2,5" e-sata externe behuizing van conceptronic

Pagina: 1
Acties:

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:49
Onlang kwam ik de volgende externe behuizing van conceptronic tegen op internet.

Conceptronic CHD2UES

Deze behuizing is geschikt voor een 2,5" harde schijf met een sata aansluiting. Het mooie van de behuizing is dat deze beschikt over een USB-data, USB-voeding én een e-sata aansluiting. Voor de voeding gebruikt deze dus een extra usb aansluiting en geen losse voeding. Dit is een principe dat al veel meer wordt toegepast op 2,5" externe HDD USB behuizingen en werkt ook prima. Beide usb aansluitingen kunnen 5V 500mA leveren en samen dus 5W. Dat is ruim voldoende voor de meeste 2,5" harde schijven.
Als je nu ipv. de usb-data de e-sata aansluiting gebruikt heb je dus alleen nog maar de usb-voeding over en dus maar 2,5W en dat is heeeeeel erg krap voor de meeste 2,5" harde schijven! En zeker de spin-up gaat vaak naar de 4W en soms wel 5W, dit gaat dus niet met maar één usb aansluiting.

Harde schijf vergelijkingstest met o.a. ook verbruik

Mijn vraag is nu hoe ik de e-sata aansluiting kan gebruiken? Heeft iemand ervaring met de apparaatje en zit er toevallig een schakelaar op waarmee je de usb-data als extra usb-voeding aansluiting kunt laten dienen zodat je voldoende vermogen hebt? Of gaat het wel werken met alleen één usb aansluiting? Ik vraag het omdat ik hier nergens op internet informatie over kan vinden....

Het apparaat kost ongeveer 20,- euro en klinkt ontzettend mooi maar ik begrijp alleen niet hoe het kan werken.....

P.S. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je twee usb kabels aan elkaar moet klussen zodat je usb voeding vermogen verdubbeld (en uiteraard niet lopen rommelen met de data stromen!) maar iets zegt me dat dat niet de bedoeling van de fabrikant is :P

[ Voor 7% gewijzigd door -Elmer- op 27-02-2008 20:38 ]

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Voor je een nieuw Topic begint ...............
[Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen
daar staat alles wat je wilt weten >:)

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:04
Om dit topic toch nog maar een kick te geven, ik zit namelijk met precies dezelfde vraag. En in bovengenoemd topic lees ik weinig over deze Conceptronic CHD2UES.

Concreet: stel ik sluit hem aan via eSATA, heb ik dan nog een aparte voeding nodig? En zoja, waar wordt die voeding vandaan gehaald? Is dat 1 losse USB kabel?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:40
Je kan conceptronic best kan mailen en waarschijnlijk heb je het antwoord dan zelfs sneller. eSATA ken ik eigenlijk alleen maar met een extra voedingslijn, hetzij via USB, hetzij via een adapter. Volgensmij heeft er pas geleden nog iets in het nieuws gestaan over power over eSATA.

Gevonden: nieuws: Power Over eSata-standaard in ontwikkeling

Overigens, piek vermogen van spinup is niet relevant. Dit wordt gewoon ondervangen door condensatoren. Max continue vermogen stressed hoef je alleen naar te kijken.

[ Voor 41% gewijzigd door Terror op 24-05-2009 11:29 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:49
Laat ik Conceptronic nou toevallig al hebben gemaild. Wat betreft de Sata aansluiting, daar heb je sowieso de USB voeding voor nodig,

Mijn vraag:
.... hoeveel vermogen ik kan gebruiken als ik de e-sata aansluiting gebruik (wat natuurlijk veel interessanter is dan de USB, dat maakt deze behuizing tenslotte bijzonder). Kan ik dan nog steeds snellere harde schijven gebruiken of moet ik me beperken tot 4200RPM en 5400RPM schijven? Is het zo dat ik dan alleen de USB-voeding aansluiting kan gebruiken zodat ik nog maar 2,5W heb of kan ik ook tegelijkertijd de USB-data aansluiten en met een schakelaar deze in een voeding stand zetten zodat de harde schijf 5W heeft? ...
Antwoord van Conceptronic
Het hangt er per HDD af of het gaat werken zonder de voeding kabel ja of nee.
De ene fabrikant zijn 5400RPM HDD werkt niet eens zonder terwijl een ander 7200 het wel doet zonder voeding.
We kunnen er helaas dus weinig over zeggen en u zal dit moeten ondervinden wanneer u de HDD gebruikt.

De USB-data aansluiting is enkel te gebruiken als data en niet om te schakelen zodat het meer vermogen geeft.

With regards / Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen,