Onboard geluidskaart voldoende??

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 09:28

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb een nieuw moederbord gekocht (Asus P5K SE). Deze heeft een on board geluidskaart (Realtek ALC 883, 8-channel High Definition Audio CODEC). Nu had ik in mijn vorige PC een SB Live 5.1

Nu voel ik (of eigenlijk hoor ik) dat bij de onboard gebluidskaart het geluid niet helemaal soepel verloopt. Hoor een zacht "rRrRrRrRrRr" in de achtergrond. Dus wil ik wel een andere. Nu heb ik nog de SB Live 5.1, Maar ik zie al voor 10 euro een SB Audigy staan bij vraag en aanbod.

Uiteraard als ik beter kan krijgen voor weinig dan wil ik dat wel doen. Liefst 1'tje die EAX harware matig heeft. Maar op de site van Creative krijg ik de kriebels. Daar staan zoveel verschillende de ene met de ander niet en huh.....

Een X-Fi zou ook leuk zijn, maar dan lees ik weer dat die niet goed draait op Asus borden.

Dus is de Live beter als de onboard-kaart (denk van wel). Maar wat is nog beter voor spelletjes? Is een Audigy weer beter als de Live 5.1?

Speakersetjes is een Logitech X-540 5.1 setje.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Uiteraard zal de live waarschijnlijk wel iets beters zijn maar de onboard is zeer zeker niet slecht.
Heb zelf een dolby set van logitech 5.1 en gewoon aangesloten op de onboard audio (ook de Asus P5k-SE) en dat werkt uitstekend moet ik zeggen.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
De kaart die aangeboden word op V&A is deze met deze specs:
* 7.1 surround output
* 24-bit/96kHz audio resolution.
* 100dB signal to noise ratio.
* Comprehensive Creative MediaSource software provided.
* EAX ADVANCED HD 3.0 support for gaming. (1)
* CMSS up-mixes stereo content to 7.1 surround. (2)

1 Supported in Windows Vista™ via OpenAL.
2 Supported in Windows XP only.
Heb ik dan in XP geen EAX support :? Maar CMSS is weer een onderdeel van EAX (volgens de Creative site). Maar is dat dan hardware matige eax of niet (of wat)?

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 14:00

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Als ik het goed begrijp wordt 1 via een soort van Omweg ondersteund in Vista (en dus via een normale weg in XP) en 2 wordt alleen ondersteund door XP, correct me if i'm wrong.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
JunkieXP schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:32:
Als ik het goed begrijp wordt 1 via een soort van Omweg ondersteund in Vista (en dus via een normale weg in XP) en 2 wordt alleen ondersteund door XP, correct me if i'm wrong.
Zal wel moeten. EAX 1.0 is al uit 1998 en EAX 4 (b.v. in de spellen Doom 3 en Prey) al in 2006. En toen was er nog geen Vista op de markt.

Maar welke kaart heeft nu welke EAX versie. Dat ze allemaal DirectX 9 ondersteunen daar ga ik wel van uit.

/edit Is er geen totaal overzicht welke kaart wat wel en wat niet heeft?

iig zie ik nu dat een Audigy EAX 3.0 heeft en de Audigy 2 heeft dan EAX 4.0. Terwijl een 5.1 EAX 1 en 2 heeft. Weet dat niet wat mijn kaart vaar EAX versie heeft. Maar iig is dan een Audigy beter (omdat oko nieuwer als de 5.1 live.

/edit 2 De ALC is ook EAX 1.0 en 2.0 compatible volgens de site van Realtek.

/Edit 3 keuze is gevallen op een SB Audigy 2 Platinum met front bay (zonder remote :+ ) voor 30 euro bij V&A.

[ Voor 31% gewijzigd door Roman op 04-03-2008 15:39 ]