Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
He Tweakers,

Kon het niet vinden via got dus op deze manier een beroep op jullie kennis.

Ik maak gebruik van een multibootsysteem (XP op C: en Vista op D:), en ik wil XP weer eens vers installeren maar daarbij wel de multiboot intact houden. Kan ik XP zonder problemen installeren of is ie dan bij de eerste restart het opstartscherm om te kiezen tussen de twee OS'en kwijt.

Alvast bedankt!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Maak een back-up van je boot.ini, in het "ergste" geval moet je deze terug zetten (en heb je je selectie weer terug).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
lier schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:32:
Maak een back-up van je boot.ini, in het "ergste" geval moet je deze terug zetten (en heb je je selectie weer terug).
maar er kunnen geen Vista bestanden per ongeluk 'hidden' op de C schijf staan die van belang zijn voor het opstarten behalve de boot.ini? Volgens jou kan ik dus na het backuppen van boot.ini C formateren?
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:24
Vista overschrijft de boot.ini met z'n zogenaamde BCD. XP Installeren zou voor je Multi-boot menu niks mogen uitmaken. Hooguit zul je een bcdedit.exe moeten uitvoeren in Vista en de verwijzing naar je XP goed zetten.

(lijkt mij tenminste, ik heb het zelf nooit op deze manier geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
UTwizard schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:35:
Vista overschrijft de boot.ini met z'n zogenaamde BCD. XP Installeren zou voor je Multi-boot menu niks mogen uitmaken. Hooguit zul je een bcdedit.exe moeten uitvoeren in Vista en de verwijzing naar je XP goed zetten.

OK, en dat kan neem ik aan ook vanuit winXP? want als ik XP herinstalleer en het bootmenu is weg, dan zal ik uitsluitend in XP kunnen opstarten neem ik aan.
Enorm bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

UTwizard schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:35:

Iets nieuws geleerd... :)

Maar hoe kan je dan Vista opstarten zonder verwijzing ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
BCDedit kan alleen worden uitgevoerd vanuit Vista, deze verwijzing zal blijven staan omdat met je installatie van Vista niks gebeurd. Als je XP opnieuw zou installeren zou het worst-case-scenario zijn:
- Vista werkt
- XP geeft de 'ntldr.dll not found' melding tijdens het kiezen van XP in het bootmenu.
Je boot dan naar Vista en zult dan in je BCD moeten gaan editen om XP terug te krijgen. Als je het liever vanuit een GUI doet ipv de standaard CLI is dit een oplossing:
http://www.vistabootpro.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
UTwizard schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:45:
BCDedit kan alleen worden uitgevoerd vanuit Vista, deze verwijzing zal blijven staan omdat met je installatie van Vista niks gebeurd. Als je XP opnieuw zou installeren zou het worst-case-scenario zijn:
- Vista werkt
- XP geeft de 'ntldr.dll not found' melding tijdens het kiezen van XP in het bootmenu.
Je boot dan naar Vista en zult dan in je BCD moeten gaan editen om XP terug te krijgen. Als je het liever vanuit een GUI doet ipv de standaard CLI is dit een oplossing:
http://www.vistabootpro.org/
OK, bedankt! Ik ga het uitproberen en zal naderhand een post plaatsen of het heeft gewerkt voor mensen die dit ook nog eens willen doen! Bedankt UTwizard en Lier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Hey mensen, had nog een reactie beloofd voor diegene die ditzelfde later ook nog eens gaat proberen.

Het is niet waar dat er niets gebeurd bij een herinstallatie van XP terwijl er een multiboot is geinstalleerd. Dwz. Toen ik ik XP had geinstalleerd kon ik enkel nog XP opstarten en was het keuzemenu verdwenen (hier was ik al bang voor). Het was inderdaad de oude 'boot.ini' die ik even moest terugzetten.
Het verhaal over het terugzetten van enkele instellingen in Vista (waar ik dus niet meer in kon) klopte dus niet in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
roedi06 schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 19:29:
Hey mensen, had nog een reactie beloofd voor diegene die ditzelfde later ook nog eens gaat proberen.

Het is niet waar dat er niets gebeurd bij een herinstallatie van XP terwijl er een multiboot is geinstalleerd. Dwz. Toen ik ik XP had geinstalleerd kon ik enkel nog XP opstarten en was het keuzemenu verdwenen (hier was ik al bang voor). Het was inderdaad de oude 'boot.ini' die ik even moest terugzetten.
Het verhaal over het terugzetten van enkele instellingen in Vista (waar ik dus niet meer in kon) klopte dus niet in deze situatie.
Vind ik erg vreemd. Zoals ik zei is het gehele boot.ini verhaal er met Vista uitgegaan namelijk. Als er Vista op je computer staat maakt je MBR niet langer gebruik van de boot.ini maar van bcdedit. Blijkbaar komt er toch nog iets anders bij kijken. Nou ben ik zelf ook wel benieud hoe dit komt eigenlijk. In ieder goed om te horen dat het is gelukt :) (niet door mij maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
UTwizard schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 08:46:
[...]

Vind ik erg vreemd. Zoals ik zei is het gehele boot.ini verhaal er met Vista uitgegaan namelijk. Als er Vista op je computer staat maakt je MBR niet langer gebruik van de boot.ini maar van bcdedit. Blijkbaar komt er toch nog iets anders bij kijken. Nou ben ik zelf ook wel benieud hoe dit komt eigenlijk. In ieder goed om te horen dat het is gelukt :) (niet door mij maar toch).
Nou ik denk dat wat je zegt klopt hoor, maar het verschil is waarschijnlijk dat ik de oude bootloader nog gebruik die aan XP was gekoppeld, misschien dat als je eerst Vista installeert en daarna XP het volgens jou methode werkt. In mijn geval was boot.ini nodig om vista weer te 'zien', en dat is ook niet zo gek want die werd overschreven en een check op vista zit niet in de Windows XP installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Misschien heb je iets aan het volgende:

\[Xp/Vista] Bootmenu opstartprobleem na XP installatie*
Je moet je bootconfig opnieuw opbouwen met de cd van Vista, maar misschien kan je via dit genoemde topic ook verder komen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1