Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEX2340
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-08 13:26
Hallo, hier een probleem met computer van mijn vader.

HP-systeem geleverd met Windows Vista Business geïnstalleerd op C:\

Mijn vader heeft partitie gemaakt en op die partitie (E:\) Win XP Professional geïnstalleerd. Daarna startte computer enkel nog XP op, geen bootmenu te zien. Daarom ben ik op zoek gegaan op internet (Google, Tweakers, ...).

Dit is boot.ini

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Nu zou ik lijn willen toevoegen zodat mijn vader keuze heeft tussen Win XP en Windows Vista. Leek mij vrij eenvoudig, gewoon volgende lijn toevoegen:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows Vista Business" /fastdetect

Maar als mijn vader deze optie kiest in het bootmenu bij het opstarten start Vista niet op. Beide besturingssystemen staan op dezelfde harde schijf dus disk(0) blijft hetzelfde voor beide lijnen (net als multi(0) en rdisk(0). Maar ik ben niet helemaal zeker of partition(1) de C:\ is, alhoewel dit mij wel logisch lijkt. Ook nog partition(2) en (3) geprobeerd, zonder succes.

Kan iemand mij vertellen welke lijn de juiste is aub? Of is de boot.ini beschadigd, is de partitie hidden waardoor die niet opstart, ...?

Hartelijk dank en prettige feesten!

iPhone XR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07
Moet het niet zijn:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS="Microsoft Windows Vista Business" /fastdetect

dat c: de eerste, dus 0 is ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEX2340
Dan krijg ik de volgende foutmelding: "Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand niet kan worden gevonden C:\Windows\system32\hal.dll
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw."

Dit heb ik al gevonden over hal.dll:
Start op met de Windows XP installatie cd-rom ( mogelijk moet u in de BIOS eerst de bootvolgorde wijzigen )
* Druk op de R-toets wanneer u de optie wordt geboden Windows te repareren.
* Kies het nummer dat uw installatie van windows aangeeft.
Heeft u één besturingssysteem dan is dit 1
* Type bootcfg /list, hierdoor ziet u de inhoud van uw boot.ini bestand
* Om te repareren typt u bootcfg /rebuild
* Hierna typt u exit.

In Recovery Console al bootcfg /rebuild geprobeerd, dan geeft ie aan welk OS ik wil toevoegen maar er staat enkel E:\Windows. C:\Windows staat er niet tussen dus dat vindt hij precies niet (hidden partition?). Ook al FIXMBR geprobeerd, zonder succes.

In Recovery Console kon ik eerst wel kiezen welk OS ik wilde laden en daar stond:
Microsoft Windows(R) Herstelconsole

De herstelconsole biedt functies voor het herstellen en terugzetten van het systeem.
Typ EXIT om de herstelconsole af te sluiten en de computer opnieuw op te starten.

1: C:\WINDOWS
2. E:\WINDOWS
3. L:

Bij welke Windows-installatie wilt u zich aanmelden? (Druk op ENTER om te annuleren.)

Als ik 1: C:\Windows probeer moet ik eerst Administrator password ingeven. Ik heb Vista geïnstalleerd dus ben zeker dat ik GEEN password had ingegeven. Maar toch krijg ik melding: "Password is not correct." Wat nu?

Thanks for your help!

[ Voor 177% gewijzigd door dEX2340 op 23-12-2007 16:49 ]

iPhone XR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom ga je met een XP CD proberen een Vista bootloader te repareren?

Dat gaat helemaal niet, die herkent de nieuwere bcd van Vista helemaal niet.
Dat moet je dus met de Vista installatieDVD doen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEX2340
Mijn vader heeft HP Business Computer gekocht (DC5750). Op die HD stond Vista pre-geïnstalleerd dus bij het opstarten kon Vista-installatie beginnen. Mijn vader heeft er dus geen dvd bijgekregen.

Nu ga ik Easy BCD proberen bootloader te herstellen.

iPhone XR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.vistabits.nl/dualboot_vista_xp.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEX2340
Bedankt voor de tip, op deze site heb ik ook nuttige info gevonden:

http://www.pronetworks.org/forum/viewtopic.php?p=607987

Tis dus duidelijk dat XP installeren nadat Vista er al op staat ervoor zorgt dat booten in Vista niet meer mogelijk is. En dat Bootloader hersteld moet worden. Via bcdedit.exe kan dit via opdrachtregel maar Easy BCD of Vista Boot Pro is veel gebruiksvriendelijker.

I'll let you know how this story ends ...

iPhone XR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

dEX2340 schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:05:
Tis dus duidelijk dat XP installeren nadat Vista er al op staat ervoor zorgt dat booten in Vista niet meer mogelijk is
Ouwe koek hoor. Ik denk dat ik dit al >20 keer heb gepost waardoor het met de search eenvoudig te vinden moet zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Guardian Angel op 24-12-2007 13:15 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Guardian Angel schreef op maandag 24 december 2007 @ 13:14:
[...]

Ouwe koek hoor. Ik denk dat ik dit al >20 keer heb gepost waardoor het met de search eenvoudig te vinden moet zijn.
Inderdaad, het is toch algemeen bekend dat Vista een andere boot manager nodig heeft, en NTLDR niet ondersteunt?

Maar bcdedit heb je alsnog een Vista DVD voor nodig, dus Vista Boot Pro is denk ik het slimst om te kiezen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEX2340
Toen het duidelijk was dat het door installatie van XP na Vista was (en niet corrupte boot.ini) heb ik idd veel info gevonden daaromtrent. Mijn excuses.

De oplossing voor mij was heel eenvoudig:

- Start XP
- Doe de Vista installatie DVD in je DVD drive en zoek het bestand "Bootsect.exe" op (staat in de "boot" map).
- Copieer Bootsect.exe naar %systemdrive%\Windows\system32 (%systemdrive% staat voor de HDD waarop XP geinstalleerd staat).
- Ga naar Start -> Uitvoeren, type "cmd"
- Type: cd %systemroot%\system32 (van XP-partitie)
- Type: bootsect /NT60 ALL

Alle besturingsystemen op de PC worden nu in de Vista Bootloader gezet

Ik heb geen Vista Boot Pro of Easy BCD nodig gehad om Vista terug te laden, wel om XP toe te voegen in het bootmenu.

iPhone XR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Vista Boot Pro had je afaik zelfs de moeite bespaard om de Vista installatie DVD erin te doen en bootsect te draaien ;)

Maar dit is idd the way to do it :)
Veel plezier met je dual-boot!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

aangezien dit topic nog niet zo heel oud is zou ik graag even hierop willen inhaken.
Ik heb namelijk een soortgelijk probleem op mijn laptop.
standaart staat xphome(c:) er op, daar had ik op dezelfde schijf maar andere partitie vista ultimate(d:) op geinstalleerd. dat ging allemaal goed en kreeg een mooi boot menutje, alleen nu heb ik gisteravond xphome weggegooit, en toen kreeg ik geen boot menu meer, en dat is iets in de trant van kan ntldr niet vinden ofzo.
Nu kan ik dus niet meer in vista komen, hoe kan ik dit probleem oplossen?
de oplossing van dex2340:
- Start XP
- Doe de Vista installatie DVD in je DVD drive en zoek het bestand "Bootsect.exe" op (staat in de "boot" map).
- Copieer Bootsect.exe naar %systemdrive%\Windows\system32 (%systemdrive% staat voor de HDD waarop XP geinstalleerd staat).
- Ga naar Start -> Uitvoeren, type "cmd"
- Type: cd %systemroot%\system32 (van XP-partitie)
- Type: bootsect /NT60 ALL

ben ik nu aan het proberen

Vergeten te melden: ik hen gisteravond xppro weer opnieuw geinstalleerd op c: die start hij nu gewoon weer op, maar omdat ik maar een 40gig schijfje heb in mijn laptop wil ik alleen werken met vista. dus die winxp installatie kan eigenlijk weer weg

Dit heb ik dus gedaan, maar helpt niks hij start nogsteeds meteen xp op

[ Voor 13% gewijzigd door kaasaanfiets op 17-02-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Goed uh geen reactie, ik zal even wat meer vertellen

vandaag ben ik er de hele dag weer mee bezig geweest.

ik had met die xp installatie met het programmatje vistabootpro een aantal dingen ingesteld, en toen kreeg ik ineens een vista boot menu bij het opstarten, alleen deed vista het toen nogsteeds niet.
ik had het vermoeden dat hij naar de verkeerde partitie keek dus ik had een nieuwe aangemaakt in vistabootpro.
toen kon ik wel vista opstarten via die nieuw aangemaakte. daarna heb ik die andere weer gegegooit en toen was het boot menu ook ineens weg tijdens het opstarten, maarja dat was eigenlijk ook de bedoeling omdat ik alleen vista wil houden.
dat liep allemaal goed alleen dat is dus nogsteeds met een partitie waar windows XP op stond die heb ik via erd commander weggegooit, en nu ben ik weer bij het begin af aan, want daarna starte ik mijn laptop weer opnieuw op en kreeg ik weer een foutmelding dat hij geen operating system kon winden... (ik heb een Dell inspiron1300 die geeft een beetje een andere melding als een gewone pc, iets met no boot, press f1 to retry or f2 to go to setup oid...

maar nu dit ik dus met een partitie d:\ waar vista op staat en een lege partitie waar xp op stond...

Hoe krijg ik nou voor elkaar dat ik gewoon vista kan booten?

ik heb de vista dvd er al ingedaan maar die loopt meteen vast als hij de setup op wil starten, anders kon ik wel herstel doen en een nieuwe mbr maken oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

oke, ik heb het nu weer half voor elkaar ik heb 2 partities op 1 schijf met beide dezelfde (installatie, image terug gezet op een andere partitie,)
Ik heb nu weer een bootloaden en beide partities kunnen nu opstarten,
maar ik ben bang als ik 1 van de 2 weggooi ik weer geen bootloader heb en weer niet kan booten.

hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
(ik krijg niet veel respons dus ik vraag me af of er mensen zijn die dit lezen :| )

[ Voor 9% gewijzigd door kaasaanfiets op 20-02-2008 00:34 ]

Pagina: 1