Vervanging/flashing DVD Writer in laptop

Pagina: 1
Acties:

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Beste mensen,

Ik wilde laatst windows opnieuw installeren op mijn Acer Aspire 1520 maar hij wilde mijn Windows cd-rom niet lezen. Nu bleek dat er wel wat meer problemen waren met deze Lite-On Slimline 852s dvd writer. Ik las wat topics en besloot de firmware te flashen, en je raadt het al, hij liep vast. Hij is nu dus dood en ik heb geen garantie meer...

Nu kan ik hem volgens mij niet meer terugflashen want dan moet je een diskette hebben of een bootcd en in mijn laptop zit geen diskettestation.

Mijn laatste optie is dus het vervangen van de DVD writer. Nu heb ik hier helemaal geen ervaring mee. Ik heb deze op het oog:

pricewatch: NEC AD-7543 8x (Dual-layer, Slimline, Zwart)

Ik heb gekeken naar de afmetingen en dat scheelt max. 2mm bij elkaar dus dat zou moeten passen. Zijn die Slimline dvd's universeel? Wordt de dvd speler meteen door de computer herkent bij installatie? Is er nog een andere optie om het terug te flashen?

Wie kan me helpen?? M.v.g. Vince

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
of een usb diskettestation??? lijkt me goedkoper :)

you had me at EHLO

• Blue_Fear
Bedankt voor het snelle antwoord!

Wordt dat door Windows herkent voordat XP Is opgestart?
Bovendien, ik geloof dat het nog zeer gecompliceerd is voordat je de BIOS kan terugflashen...

Verwijderd

Wat heb je nu geflashed? je BIOS of je DVD Firmware? Als je de tweede verprutst hebt zie ik niet in waarom je dat niet vanuit windows (of evt. een dos omgeving) opnieuw zou kunnen flashen.

• Blue_Fear
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:44:
Wat heb je nu geflashed? je BIOS of je DVD Firmware? Als je de tweede verprutst hebt zie ik niet in waarom je dat niet vanuit windows (of evt. een dos omgeving) opnieuw zou kunnen flashen.
Als ik het .exe flash programmatje gebruik zegt hij:

" No matched drive detected ! This utility is only for Slimtype DVDRW SOSW-852S drive. Detected drives : "

Geen detected drives dus en hij zit er toch echt in....

• Blue_Fear
Het flashen zal alleen gaan via een HARD Boot, wat betekent dat ik eerst een floppy usb drive moet gaan kopen, vervolgens moet hopen dat hij kan worden teruggeflasht en er vervolgens mogelijk achterkomen dat het niet aan de firmware ligt maar aan de DVD speler.

Daarom denk ik dat het beter is om voor 45 euro een nieuwe te kopen? Mijn vragen hierover in de startpost gelden nog steeds...

Ik heb ook een mailtje naar Acer gestuurd, kijken wat die er van zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Blue_Fear op 25-02-2008 21:18 ]

• Blue_Fear
Niemand? :(

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:25
Het is ook vaak mogelijk om een floppy te emuleren met een USB stick. Moet je zelf even zoeken hoe en wat.

Scheelt je weer wat centjes ;)

Edit:
Oh, en kicken binnen 24 uur is eigenlijk niet toegestaan.

[ Voor 19% gewijzigd door GH45T op 26-02-2008 13:41 ]

• Blue_Fear
Ja ik weet het :(, maar ik stond al helemaal onderaan bij de topics en het heeft geholpen (voor jou dan). De echte reden is dat ik vanmiddag waarschijnlijk een nieuwe dvd speler wil bestellen aangezien de methode die jij opsomt denk ik teveel moeite gaat kosten voor hetgeen wat het oplevert. Vragen van de startpost gelden nog steeds...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:25
Nou oké dan, als je over wilt op een nieuwe drive, frontje zal zeer waarschijnlijk totaal verschillend zijn.

Verder wordt bij slimline drivers volgens mij via de firmware bepaald of de driver master of slave is, vraag me niet wie het bedacht heeft maar let er wel even op :)

• Blue_Fear
Stuur je een e-mail naar Acer met daarin je duidelijke probleemonschrijving betreffende deze kwestie en dan krijg je dit terug:
Geachte mevrouw/meneer,

Wij kunnen uw acer product ophalen voor reparatie. Echter het product is buiten garantie en hiervoor zullen wij kosten voor de reparatie in rekening brengen. We zullen een proforma opmaken en deze aan u sturen, nadat uw product bij ons is binnen geboekt. Op deze proforma kunt u aangeven of u uw product wel of niet wil laten repareren. Indien u het product niet wilt laten herstellen zijn er onderzoeks en verzendkosten van 41,65 incl. btw. Indien u wel akkoord gaat met de reparatie zijn de kosten van het voorstel van toepassing. In beide gevallen zal uw acer product onder rembours worden geretourneerd.

In het geval u gebruik wenst te maken van deze mogelijkheid kunt u een nieuw Web request formulier in te vullen via onze website. Vermeld de klacht duidelijk met het verzoek voor een reparatie met kosten opgave. Bla bla etc.
Maar 41 euro onderzoekskosten.... dan kan ik net zo goed meteen een nieuwe kopen.... Ze kijken niet eens naar het problee wat ik heb vermeld 8)7. Ze zeggen gewoon dat ik nog een keer de klacht moet gaan vermelden...

[ Voor 5% gewijzigd door Blue_Fear op 27-02-2008 10:41 ]

• Baardmeester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:07
Ik heb zelf een acer aspire 1357 gehad waar toen ook de dvd speler van kapot was gegaan, wat ik toen heb gedaan is uit een fujitsu siemens c1020 de dvd speler gehaald en die erin geplaatst. Het frontje van de fujitsu was iets dikker dus dat stak een beetje uit.

De dvd vervangen is opzich niet zo heel moeilijk bij een laptop. Bij mijn laptops was het zo:
  1. Je moet eerst gewoon alle schroefjes aan de onderkant en achterkant te verwijderen.
    Tip: houdt bij waar welke schroeven moeten.
  2. Daarna met een schroevendraaier de function buttons eruit wippen.
  3. Dan moet je wat schroefjes voor het toetsenbord verwijderen die onder het plastic van de function buttons zitten(eventueel moet je het toetsenbord losmaken van het moederbord, dit is vrij makkelijk om te doen en weer terug te plaatsen).
  4. Nu kun je het bovenste gedeelte van het plastic met het beeldscherm optillen. Het beeldscherm zit dan nog met een kabeltje vast aan het moederbord. Deze kun je meestal het beste laten zitten, omdat deze soms lastig is los te maken en je toch alleen maar de dvd drive gaat vervangen. Leg het bovenste gedeeltje gewoon vlak naast het onderste gedeelte. Soms moet je het kabeltje van het beeldscherm dan wel uit het kabelbegeleidingssysteem van de case halen
  5. Nu zie je de binnenkant van je laptop(kun je op dit moment eventueel schoonmaken als hij stoffig is ;) ).
  6. De dvd drive zit meestal een paar schroefjes vast aan een ijzeren plaatje die in een hoek van 90 graden weer vast zit aan het moederbord met schroefjes. Schroef dan de schroefjes van het ijzere plaatje en het moederbord los en je kunt de dvd drive er zo uit trekken. Nu kun je het ijzeren plaatje van de oude dvd speler op de nieuwe dvd speler schroeven en dan de nieuwe dvd speler op het moederbord schuiven.
    Tip: Ik probeerde bij het verwijderen van de drive de schroefjes van het ijzeren plaatje met de dvd speler te verwijderen, maar kon hier niet bij om dat het koelblok van de cpu en gpu in de weg zat. Ik heb toen het koelblok verwijderd wat dus niet nodig was en moest dus deze dus opnieuw met nieuwe koelpasta terugplaatsen. Probeer dat dus niet tenzij je nieuwe koelpasta wilt aanbrengen om je laptop heet wordt.
  7. Onderdelen terug plaatsen en de laptop dicht schroeven in de volgorde van verwijdering.
Wat je ook nog kan doen behalve dvd drive vervang is kijken of je windows via het netwerk of via een usb stick kan installeren. Ook is er nog een optie om een slimline externe drive te kopen(zijn volgens mij 20 euro op ebay)

• Blue_Fear
Wow, superpost!! Net wat ik nodig had. Het is wel wat ingewikkelder dan ik aanvankelijk dacht zie ik...

Welke 'functions' toetsen bedoel jij? Ik heb naast de powerbutton el wat kleine knopjes voor mijn e-mail, internet, mute etc. maar die zijn wel erg klein, past volgens mij niet eens de kop van een schroevendraaier in...

Moet per se het toetsenbord er uit of is het via de onderkant ook toegankelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Blue_Fear op 27-02-2008 13:22 ]

• Baardmeester
Het moederbord van een laptop zit vast aan de onderste gedeelte van de behuizing en je kan dus jammer genoeg niet via de onderkant een laptop openmaken.

Met de function buttons paneel bedoel ik de knoppen power, mail enz. Meestal zitten deze in een aparte plastic stuk van je behuizing en kun je vanaf de boven kant van het toetsenbord dit stuk opwippen, maar het kan natuurlijk zijn dat jouw behuizing anders is. Als ik de plaatjes zo zie op internet van je laptop is dit waarschijnlijk het zwarte gedeelte.

Dit is de guide(gaat over de videokaart vervangen van de acer aspire 1357) die ik gebruikte toen ik mijn acer open maakte voor de eerste keer. Misschien krijg je hierdoor een beter idee:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/10131/acer_Acer%20Aspire%20135x%20laptop.html

Dit is een foto van hoe het function knoppen paneel bij mijn laptop eruit zag(foto's uit de guide).
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/656/87103269yr2.jpg
in de volgende foto even met rood omcirkeld.
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/2171/6bewerktxu5.jpg

Ook gelijk fototjes om duidelijker te maken wat ik met het ijzeren dingetje bij de dvd drive bedoel :P
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/1962/10hl9.jpg
In de volgende foto met rood omcirkeld en de connector van de drive met het moederbord met blauw
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/9093/10bewerktov2.jpg
In de volgende foto staan de schroeven die moeten worden verwijderd om de drive te verwijderen met rood dun omcirkeld(de bovenste schroef is niet goed zichtbaar door de zwarte kabel die ervoor hangt op de foto) en dan kun je de drive uit de connector schuiven zoals bij de blauwe pijl staat.
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/8899/10bewerkt2jz8.jpg
Het ijzeren plaatje is bij elke laptop weer anders maar de plek van de schroeven naar de drive zijn altijd op dezelfde plek.

• Blue_Fear
Super :D voor de uitleg!! Dit ga ik zeker gebruiken! Ik heb de brander gisteren besteld dus als ik nog vragen heb tijdens het demonteren dan post ik wel weer in dit topic maar zo te zien gaat dit goedkomen! Echt duizend maal tnx!

Nog 1 vraagje:
Kan ik het zwarte stuk gewoon omhoogwippen met een platkopschroevendraaier of moet ik daadwerkelijk die knopjes er uit wippen om daar iets van schroefjes te vinden...

[ Voor 28% gewijzigd door Blue_Fear op 28-02-2008 10:17 ]

• Baardmeester
Geen probleem, ik heb zelf toen ik dit moest gaan doen ook lopen zoeken hier, maar kon niks vinden op GoT. Gelukkig kwam ik die guide van de videokaart vervangen tegen van precies mijn acer. Bij de fujitsu kon ik toen niks over het uit elkaar halen van de laptop vinden. Toen was het met de ervaring van de acer het ook makkelijk om die fujitsu, omdat het precies hetzelfde manier nodig was om hem uitelkaar te halen.

Bij het knoppen paneel hoeft je alleen het zwarte stuk omhoog te wippen. Dit zit vast met een soort plastic klik systeem(ook weer duidelijk, haha). Dus je hoeft niks met de knoppen zelf te doen. Op het moederbord zit een printplaatje zoals je op de volgende foto omcirkeld rood omcirkeld kunt zien.
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/6748/7bewerktzt9.jpg
De knoppen zelf zitten hier niet aanvast. Deze zitten gewoon boven de blauwe puntjes op de foto en deze geven druk op de blauwe punten die dan een signaal door geven.

De eerste keer dit zwarte stuk verwijderen is inderdaad een beetje eng om te doen, maar het plastic buigt gewoon wat mee.

• Blue_Fear
Hiermee moet het gaan lukken,
Bedankt voor de vele moeite!!!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:32

lasharor

7 december 2004

@Blue_fear

De uitleg hierboven heb jij weinig aan, dit is namelijk niet dezelfde laptop wat jij moet doen:

1. De laptop aan de bovenkant vast pakken, op de scharnieren van het beeldscherm zitten schroefjes, deze haal je eruit.
2. Je klapt je beeldscherm helemaal open en kan dat frontje waar die functie toetsen aan zitten eruit halen, het is een beetje gekloot maar het moet wel lukken.
3. Nu zie je 3 schroefjes die het keyboard vasthouden, deze haal je ook los, en je kan het keyboard eruit halen (er zit wel een ribbon kabel aanvast, deze hoef je er niet uit te halen leg gewoon dat moederbord aan de kant terwijl dat ding nog vast zit)
4. Dan is er aan de linker kant zo onder de D toets 1 schroefje deze schroef je eruit.
5. Nu kun je je dvd drive eruit halen, (redelijk wat kracht zetten)

• Blue_Fear
Ik heb hem binnen, ga het meteen proberen!!

Ik heb overigens hier nog een disassembly tutorial gevonden voor dit type:

https://www.synapsenow.co...s/SG_AS1360_1520_book.pdf

UPDATE:
Scherm is los, toetsenbord eruit en het function klepje eraf...
Ik heb nu 5 schroefjes losgemaakt van de dvd casing/drive. Als ik hem echter naar links duwde (er uit duw) dan gebeurde er niets en ik zag verder geen andere schroefjes o.i.d. Ik denk dus dat ik heel de bovenkant er af moet halen en daarvoor alle schroefjes aan de onderkant van de laptop er uit dien te halen?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vvanmeurs/139.jpg

UPDATE 2: Het is gelukt!!! Alleen nu doet mijn touchpad het niet meer... Bij het eruithalen van de connector kwam de ' ribbon' uit de connector. Is die connector nu daardoor kapot?? Ik kan hem er namelijk wel losjes inschuiven maar dan doet hij het dus niet...

[ Voor 188% gewijzigd door Blue_Fear op 01-03-2008 17:43 ]

Pagina: 1