Nieuwe Library Aperture

Pagina: 1
Acties:

• Alpha_Mouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02-2022
Ik gebruik Aperture sinds een paar maanden en ben er erg tevreden me. Echter mijn Library is nu 50GB ik heb een Vault gemaakt die ik geupdate heb.

Vraag 1: Hoe kan ik een nieuwe maken Library maken.
Vraag 2: moet ik de huidige Library backuppen of is dit niet nodig omdat ik al een Vault heb?

Ik heb even zitten Googlen maar kon mijn antwoord niet vinden...

heb hier ook even zitten kijken maar dat is volgens mij ook niet wat ik zoek.. Dank!
verplaatsen van foto's in aperture.

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
1 Ja, backuppen is altijd verstandig.
2 ALT ingedrukt houden tijdens opstarten.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Welke versie van Aperture gebruik je?

Een vault is een backup van je library, dus je hoeft niet een tweede backup te maken.

En waarom wil je een nieuwe library maken? Het is wel mogelijk, maar volgens mij is het niet wat je nodig hebt.

Als het is om ruimte vrij te maken kun je beter gewoon de projecten die je niet meer vaak nodig hebt exporteren en op een andere schijf plaatsen, een ander alternatief is om bepaalde afbeeldingen buiten je library (referenced) op te slaan waardoor je er nog wel van alles mee kan doen zelfs als het originele bestand niet beschikbaar is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Alpha_Mouse
Johnny schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:48:

Een vault is een backup van je library, dus je hoeft niet een tweede backup te maken.

En waarom wil je een nieuwe library maken? Het is wel mogelijk, maar volgens mij is het niet wat je nodig hebt.

Als het is om ruimte vrij te maken kun je beter gewoon de projecten die je niet meer vaak nodig hebt exporteren en op een andere schijf plaatsen, een ander alternatief is om bepaalde afbeeldingen buiten je library (referenced) op te slaan waardoor je er nog wel van alles mee kan doen zelfs als het originele bestand niet beschikbaar is.
Mmm goeie,

Stel voor dat ik mijn projecten (die ik niet of nauwelijks nodig heb) exporteer en verwijder uit de Library. Staan deze dan nog steeds in de Vault? (en ook na een "update Vault"?)

ps. Ik heb gisteren Aperture 2 aangeschaft. (ziet er goed uit! :D)

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Johnny schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:48:

Oneens als de backup op dezelfde schijf staat: schijf dood en je backup is ook weg. Of denk je eens in dat de computer gestolen wordt. Beter is een periodieke backup op een externe schijf en die veilig opbergen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Johnny

Johnny

Alpha_Mouse schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 21:07:
[...]

Mmm goeie,

Stel voor dat ik mijn projecten (die ik niet of nauwelijks nodig heb) exporteer en verwijder uit de Library. Staan deze dan nog steeds in de Vault? (en ook na een "update Vault"?)

ps. Ik heb gisteren Aperture 2 aangeschaft. (ziet er goed uit! :D)
Nee, een vault is een snapshot van je library, de projecten die je daar buiten bewaard moet je dus backuppen net zoals alle andere bestanden.

Bij het updaten van een vault worden originele foto's die je uit je library hebt verwijderd wel in een aparte map buiten de vault geplaatst zodat je ze later nog makkelijk kan terugzetten maar informatie over bewerkingen en de indeling blijft dan niet bewaard.
breinonline schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 21:34:
[...]

Oneens als de backup op dezelfde schijf staat: schijf dood en je backup is ook weg. Of denk je eens in dat de computer gestolen wordt. Beter is een periodieke backup op een externe schijf en die veilig opbergen.
Zoals ik al zei, een vault is een backup, enkel kan je deze makkelijk beheren vanuit Aperture zelf. Het is helemaal niet de bedoeling om een vault op dezelfde schijf als je library te plaatsen.

Je kan meerdere vaults op verschillende (externe) schijven hebben. Het maken van backups op een andere manier maakt het alleen maar lastiger te beheren wat weer de kans op dataverlies door een menselijke fout vergroot.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Johnny schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:05:
[...]
Zoals ik al zei, een vault is een backup, enkel kan je deze makkelijk beheren vanuit Aperture zelf. Het is helemaal niet de bedoeling om een vault op dezelfde schijf als je library te plaatsen.
Prima, dat wist ik niet. Het ging mij erom dat je aangaf dat er géén andere backup nodig is terwijl die wel (al dan niet in vault vorm) nodig is als de vault op dezelfde schijf staat. :) TS geeft daar geen uitsluitsel over. Of kan je geen vault op dezelfde schijf aanmaken?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Alpha_Mouse
Johnny schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 22:05:
[...]

Bij het updaten van een vault worden originele foto's die je uit je library hebt verwijderd wel in een aparte map buiten de vault geplaatst zodat je ze later nog makkelijk kan terugzetten maar informatie over bewerkingen en de indeling blijft dan niet bewaard.

[...]
Waar dan?

Het beste wat ik kan doen is mijn projects exporteren naar de externe hdd en de Library opschonen dus?

Cheerz

• Johnny

Johnny

Op dezelfde plaats als waar de Vault staat, maar dat is niet iets wat je wilt gebruiken om je foto's mee te beheren, enkel om het onbedoeld verwijderen van foto's mee ongedaan te maken.
Het beste wat ik kan doen is mijn projects exporteren naar de externe hdd en de Library opschonen dus?

Cheerz
Als je niks meer doet met die projecten wel, anders kun je met "Relocate masters" de originelen buiten je library opslaan zodat ze er wel in blijven staan maar alleen toegankelijk zijn wanneer de disk met daarop de originelen beschikbaar is. Let er wel op dat je ze dan minstens op 2 disks moet zetten omdat je anders geen backup hebt.

• Alpha_Mouse
Johnny schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:04:
[...]

Op dezelfde plaats als waar de Vault staat, maar dat is niet iets wat je wilt gebruiken om je foto's mee te beheren, enkel om het onbedoeld verwijderen van foto's mee ongedaan te maken.

[...]

Als je niks meer doet met die projecten wel, anders kun je met "Relocate masters" de originelen buiten je library opslaan zodat ze er wel in blijven staan maar alleen toegankelijk zijn wanneer de disk met daarop de originelen beschikbaar is. Let er wel op dat je ze dan minstens op 2 disks moet zetten omdat je anders geen backup hebt.
Ik begrijp het. Als fotograaf kan het simpelweg niet over mijn hart halen om reportages weg te mikken, ookal zijn de een paar jaar oud.

Als ze op een (andere) schijf staat, buiten mijn laptop om vind ik het allang prima. Die Library is momenteel 51GB en ik kan je vertellen dat mijn laptop daar niet bepaald sneller van wordt. (MacBook Pro 2,4Ghz 4GB, 160GB 7200RPM)

Zal binnenkort eens een SAN installeren zijn we voorgoed van dat backup probleem af.

Thx voor de info! :Y

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb laatst mijn OSX opnieuw geinstalleerd waarbij mijn standaard Volume een andere naam heeft gekregen.
Als ik nu in mijn iPhone Library (die ook was / is geimporteerd in Aperture) op een foto op de rechtermuis klik, om via Finder naar de foto te gaan kan hij hem niet vinden.
In de foto staat dus de reference nog naar de oude schijf. Hoe kan ik dit voor alle foto's opnieuw instellen?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

whitehouse schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:45:
Hoe kan ik dit voor alle foto's opnieuw instellen?
File -> Manage Referenced Files

En een bijpassend stukje blog van iemand: http://blogs.oreilly.com/...ement-with-reference.html

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1