Sijmen schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:17:
Het argument dat net langskwam, 'zonder opleiding -> prutsers -> zie belastingdienst' vond ik nogal onzinnig. Ten eerste is het voorbeeld onzinnig: de kans is groot dat de mensen bij de Belastingdienst wel gewoon een opleiding hebben gehad. Daarmee kom ik bij mijn tweede punt: dat je een opleiding hebt gedaan maakt je nog niet goed in je vak.
Als A waar is dan is B waar. ALs B waar is, is dan A waar? Onbekend.
Als het essentieel is om een opleiding te volgen voor het aanleren van basiskennis voor een bepaald vakgebied (en kom nou niet aan dat dat niet waar is), dan impliceert dat nog niet dat je goed bent, maar als je GEEN opleiding geniet, heb je dus OOK die basiskennis niet.
Ik noemde de belastingdienst als voorbeeld van een organisatie waar programmatuur verschrikkelijk mislukt. Waar dat aan ligt zal me worst wezen, dat er een significante groep prutsers daar aan de knoppen zit is wel duidelijk, anders mislukken er niet zoveel dingen. Vorig jaar moesten ondernemers hun belastingaangifte al NOG eens inleveren omdat ze die gegevens kwijt waren, en nu overkomt ze dat weer,TIJDENS een verwerkingsprocess. Moet ik dan nog voorkauwen of degenen die dat gebouwd hebben wellicht basiskennis missen of geloof je het wel?
Ik zou een opleiding doen wanneer je daar tijd, geld, en energie voor hebt, maar het is niet de heilige graal.
Nee? Dus jij gaat basiskennis leren voor een vakgebied 'on the job' ? Dus een arts, een architect die kunnen alles gewoon leren 'on the job' toch? Ooit gerealiseerd hoeveel software in onze samenleving van vitaal belang is? Dat is geen kattedrek en die software wil je echt niet laten bouwen door mensen die net beginnen en 'het nog moeten leren'.
Maar goed ik val in herhalingen.
Anoniem: 14829 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:37:
[...]
Waarom zo denigrerend?
Voordat ik SE werd heb ik 6 jaar als systeembeheerder gewerkt, en daarvoor 5 jaar of zo als applicatiebeheerder van een aantal applicaties op een VAX mini (750, 780, en later een MicroVAX). En vanaf '81 programmeerde ik al hobbymatig (Z80 assembler, 68000 assembler, C, Action!, Turbo Pascal, Modula, Oberon, etc.).
Ik kras ook al code sinds 86, maar dat zegt eerlijk gezegd niets. In 87 schreef ik zonder enige basiskennis (zat nog op middelbare school) een virtual memory manager voor een 64KB machine, maar eerlijk gezegd was dat slechts geluk dat het lukte. Het punt is nl. dat wanneer je 'on the job' leert, je het wiel telkens weer uitvindt want je mist basiskennis. En het lullige is: along the way worden de truuks die je je eigen maakt de basiskennis en dat is niet goed: het risico dat de truuks die aangeleerd zijn niet universeel genoeg zijn is erg groot. Basiskennis mbt wat de computer science heeft opgeleverd door de jaren heen is dat wel. Toen ik op de hio zat en leerde hoe virtual memory werkte in bv Unix etc. etc. zag ik pas wat ik jaren eerder gemaakt had. Wat ik ermee zeggen wil is: het was leuk om uit te vinden hoe het opgelost kon worden, maar het kostte wel veel tijd, en had ik de basiskennis gehad van een goede opleiding op dat moment dan had ik veel tijd kunnen besparen.
OK, fout geformuleerd: jij bent misschien wel een willekeurige HIO'er, maar geen gemiddelde HIO'er.
En misschien moet ik wel 's een afkorting opzoeken, maar dat heeft helemaal niets met SE skills te maken. Als ik een parser moet schrijven die iets doet/verband houdt met AST, DSL en/of EBNF (of welke afko dan ook), dan gaat dat lukken.
Net als dat jij je vreselijk in moet lezen wanneer je een stack based tokenized parser voor RTF documenten moet schrijven in Delphi...
Waarom ben ik geen gemiddelde hio'er ? Ben ik goed omdat ik bovenmatig getalenteerd ben of omdat ik gewoon een goede opleiding heb gehad? Als dat laatste het geval is, dan zijn er dus veel meer goede hio-ers en dus ben ik wel een gemiddelde hio-er. Hoe jij het schetst lijkt het erop alsof de hio-er niet een relevante portie kennis bezit, want jij hebt dat kunnen vergaren tijdens het werk (wat de hio-er ook had kunnen doen)
Stack based parser? Je bedoelt een LALR parser? Ik zou me zeker moeten inlezen in delphi en de RTF grammar, maar verder niet. En daar wrikt het: de basiskennis wat een parser is, etc. (gebruik dat nu even als voorbeeld, gaat ook op voor databases etc.) is bij iemand met een goede opleiding aanwezig, dus die persoon moet alleen de opdrachtspecifieke zaken doornemen, iemand die de basiskennis ontbeert maar bv wel jarenlang code heeft zitten kloppen, weet niet waar te beginnen en het is dan geluk dat het goed afloopt.
[...]
Wel in m'n vrije tijd, verklaar me maar voor gek...

Al is de laatste en enige compiler die ik ooit geschreven heb een BASIC compiler voor de ZX81 (volledig in Z80 assembler geschreven)...
Ik verklaar je niet voor gek, het is de noodzaak voor iemand die geen opleiding heeft genoten om naast het werk basiskennis tot zich te nemen door zelfstudie. Het gaat mij er niet om dat je de basiskennis op moet doen tijdens een opleiding, het gaat er mij om dat men zich terdege realiseert dat basiskennis essentieel is en die wordt NIET opgedaan tijdens het werk, maar kan wel opgedaan worden door het doen van zelfstudie. Maar dat kost veel dicipline en erg veel tijd.
Een compiler in Z80, niet slecht

. Zelf ook veel Z80 assembler gedaan (msx), was een leuke processor.
No offence, maar ik weet ondertussen wel degelijk waar ik 't over heb. Ik zeg dan ook niet dat een gedegen opleiding geen pre is (TS zou ik absoluut nu nog niet als ontwikkelaar aannemen), maar ook zonder 'papiertje' kun je de benodigde kennis prima opdoen.
Hoe dan? Via zelfstudie in je eigen tijd wat veel tijd kost en energie? Tuurlijk. Op het werk tijdens het bouwen van software? Absoluut niet.
NEEN. Dat heb ik geen enkel moment beweerd. Ik heb alleen beweerd dat 't ook zonder HIO kan.
Overigens, een orthopeed bemoeit zich met moeilijke voeten, een orthopedagoog met moeilijk opvoedbare kinderen...
My bad. Maar even naar jouw oorspronkelijke vakgebied: stel een ouder heeft jarenlang zn intens lastige puber op zitten voeden en daarbij veel geleerd. Kan die zich dan orthopedagoog gaan noemen? Lijkt me echt uitgesloten.
[
Voor 54% gewijzigd door
EfBe op 01-03-2008 10:44
]