Auto radio inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 254125

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een nieuwe auto radio inbouwen voor mijn vriendin in haar ford fiesta. Het probleem echter is dat de radio die er nu inzit niet aangesloten is met behulp van een iso stekker. De nieuwe radio werkt hier wel mee. Heb al een iso stekker gekocht, maar hoe sluit ik deze nu aan op de auto??
Hoop dat iemand me kan helpen...

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169541

Zit er wel een soort vanstekker in de auto,bij de meeste autoacceroires shops kan je verloop stekkers kopen van standaard opel ford etc naar iso....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je hebt een aantal draden nodig:

- Speakerdraden van links en rechts
- Continue + draad
- Schakel + draad
- min draad

De schakeldraad is op zich niet nodig, deze kan je ook (aan de kant van je radio) doorverbinden met je continue spanning.

Een multimeter is wel handig om de juiste draden te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:55
En anders is het een kwestie van kabeltjes sorteren en deze aan je nieuwe ISO-stekker maken. Dat is eigenlijk een kwestie van uitproberen. Massa is meestal zwart. De continu 12v en geschakelde 12v zijn vaak rood en geel (maar welke kabel wat doet, dat verschilt nogal eens). Daarmee ben je al halverwege.

Verder heb je nog links en rechts twee kabeltjes voor luidsprekers. Omdat er geen ISO is gebruikt, neem ik aan dat je er daarmee bent en er niet zes luidsprekers aangesloten zijn of een motorantenne. En anders is het toch een kwestie van uitvogelen.

Misschien staat op de kabeltjes van de oude radio een markering. Zo heb ik bij mijn vorige auto zonder ISO en met heel veel kabelspaghetti de boel redelijk snel kunnen fixen. De kabels waren namelijk gelabeld met kleine logo's als [+12 switched] en [ right front + ]. Da's makkelijk :)

edit:
terwijl ik een heel uitgebreid verhaal type, zegt Mishmash eigenlijk hetzelfde ...

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 02-03-2008 16:45 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
Mishmash schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:41:
De schakeldraad is op zich niet nodig, deze kan je ook (aan de kant van je radio) doorverbinden met je continue spanning.
Maar vaak is hij toch wel erg aan te raden. Veel radio's blijven redelijk veel stroom verbruiken als je de schakeldraad niet goed aansluit. Ben ik zelf ook achtergekomen laatst. :(

Maargoed, ik neem aan dat de huidige radio ook al wel met behulp van een soort stekker is aangesloten. Dan is een verloopje toch echt de simpelste en netste oplossing. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas zit er in de auto geen stekker. Ze is nu even weg met de auto, maar zal als ze terug is even laten weten welke draden ik in de auto heb... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wat voor Fiësta is het? (Modeljaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bouwjaar 1998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En er zat zo oude Philips radio in met nog van die draaiknopen, zonder cassete of cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169541

Anoniem: 254125 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:48:
Helaas zit er in de auto geen stekker. Ze is nu even weg met de auto, maar zal als ze terug is even laten weten welke draden ik in de auto heb... :)
Zeker weten?Soms zitten deze stekkers bijna verborgen in de autoradio en moet je ze echt loskoppelen omdat ze geborgd zitten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Vreemd dat er geen stekkers in je auto zitten dan. Dat was in 1998 namelijk al lang gebruikelijk, en deze GoT-user heeft ze al wel in zijn Fiësta uit 1994. :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YGTapyGa8Pd9RUHmA2D7zigQ/full.jpg
Die dus. En daar zijn mooie verloopjes voor:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BjUunzORoArKIWvNgsaaeCJa/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 02-03-2008 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke heb even naar de draden gekeken ik heb de volgende draden:
2 x bruin
2 x bruin/rood
Deze zijn voor de speakers

vervolgens heb ik een dikke rode draad en een blauw met geel gestreepte draad.

kan er een foto van maken als dat makkelijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is het geen 1989 ? :)

Dikke rode draad = denk ik +
Blauw geel zal dan wel massa zijn.

Even checken met de multimeter.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Het handigst is (ook voor de garantie van je autoradio), om een iso-socket met draad te halen bij een zaak als halfords. Aan deze bedrading zet je de bedrading van de auto.

Vervolgens plug je de ISO-stekker van de radio in je zojuist aangesloten socket. Werkt perfect en is altidj handig als je je radio nog eens wilt omwisselen.

Het knippen in de bedrading van de autoradio resulteert bijna altijd in het vervallen van de garantie.

Toen ik van de meegeleverde radio in mijn auto afwilde, bleek dat ze daar ook de ISO-plug hadden afgeknipt. De radio heb ik toen aangesloten, omdat ik wist waar alle draden (blanco, geen opdruk) voor waren.

Rood is je 12V continu. Oranje is je 12 volt geschakeld (welke je mist?).

Blauw is doorgaans voor de automatisch uitschuifbare antenne :)

Mocht je tijdens het aansluiten willen testen, sluit dan ook je antenne goed aan. Zonder aangesloten antenne starten de meeste autoradio`s niet op namelijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 02-03-2008 19:06 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1