.oisyn schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:02:
[...]
En als
jij goed leest gaat die aangifte niet om die ex-collega's, maar om de teamleider die hem onrechtmatig vast hield

. Verder eens met Abom. Een verwend ettertje herken ik er niet in. Wel een gefrustreerd persoon, maar dat is enigszins begrijpelijk gezien de (ons voorgehouden) omstandigheden.
Het was de TS zélf die erover begon dat zn grootste ergernis was 'dat er anderen wél mee weg gekomen waren'..
eerlijk gezegd ging ik er eerst vooral op in in de verwachting dat hij terug zou komen op die woorden en dat zou afzwakken of iig meer nuanceren, duidelijk maken dat hij er verder niks mee had of anderen wel of niet gepakt waren...
De grond was vooral dat ik al vanaf het begin vond dat hij er veels teveel 'bijhaalde' om boos over te zijn, alsof hij de hele wereld tegen zich in wilde krijgen... ipv zich te concenteren op die werkelijk zaken die écht foute waren , maar die ook te scheiden van de momenten waar hij zelf fout gezeten had of waar eigenlijk niks op af te dingen is (bv zo'n winkelverbod is eigenlijk gewoon een individuele handeling waar geen 'regels' voor zijn, een winkelier kan iedereen de toegang tot zn winkel ontzeggen, tijdelijk of niet; het is immers geen publieke ruimte, het kan wat twijfelachtiger worden als er een grond genoemd wordt en die zou 'dsicriminerend' zijn, maar verder kun je het bijna vergelijke met het banbeleid op GoT, misdraag je je , kan de eigenaar je domweg de toegang ontzeggen tot zijn faciliteiten)....
Het verrast me nu ook een beetje, maar de jongen lijkt het daadwerkelijk niet in te zien en beweert daadwerkelijk dat hij 'aangifte gaat doen tegen zn ex-collega's'....
alsof dat opeens een 'rechtvaardige' handeling zou zijn, ingegeven door het feit dat hij enkel zelf gepakt is, en niet een werkelijk 'rechtvaardigheidsgevoel'; voordat hij zelf gepakt werd, had hij er niks op tegen en stelde zich nooit tegen collega's waarvan hij wist dat die wel eens wat ontvreemden.
jammer eigenlijk, want volgens maakt hij zn boosheid enkel steeds erger en erger, en lijkt nu in een 'calimero-spiraal' terecht te komen waar hij ook door andere personen steeds kritischere reactie krijgt, júist op basis van zn eigen uitingen...
De vraag is wat de TS nu eigenlijk wilt, ik vermoed dat hij zelf ervoor kiest steeds bozer en ontevreden en 'zich onrecht gedaan' te blijven voelen..
Erkennen dat hij zelf uiteindelijk ook dé belangrijkste grond voor zn 'onrechtvaardige' behandeling zélf is, kan deels die boosheid wegnemen, immers op jezelf kun je niet altijd boos blijven, en dan kies je makkelijker ook jezelf je eigen fout te 'vergeven' en constructief te denken 'en niet meer dezelfde fout begaan'...
maar op 'anonieme anderen' kun je hardnekkig boos blijven en erin blijven volharden dat het 'de anderen zouden zijn die schuld eraan zijn dat hij zelf zo onterecht behandeld is'.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen