[Vista] Geluid stottert

Pagina: 1
Acties:

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 16:24
Hoi,

Enige tijd geleden heb ik een (redelijk goedkope) HP Compaq laptop aangeschaft, met daarop Vista Home Basic. Het ding werkt prima, op het geluid na. Als ik muziek afspeel, een film kijk of een spelletje speel, begint het geluid te stotteren. Eerst alleen als de hdd het een beetje druk had, maar nu ongeveer iedere minuut.

Het maakt niet uit welk programma ik gebruik om muziek/films af te spelen en het maakt ook niet uit welke programma's ik verder open heb staan. Ook met alleen Winamp of alleen WMP stottert het geluid.

De drivers voor de onboard SoundMAX Integrated Digital HD Audio geluidskaart zijn up to date. Heeft iemand enig idee wat er wel mis zou kunnen zijn? Of zou het kunnen helpen dat ik de laptop terugstuur naar de winkel/fabrikant, zodat die het op kan lossen?

Alvast bedankt

[Aylin]

• Kjoe_Ljan
Ik ben net een tijdje mijn Newsleecher in de gaten aan het houden en het blijkt dat, elke keer als de muziek stottert, de snelheid van mijn downloads ook hard achteruit gaan. Een plaatje om het te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://xs124.xs.to/xs124/08094/speeddrop799.png

Elke keer als er een 'dalletje' in de grafiek komt, stottert de muziek dus ook...

[ Voor 13% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 28-02-2008 17:07 ]

[Aylin]

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 16:56

Cidious

The Bloody Gent

hmmm kan je de specs van je laptop eens posten?

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• Kjoe_Ljan
Cidious schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:44:
hmmm kan je de specs van je laptop eens posten?
AMD Sempron 3800+ (2,20 GHz)
1 GB Shared RAM
ATI Radeon X1250 (128 MB)
80 GB Toshiba ATA HDD

Wil je nog meer weten? :)

[Aylin]

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Dit is een bekende gebrek van Vista waardoor netwerk snelheid en sound elkaar beinvloeden. Opgelost in Vista SP1.

• Kjoe_Ljan
Solstice schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 18:37:
Dit is een bekende gebrek van Vista waardoor netwerk snelheid en sound elkaar beinvloeden. Opgelost in Vista SP1.
Is het bij dit gebrek ook bekend dat het geluid niet lekker loopt, als iemand niet aan het downloaden is?

[Aylin]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je écht diep erop in wil gaan waardoor dat veroorzaakt kan worden kan ik je deze presentatie van Mark Russinovich (van Sysinternals) aanraden:
The Case of the Unexplained…

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kjoe_Ljan
alt-92 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:02:
Als je écht diep erop in wil gaan waardoor dat veroorzaakt kan worden kan ik je deze presentatie van Mark Russinovich (van Sysinternals) aanraden:
The Case of the Unexplained…
Thx :) Ik heb er ff naar gekeken en er zitten erg handige tooltjes tussen.

Maar goed, dit probleem schijnt dus gefixt te worden met SP1. Weet iemand wanneer de release van SP1 geplanned staat?

[Aylin]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kjoe_Ljan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:27:
[...]

Thx :) Ik heb er ff naar gekeken en er zitten erg handige tooltjes tussen.

Maar goed, dit probleem schijnt dus gefixt te worden met SP1. Weet iemand wanneer de release van SP1 geplanned staat?
Medio Maart

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kjoe_Ljan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:27:

Maar goed, dit probleem schijnt dus gefixt te worden met SP1.
Dat is jouw aanname op basis van de poster boven jou, overigens.

SP1 helpt niet tegen bijvoorbeeld een brakke driver (of nou ja - wellicht wel, want die wordt gewoon keihard de nek omgedraaid ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kjoe_Ljan
alt-92 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 17:35:
[...]

Dat is jouw aanname op basis van de poster boven jou, overigens.

SP1 helpt niet tegen bijvoorbeeld een brakke driver (of nou ja - wellicht wel, want die wordt gewoon keihard de nek omgedraaid ;) )
Het is idd mijn aanname op basis van die bewuste post ;)

Dat komt omdat er in deze thread nog niet veel anders staat waar ik op dit moment veel mee kan. Als ik er de tijd voor kan vinden, ga ik een paar van die tooltjes van de presentatie uitproberen, kijken of ik daar iets mee kan vinden :)

[Aylin]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kjoe_Ljan schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:34:
Dat komt omdat er in deze thread nog niet veel anders staat waar ik op dit moment veel mee kan.
Met die presentatie in je achterhoofd zou je kunnen denken aan het elimineren van een aantal mogelijke factoren.
interactie van netwerk en sound driver kun je bijvoorbeeld nagaan door zonder netwerkaansluiting (disable je netwerkkaart) te controleren of het dan ook optreedt.

Dat én je download én je muziek hapert zou bijvoorbeeld kunnen wijzen op twee drivers die elkaar in de weg zitten en tijdelijk je machine laten 'hangen' (de soft hang uit de presentatie).

• Kjoe_Ljan
alt-92 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:52:
[...]

Met die presentatie in je achterhoofd zou je kunnen denken aan het elimineren van een aantal mogelijke factoren.
interactie van netwerk en sound driver kun je bijvoorbeeld nagaan door zonder netwerkaansluiting (disable je netwerkkaart) te controleren of het dan ook optreedt.

Dat én je download én je muziek hapert zou bijvoorbeeld kunnen wijzen op twee drivers die elkaar in de weg zitten en tijdelijk je machine laten 'hangen' (de soft hang uit de presentatie).
Klopt, en ik ga binnenkort ook verder op onderzoek uit. Toch lijkt het me raar dat 2 drivers elkaar in de weg zitten, bij een laptop die zo uit de fabriek komt rollen. Maar goed, ik ga jullie up-to-date houden en nieuwe bevindingen zal ik posten :)

[Aylin]

• Kjoe_Ljan
alt-92 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 23:52:
[...]

Als ik mijn netwerk (wifi) uitzet, treedt het probleem niet op (in ieder geval niet tijdens de twee nummers die ik toen heb geluisterd), dus het lijkt erop dat de twee drivers elkaar idd in de weg zitten. Ik ga nog ff handmatig op zoek naar nieuwe drivers voor zowel geluid als wifi, kijken of dat iets oplost. Zo niet, dan wacht op SP1. Tenzij iemand anders een intelligente oplossing heeft uiteraard ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kjoe_Ljan op 01-03-2008 20:50 ]

[Aylin]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kjoe_Ljan schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 20:50:
[...]

Als ik mijn netwerk (wifi) uitzet, treedt het probleem niet op (in ieder geval niet tijdens de twee nummers die ik toen heb geluisterd), dus het lijkt erop dat de twee drivers elkaar idd in de weg zitten. Ik ga nog ff handmatig op zoek naar nieuwe drivers voor zowel geluid als wifi, kijken of dat iets oplost. Zo niet, dan wacht op SP1. Tenzij iemand anders een intelligente oplossing heeft uiteraard ;)
Heb je alle updates al van Vista? Ik kan mij een hotfix herinneren die dit probleem aanpakte.

• Kjoe_Ljan
Haaglander schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:33:
[...]

Heb je alle updates al van Vista? Ik kan mij een hotfix herinneren die dit probleem aanpakte.
Yep, auto-update en ik kijk regelmatig handmatig of er niet een update tussendoor slipt.

[Aylin]

Verwijderd

Zie ook: [Vista] Netwerk download "stottert",

Mijn broertje heeft het zelfde probleem alleen nog geen oplossing gevonden!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 00:03

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Kjoe_Ljan schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 21:48:
[...]

Yep, auto-update en ik kijk regelmatig handmatig of er niet een update tussendoor slipt.
en is dit misschien wat voor je? lijkt mij het proberen waard.

http://courtneymalone.com...e-on-vista-network-speed/

en zover ik kan inschatten, gewoon terug te draaien tot SP1 uitkomt, waar inderdaad dit verhaal onderhanden wordt genomen.

GetaGrip is net een mens.......

• Kjoe_Ljan
GetaGrip schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 10:04:
[...]

en is dit misschien wat voor je? lijkt mij het proberen waard.

http://courtneymalone.com...e-on-vista-network-speed/

en zover ik kan inschatten, gewoon terug te draaien tot SP1 uitkomt, waar inderdaad dit verhaal onderhanden wordt genomen.
Ziet er goed uit idd... 'k Heb weer eens te weinig tijd, maar k ga t binnenkort (wss morgen) proberen d:)b

[Aylin]

• Kjoe_Ljan
Ik heb SP1 vandaag geinstalleerd en het probleem is tot nu toe niet weer opgetreden. Of ik ben er ondertussen aan gewend :P

Hoe dan ook: Opgelost :)

[Aylin]

Pagina: 1