[XP] Overschrijven besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Hallo,

Momenteel heb ik een laptop met 2 partities; een C:/ en een D:/ schrijf. Op de C:/ drive staat de installatie van Windows XP. Ik wil dat Windows XP Pro over de oude Windows XP Home wordt heen geschreven.

Terwijl ik ingelogd was in XP Home deed ik de XP Pro cd er in en stond er een optie voor het installeren op een nieuwe lege partitie, daar koos ik dus voor met het oog op het overschrijven. Hij ging wat installeren en startte vervolgens opnieuw op. Vervolgens kon ik kiezen bij het opstarten:

- XP Home
- XP Pro Setup

Ik koos voor XP Pro setup maar toen ik bij het punt kwam om de C:/ te fragmenteren alvorens XP Pro te installen kreeg ik de melding dat het niet kon omdat er op de C:/ bestonden stonden die nodig waren voor de setup....

Hoe kan ik dit alsnog oplossen..? Ik kan nu nog wel gewoon in XP Home.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Blue_Fear schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:24:
stond er een optie voor het installeren op een nieuwe lege partitie, daar koos ik dus voor met het oog op het overschrijven.
:?
Blue_Fear schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:24:
toen ik bij het punt kwam om de C:/ te fragmenteren alvorens XP Pro te installen kreeg ik de melding dat het niet kon omdat er op de C:/ bestonden stonden
:?

Waarom start je niet gewoon op van de CD-Rom en volgt dan de instructies?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Partitie weggooien in de setup en XP op een lege partitie zetten.
Waarom zou je overigens willen defragmenteren alvorens te installeren, zoiets kun je er beter na doen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Terw_Dan schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:26:
Partitie weggooien in de setup en XP op een lege partitie zetten.
Zorg dan wél dat je weet waar je mee bezig bent; je beseft dat alles foetsie is dan van je C: ?
Als je een 'upgrade' wil uitvoeren moet je dit dus niet doen, tenzij je een backup ofzo hebt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RobIII schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:28:
[...]

Zorg dan wél dat je weet waar je mee bezig bent; je beseft dat alles foetsie is dan van je C: ?
Als je een 'upgrade' wil uitvoeren moet je dit dus niet doen, tenzij je een backup ofzo hebt.
Klopt, maar hij geeft aan dat hij XP gaat intalleren op een nieuwe lege partitie, lijkt me dat het ding dus gewoon leeg kan.

• Blue_Fear
Dat ding kan dus ook gewoon leeg, alleen als ik de hele C:/ wil verwijderen geeft hij aan dat er installatiebestanden van de OS op staan, dat terwijl de XP CD er gewoon in zit. Ik kan C:/ dus helemaal niet formatteren...

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Maar je kan toch gewoon via de cd booten? Vervolgens verwijder je de C: partitie en maak je een nieuwe aan waar je WinXP op installeert.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan gparted downloaden
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/
daarmee kan je de schijf indelen naar wens.
Maar dan moet je wel van cd kunnen opstarten...

[ Voor 20% gewijzigd door bouwfraude op 02-03-2008 11:53 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Blue_Fear schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:42:
Dat ding kan dus ook gewoon leeg, alleen als ik de hele C:/ wil verwijderen geeft hij aan dat er installatiebestanden van de OS op staan, dat terwijl de XP CD er gewoon in zit. Ik kan C:/ dus helemaal niet formatteren...
Ne omdat daar de tempfiles vand e setup op staan.
Je moet niet de setup draaien via XP, maar booten van cdrom. Dan kun je aangeven dat je je partitie weg wil gooien.

• Blue_Fear
CD opstarten werkte!! Ik lied me echter verleiden door event e wachten en dan op XP Pro setup te klikken maar dat was dus niet de oplossing.

Afijn, ik de partitie verwijderen, weer partitioneren en beginnen met de XP Setup.... Valt de laptop ineens uit!? Dus ik opnieuw opstarten, valt hij al weer uit voordat ik bij de partitie selectie kom. De intake bij mijn adapter wordt ook superheet, met en zonder adapter. Wat zit daar eigenlijk?? De CPU??

Ik laat hem nu afkoelen en probeer het daarna nog een keer....

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De reden dat je je C: niet kan formatteren is omdat je de setup vanuit Windows hebt gestart. Hierdoor kopiëerd de setup al wat bestanden naar de C: om zo wat sneller klaar te zijn met de setup (bij de textmode setup kopiëerd hij namelijk ook, dit slaat hij nu over want die bestanden staan er al). Wat je wel kan doen is het systeem intact laten, dan wordt de Windows map leeggegooid en zet de setup er de bestanden in van Pro. Alles wat in Program Files staat, blijft bewaard. Je profiel krijgt wel een andere naam. Daar waar je nu Documents and Settings\Blue_Fear hebt, zal het straks Blue_Fear.computernaam zijn.
Wil je echt je C: partitie kunnen formatteren (je hoeft deze niet te verwijderen en opnieuw te maken) start dan van de cd. Dus cd erin, druk op een toets als dat gevraagd wordt of als dat niet gebeurt even in je BIOS de bootvolgorde aanpassen of op een andere toets drukken voor een bootmenu (F12 bijvoorbeeld, staat in beeld vaak).

Edit:
Doh, had eerder op Send moeten klikken 8)7

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
laat me eens in mn glazen bol turen .. rontgenmodus aan .. effe kijken wat er vlak bij jouw 'intake' zit .. hmm, beetje wazig beeld, kan het niet duidelijk zien...

iig succes met je XP herinstallatie.

• Blue_Fear
Ik heb het af laten koelen, setup kwam al wat verder, geformatteerd > bezig met setup en hij valt weer uit...

Dus ik dat ding openmaken is hij echt superheet op deze plek:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vvanmeurs/warm.jpg

Ik moet erbij zeggen dat ik hem gisteren open heb gemaakt om de dvd drive te vervangen en heb meteen de fan schoongemaakt, maar hoe kan het nu zijn dat dat ding ineens zo warm wordt. Het is echt superheet :S

Vervanging/flashing DVD Writer in laptop

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In dat geval doet je fan het niet zoals het moet. Schoonmaken kan, maar moet je het wel goed doen en zorgen dat hij nog blijft draaien. Zet je laptop eens aan en kijk of de fan draait. Vaak hoor je hem wel ;). Is dit niet het geval en wordt hij warm, moet hij direct aan gaan. Doet hij dat niet, dan heb je hem gesloopt. Check dus of er ergens het voedingstekkertje los zit ofzo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Blue_Fear
Hij werkt gewoon, hij gaat ook sneller draaien als hij begint met het installeren van windows XP. Het vreemde is dat ik helemaal niets heb gedaan verder aan de computer. Hoe kan het dan dat het ding ineens zo extreem heet wordt :S?

Wat is het eigenlijk?? CPU of GPU?

Ik twijfel overigens of het nu echt daaraan ligt...

Als ik de accu op netstroom zet dan knippert het ledje van de accu 1 keer en en dan stopt het. Connect ik de adapter weer dan precies hetzelfde...

[ Voor 34% gewijzigd door Blue_Fear op 02-03-2008 14:06 ]

Pagina: 1