03-2008 09:53 . Reden: aanvullen ]

Verwijderd

Je kunt ook zwarte dubbelzijdige tape gebruiken. Standaard is ie te breed dus slechts een halve cm op de rand plakken en de rest afsnijden met een scherp mes. Wel goed recht plakken! Je ziet dan enkel een smal strak zwart randje en mits goed ontvet blijft het ook nog eens goed zitten.

Als je hem rondom plakt zal het ook trillingsdempend werken. ;)
(dus niet een paar strookjes, maar helemaal, alle zijden, volle lengte tapen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 10:48 . Reden: Aanvulling / typo ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dubbelzijdige tape is best wel een goed idee :) wordt alleen een beetje moeilijk op de hoeken, want ik ben van plan die rond te maken (wist niet hoe dat moest in google sketchup, vanmiddag maar tutorial gaan lezen). Als dat niet goed genoeg blijft zitten ga ik wel boren. ccfl's kunnen daar natuurlijk ook mee vast. Het boren op zich is geen probleem. Ik zat alleen in over het barsten van de acryl, wat du sop zich gegrond is. Ver van de rand afblijven dus. Klein vraagje nog, kan ik die kleine schroefjes voor de HDD's gewoon bij de gamma halen? Er zijn namelijk geen pc winkels (meer) in de buurt en het kleinste in ons magazijn is M5. Het is ook speciaal schroefdraad toch? weet iemand hoe dat heet? (hoewel, in mijn huidige HDD passen twee soorten schroefdraad.

[ Voor 11% gewijzigd door jdm8 op 05-03-2008 17:11 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Een m3 boutje krijg je meestal wel redelijk ver in een HD, maar het is engels draad, #6-32, nummer 6 32 gangen per inch dus. Ik kan je garanderen dat de gamma die niet heeft, daarvoor moet je naar een Fabory oid.
Boren in plexi gaat prima, ik kan met niet herinneren dat ik ooit wat gebroken heb. En ik heb al heel wat plexi bewerkt ;) Het zou heel handig zijn als je een kolomboormachine hebt, omdat je dan goed recht kunt boren. Met een normale boormachine gaat dat veel ongecontroleerder.
Zoals eerder gezegd is, gaat buigen met een verfbrander best goed. De temperatuur voor het buigen moet geloof ik 130 graden zijn. Je zou zelfs je oven kunnen gebruiken als je een lastig figuurtje wilt maken :)
Als je een niet te diep gaatje in de ccfl boort, moet dat denk ik ook wel lukken. Het draad tappen is lastiger, daarvoor zijn de gaten misschien niet diep genoeg.
Al met al stel je best goede vragen, en ik zie dat je al behoorlijk goed nagedacht hebt over het geheel. Bovendien is je verhaal goed te lezen, zo mag ik een topicstart zien :)

Casemod: Cubeleon

• jdm8

jdm8

Topicstarter
brinkdinges schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 21:21:
Een m3 boutje krijg je meestal wel redelijk ver in een HD, maar het is engels draad, #6-32, nummer 6 32 gangen per inch dus. Ik kan je garanderen dat de gamma die niet heeft, daarvoor moet je naar een Fabory oid.
Boren in plexi gaat prima, ik kan met niet herinneren dat ik ooit wat gebroken heb. En ik heb al heel wat plexi bewerkt ;) Het zou heel handig zijn als je een kolomboormachine hebt, omdat je dan goed recht kunt boren. Met een normale boormachine gaat dat veel ongecontroleerder.
Zoals eerder gezegd is, gaat buigen met een verfbrander best goed. De temperatuur voor het buigen moet geloof ik 130 graden zijn. Je zou zelfs je oven kunnen gebruiken als je een lastig figuurtje wilt maken :)
Als je een niet te diep gaatje in de ccfl boort, moet dat denk ik ook wel lukken. Het draad tappen is lastiger, daarvoor zijn de gaten misschien niet diep genoeg.
Al met al stel je best goede vragen, en ik zie dat je al behoorlijk goed nagedacht hebt over het geheel. Bovendien is je verhaal goed te lezen, zo mag ik een topicstart zien :)
Thnx :) Ik heb drie (enorm smerige) kolomboormachines tot mijn beschikking gelukkig. Ik heb onze schroefjes en boutjes leverancier al gebeld, maar een pak van minimaal duizend schroefjes was wat te veel van het goede :') Misschien is het ook een goed idee om twee verfbranders te gebruiken? zodat beide kanten gelijk verwarmd worden en dus niet de ene kant buigzaam is en de andere niet helemaal, want ik mag vast de oven hier niet voor gebruiken >:) .

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik ben ondertussen begonnen, de komende tijd zal ik zo moeten computeren.
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/t/0209/DSC04618.jpg

Eerst was het zo, dus het is nog netjesser geworden ook :D
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/t/0209/DSC04617.jpg

edit: |:( volgende keer gewoon editten ipv. nieuwe post |:(

[ Voor 58% gewijzigd door jdm8 op 06-03-2008 16:14 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

3: je kan je window ook lijmen met (minder agressieve) contactlijm, de doorzichtige variant dus..
geen risico dat je de boel sloopt met gaten maken, allen wel de plaat *achter* iets ondoorzichtigs lijmen, want de lijmnaad zie je wel goed ;)

daarnaast, ik vind acryl echt een klotemateriaal, en weiger zelf om er ooit nog weer mee te werken ;)
polycarbonaat/lexaan ftw (scheurt niet, barst niet, veel steviger, licht iets blauw op in uv, kan helaas niet echt goed tegen uv licht op de lange termijn, dus mn ccfl's zijn alleen aan als er ook iemand naar kijkt ;))

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mag ik je erop wijzen dat het niet de bedoeling is om je hele mod in het topic te documenteren? Daar zijn CiPs voor uitgevonden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Sprite_tm schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 18:30:
Mag ik je erop wijzen dat het niet de bedoeling is om je hele mod in het topic te documenteren? Daar zijn CiPs voor uitgevonden.
Dat weet ik gelukkig. Ik was dan ook niet van plan mijn hele mod hier te showen ofso. Dit topic is bedoeld om wat informatie in te winnen. Ik heb namelijk niet zo veel tijd om te modden (school en marifoon examen). Die plaatjes moest ik gewoon even kwijt zegmaar en om het hier een beetje gezellig te houden . En zo kunnen de mensen de te bewerken kast zien en evt. tips/opmerkingen geven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jdm8 op 07-03-2008 18:38 ]

• reizende o Roel
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met plexiglas. Het buigen met een verfbrander gaat uitstekend. Ik heb er laatst een gekocht bij de Lidl voor 13 euri's en doet het perfect. Op stand 2 heb ik ontdekt dat het het beste gaat, volgens de handleiding is dit ca. 160 graden. Het plexiglas moet je gewoon tussen twee houten plankjes inklemmen in de werkbank. Het plankje aan de kant waar je gaat verwarmen moet je iets lager doen dan het plankje aan de andere kant zodat je de plek waar de vouw moet komen goed kunt verwarmen. Als je de plankjes gelijk houdt dan de knik hoger te zitten dan het achterste plankje.

Boren in plexiglas gaat uitstekend door eerst een stuk ducktape te plakken op de plek waar je wil gaan boren. Hier kun je dan ook mooi op aftekenen. Zorg er voor dat je een goed scherpe boor hebt en je moet niet te hard drukken.

Na wat oefening heb ik dit in elkaar geknutseld (is een window voor in mij P182).

Suc6 er mee!!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
reizende o Roel schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 20:11:
Ik ben de laatste tijd ook een beetje aan het klooien met plexiglas. Het buigen met een verfbrander gaat uitstekend. Ik heb er laatst een gekocht bij de Lidl voor 13 euri's en doet het perfect. Op stand 2 heb ik ontdekt dat het het beste gaat, volgens de handleiding is dit ca. 160 graden. Het plexiglas moet je gewoon tussen twee houten plankjes inklemmen in de werkbank. Het plankje aan de kant waar je gaat verwarmen moet je iets lager doen dan het plankje aan de andere kant zodat je de plek waar de vouw moet komen goed kunt verwarmen. Als je de plankjes gelijk houdt dan de knik hoger te zitten dan het achterste plankje.

Boren in plexiglas gaat uitstekend door eerst een stuk ducktape te plakken op de plek waar je wil gaan boren. Hier kun je dan ook mooi op aftekenen. Zorg er voor dat je een goed scherpe boor hebt en je moet niet te hard drukken.

Na wat oefening heb ik dit in elkaar geknutseld (is een window voor in mij P182).

Suc6 er mee!!
Nice :) Ik kan niet wachten tot ik eindelijk tijd heb om echt bezig te gaan. Als ik er echt mee bezig ga (over 3/4 weken) zal ik wel een CiP beginnen (als ik toestemming krijg). Bedankt voor al jullie handige tips. Ik heb er het volste vertrouwens in nu dat het gaat lukken.

• Hrugnir
  • Laatst online: 10-12-2023
als ik jou was zou ik toch heel erg oppassen met het boren in die revoltec ccfl's, ik heb zelf 2 revoltect uv ccfl's gehad(10cm) en na een maand ofzow waren die blokjes waar jij in zagen al gescheurt(niets raars mee gedaan ofzo) als je er dan al gaten in had geboort is het daar helemaal zwak natuurlijk :P

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

Vraag 3: Ikzelf heb een plaat lexaan (3mm, zo ongeveer onbreekbaar) met dubbelzijdige tape vastgeplakt. Werkt als een tierelier. De tape zit bij mij aan de binnenkant van de case, het window ligt dus wat dieper dan de rest van de case. Je ziet er zo niets van :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• jdm8

jdm8

Topicstarter
LlamaWereldOver schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 07:51:
als ik jou was zou ik toch heel erg oppassen met het boren in die revoltec ccfl's, ik heb zelf 2 revoltect uv ccfl's gehad(10cm) en na een maand ofzow waren die blokjes waar jij in zagen al gescheurt(niets raars mee gedaan ofzo) als je er dan al gaten in had geboort is het daar helemaal zwak natuurlijk :P
Bedankt voor de waarschuwing :o gewoon plakken dus. Ik denk dat ik gewoon even kijk hoe goed die schroefjes werken aen als blijkt dat het moeilijk/ te veel werk is plak ik t gewoon. Ik ben trouwens compleet van mijn plannen afgestapt en ga een case van scratch bouwen, omdat ik me realiseerde dat eigelijk alleen de mobotray bespaard bleef, en da's toch wel zonde voor een kast van 50 euro.

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

TKing schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 08:03:
Vraag 3: Ikzelf heb een plaat lexaan (3mm, zo ongeveer onbreekbaar) met dubbelzijdige tape vastgeplakt. Werkt als een tierelier. De tape zit bij mij aan de binnenkant van de case, het window ligt dus wat dieper dan de rest van de case. Je ziet er zo niets van :)
idem, maar ik heb em dus gelijmd.
lexaan >>>>>>>>>>>> acryl

• krijgsmans
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12-2024
ik ben erg beniuwd hoe deze mod er uit gaat zien

--I reject the reality and substituted my own-- -- ADAM SAVAGE--

• jdm8

jdm8

Topicstarter
krijgsmans schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 13:26:
ik ben erg beniuwd hoe deze mod er uit gaat zien
Mythbuster FTW!! >:)

Ik begin er aan als ik mijn toetsweek gehad heb, dus nog 3 weekjes (marifoonexamen vandaag net gedaan :)) Hopelijk krijg ik toestemming voor een CIP, zo ja, zal ik het hier wel ff melden.

Nog een kliein vraagje, om de case lekker compact te houden wil ik de HD's (2 in de toekomst, meer heb ik niet nodig) naast de voeding en de dvd drive doen met de bovenkant van de harde schijven (metalen kant) tegen de zijkant van aluminium. Wordt de warmte zo voldoende afgevoerd? Er komt namelijk geen lucht langs. (HDD wordt zonder case zo'n 35 graden). En zullen de trillingen heel erg overgebracht worden op dat grote vlakke oppervlak waardoor het geluid enorm versterkt wordt? (probeer mijn pc zo stil mogelijk te houden) Of zal dit wel meevallen als ik de HD's strak er tegenaan schroef? Zijn er evt. ook materialen die veerkrachtig zijn maar ook warmte geleiden? (om tussen de HD's en de alu zijkant te doen).

edit: sow dus, om het wat duidelijker te maken.
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0256/HD_s.png
Op die plaat wordt dus ook het moederbord geschroefd, het wordt waarschijnlijk 3mm dik alu traanplaat, anders 5mm dik.

klopt het dat in google sketchup de camera niet doet wat jij wil? :(

Bedenk bij het aanzetten van mn ps3 ineens een manier om de pc aan te zetten (kon geen plek bedenken voor de aanknop) Is het mogelijk om de aluminium frontplante aan te sluiten op de ene draad naar het mobo en een anders stukje aluminium, geisoleerd door acryl, aan de andere draad te solderen en ook in de frontpanel te verwerken. Gaat dit werken? of is de stroom daat te zwak voor? (elektro n00b).

[ Voor 75% gewijzigd door jdm8 op 14-03-2008 17:49 ]

Verwijderd

Je zou het met een QT110 touch button kunnen doen. Je sluit de output aan op de aanpin van je mobo en je blikke plaatje of je frame of wat dan ook van metaal sluit je aan op de sensor kant en hopsa je pc gaat aan als je m aanraakt. Wel even kijken hoe je dat met stroom gaat doen, maar die is ook vast wel ergens af te tappen aangezien bijna elk moederbord ook een controle ledje heeft.
Linkje naar de datasheet: http://pdf1.alldatasheet....100840/QUANTUM/QT110.html

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:27:
Je zou het met een QT110 touch button kunnen doen. Je sluit de output aan op de aanpin van je mobo en je blikke plaatje of je frame of wat dan ook van metaal sluit je aan op de sensor kant en hopsa je pc gaat aan als je m aanraakt. Wel even kijken hoe je dat met stroom gaat doen, maar die is ook vast wel ergens af te tappen aangezien bijna elk moederbord ook een controle ledje heeft.
Linkje naar de datasheet: http://pdf1.alldatasheet....100840/QUANTUM/QT110.html
Dat ziet er vet uit :o Maar gaat mij toch iets boven de pet denk ik. Niet zo veel ervaring met electro namelijk. :( Werkt dat wel als de grond geïsoleerd is zegmaar?
Pagina: 1