Toon posts:

Probleem met geheugen (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 649 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :D,

ik heb een vraag wat betreft mijn pc.
Ik heb afgelopen vrijdag 1 gigabyte DDR400 (niet zelfde merk als andere 1 GB) extra in mijn computer gestopt, alleen met het opstarten kreeg ik wel een melding van extra geheugen, druk F1 etc. Maar na de windows startscherm (balkje dat heen en weer gaat) kreeg ik een blauw scherm en startte mijn computer opnieuw op. Dus nieuw geheugen eruit gehaald, maar zelfs met het geheugen dat hij er al in had kreeg ik precies het zelfde (ik heb met dit geheugen overigens wel al een paar keer een blauw scherm gehad, met deze melding:

''
*** Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: Parity Check/Memory Parity Error
*** The system has halted
"

maar na een reboot deed mijn systeem het dan gewoon weer.
nu heb bij elke reepje geheugen afzonderlijk een memtest gedaan en 1 ervan bleek beschadigd te zijn, de nieuwe. Ik heb dat reepje er uit gelaten en hij loopt nu met 1,5 gb geheugen. Toen hij was opgestart kopieerde ik iets en liep heel mijn pc vast, ook mijn G15 gaf geen reactie meer, zelfs in task manager werd geen CPU of geheugen activiteit weergegeven, en toch deed mijn pc het wel. Ik heb geen idee wat dit kan zijn en laat nu door die 3 reepjes een test draaien. Z

ou iemand anders misschien weten wat dit eventueel kan zijn?

bij tekort aan info zet ik het er nog even bij/meld ik dat.

Groeten (en bedankt voor het lezen van mijn lap tekst :P)

Spare

Specs:

P4 3,0 ghz
nu 1,0GB DDR400 geheugen (standaard)
XFX Geforce 8600GT
160GB HDD van een merk :D

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 23:51 ]

Verwijderd

Je specs ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT.

Na het lezen, nog eens lezen en herlezen heb ik nog steeds geen idee waar je het over hebt. Ja je geheugen doet het niet als ik het goed begrijp. Maar hoe dan ook; Hangen en Opstartproblemen troubleshooter + PMG FAQ

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 03-03-2008 22:01 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:00:

Na het lezen, nog eens lezen en herlezen heb ik nog steeds geen idee waar je het over hebt. Ja je geheugen doet het niet als ik het goed begrijp. Maar hoe dan ook; Hangen en Opstartproblemen troubleshooter + PMG FAQ
dankje, ik zal er meteen even gaan kijken maar als iemand andes ideeën heeft hoor ik het graag :D

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:00:

mijn probleem is dus dat in windows mijn toetsenbord (G15) vastloopt, en tijdens kopieren dat de explorer vast loopt, tijdens het opstarten ook wel eens, dan moet ik mijn pc opnieuw opstarten, nieuwe taak werkt niet :S en dit alles sinds mijn nieuwe geheugen, dit was ik er vergeten bij te zetten :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nou, lees die foutmelding eens exact. Parity error :o

En in welke vorm kom je op een modern systeem parity tegen? Juist ja, ECC. Waarschijnlijk is dit een ECC vs non-ECC geheugen issue. Tel even hoeveel chips er zitten op de twee DIMMs sowieso info dat in de TS gemoeten had, zie PMG Beleid . Grote kans dat de ene 8 of 16 chips heeft en de andere 9 of 18. In dat geval ECC in BIOS uitzetten (of de nieuwere ruilen om van hetzelfde type te zijn als de oudere)

Oslik blyat! Oslik!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 13:33
offtopic:
Verschillende keren na elkaar posten, zien we hier niet zo graag. Het is beter alles in één post te plaatsen. Indien je iets vergeten hebt, kan je altijd jouw post editeren.

Over welk geheugen en moederbord gaat het? Merk en type. :)

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 03-03-2008 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:14:
Nou, lees die foutmelding eens exact. Parity error :o

En in welke vorm kom je op een modern systeem parity tegen? Juist ja, ECC. Waarschijnlijk is dit een ECC vs non-ECC geheugen issue. Tel even hoeveel chips er zitten op de twee DIMMs sowieso info dat in de TS gemoeten had, zie PMG Beleid . Grote kans dat de ene 8 of 16 chips heeft en de andere 9 of 18. In dat geval ECC in BIOS uitzetten (of de nieuwere ruilen om van hetzelfde type te zijn als de oudere)
mmmm oke, dat wist ik niet (geen idee wat het betekende, en met de vertaal machine werd ik ook niet echt wijs, bedankt :D)

Maar wat wel vreemd is dat deze pc tijden zo heeft gedraaid met hetzelfde geheugen, want ik had die error al toen ik niet van geheugen was veranderd maar al 1.5 jaar hetzelfde had, hoe kan er nu dan ineens een parity error voordoen?

Edit: ik zie trouwens ook dat in memtest ECC op 'off' staat

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 22:20 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oh, nou ja, je shift toets werkt i.i.g. ook selectief. Ik zie geen hoofdletters aan het begin van een zin. Aan zinnen komen trouwens altijd wel een eind.

Dan is er iets met het geheugen maar dat is duidelijk. Het zit er misschien niet goed in of in de verkeerde sloten. Ik zou dus de hardware maar eens testen zoals ik eerder aan heb gegeven.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:19:
Oh, nou ja, je shift toets werkt i.i.g. ook selectief. Ik zie geen hoofdletters aan het begin van een zin. Aan zinnen komen trouwens altijd wel een eind.

Dan is er iets met het geheugen maar dat is duidelijk. Het zit er misschien niet goed in of in de verkeerde sloten. Ik zou dus de hardware maar eens testen zoals ik eerder aan heb gegeven.
Laptops heh! :D

ik heb de reepjes al stuk voor stuk getest, er is er nu nog een bezig

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Is het een laptop? OK, dan weten we dat ook weer. 8)7

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:24:
Waar ik op nu op zit heh, m'n pc staat ernaast. (en die werkt niet.) :P

Verwijderd

Guardian Angel schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:24:
Ik denk dat die bedoelt dat die typt met een laptop ;)

Edit: Spuit 11 :Y

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:26:
[...]

Ik denk dat die bedoelt dat die typt met een laptop ;)
Ben ik zo moeilijk te begrijpen? :D :P

Edit:
M'n gewone geheugen getest. Geen errors, ECC is uit geloof ik.
In windows doet mijn G15 het heel even en dan gaat hij om de een of andere vreemde reden uit :S ik heb een standaard toetsenbord erop gezet en die blijft het wel doen.

Edit #2: ik had nu net dat windows aangaf van USB apparaat wordt niet herkend, (De G15, die het een uur geleden nog wel deed) hij doet het ook niet op mijn laptop, precies het zelfde bericht :S

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2008 23:51 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:27:
[...]
Ben ik zo moeilijk te begrijpen? :D :P
Om eerlijk te zijn, ja. O-)

Ik zou alle oude software en drivers van de G15 eerst verwijderen.

Daarna lijkt me het beste om eens alle USB-drivers te controleren en ook of deze in het BIOS juist zijn ingesteld. (Highspeed vs Fullspeed). Als dit allemaal juist is zou je de drivers en software van de G15 opnieuw moeten controleren/installeren, (check ook de batterijen eens)

ARME AOW’er

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Welke batterijen ;)?

De G15 is het toetsenbord als ik me niet vergis.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Sanch schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:34:
[...]
Welke batterijen ;)?

De G15 is het toetsenbord als ik me niet vergis.
Mijn tobo werkt op batterijen. Moet ik nu ook de specificaties van een G15 erbij gaan zoeken? 8)7

Denk dat ik mijn hulp maar staak, :w

ARME AOW’er

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

De batterijen van je toetsenbord (tobo) :+
Of heb je ook draadloze stroom? _O-
Misschien tip, no offense, boek PC's voor dummies ;)
Wordt je een hoop uitgelegd in normale taal, succes verder :)

[ Voor 26% gewijzigd door DaLoona op 04-03-2008 11:48 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 21:57:
Hallo :D,

ik heb een vraag wat betreft mijn pc.
Ik heb afgelopen vrijdag 1 gigabyte DDR400 (niet zelfde merk als andere 1 GB) extra in mijn computer gestopt, alleen met het opstarten kreeg ik wel een melding van extra geheugen, druk F1 etc. Maar na de windows startscherm (balkje dat heen en weer gaat) kreeg ik een blauw scherm en startte mijn computer opnieuw op. Dus nieuw geheugen eruit gehaald, maar zelfs met het geheugen dat hij er al in had kreeg ik precies het zelfde (ik heb met dit geheugen overigens wel al een paar keer een blauw scherm gehad, met deze melding:

''
*** Hardware Malfunction
Call your hardware vendor for support
NMI: Parity Check/Memory Parity Error
*** The system has halted
"

maar na een reboot deed mijn systeem het dan gewoon weer.
nu heb bij elke reepje geheugen afzonderlijk een memtest gedaan en 1 ervan bleek beschadigd te zijn, de nieuwe. Ik heb dat reepje er uit gelaten en hij loopt nu met 1,5 gb geheugen. Toen hij was opgestart kopieerde ik iets en liep heel mijn pc vast, ook mijn G15 gaf geen reactie meer, zelfs in task manager werd geen CPU of geheugen activiteit weergegeven, en toch deed mijn pc het wel. Ik heb geen idee wat dit kan zijn en laat nu door die 3 reepjes een test draaien. Z

ou iemand anders misschien weten wat dit eventueel kan zijn?

Groeten (en bedankt voor het lezen van mijn lap tekst :P)

Spare

Specs:

P4 3,0 ghz
nu 1,0GB DDR400 geheugen (standaard)
XFX Geforce 8600GT
160GB HDD van een merk :D
Lastig DDR1 geheugen?

Zet hem op 2,8 volt en lopen maar. Op 2,5 volt gaat het hier ook fout met 4 reepjes, maar op 2,8 volt loopt alles voorbeeldig.

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 06:45:
[...]

Om eerlijk te zijn, ja. O-)

Ik zou alle oude software en drivers van de G15 eerst verwijderen.

Daarna lijkt me het beste om eens alle USB-drivers te controleren en ook of deze in het BIOS juist zijn ingesteld. (Highspeed vs Fullspeed). Als dit allemaal juist is zou je de drivers en software van de G15 opnieuw moeten controleren/installeren, (check ook de batterijen eens)
Ik heb hem op meerdere computers uitgetest, allemaal hetzelfde resultaat, ik denk dat ik hem maar om ga ruilen want ik heb nog garantie (drivers verwijderen/opnieuw opzetten had ik gedaan, ook geen resultaat :( )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:48:
[...]

Lastig DDR1 geheugen?

Zet hem op 2,8 volt en lopen maar. Op 2,5 volt gaat het hier ook fout met 4 reepjes, maar op 2,8 volt loopt alles voorbeeldig.
Hoe doe ik dat?? (schaam schaam) :O

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:27:

Hoe doe ik dat?? (schaam schaam) :O
In je bios zoek maar in je manual op. ;)
Het kan trouwens zijn dat je het niet in je bios kan veranderen, omdat niet elk moederbord het ondersteund. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:39:
[...]

In je bios zoek maar in je manual op. ;)
Het kan trouwens zijn dat je het niet in je bios kan veranderen, omdat niet elk moederbord het ondersteund. :)
boekje heb ik niet ;) en in de bios is het niet te veranderen :P

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:52:
[...]

Gelockte BIOS? Heb je een OEM PC?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
nee, meer zelf samengesteld

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:52:
[...]

Manuals zijn meesal ook online te downloaden, al gekeken op de site van de fabrikant.

En het probleem met je software kan komen omdat er bestanden corrupt zijn geworden door de fouten in het geheugen of door het vast lopen of spontane reboot.

Tip: wees zo duidelijk mogelijk, het is al moeilijk zat om op afstand met tekst inzich te krijgen in de problemen die bij jou thuis voordoen. (Is in jou belang)

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Nja, zoek je bonnetjes dan maar eens op en ga maar eens typen met wat voor spulletjes je pc hebt opgebouwd - want ik heb de post drie keer gelezen en begrijp er echt niets van met wat voor je spullen je nu werkt, een G15 - Wat is dat? hoef ik toch niet zelf op te gaan zoeken wat merk toetsenbord jij hebt?
zeg nu gewoon 's ff wat voor mobo je hebt bijvoorbeeld, desnoods schroef je je kast open - hij doet het toch al niet meer :+ en kijk ff wat er op je mobo aan fabrikant en serie staat.
En misschien staat je bios gewoon insteld op default (wat me niets zou verbazen met de insteek die je tot zover tentoonstelt) en dan kan je inderdaad een aantal zaken niet veranderen.

zucht, Cheers GetaGrip

GetaGrip is net een mens.......

Verwijderd

Na het verwijderen van het kapotte reepje, heb je toen opnieuw memtest gedraait?

Verwijderd

80% van de geretourneerde defecte reepjes werken wel ineens op 0,25 volt erbij. Er hoeft maar een zwakke schakel in te zitten en het zooitje hangt, maar met geluk maakt dit extra voltage net wel het contact of wat dan ook. Ik kreeg mijn mem echt niet op 400 MHz , al had ik het graag. Ook niet op 2,6 volt lukte het niet en ik dacht van "dan nog 2 strapjes hoger 2,8 volt" en sinds die tijd nog geen error gezien. Smooth.

Dit betekend niet dat geheugen defect is. Mijn mem zal 3x korter leven en dat is op een gemiddelde levensduur van 60-80 jaar nogwel te aanvaarden dacht ik zo. Dat is nog tig keer zo lang als het daadwerkelijk hier in huis is voordat ik nieuw materiaal heb. Geen issue dus. Risico is onnoembaar klein dat het geheugen in rook opgaat. Het zal wel iets heter worden.
Dit geheugen werkt op 2,5 volt, maar je moederbord hoeft maar een iets verkeerd afgestelde sensor hebben en als het 2,4 volt krijgt gaat het geheid plat. 2,8 volt is misschien niet in het echt 2,8 volt, maar eerde 2,75 volt.
Mijn core loopt ook op 1,44 volt terwijl 1,35-1,40 normaal is. Niets aan het handje :)
Afbeeldingslocatie: http://xs125.xs.to/xs125/08103/knipsel477.png
Afbeeldingslocatie: http://xs125.xs.to/xs125/08103/knipsel2904.png

Dit is prima :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 19:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met een blinddoek om :?

Er wordt al sinds het begin om relevante en volledige specs gevraagd, toch presteer je het om nog steeds niets te zeggen over welk moederbord je hebt, geen duidelijke specs van je DIMMs te geven, of eenduidig te melden exact wat in BIOS ingesteld is.

Zo heeft dit topic geen zin, we hebben geen glazen bol :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.