Toon posts:

Minimale HD-HTPC; hulp nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer --als noob-- een HTPC samen te stellen die "minimaal" is om (HD)-videomateriaal af te spelen.Dus geen pvr-functie, alleen maar mediaspeler (audio en video)
Ik ben van zins LinuxMC-software te gebruiken.

case niet belangrijk, ik denk een Thermalcake DH101 (ca 110 E)
zolang er een HDMI een een Spif-audiouitgang op zit
HDD samsung
2 GB Dramm
(is allemaal vrij standaard)

maar nu komt het:
welke processor? (Intel, AMD?)
welke videokaart voor o.a. x264-materiaal
geluidskaart/chip (5.1, DTS; Dolby Digital)

remote control?

Ik lees veel topics hier, maar er is niemand die 'de onderkant' zoekt voor een HD-materiaal player. Met name de processoren en videokaarten geven slecht aan of/hoe ze HD-materiaal verwerken..

ik hoop op nuttige tips
cheers!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Volgens mij zijn dit soort topics niet de bedoeling: wat heb je zelf al uitgezocht/vergeleken etcetc.

Maargoed: X264 wordt nog niet hardwarematige gedecodeerd door videokaarten, dus je hebt een wat snellere CPU nodig als je 1080p materiaal wil draaien.

Ik zou zeggen lees Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid eens door, daar staan wat nuttige tips in en complete systemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurios op 26-02-2008 23:32 ]

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik draai hier een x2 3800 op een asus m2a-vm hdmi met 2gb ram en zonder videokaart. Draait al het hd materiaal wat ik er tot dusver tegenaan heb gegooid, dus ook 1080p.

Er komt een bracket bij het moederbord waarop coaxiaal spdif zit en een hdmi connector.

[ Voor 21% gewijzigd door Jacub86 op 26-02-2008 23:36 ]

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Alhoewel ik met mijn bovenbuurman kurios vind dat je wat weinig onderzoek hebt gedaan en in andere topics best wat info hierover had kunnen vinden:

Als je Linux gaat gebruiken dan valt (volgens mij) encoding van H264/VC1 materiaal door de GPU al af want volgens mij is er nog geen software voor Linux die dat kan. Je hebt dan een redelijke processor nodig (high-end AMD Athlon 64 X2 of mid-end Core 2 Duo) om tot aan meest voorkomende bitrates ook 1080p bestanden goed af te kunnen spelen.

Gaan we echter uit van de ideale softwarematige situatie waarbij met bijvoorbeeld Powerdvd wel de GPU de encoding kan laten doen dan zou je met een instap cpu af kunnen. Alhoewel wel gevaarlijk, want als het een keer niet werkt bij een bepaalde film ofzo dan kan je niet terugvallen op een cpu die dat ook zou kunnen. Maar vanuitgaande dat softwarematig alles werkt kan het.

Wat betreft geluidskaarten zijn de eisen minimaal. Elke onboard kaart met een spdif uitgang is prima. De kaart doet niets anders dan het rauwe DTS/AC3 signaal doorsturen naar de externe DAC. De processor belasting is daardoor nihil. En doordat het om een puur digitaal signaal gaat en de interne componenten op de geluidskaart als het ware omzeilt worden heeft een losse (betere) kaart geen enkel voordeel op de cpu load of de geluidkwaliteit.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

voor deze geldt ook zie Wat is er nu anders in CSL?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Dit topic is gesloten.