[TFT] 24 Inch monitor voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 1.767 views

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 15:36
Beste mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar een 24 Inch monitor die gebruikt gaat worden voor fotobewerking. Daar moeten de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk voor zijn.

Ik ga vast wel eens een film kijken, of videobewerking erop loslaten, maar dat heeft geen prioriteit. Gamen gebeurd niet op deze monitor, of het moet zijn dat ik eens een keer mijn xbox 360 erop aansluit om te kijken of 1080p nu echt zo vet is. Maar dat zal sporadisch zijn.

Belangrijke eisen voor de monitor zijn dan ook:
- Hoge resolutie. Ik heb nu een laptop met 1440x900 en dat is te weinig, ik denk dan eerder aan 1900x1200 of iets dergelijks.
- Beeldkwaliteit. Het scherp moet er helder en scherp uitzien, anders is het lastig om te kijken of de foto zelf wel scherp is.
- Kleurechtheid, die moet behoorlijk goed zijn. Geen fletse toestanden dus. Zelf heb ik nu een Samsung 930BF en alhoewel die goed bevalt voor normaal gebruik, zijn de kleuren voor fotobewerking te flets.
- Geen backlight bleeding. Dat geeft namelijk in donkere stukken van foto\'s een vertekend beeld, wat niet wenselijk is.

Mijn budget is een klein stukje variabel. Eigenlijk wil ik niet hoger als 600 euro gaan, maar als voor 100 of 200 euro meer een monitor beschikbaar is die stukken beter is, dan is dat ook een mogelijkheid.

Zelf heb ik op dit moment 2 monitoren gezien, die wel duidelijke verschillen hebben.

- Samsung SyncMaster 245B, voor 380 euro
- Dell UltraSharp 2407WFP-HC voor zo\'n 775 euro.

Gigantisch verschil in prijs, en eigenlijk valt die Dell dus buiten budget. Het liefst zou ik ze natuurlijk beide voor een weekje proberen, maargoed.

Zijn er nog andere modellen die ik zou kunnen overwegen?

Ben benieuwd naar jullie input.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Die samsung is een TN scherm, die zou ik sowieso niet nemen voor foto bewerking. Denk dat je toch echt een Dell of Eizo scherm nodig hebt, die geven een erg goede beeldkwaliteit doordat daar duurdere panelen (PVA, MVA ed) in verwerkt zitten.

Youtube Download ubersnel.nl

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Dit is gewoon een kwestie van lezen, veel reviews lezen en de schermen in het echt bekijken :)

Op een site als http://www.tftcentral.co.uk kan je trouwens vrij veel terugvinden over welk paneel er precies in een scherm zit :)

[ Voor 28% gewijzigd door Pollewob op 26-02-2008 09:47 ]

Dit topic is gesloten.