Zeer belangrijke Backup: Hoe doe ik dit het beste?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Een goede backup: Hoe doe ik dit het beste?

Kort: In geen geval wil ik het ooit meemaken dat ik mijn belangrijke data, foto’s, enz.. zou verliezen.
Daarom zoek ik naar een betaalbare oplossing voor de beveiliging van mijn data.

Het waarom? Goede en verschillende kennissen hebben het volgende meegemaakt.

1)Huis afgebrand: Dus inboedel, computer, emotionele zaken weg!
2)Diefstal: deel v/d inboedel weg en computer met belangrijke data (video en veel foto’s).

Daarom wil ik mijn data buiten huis kunnen bewaren en ook regelmatig updaten!
Hoe doe ik dit nu het eenvoudigst en betaalbaar :?

Mijn hardware-configuratie is de volgende:

Moederbord: Gigabyte P35-DS3R met “Intel ICHI9R” Raid controller en 4x 1GB geheugen.

Harde schijven in Raid 0 (128Kb): 2x Harde schijf van 160GB “Samsung HD160JJ” later wordt dit 2x 500GB “Samsung HD501LJ.
Voor Windows Vista 64Bit, Windows XP Pro en tijdelijke data

Harde schijven in Raid 1: 2x Harde schijf van 500GB “Samsung HD501LJ”
Voor al mijn data (Backup)

Momenteel backup ik wekelijks mijn data naar 2 externe USB 2.0 harde schijven van 500GB.
Deze externe harde schijven worden binnen een week, vervangen door een externe behuizing (incl. 2 schijven van 750GB) die in een Raid 1-configuratie zou staan.

Deze behuizing wordt dan via eSata op de eSata-brakket van de pc aangesloten voor een wekelijkse backup van de belangrijke data.

Om mijn data veilig te stellen dacht ik aan 2 oplossingen.

1) Ik koop een externe harde schijf van met een eSata-aansluiting en maak van mijn backup telkens een extra backup die ik in een kluis leg v/d bank. (kluis huren we al enkele jaren)

2) Ik plaats al mijn data op een online server? Ik heb hier geen ervaring mee wat betreft prijs, betrouwbaarheid van privé-gegevens, snelheid van data-transport, enz…

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je vergeet encryptie voor het geval er gestolen wordt. Of je geeft toe dat je ietsjes doordraaft ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Moris
Je bedoeld de schijf versleutelen met een wachtwoord :?
gambieter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:38:
Je vergeet encryptie voor het geval er gestolen wordt. Of je geeft toe dat je ietsjes doordraaft ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Moris schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:41:
Je bedoeld de schijf versleutelen met een wachtwoord :?
[...]
Nee, de data zelf versleutelen via encryptie. Diskwachtwoorden zijn meestal heel makkelijk te kraken, soms zelfs al door de hard disk in een andere PC te stoppen.

Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je data zo belangrijk zijn. Gewoon backuppen op een externe harde schijf, zo nu en dan een DVD bakken en ze ergens anders plaatsen zou genoeg moeten zijn.

Zie ook Thematopic: Backuppen.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 26-02-2008 22:44 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Is het geen idee om met een kennis een deal te sluiten en daar een harde schijf aan hun PC te koppelen? Als jullie allebei dan een server erop nahouden zou je via VPN of FTP gewoon dagelijk online een copy kunnnen draaien van de dagelijks gemaakte data. En als je serieus bezig bent doe je idd NTFS-encrypte of zo, zodat die andere persoon de vertrouwelijke data iig niet kan lezen of zo.
Want uiteindelijk moet je alleen je data uit je huis zien te krijgen en wil je ook het liefst iets geautomatiseerds.

Verwijderd

gambieter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:43:

Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je data zo belangrijk zijn. Gewoon backuppen op een externe harde schijf, zo nu en dan een DVD bakken en ze ergens anders plaatsen zou genoeg moeten zijn.
Voor de paar écht belangrijke zaken kun je het best gebruik maken van online backupdiensten. Denk dan aan zaken als belangrijke documentjes, je administratie, dat soort dingen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ecteinascidin schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:45:
En als je serieus bezig bent doe je idd NTFS-encrypte of zo, zodat die andere persoon de vertrouwelijke data iig niet kan lezen of zo.
NTFS-encryptie kan ik alleen maar afraden, die is te onveilig en afhankelijk van je wachtwoord :) . Verandering van wachtwoord en je bent de <bliep>.

• Moris
Ik heb momenteel +/-270Gb aan foto-materiaal (reportages) en andere persoonlijke data's, enz.. die ik in geen enkel geval wil verliezen.
Wat belangrijk is, is natuurlijk voor iedereen weer anders, hé :)
gambieter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:43:
[...]

Nee, de data zelf versleutelen via encryptie. Diskwachtwoorden zijn meestal heel makkelijk te kraken, soms zelfs al door de hard disk in een andere PC te stoppen.

Zie ook Thematopic: Backuppen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Moris schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:34:
1) Ik koop een externe harde schijf van met een eSata-aansluiting en maak van mijn backup telkens een extra backup die ik in een kluis leg v/d bank.
Is best veel werk, maar zou goed moeten werken. Encrypty op opgeslagen disk kost niks extra.
2) Ik plaats al mijn data op een online server? Ik heb hier geen ervaring mee wat betreft prijs, betrouwbaarheid van privé-gegevens, snelheid van data-transport, enz…
Prijs is typisch 4,95 per maand (lijken de meeste te hebben, echter soms met opslaglimiet)
Ze beloven bijna allemaal encrypty, en dat moet je maar geloven.
Data snelheid is de bottleneck. , het kost lang om 200GB te uppen en ook lang om dat te downnen na problemen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Moris
Gek, dat ik zelf nog niet aan versleuteling van mijn data heb gedacht 8)7
Hier ga ik later nog even op googelen.
gambieter schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:48:
[...]

NTFS-encryptie kan ik alleen maar afraden, die is te onveilig en afhankelijk van je wachtwoord :) . Verandering van wachtwoord en je bent de <bliep>.

• Moris
De data-opslag bij een online-server valt dus al af, vanwege blijvende kost, traagheid en beperkte opslagruimte.

Blijft momenteel de extra externe disk over voor data-opslag :?
leuk_he schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:49:
[...]

Is best veel werk, maar zou goed moeten werken. Encrypty op opgeslagen disk kost niks extra.

[...]

Prijs is typisch 4,95 per maand (lijken de meeste te hebben, echter soms met opslaglimiet)
Data snelheid is de bottleneck. , het kost lang om 200GB te uppen en ook lang om dat te downnen na problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Moris op 26-02-2008 22:56 ]

• Moris
Dat zou misschien wel handig zijn, alleen ken ik niemand die dit mee op touw kan zetten.
ecteinascidin schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:45:
Is het geen idee om met een kennis een deal te sluiten en daar een harde schijf aan hun PC te koppelen? Als jullie allebei dan een server erop nahouden zou je via VPN of FTP gewoon dagelijk online een copy kunnnen draaien van de dagelijks gemaakte data. En als je serieus bezig bent doe je idd NTFS-encrypte of zo, zodat die andere persoon de vertrouwelijke data iig niet kan lezen of zo.
Want uiteindelijk moet je alleen je data uit je huis zien te krijgen en wil je ook het liefst iets geautomatiseerds.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Je zou misschien met de buren die je goed kent af kunnen spreken dat je daar bvb dvd-tjes bewaard met backups. Als je dan 1x per maand die gegevens bijwerkt op je harddisk en die bij de bank bewaard lijkt me dat best een werkbare oplossing. Kost wel wat maar als je zoveel foto's ed zou hebben zou ik het wel weten :)

Youtube Download ubersnel.nl

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02 20:43
leuk_he schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:49:
[...]

[...]

Ik gebruik nu sinds enkele maanden de gratis versie van MozyHome (2GB max) en dat bevalt mij echt enorm goed :) Nu heb ik natuurlijk veel minder data dan jij, maar ik zie dit als serieus alternatief om straks (aangezien mijn data snel zal gaan toenemen) te blijven gebruiken. Voor 4,95 per maand mag je een onbeperkte hoeveelheid back-uppen.

200GB zal in eerste instantie onwijs veel tijd (je kan zelf de upload bandbreedte kiezen, en tussentijds gewoon stoppen...) kosten, maar daarna update hij incrementeel dus alleen het geen wat nieuw/veranderd is hoeft dan nog geupload te worden. Het downloaden kost natuurlijk ook veel tijd, maar het is ook mogelijk (indien je betaald uiteraard) om een back-up op dvd te laten persen en bezorgen. Wellicht dat er nog wel meer mogelijkheden zijn, maar ik heb deze gelukkig nog niet nodig gehad.

Al met al zou ik deze optie zeker eens goed overwegen en bijvoorbeeld net als ik de free version een tijdje proberen. Ik was ook altijd sceptisch maar ik ben er nu ontzettend blij mee :)

Edit\ Linkje is misschien wel handig: KLIK (Dit is mijn referral link, als je besluit hier gebruik van te maken dan ontvang ik 250MB extra ruimte :) )

Edit2\ Even de FAQ er weer eens op nageslagen, en een referral link lijkt toch verboden te zijn en anders is het op ze minst op het randje; hij linkt nu dus met behulp van de gewone (niet-referral) URL :)

[ Voor 12% gewijzigd door Banjy op 26-02-2008 23:31 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:05
Als je het op een online server zet dan hoef je natuurlijk niet elke keer 200gb te uploaden. Je kan dan gewoon alleen de nieuwe of gewijzigde bestanden uploaden. Elke keer naar de bank lijkt me minder handig en als we echt paranoia gaan doen dan kan dat natuurlijk ook nog misgaan door schade bij transport van de hd terwijl tegelijk je huis affikt (ja, het is heel ver gezocht). Een online backup dienst heeft weer z'n eigen backup..

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Moris schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 23:00:
Dat zou misschien wel handig zijn.
[...]
Over handig gesproken. Maar wel offtopic. :)

Het is wat logischer en leesbaarder als je je reactie onder een quote zet en niet daarboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 26-02-2008 23:23 ]

ARME AOW’er

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik hoor je praten over schijven van 750GB. Voor het gemakt ga ik ervanuit dat het een prive situatie betreft en niet een bedrijfssituatie. Opslagruimte voor deze hoeveelheden zijn voor prive gebruik eigenlijk niet te betalen.

Een voorbeeld van mijn situatie, misschien dat je er iets mee kan:
Belangrijke data bij mij is erg weinig, dit past bij wijze van spreken nog op een diskette. (denk aan belasting, contactgegevens, wachtwoorden, cv en andere documenten). Die paar foto's die ik echt belangrijk vind heb ik wel op een externe schijf staan. Overigens zijn die paar belangrijke foto's een gedeelte van het totaal op mijn pc. Maar daar hecht ik niet erg veel waarde aan.
Voor mezelf overweeg ik het om die paar foto's op papier te zetten, netjes in een album. Die ik ergens ander onderbreng, ook nog eens makkelijk presenteren aan andere mensen.

Een vraag voor jou of er nu werkelijk reden is om die hoeveelheden data die jij noemt digitaal (online) te bewaren. Mijn excuus als ik ongeloofwaardig over kom maar ik kan mij dit niet voorstellen.

Aangezien ik niet in jouw schoenen sta en ook je situatie niet (goed) kan inschatten wil ik je meegeven om je eisen te heroverwegen. Omdat betrouwbare backup door externe partijen financieel voor een particulier niet aantrekkelijk zijn. Maar misschien loop ik iets achter ;-) Veel succes!

edit:
Een hoop van mijn veronderstellingen zijn al beantwoord in het topic. Ik zou voor die 270GB een paar schijven kopen en bij betrouwbare personen neerleggen. (al dan niet versleuteld). Mocht je je gegevens willen ophalen kan dat in enkele minuten (als ze niet al te ver wonen).

[ Voor 9% gewijzigd door purge op 26-02-2008 23:36 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bij versleuteling moet je oppassen. NTFS encryptie werkt bijvoorbeeld met een "sleutel" die in je profiel (op je PC) wordt opgeslagen. Als je bij inbraak/brand je PC verliest, verlies je daarmee ook je encryptiesleutel, en dus elke mogelijkheid om je "veilige" data ooit nog te kunnen lezen.

Encryptie met een wachtwoord is vaak makkelijk te kraken via brute force (gewoon wachtwoorden blijven proberen totdat je het juiste gevonden hebt) en bovendien riskeer je dat je het wachtwoord vergeet.
Je kunt ook kiezen voor encryptie waarbij de sleutel in een apart bestand opgeslagen wordt maar dan heb je weer een derde "veilige" plek nodig om dat bestand te bewaren.

Ofwel, bezint eer ge begint als het om encryptie gaat.

• Moris
Blijkbaar is oplossing 1 de meest eenvoudige en betaalbare oplossing!

1) Ik koop een externe harde schijf met een eSata-aansluiting en maak van mijn backup telkens een extra backup die ik in een kluis leg v/d bank. (kluis huren we al enkele jaren) of bewaar de harde schijf bij een familielid :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ach ja encryptie programma's zoals PGP zijn behoorlijk sterk maar vaak is beveiliging als 3 sloten op je deur doen. Het kost je ook 3x zo lang om zelf binnen te komen!

Hoe je ook de backup regelt, nooit maar op een plaats, een harde schijf kan kappot gaan. Een online server kan ook een corrupt bestand bevatten, en DVD"s tja kunnen ook kappot al leg je ze in een donkere kist ergens veilig weg. Alles kan kappot dan is het hebben van een 3weg backup wel lekker, als de ene methode gefaald heeft dan heb je de andere 2 nog.

Oh en je moet ook testen of alles goed is gegaan natuurlijk, als je nooit test dan kan het zijn dat de backup faalt en je het nooit weet tot..het te laat is!

There is no place like ::1

• Moris
De wijze waaropp jij dit backuppen doet, daarin kan kan ik me volledig terug vinden :)
swampy schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 00:28:
Ach ja encryptie programma's zoals PGP zijn behoorlijk sterk maar vaak is beveiliging als 3 sloten op je deur doen. Het kost je ook 3x zo lang om zelf binnen te komen!

Hoe je ook de backup regelt, nooit maar op een plaats, een harde schijf kan kappot gaan. Een online server kan ook een corrupt bestand bevatten, en DVD"s tja kunnen ook kappot al leg je ze in een donkere kist ergens veilig weg. Alles kan kappot dan is het hebben van een 3weg backup wel lekker, als de ene methode gefaald heeft dan heb je de andere 2 nog.

Oh en je moet ook testen of alles goed is gegaan natuurlijk, als je nooit test dan kan het zijn dat de backup faalt en je het nooit weet tot..het te laat is!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:10

Garyu

WW

Ik weet niet hoor, maar hoeveel van die 270 GB verandert ook daadwerkelijk qua content? Ik zelf heb ook aardig wat data in de vorm van foto's verzameld over de jaren, maar dit is eigenlijk vooral incrementeel, dwiz, ik verwijder/bewerk daar eigenlijk weinig. Die veranderingen kan ik prima wekelijks of maandelijks op een DVD'tje branden of naar een online dienst syncen. Of je legt een extra HDD op de zaak ofzo.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Even twee opmerkingen van mijn zijde. :) Ik lees een aantal mensen als tip geven de data bij een online-backup-service te stallen. Die bedrijven zullen ongetwijfeld goede voorzieningen hebben daar voor, maar ik vraag mij af wat er met de data gebeurt mocht het bedrijf failliet gaan het zou mij niks verbazen als je dan ook je, keurig op redundant systeem, brandblusinstallatie met gas en met dagelijkse backup op tape opgeslagen data, kwijt bent omdat het bedrijf dan niet meer bestaat. Je bent dan afhankelijk van hoe de curator daar mee omgaat, en die zal vaak toch alleen naar schuldeisers kijken...

Verder denk ik dat je niet door moet draven met een back-up. Ik vraag mij bijvoorbeeld af hoeveel mensen een analoog foto-album (zo'n eentje die je nog vast kan houden ;) ) dubbel hebben opgeslagen bij kennissen of familie. Waarom zou je dat bij een digitale backup dan wel doen? Een backup maken is prima, een HDD is natuurlijk veel onbetrouwbaarder dan een fotoboek of dia's, maar daarvoor volstaat een externe HDD die je gewoon thuis hebt staan natuurlijk ook.

Hou hierbij ook in het achterhoofd dat een backup HDD die je gewoon thuis veel makkelijker even gemaakt is. Als je er voor kiest de HDD bij de bank en familie neer te leggen moet je natuurlijk er voor zorgen dat je een goede backup discipline er op na moet houden, ik heb vaak genoeg gezien dat er keurig een back-up was, maar dat die voor het laatst een half jaar geleden was gemaakt. Beetje jammer van je investering dan natuurlijk. :P Kun je de discipline opbrengen iedere twee weken bij de bank en familie langs te gaan?

[ Voor 18% gewijzigd door SVDT op 27-02-2008 17:56 ]

• Moris
SVDT schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:48:
Even twee opmerkingen van mijn zijde. :) Ik lees een aantal mensen als tip geven de data bij een online-backup-service te stallen. Die bedrijven zullen ongetwijfeld goede voorzieningen hebben daar voor, maar ik vraag mij af wat er met de data gebeurt mocht het bedrijf failliet gaan het zou mij niks verbazen als je dan ook je, keurig op redundant systeem, brandblusinstallatie met gas en met dagelijkse backup op tape opgeslagen data, kwijt bent omdat het bedrijf dan niet meer bestaat. Je bent dan afhankelijk van hoe de curator daar mee omgaat, en die zal vaak toch alleen naar schuldeisers kijken...
[i]
Daar heb je wel ergens een punt.....[/i]
Verder denk ik dat je niet door moet draven met een back-up. Ik vraag mij bijvoorbeeld af hoeveel mensen een analoog foto-album (zo'n eentje die je nog vast kan houden ;) ) dubbel hebben opgeslagen bij kennissen of familie. Waarom zou je dat bij een digitale backup dan wel doen? Een backup maken is prima, een HDD is natuurlijk veel onbetrouwbaarder dan een fotoboek of dia's, maar daarvoor volstaat een externe HDD die je gewoon thuis hebt staan natuurlijk ook.
Ik heb mijn dikke kaft met negatieven en dozen met dia's extern bij familie staan.
De negatieven en dia's had ik vroeger al digtaal omgezet met een Nikon CoolScan.
De afdrukken hiervan liggen uiterraard bij mooi in een kast verzameld :)
Hou hierbij ook in het achterhoofd dat een backup HDD die je gewoon thuis veel makkelijker even gemaakt is. Als je er voor kiest de HDD bij de bank en familie neer te leggen moet je natuurlijk er voor zorgen dat je een goede backup discipline er op na moet houden, ik heb vaak genoeg gezien dat er keurig een back-up was, maar dat die voor het laatst een half jaar geleden was gemaakt. Beetje jammer van je investering dan natuurlijk. :P Kun je de discipline opbrengen iedere twee weken bij de bank en familie langs te gaan?
Inderdaad om iedere week bij de bank langs te gaan om eventjes je externe schijf in de kluis te droppen is wat veel gevraagd.
Bij familie ieder week of om de 14 dagen mijn externe schijf backuppen zou niet echt een probleem mogen zijn, maar misschien wel de werkwijze waarop ik dit dan het beste doe ivm Backup-software :?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik gebruik Acronis True Image, heb bij familie een FTP opgezet en met Treu Image maak ik iedere week een back-up. De back-up wordt gecomprimeerd en verzonden op ingestelde tijden.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Moris
Helaas zitten er bij mij in de familie geen computer techneuten en is dit/dus helaas niet mogelijk.
Het idee is inderdaad goed en perfect uit te voeren :)
Mentox schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:56:
Ik gebruik Acronis True Image, heb bij familie een FTP opgezet en met Treu Image maak ik iedere week een back-up. De back-up wordt gecomprimeerd en verzonden op ingestelde tijden.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24

BCC

RSync is daar perfect voor.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
neem een online backup abonnementje. jeets, je data is je toch veel waard zeg je? waarom dan wel betalen voor een mobieltje, en niet voor een online backup oplossing ?

http://www.kpn.com/web/sh...omn_site=1&campaignid=730
http://www.argeweb.nl/onlinebackup/
http://www.backupsonline.nl/main.php?page=pakketten

of:
zet een cheapo server ergens in een rack, en rsync je documenten erheen. nog beter is een sourcesafe of svn oplossing, zodat je ook nog meerdere versies van je docs enzo hebt. dit doe je dan voor all je docs maar niet voor je ultrabelangrijke foto's en mp3's. die zet je op 2 dvds of 2cds, waarvan je 1 kopie thuis bewaart voor als je hardeschijf crashed, en 1 kopie bijvoorbeeld bij je ouders ofzo.

raid1 is natuurlijk prima, maar je hebt dat zeker op een controller op het mobo. koop een goede controllerkaart die raid5 of zelfs 6 ondersteunt, voor 4 of meer hardeschijven. die gebruik je als online storage. hardeschijf kapot in raid6? och, tijd om een nieuwe te kopen. nog een harde schijf kapot terwijl je bezig bent om die ene harde schijf te kopen? nou wordt het wel dringend om een hardeschijf te regelen. maar nog is er geen data verloren.

dus.. met dit alles is je enige zaak, om ervoor te zorgen dat je ZELF niet ervoor zorgt dat je je data verliest, bijvoorbeeld door een corrupte download ergens, een crash van word, een virus die je zelf binnenhengelt, enzovoort. want als je niet merkt dat je file corrupt is geraakt, en je backupt dat lekker ergens heen, dan ben je nog de piep.

gebruik een journaling file system zoals ext3 op je hardeschijven, of een versioning file system. kijk hier maar eens:

Wikipedia: File system

zelf kijk ik met een scheef oog wel eens naar novell, wiens FS bijna onverwoestbaar lijkt. File weg, dan undelete je toch weer? Versie terug, kan ook.

• Moris
Ik denk dat voor mij, de meest eenvoudige en betaalbare oplossing wel de volgende is:

Ik maak wekelijks vanaf mijn computer (data in Raid1) een backup naar mijn externe schijf in Raid1.
Op dat moment plaats ik ook een backup naar de mobiele externe schijf die na de backup terug naar de familie gaat.

Graag wil ik iedereen al bedanken voor de hulp en het meedenken :) d:)b

Het enige probleem dat nog overblijft is.
Hoe synchroniseer ik al die data op een eenvoudige, veilige en goede manier :?
DrClaw schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 19:26:
neem een online backup abonnementje. jeets, je data is je toch veel waard zeg je? waarom dan wel betalen voor een mobieltje, en niet voor een online backup oplossing ?

http://www.kpn.com/web/sh...omn_site=1&campaignid=730
http://www.argeweb.nl/onlinebackup/
http://www.backupsonline.nl/main.php?page=pakketten

of:
zet een cheapo server ergens in een rack, en rsync je documenten erheen. nog beter is een sourcesafe of svn oplossing, zodat je ook nog meerdere versies van je docs enzo hebt. dit doe je dan voor all je docs maar niet voor je ultrabelangrijke foto's en mp3's. die zet je op 2 dvds of 2cds, waarvan je 1 kopie thuis bewaart voor als je hardeschijf crashed, en 1 kopie bijvoorbeeld bij je ouders ofzo.

raid1 is natuurlijk prima, maar je hebt dat zeker op een controller op het mobo. koop een goede controllerkaart die raid5 of zelfs 6 ondersteunt, voor 4 of meer hardeschijven. die gebruik je als online storage. hardeschijf kapot in raid6? och, tijd om een nieuwe te kopen. nog een harde schijf kapot terwijl je bezig bent om die ene harde schijf te kopen? nou wordt het wel dringend om een hardeschijf te regelen. maar nog is er geen data verloren.

dus.. met dit alles is je enige zaak, om ervoor te zorgen dat je ZELF niet ervoor zorgt dat je je data verliest, bijvoorbeeld door een corrupte download ergens, een crash van word, een virus die je zelf binnenhengelt, enzovoort. want als je niet merkt dat je file corrupt is geraakt, en je backupt dat lekker ergens heen, dan ben je nog de piep.

gebruik een journaling file system zoals ext3 op je hardeschijven, of een versioning file system. kijk hier maar eens:

Wikipedia: File system

zelf kijk ik met een scheef oog wel eens naar novell, wiens FS bijna onverwoestbaar lijkt. File weg, dan undelete je toch weer? Versie terug, kan ook.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Mijn vader maakt altijd backups op Externe schijven. 2 om precies te zijn.

Waarvan eentje thuis op zijn slaapkamer ligt (bovenverdieping) PC staat op beneden verdieping.
Deze doet hij elke week.

En eentje ligt bij familie in het dorp, welke maandelijks wordt bijgewerkt.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
hoe sync ik de boel:

http://allwaysync.com/
Pagina: 1