Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838

Topicstarter
Deze topic is gericht op modded firmware voor de Freecom MediaPlayer 35, ook bekend als MediaGate MG-35.

Sinds het begin van dit jaar ben ik in het bezit van een Freecom MediaPlayer 35. Dit is eigenlijk een groot uitgevallen HD enclosure met ingebouwde media speler. Het apparaatje is in staat films en audio van zowel de interne schijf als via het netwerk af te spelen.

Hoewel de speler dat goed doet is er wel het een en ander op aan te merken. De standaard user interface is op z’n zachts gezegd lelijk en onlogisch en, hoewel de player wel windows (en samba) shares kan benaderen, is het niet mogelijk de interne schijf over het netwerk te benaderen zonder NDAS. In het verleden is een skin ontwikkeld die door middel van een binary patch van het hoofd programma de lelijkheid verminderd maar de logica is op die manier niet te wijzigen.

De player is gebouwd rondom een Sigma Designs EM85xx Arm processor met een CPU speed van max 200 Mhz en 8Mb Geheugen. Hierop draait een linux 2.4 uClinux kernel. De fabrikant heeft al eens source codes vrijgegeven maar het is gebleken dat die niet helemaal stroken met de gecompileerde produkten. Over de Sigma chip is door een geheimhouidings plicht ook heel weinig informatie te vinden.

Dat heeft mij er echter niet van weerhouden me aan te sluiten bij een groepje ontwikkelaars die zich als doel gesteld heeft een open source firmware versie te maken voor deze player. Desnoods door middel van reverse engineering. Sinds ik mij heb aangesloten hebben we grote sprongen gemaakt in de compilatie van onze eigen kernel, een eigen kernel is voor bijna alle gewenste modificaties nodig. Op 20 februari ’08 hebben we een alpha release van deze firmware uitgebracht.

Deze alpha versie bevat de volgende extra’s t.o.v. de standaard versie 1.5.1:
  • Eigen kernel
  • Console output op de serieele poort
  • ATAPI device ondersteuning (bijvoorbeeld DVD-ROM speler)
  • Nieuwe IDE drivers
  • Nieuwe module voor de Front Interface Panel (fip)
  • NTFS read/write ondersteuning (Uit de eerste test-rapporten blijkt NTFS nog niet te werken!)
  • EXT2 read/write ondersteuning
Toevoegingen uit eerdere developer releases:
  • Mooiere UI
  • telnet server
  • ftp server
  • developer tools (zie yahoo groups voor meer info)
Omdat de applicatie zelf nog niet gewijzigd is hebben deze extra’s nog wel hen beperkingen, de applicatie zal bijvoorbeeld niet automatisch een EXT2 partitie mounten.

De volgende stap is de volledige vervanging van de user interface. De planning is een themable, moduleerbare UI te bouwen. In eerste instantie met dezelfde mogelijkheden als de default UI, daarna met toevoegingen als indexed browsing, afspelen van streams en remote (browserbased) control. De eerste stappen in deze richting worden nu genomen, ook hier moet een gedeelte reversed engineered worden.

Ik start deze topic om mede tweakers op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en antwoorden te geven op vragen en/of verzoeken omtrent nieuwe features. En natuurlijk hoop ik ook dat dit topic mensen kan overhalen de gemodde firmware te testen of zelfs mee te helpen aan de verdere ontwikkeling ervan. Wie durft de handschoen op te pakken?

Links:

Screenshots van de gemodde firmware.
Uitgebreide informatie omtrent hardware en firmware is te vinden op pbwiki.
Op yahoo groups zijn onder andere gemodde firmware images te vinden.
Tenslotte zijn op sourceforge sources en tools te vinden.

Mod: Omdat het hier een embedded linux os betreft leek dit mij de juiste plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2020
Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen van deze firmware en zal deze topic blijven volgen.
Alpha testen waag ik me nog niet aan. zodra de beta beschikbaar is zal ik een poging wagen

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roma0803
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 07:27

roma0803

Lost

Voorlopig sluit ik me aan bij AseranO zoals in het Freecom topic al gemeld en hou ik dit topic ook in de gaten totdat er betatesten worden gevraagd. Heel veel succes met de ontwikkeling. Is het toevoegen van extra of andere codecs ook iets wat kan? Of is dat weer iets dat beperkt wordt door de gebruikte processor?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
roma0803 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 09:16:
Voorlopig sluit ik me aan bij AseranO zoals in het Freecom topic al gemeld en hou ik dit topic ook in de gaten totdat er betatesten worden gevraagd. Heel veel succes met de ontwikkeling. Is het toevoegen van extra of andere codecs ook iets wat kan? Of is dat weer iets dat beperkt wordt door de gebruikte processor?
Extra codecs is erg lastig, de huidige codec ondersteuning is hardware matig. Software codecs zouden, gezien de snelheid en het beschikbare geheugen, erg licht moeten zijn. Ik zeg geen nooit maar voorlopig zullen we ons eerst maar concentreren op ondersteuning van de hardware codecs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
Wat betreft de nieuwe IDE drivers? wil dat zeggen de data tranfer via ndas( of iig via het netwerk) sneller kan?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253570

Kan hellanzb (of een soortgelijk programma) ook geïnstalleerd worden op deze mediaplayer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

en het laden van een kernel over sftp?

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:30

Caveman

whahoehaha

Nice topic start _Danny_ :) Misschien hier en daar wat plaatjes en de gemodde firmware linken of hosten. Ik ga dit topic zeker volgen en de diverse firmware's testen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Ik ga mijn ogen hier ook openhouden. Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@AseranO: Er gaan geruchten dat de trage performance bij data overdracht hardwarematig zijn, met als reden dat het apparaat nu eenmaal niet gebouwd is als een NAS. De netwerk interface is gewoon goed, we hebben tests uitgevoerd waarbij niet naar de schijf geschreven wordt en dan halen we een throughput die verwacht is met een 100Mbit netwerk connectie. Het lijkt dus inderdaad aan de IDE drivers of hardware te liggen. Ik ga nog een beetje vogelen met instellingen om te proberen e performance op te krikken, de huidige versie is in ieder geval nog niet sneller.

@cbk: Een nzb newsleecher staat wel op het verlanglijstje maar heeft op dit moment nog geen hoge prioriteit. Wanneer je een lichte, character based, client weet is die misschien wel eenvoudig toe te voegen en via telnet te gebruiken?

@daft_dutch: sftp hebben we nog niet overwogen, ssh wel. Een kernel laden kan op het moment al wel vanuit de bootloader via tftp. Daarvoor heb je dan echter wel de serieele kabel nodig. Een kernel ln vanuit de bootloader over sftp is iets lastiger omdat dan de bootloader vervangen moet worden. Een foute bootloader is echter (met onze huidige kennis) onherstelbaar dus we zijn nog een beetje huiverig wat dat betreft. Nu ik er zo over nadenk kleeft er nog een ander probleem aan, we zouden dan namelijk ssh/sftp ook in de bootloader moeten stoppen ... daar wordt het misschien een beetje te vol van.

@caveman: Dat is een goeie! Ga ik zeker doen.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:16

Simkin

Bzzzzz

Anoniem: 253570 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:32:
Kan hellanzb (of een soortgelijk programma) ook geïnstalleerd worden op deze mediaplayer?
Met die specs wacht je wel een dagje voordat je dvd gerepareerd en uitgepakt is vermoed ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Ook al in het andere topic gemeld, maar wellicht voor de enthousiaste testers een leuk testdoosje voor erbij:
josimar schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:12:
Misschien een goeie tip voor degenen die al een tijdje overwegen zo'n ding aan te schaffen, maar nog wat terugschrikken voor de stevige prijs: op de site van Freecom nu een aanbieding voor de MP35 drive-in kit (Refurbished) voor €69, zolang de voorraad strekt.
En aangezien er hier zo te zien ook een wish-list voor de firmware ontwikkelaars wordt bijgehouden even mijn wensen die het genot van mijn MP-35 enorm zou vergroten:
* een geïntegreerde torrent client die op de MP-35 kan draaien
* een WEB interface, zodat je vanaf je netwerk PC je MP-35 kunt bedienen zonder de TV aan te hoeven zetten (maar dat had ik gelezen dat al in ontwkkeling is dus HULDE _/-\o_)

[ Voor 36% gewijzigd door josimar op 27-02-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 08:28
Zou het ook mogelijk zijn om flac toe te voegen? Dat gebruikt volgens mij weinig resources en zou dus wellicht een optie zijn om lossless-audio af te spelen en toch een redelijke compressie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wt1nsw
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb eens gelezen dat er ook een engelstalig forum is waar ze ook zelf firmwares maken.
Ik ben echter het URL kwijt.
Iemand een idee?

Verder een prima start van een goed onderwerp. Ik ben nl. ook op zoek naar een goede mediaplayer en de Freecom stond mij in eerste instantie goed aan. Nu dat er door jullie de firmware wordt doorontwikkeld naar wensen in de markt is een prima idee. Toppie!!! _/-\o_

Hoe zit het trouwens met de Freecom Mediaplayer 350, de wireless variant van de Freecom Mediaplayer 35?
Zit hier dezelfde firmware in?
Werkt de modded firmware ook op dit model?

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
josimar schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:22:
* een WEB interface, zodat je vanaf je netwerk PC je MP-35 kunt bedienen zonder de TV aan te hoeven zetten (maar dat had ik gelezen dat al in ontwkkeling is dus HULDE _/-\o_)
En als deze dan ook nog op de WLAN350 is te gebruiken... dan helemaal hulde! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kernel alpha release 2 is beschikbaar, NTFS is nog steeds een probleem maar in ieder geval werkt de smb client nu ook. We proberen in de volgende release een nieuwere kernel te pakken met NTFS-3G support.

De upgrade file is hier te downloaden.

DISCLAIMER: Dit is een alpha test versie, deze upgrade komt zonder garantie en kan je player bricken! Het is raadzaam deze versie niet te installeren als je gebruik maakt van NTFS partitie(s) op je interne schijf. Verder is het handig als je in bezit bent van een serieele kabel om de player bij nood te kunnen de-bricken. Test die kabel voor je een upgrade uitvoert en verzeker jezelf ervan dat je in de bootloader kunt komen en een romfs image kunt flashen!

Meer informatie over debricken vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 20:37
Op zich zou een auto powerdown van de HD ook wel erg handig zijn. Verder nog wat meer NAS functionaliteiten zoals bijvoorbeeld WOL

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Normaal gesproken doet de firmware een powerdown door middel van het hdparm commando, het lijkt er echter op dat dit niet altijd gebeurd? Als je situaties kunt reproduceren waarin geen HD spindown word gedaan hoor ik het graag! Wake on Lan is niet mogelijk omdat de hardware het niet ondersteund :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
in hoeverre zou deze firmware kunnen aansluiten bij andere soortgelijke apparaatjes?
De wireless routers zijn ook erg bekend geworden door open source projecten.

Ik heb alleen het idee dat geen enkel bedrijf de source code vrijgeeft. Ik ken de GPL ook niet precies, maar ik vermoed dat ze het wel horen vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zijn verschillende spelers op de markt die op dezelfde chip gebaseerd zijn, op de pbwiki link zijn verschillende typen genoemd die zelfs hardwarematig vrijwel volledig gelijk zijn aan de freecom speler. De firmware is in veel gevallen ook uitwisselbaar. Geen van deze "fabrikanten" heeft echter goede source code vrijgegeven. De source code van de khwl module, de driver vor de EM85xx chip (het kloppend hart van deze speler) mag van de fabrikant niet vrijgegeven worden. Dat lijkt het grootste struikelblok.

Er zijn verder weinig firmware mods voor deze spelers te vinden, ik weet dat er in het verleden in rusland een community bezig is geweest maar ik kan daar verder weinig van vinden. Inhaken op bestaande projekten lijkt daardoor onmogelijk.

Overigens zijn er de afgelopen tijd een flink aantal aanpassingen geweest in de firmware, deze zijn gericht op een geheel eigen versie. Op dit moment ontbeert die versie echter nog een video player :$.

Zie ook http://mediagate.pbwiki.com/WhoIsDoingWhat voor een overzicht waar we mee bezig zijn. Helaas heb ik zelf op dit moment gewoonweg geen tijd, ik probeer naast m'n werk "even" versneld een HBO informatica opleiding te doen ... 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 228838 op 08-04-2008 22:15 . Reden: Verhaaltje over de khwl module enigzins aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Anoniem: 228838 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:09:
Er zijn verschillende spelers op de markt die op dezelfde chip gebaseerd zijn, op de pbwiki link zijn verschillende typen genoemd die zelfs hardwarematig vrijwel volledig gelijk zijn aan de freecom speler. De firmware is in veel gevallen ook uitwisselbaar. Geen van deze "fabrikanten" heeft echter goede source code vrijgegeven. De source code van de khwl module, de driver vor de EM85xx chip (het kloppend hart van deze speler) mag van de fabrikant niet vrijgegeven worden. Dat lijkt het grootste struikelblok.

Er zijn verder weinig firmware mods voor deze spelers te vinden, ik weet dat er in het verleden in rusland een community bezig is geweest maar ik kan daar verder weinig van vinden. Inhaken op bestaande projekten lijkt daardoor onmogelijk.

Overigens zijn er de afgelopen tijd een flink aantal aanpassingen geweest in de firmware, deze zijn gericht op een geheel eigen versie. Op dit moment ontbeert die versie echter nog een video player :$.

Zie ook http://mediagate.pbwiki.com/WhoIsDoingWhat voor een overzicht waar we mee bezig zijn. Helaas heb ik zelf op dit moment gewoonweg geen tijd, ik probeer naast m'n werk "even" versneld een HBO informatica opleiding te doen ... 7(8)7
Aangezien jullie bezig zijn jullie eigen stuff te rollen, en compleet open source, moet het toch ook geen probleem meer zijn om een open source ding als vlc te gebruiken toch? Of trekt de chip in dat ding dat niet?

Ik ben overigens ook best bereid om wat beta testing enzo te doen maar mijn programmeer kennis houdt momenteel op bij xhtml+css, JS, PHP en Java. Linux ken ik ook de basics van, maar het hele kernel verhaal is voor mij een tandje te hoog. Is er nog iets wat ik zou kunnen doen mbt die web interface bijvoorbeeld?

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SchizoDuckie schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 23:18:
[...]

Aangezien jullie bezig zijn jullie eigen stuff te rollen, en compleet open source, moet het toch ook geen probleem meer zijn om een open source ding als vlc te gebruiken toch? Of trekt de chip in dat ding dat niet?
Het probleem is dat voor het afspelen juist speciefike hardware word gebruikt, een generieke videoplayer werkt dus niet
Ik ben overigens ook best bereid om wat beta testing enzo te doen maar mijn programmeer kennis houdt momenteel op bij xhtml+css, JS, PHP en Java. Linux ken ik ook de basics van, maar het hele kernel verhaal is voor mij een tandje te hoog. Is er nog iets wat ik zou kunnen doen mbt die web interface bijvoorbeeld?
We zijn nog bezig met een webserver, ik kom hier op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schizo,

Zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen is de "webserver" waar we mee bezig zijn eentje die vooral weinig geheugen gebruikt. Daardoor zijn er natuurlijk ook weinig extra's beschikbaar als XHTML, Java en PHP. We hebben in de development versie van de firmware de scripting taal LUA toegevoegd die voor cgi scripts ingezet kan worden. Verder moet alles gerealiseerd worden met standaard HTML en CSS. Het is natuurlijk wel een uitdaging om met zo weinig middelen toch een strakke pagina op te zetten :D mocht je interesse hebben dan kan ik je wel in contact brengen met degene die daar nu mee bezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Al Tech heeft een nieuwe firmware versie uitgebracht, zie ook dit bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met enige trots kan ik de eerste alpha developer firmware op basis van de 1.5.2 stock versie aankondigen. Deze release bevat heel veel updates en extra's:

- updated web server (micro_httpd + inetd)
- updated telnet server (utelnetd)
- over 85 different shell commands, including:
--- 3 different interactive shells (sash, msh, hush)
--- lots of common utilities (gzip/gunzip, tar, vi, ps, grep, tee, ...)
- unionfs stackable file systems
- automatic mount fat32/ntfs read-write
- automatic mount ramfs+unionfs onto /etc (unless you do it first)
- basic IANA protocol/service databases
- pivotroot support (for HDD/net root filesystem)
- new stable development kernel
--- (new) ntfs read/write (only within pre-allocated files)
--- smbfs (high bitrate iso's play great!)
--- ext2 (try a loopback from ntfs/fat32/smbfs rw file source)
--- unix sockets (more humane IPC)
--- serial console (if you have a cable)

Hoewel technisch gezien nog een alpha release is deze versie behoorlijk stabiel. Ook een downgrade naar de stock 1.5.2 firmware is getest dus mocht je problemen tegenkomen dan kan je altijd terug naar die versie.

De NTFS r/w support moet ik even toelichten: NTFS is schrijfbaar maar nieuwe bestanden aanmaken of bestaande bestanden vergroten kan nog niet. Erg bruikbaar is NTFS dus nog niet.

Er is een probleem gemeld met het afspelen van ISO over het netwerk, het lijkt erop dat na verloop van tijd het systeem crasht. Mocht je dit gedrag tegenkomen dan hoor ik het graag?

De upgrade is hier te vinden

MD5: 59f9aa592e3e5898f07 3df55817a7ee9

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een update, enkele kleine foutjes hersteld:

http://link.pigsinspace.ca/firmware/MG35_1.5.2.0-a5-JD_Eng_Devel.upgrade

Er waren enkele probleempjes met dhcp en grote (iso) files, die zijn nu opgelost. Er zijn tevens berichten dat de ftp-server in deze versie sneller is dan NDAS! Ik heb hier (nog) geen cijfers bij. Wanneer je ftp wilt gebruiken i.c.m. ISO files is een FAT32 partitie aan te raden, we hebben ext2 ondersteuning maar die is nog steeds gebonden aan een max filesize van 4Gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het beta stadium is bereikt! We hebben voldoende vertrouwen in het huidige product om het als beta aan te bieden. Deze release bestaat uit:

- Kernel 2.4.17 (van source)
- FTP server
- Telnet server
- Web server met CGI ondersteuning
- ext2, fat32 en gelimiteerd NTFS
- DHCP client
- Modded userinterface (Royal Blue)
- Console output (m.b.v. serieele kabel)
- Ondersteuning van een DVD-ROM speler

De beta versie is hier te downloaden:

http://link.pigsinspace.ca/firmware/MG35_1.5.2.0-b1-JD_Eng_Devel.upgrade

Deze versie is al door meerdere mensen getest en bijzonder stabiel te noemen. Ze bevat tenminste dezelfde functionaliteit als de stock firmware en kan geflashed worden als een normale upgrade.
Voor de vorm moet ik natuurlijk wel vermelden dat het flashen van deze firmware volledig op EIGEN RISICO is!

Met deze release is de basis gelegd voor de volgende functionaliteiten:

- Remote control m.b.v. web-interface
- Uitgebreide configuratie van toegang tot servers/shares per client
- Toevoegen van andere filesystems (bijv reiserfs of ext3)
- Toevoegen/verwijderen van nieuwe software d.m.v. packages
- Vervanging van de UI door een nieuw, volledig themable, programma
- upnp support

Zoals gezegd, de basis hiervoor is gelegd. We denken binnenkort alpha releases van verschillende programma's op te kunnen leveren.

Nog een tip voor diegenen die HD functionaliteit willen maar dan geruisloos:
In plaats van een HD kan ook een IDE - CF adapter gebruikt worden, de capaciteit van CF kaarten is natuurlijk beduidend minder dan een HD maar het systeem is absoluut stil. Voor een aantal van de gewenste functionaliteiten is een interne HD noodzakelijk, dit is dan een hele mooie oplossing voor diegenen die vooral een stil systeem willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Ik vind het helemaal fantastisch wat jullie doen!!! Ga de update vanavond installeren. Petje 100x af _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
Anoniem: 228838 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:59:
Met enige trots kan ik de eerste alpha developer firmware op basis van de 1.5.2 stock versie aankondigen. Deze release bevat heel veel updates en extra's:

- updated web server (micro_httpd + inetd)
- updated telnet server (utelnetd)
- over 85 different shell commands, including:
--- 3 different interactive shells (sash, msh, hush)
--- lots of common utilities (gzip/gunzip, tar, vi, ps, grep, tee, ...)
- unionfs stackable file systems
- automatic mount fat32/ntfs read-write
- automatic mount ramfs+unionfs onto /etc (unless you do it first)
- basic IANA protocol/service databases
- pivotroot support (for HDD/net root filesystem)
- new stable development kernel
--- (new) ntfs read/write (only within pre-allocated files)
--- smbfs (high bitrate iso's play great!)
--- ext2 (try a loopback from ntfs/fat32/smbfs rw file source)
--- unix sockets (more humane IPC)
--- serial console (if you have a cable)

Hoewel technisch gezien nog een alpha release is deze versie behoorlijk stabiel. Ook een downgrade naar de stock 1.5.2 firmware is getest dus mocht je problemen tegenkomen dan kan je altijd terug naar die versie.

De NTFS r/w support moet ik even toelichten: NTFS is schrijfbaar maar nieuwe bestanden aanmaken of bestaande bestanden vergroten kan nog niet. Erg bruikbaar is NTFS dus nog niet.

Er is een probleem gemeld met het afspelen van ISO over het netwerk, het lijkt erop dat na verloop van tijd het systeem crasht. Mocht je dit gedrag tegenkomen dan hoor ik het graag?

De upgrade is hier te vinden

MD5: 59f9aa592e3e5898f07 3df55817a7ee9

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Gaat het hier nog om de MP-35 ?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AseranO schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:22:
[...]

Gaat het hier nog om de MP-35 ?
Jazeker! Het gaat om de Freecom MP-35, die is hardwarematig gelijk aan de MediaGate 35. (Daar komt de MG afkorting vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94923

Is er voor de MediaGate 450 ook zoiets te verwachten?
Ik draai wel al met MediaGate firmware, omdat Freecom achterloopt.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 94923 op 06-05-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimar
- Web server met CGI ondersteuning
Wat kun je nu dan precies met deze webserver?

[ Voor 8% gewijzigd door josimar op 08-05-2008 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 94923 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:21:
Is er voor de MediaGate 450 ook zoiets te verwachten?
Ik draai wel al met MediaGate firmware, omdat Freecom achterloopt.
Er is wel een community voor de 350, ik weet niet precies wat het verschil is met de 450 ... Aan de typenummers te zien is de 450 waarschijnlijk een SATA versie van de 350? Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe het staat met de 350 firmware, omdat deze gebaseerd is op een EM86xx processor van Sigma en daardoor behoorlijk anders is. Voorlopig denk ik niet dat Zij Die Altijd Gelijk Heeft mij zomaar een 350 laat kopen :|

@Josimar
Er zijn nu drie CGI scripts die redelijk nutteloos zijn, dus zonder toevoegingen kan je er eigenlijk helemaal niets mee ... Het enige wat je op dit moment te zien krijgt wanneer je naar de speler browsed is een pagina met oplichtende plaatjes wanneer je je muis erover beweegt ... We hebben de mogelijkheid toegevoegd en hopen dat iemand de moed heeft hier meer werk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimar
Heb het geprobeerd, lijkt me een goed begin, dat setup menu als HTTP aan te bieden, maar nog mooier zou zijn om de gewone menu's (movie/music etc) zo aan te bieden. Als je het ding als CD speler-vervangende-muziekspeler in je huiskamer gebruikt, kun je zo vanaf je PC de zaak bedienen, en hoef je niet steeds de TV aan te zetten c.q. naar het videokanaal te schakelen, om een volgend album te starten.

En ik heb nog een kleine suggestie aan de firmware modders: Kunnen jullie zorgen dat het apperaat zich met een bepaalde naam bij de DHCP server aanmeldt, zoals MP-35 of zo, dan weet ik welk IP adres in mijn routers web-interface van die MP-35 is en kan ik het goede IP intypen om te FTP'en en (hopelijk in de toekomst) via de WEB interface bedienen.

[ Voor 3% gewijzigd door josimar op 14-05-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110689

Hey _Danny_
Ik heb sinds kort ook een 'Freecom' MG-45 in mijn bezit (WLAN stinkt :+ ) .
Ik heb al op diverse fora rondgeneusd, en zag ene 'Teddystacker' die ook bezig was met het ontwikkelen van modded firmwares.
Ken jij die gast ook? Hij reageert (nog) niet op mijn vragen...

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OH, hehe.. Vergeet ik mn vraag te stellen.
Is het mogelijk die developer firmware van de MG-35 op mijn MG-45 te installeren?
Ik heb de 1.5.2 stock versie met modded GUI al erop gezet en deze werkt perfect..

grtz again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josimar
Even een leken-antwoord: Ik zou dat niet proberen, 450 heeft volgens mij een heel andere hardware architecture en processor dan 35, dus beter van njet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Waarom447:
Ik weet het niet zeker, ga het vanavond even navragen.
De firmware van de 45 is bijna gelijk aan die van de 35, het enige verschil is het opstartscherm. Het is dus zonder meer mogelijk de developer firmware op de 45 te flashen. Ik hoor graag je ervaringen?

@josimar:
Het gaat om de 45, niet de 450. De 45 is een 35 met een SATA aansluiting i.p.v. PATA maar verder is 'ie exact hetzelfde.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 228838 op 16-05-2008 20:44 . Reden: Later ontvangen informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ _Danny_

Nu ben ik toch weer lichtelijk in de war. Kun jij me duidelijkheid geven over de verschillen.
De 450 heeft standaard al meer functies dan de 45? Maar de developer firmware kan dit dus zowel aan de 35 als de 45 toevoegen?
Volgens mij zit ik er naast. Zou jij kort kunnen opsommen wat nu precies de verschillen zijn. Dan kan ik beslissen of ik alsnog een 450 ga kopen..

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 110689 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 14:30:
@ _Danny_

Nu ben ik toch weer lichtelijk in de war. Kun jij me duidelijkheid geven over de verschillen.
De 450 heeft standaard al meer functies dan de 45? Maar de developer firmware kan dit dus zowel aan de 35 als de 45 toevoegen?
Volgens mij zit ik er naast. Zou jij kort kunnen opsommen wat nu precies de verschillen zijn. Dan kan ik beslissen of ik alsnog een 450 ga kopen..
Er zijn twee series, de 35/45 en de 350/450. Typenummers beginnend met 3 hebben een PATA HD aansluiting, die met een 4 een SATA HD aansluiting.

De 350/450 hebben t.o.v. de 35/45 de volgende extra's:
- WLAN
- USB host (voor bijvoorbeeld een externe HD)
- HDMI
- FTP server in de standaard firmware.
Deze systemen zijn gebaseerd op een andere chip waardoor het niet mogelijk is de gemodde firmware van de 35 te draaien.

Ik hoop dat het zo duidelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Kan iemand mij helpen met het volgende probleem?

Als ik een ISO wil streamen over het netwerk krijg ik heel kort "DVD" op mij lcd tv te zien, vervolgens springt de freecom weer terug naar het menu.

Wanneer ik dezelfde ISO kopieer naar de interne harddisk van de freecom speelt hij deze
probleemloos af.

Ook wanneer ik deze ISO mount op een virtuele drive speelt hij hem ook probleemloos af.
het betreft hier de Freecom Mediaplayer 35

Ik gebruik de laatst uitgebrachte firmware: 1.5.2.0-b1-JD_ENG_USER.UPGRADE
(dus niet de develop upgrade)

[ Voor 4% gewijzigd door loneranger56 op 31-05-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94923

Met mijn 450HD heb ik er daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Loneranger,

Is dat bij alle iso's? Of een specifieke? Ik heb nog geen meldingen gezien over ISO afspelen met die versie. Misschien moet je even controleren of je gedownloade .upgrade file de correcte MD5 checksum heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Anoniem: 228838 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:32:
Loneranger,

Is dat bij alle iso's? Of een specifieke? Ik heb nog geen meldingen gezien over ISO afspelen met die versie. Misschien moet je even controleren of je gedownloade .upgrade file de correcte MD5 checksum heeft.
Niet bij alle iso's maar wel bij meerdere.
Hoe controleer je de checksum :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
loneranger56 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:27:
[...]
Niet bij alle iso's maar wel bij meerdere.
Vreemd ... Weet je of de stock firmware ook dit probleem heeft? Is er een overeenkomst tussen de iso's die het niet doen (behalve dan dat ze het niet doen ...)? Daarbij denk ik aan aangemaakt met een andere app/bestandsgrootte o.i.d.
Hoe controleer je de checksum :S
Op linux is het md5sum bestand ... ;) anyway - ik dacht dat er op de pigsinspace site md5 checksums bij de downloads stonden, heb net ff gecontroleerd en die staan er helemaal niet :S Dan kan je natuurlijk nergens mee vergelijken dus heeft het weinig nut ... sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
Misschien heb ik er overheen gelezen. maar is er ook al wat gevonden om b.v. muziek te kunnen shufflen, sneller door te bladeren, automatisch volgende nummer afspelen zonder eerst play all moeten slecteren.

Oftwel het afspelen van muziek vind ik een zwaar min punt in de stadaard firmware. Hopelijk is hier een oplossing voor?

---- Ik ga binnenkort de beta installeren. Top!!

[ Voor 8% gewijzigd door AseranO op 10-06-2008 14:40 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
AseranO schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:33:
Misschien heb ik er overheen gelezen. maar is er ook al wat gevonden om b.v. muziek te kunnen shufflen, sneller door te bladeren, automatisch volgende nummer afspelen zonder eerst play all moeten slecteren.

Oftwel het afspelen van muziek vind ik een zwaar min punt in de stadaard firmware. Hopelijk is hier een oplossing voor?

---- Ik ga binnenkort de beta installeren. Top!!
Ik heb hem er opstaan. ISO afspelen ging niet vlekkeloos. komt denk k doordat ik stream van een wireless laptop. Verder ziet het er goed uit. Maar wat voor zichtbare veranderingen zijn en waarneembaar voor de normale gebruiker?. Ftp etc gebruik ik allemaal (nog) niet.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AseranO,

We zijn op dit moment hard bezig met een totale wijziging, inclusief user interface. We hebben bijvoorbeeld al een bijna werkende mp3 speler die ook kan streamen. Met uitzondering van de kleurtjes en plaatjes zijn er (nog) geen zichtbare veranderingen voor de eindgebruiker in de huidige release. Onderhuids hebben we 90% van de programmatuur vervangen door die van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
Anoniem: 228838 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 10:59:
AseranO,

We zijn op dit moment hard bezig met een totale wijziging, inclusief user interface. We hebben bijvoorbeeld al een bijna werkende mp3 speler die ook kan streamen. Met uitzondering van de kleurtjes en plaatjes zijn er (nog) geen zichtbare veranderingen voor de eindgebruiker in de huidige release. Onderhuids hebben we 90% van de programmatuur vervangen door die van ons.
oke kijk eens aan. Die mp3 speler is een goed idee. dat is wat hoopte dat het er al op zat toen ik m ging kopen.

Ik moet zeggen kopieren via ndas naar de MG is wel wat sneller dan voor heen. Ik weet niet of jullie er iets mee te maken hebben.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
is er iemand me kan vertellen hoe ik de FTP naar de mg kan gebruiken?
linkje oid?

welk ftp programma gebruiken jullie?

Kan ik dan ook me schijf van buiten af(op werk ofzo) benaderen?

edit: en Webserver?

[ Voor 6% gewijzigd door AseranO op 16-06-2008 21:31 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AseranO schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:16:
is er iemand me kan vertellen hoe ik de FTP naar de mg kan gebruiken?
linkje oid?

welk ftp programma gebruiken jullie?
Je kan ieder willekeurig ftp programma gebruiken, met usename ftp en een leeg wachtwoord. Je moet wel even het ip-adres van je player achterhalen ...
Kan ik dan ook me schijf van buiten af(op werk ofzo) benaderen?
Hoewel in principe mogelijk is het niet aan te raden, de username/wachtwoord combinatie is niet bepaald veilig te noemen. Mocht je een VPN verbinding met thuis hebben dan wordt het een ander verhaal.
edit: en Webserver?
De output van de webserver is te zien als je met je browser naar http://<ip-adres> gaat. Deze doet nu nog niet veel meer dan plaatjes tonen.

Er word beweerd dat ftp sneller is dan NDAS ... ik kan dat zelf niet testen aangezien ik geen NDAS gebruik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
Wil het een beetje lukke met o.a. de mp3 speler? 8)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 12:06

CSB

:D

Pfff, ik word wel een beetje treurig van de NDAS zeg. Slome baggerzooi anno 2008. Ga straks (als mijn kopieerslag van 1,2 gb klaar is) maar eens via FTP proberen...

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
CSB schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 18:56:
Pfff, ik word wel een beetje treurig van de NDAS zeg. Slome baggerzooi anno 2008. Ga straks (als mijn kopieerslag van 1,2 gb klaar is) maar eens via FTP proberen...
ik kon met ftp maar moeizaam op mn MG komen. En bestanden kopieren via ftp is me nog niet gelukt. Via ndas is het helemaal traag idd. Jammer dat het nooit voldoende is ontwikkeld. budget was op blijkbaar :P

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is niet zozeer NDAS of FTP, het apparaat is gewoon niet gebouwd als NAS. Het ding is niet in staat snel te schrijven. We hebben verschillende tests gedaan waaruit bleek dat de netwerk aansluiting snel genoeg is maar het schrijven naar de HD achter bleef.

Verwacht dus geen wonderen van FTP, het schijnt sneller te zijn dan NDAS maar dan heb je het over hele kleine verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkad
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik ben sinds afgelopen weekend ook in het bezit van de freecom media player 35, maar was een beetje teleurgesteld in de interface. Gelukkig na wat speurwerk op dit forum gestuit. Eerst met succes de laatste firmware versie 1.5.2 van mediagate geinstalleerd. Maar geen verbetering tov de interface. Toen na de aangepaste firmware versie 1.5.2.0-b1-JD_ENG_USER.UPGRADE getracht te installeren maar die blijft bij mij hangen op de melding 'huidige firmwareversie wordt gecontroleerd' of iets in die trant. Omdat er zo enorm bij gewaarschuwd wordt om niet de stroom eraf te halen heb ik deze zo een 20 minuten laten staan en heb toen op goed geluk toch maar de stroom eraf gehaald. En hoepla weer terug bij de mediagate versie. Ik zou heel graag de aangepast versie willen installeren, ook met het oog op ftp, en in de toekomst de web interface en wat al niet meer.

Oh even voor de duidelijkheid de procedure die ik volg:
1. upgrade bestand op de player
2. stroom eraf (=stekker eruit)
3. netwerk eraf
4. stroom erop
5. upgrade bestand 'aanklikken', wordt gevolgd door een 'weet u het zeker'-achtige melding
6. ik kies voor de 'ja ga verder'-melding
7. en dan dus niets meer..... :-(

bij de orginele firmware upgrade ging het hier wel verder:

8. meldingen over bios wissen, apps installeren en nog wat geloof ik
9. klaar
10. stroom eraf
11. netwerk erop
12. stroom erop en draaien maar.

Lang verhaal, maar heeft iemand enig idee wat hier misgaat? En daarna natuurlijk de gouden tip om het toch voor elkaar te krijgen :-)

[ Voor 22% gewijzigd door tafkad op 02-07-2008 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tafkad,

Het lijkt er sterk op dat je download niet correct is, hoewel het mij niet gelukt is deze bug te reproduceren is gebleken dat anderen tegen vrijwel hetzelfde probleem oplopen. De beheerder van pigsinspace heeft nu wat server instellingen gewijzigd. Ik heb nog geen bericht of deze wijziging het probleem verhelpt, als je kans ziet het uit te testen hoor ik het graag!

Overigens worden op dit moment op pigsinspace ook twee alpha versies aangeboden die MP3 streaming ondersteunen. Een NTFS en een EXT3 versie (Door beperkte ruimte in de firmware is het niet mogelijk NTFS en EXT3 te combineren). Het blijkt, met de juiste windows drivers, zelfs mogelijk EXT3 partities via NDAS te benaderen! 8)
Overigens is deze firmware alleen aan te raden wanneer je gebruik maakt van DHCP, het is wel mogelijk met een vast IP-adres te werken maar dan moet je handmatig je gateway instellen.

Hier is een lijst met ondersteunde internet radio stations te vinden.

Disclaimer:
Zoals altijd geld bij een alpha versie natuurlijk dat je deze geheel op eigen risico installeert! Hoewel de versies die aangeboden worden over het algemeen goed te installeren en terug te flashen zijn raden we aan alleen alpha versies te installeren als je beschikt over een serieele (RS232 TTL) kabel zodat je via de bootloader kunt debricken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
Ik had graag de alpha versie getest. Ik beb alleen niet in bezit van een serieele kabel en wil het risco niet lopen. ik wacht nog even op de beta :D

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkad
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-02-2024
_Danny_,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb zojuist het upgrade bestand (versie 1.5.2.0-b1-JD_ENG_USER.UPGRADE ) opnieuw gedownload en nu is het flashen wel gelukt. Ik heb me nog maar even niet aan de alpha versie gewaagd, maar ik hou jouw voortgang in de gaten. Dank voor al je werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271552

Ik heb een upgrade gedaan naar MG45_1.5.2.0-b1-JD_Eng_Devel.upgrade. Ik gebruik WSFTP pro.
Als ik probeer iets naar de MG45 te downloaden krijg ik "Failed error 550" |:(

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mediadummy,

Wat voor filesystem gebruik je en hoe groot is het bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:05:
mediadummy,

Wat voor filesystem gebruik je en hoe groot is het bestand?
NTFS. bestandgrootte maakt niet uit. ook map aanmaken en of hernoemen lukt niet
Alleen eigenaar heeft rechten. CMOD werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NTFS ... Ai ... In de versie die je nu gebruikt is nog geen NTFS write ondersteuning, in de alpha versies is die ondersteuning er wel. Gezien de ervaringen verwacht ik dat de alpha binnen onafzienbare tijd de beta status zal krijgen. Mocht je dus liever geen alpha installeren dan moet je nog (even) geduld hebben. Of je moet de laatste NTFS Alpha installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:29:
NTFS ... Ai ... In de versie die je nu gebruikt is nog geen NTFS write ondersteuning, in de alpha versies is die ondersteuning er wel. Gezien de ervaringen verwacht ik dat de alpha binnen onafzienbare tijd de beta status zal krijgen. Mocht je dus liever geen alpha installeren dan moet je nog (even) geduld hebben. Of je moet de laatste NTFS Alpha installeren ;)
Bedankt voor de info
Ga maar eens bij de alpha's snuffelen voor iets bruikbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je een link voor de laatste NTFS Alpha. Op http://link.pigsinspace.ca/index.php5/firmware/alpha
zie ik alleen maar de MG45_1.5.1.1-alpha1-JD_PA_User.upgrade De rest is voor de mg35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 271552 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:48:
heb je een link voor de laatste NTFS Alpha. Op http://link.pigsinspace.ca/index.php5/firmware/alpha
zie ik alleen maar de MG45_1.5.1.1-alpha1-JD_PA_User.upgrade De rest is voor de mg35
Ik kab de 45 versie ook even niet vinden, je kunt echter zonder problemen de 35 versie proberen. Het enige verschil tussen de 35 en 45 firmware is het plaatje dat je ziet bij het opstarten.

http://link.pigsinspace.ca/firmware/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade

Alpha7 is NTFS, alpha8 is EXT3.

We hebben bijna een nightly build draaiend, als deze goed is maken we meteen een automatische 45 build. Nu is dat steeds handwerk waardoor het wel eens vergeten wordt. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Danny Ik krijg hem niet goed gedownload.
Hij blijft steeds staan op "controleert de huidige firmware"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Damn! Lijkt weer op download problemen, verkeerde checksum ... Heb je een mogelijkheid de md5sum van de gedownloade file te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb MD5Summer gedownload. Deze genereerde de volgende checksum: 7141f4b902c7cac9074f47763f518237 Kun je hier wat mee?

De checksum si dezelfde als op http://link.pigsinspace.ca/firmware/index.md5
7141f4b902c7cac9074f47763f518237

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 271552 op 20-08-2008 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm, die checksum lijkt inderdaad correct. Ik ga vanavond zelf die upgrade eens uitproberen, moet ik alleen ff uitvogelen hoe ik dat doe (ik heb geen NTFS partities).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Hoi Danny misschien dat jij dit weet. Met mijn oude firmware, maar helaas ook met de nieuwste van jullie blijf ik de melding:
Er zijn geen pc's in het netwerk. Als er zich gedeelde pc's in het netwerk bevinden, zorg ervoor dat de netwerkverbinding of dat het ip adres zich in hetzelfde subnet bevindt.
Heb jij enig idee wat ik hieraan kan doen?

Voor de rest super firmware!!
Peter

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@tyrion70,

gebruik je dhcp of een vast ip-adres? Kan je eens proberen of je wel vanaf je pc kunt pingen naar de speler?

@mediadummy,

Heb je enige linux kennis? Op pbwiki staat hoe je vanaf de commandline een upgrade uit kunt voeren (telnetten naar de speler). Ik verwacht niet dat die upgrade wel werkt maar als je de output zou kunnen posten weten we misschien wat meer. Anders kan ik op dit moment alleen adviseren terug te flashen naar de stock firmware en dan de modded firmware nog eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben teruggegaan naar stock
MG45_1.5.2_ALTECH_ENG_20080428_1506.upgrade
Daarna weer upgrade gedan naar alpha. Zelfde probleem blijft. Moet me nog even verdiepen in telnet en Linux. Van pbwiki wordt ik niet veel wijzer.

Misschien kun jij me de telnet commando's geven?

• tyrion70
yups.. gebruik DHCP.. Met vast IP door MAC koppeling.. Maar ook dat uitzetten heeft geen nut gehad.. Ik kan wel pingen naar de NAS (zie ook op mijn netwerk dat ie online is) en kan wel via NDAS op de speler komen.. Lukt me alleen niet om vanaf de speler een share te openen. Het heeft ooit wel gewerkt volgens mij. Ik heb thuis linux en windows Vista draaien en beide zo ingesteld als op de wiki staat (guest zonder wachtwoord, en een user Media met wachtwoord gate) maar hij laat de pc's niet eens zien :( Alle ideeen zijn welkom..

Ik weet niet of ik het goed heb gedaan. Ik had de alpha in de root van de schijf staan en toen via telnet .../bin/upgrader -f file:///cdrom/Shell-144f.upgrade commando gegeven.

Dit was de output.

Linux 2.4.17-uc0
MG45_1.5.2.0-b1-JD_Eng_Devel

Sun May 4 20:43:42 EDT 2008
Stand-alone shell (version 3.7-mg)
/> /bin/upgrader -f file:///cdrom/Shell-144f.upgrade
flash.c [328] cfi_chip_setup: Regions 40004
flash.c [349] cfi_chip_setup: Version 3130
flash.c [353] cfi_chip_setup: AMD: JEDEC Device ID is 0x22C4. Assuming broken CF
I table. 1

flash.c [369] cfi_chip_setup: 0031.0030 mfr 0001 id 22c4 Top bootsector

flash.c [372] cfi_chip_setup: Swapping erase regions for broken CFI table.

Flash 0 at address 0x00000000
ID : AMD/Fujitsu Standard
Size : 4096 KB
Regions : 4
0 : 0x003f8000 - 0x00008000 * 1
1 : 0x003f0000 - 0x00004000 * 2
2 : 0x003e0000 - 0x00010000 * 1
3 : 0x00000000 - 0x00020000 * 31
firmlib.c [29] find_firmware: 0x32304d58 found

main.c [83] ParseOptions: (null)
main.c [46] main: file:///cdrom/Shell-144f.upgrade
main.c [114] ParseFilename: file:///cdrom/Shell-144f.upgrade, file, /cdrom/Shell
-144f.upgrade

protolib.c [27] find_protocol: file protocol found

EFILE
fail
/>
/>

Topicstarter
mediadummy,

dat is inderdaad niet helemaal correct ;) Als het goed is staat je file onder /cdrom *. Je kunt dat controleren met het commando "ls /cdrom/*upgrade" (zonder aanhalingstekens).

Je moet upgrader de locatie van de upgradefile meegeven, in plaats van Shell-144f.upgrade moet je dus MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade ingeven. Mits het upgrade bestand inderdaad onder /cdrom staat.

code:
1
/bin/upgrader -f file:///cdrom/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade

Je kan eventueel het bestand eerst hernoemen naar test.upgrade, scheelt wat typewerk.

* de harde schijf wordt gemount onder /cdrom, alles in de root van de harde schijf staat daardoor op de speler onder die directory.

Linux 2.4.17-uc0
MG45_1.5.2.0-b1-JD_Eng_Devel

Sun May 4 20:43:42 EDT 2008
Stand-alone shell (version 3.7-mg)
/> ls /cdrom/*upgrade
/cdrom/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade
/>
/> /bin/upgrader -f file:///cdrom/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade
flash.c [328] cfi_chip_setup: Regions 40004
flash.c [349] cfi_chip_setup: Version 3130
flash.c [353] cfi_chip_setup: AMD: JEDEC Device ID is 0x22C4. Assuming broken CF
I table. 1

flash.c [369] cfi_chip_setup: 0031.0030 mfr 0001 id 22c4 Top bootsector

flash.c [372] cfi_chip_setup: Swapping erase regions for broken CFI table.

Flash 0 at address 0x00000000
ID : AMD/Fujitsu Standard
Size : 4096 KB
Regions : 4
0 : 0x003f8000 - 0x00008000 * 1
1 : 0x003f0000 - 0x00004000 * 2
2 : 0x003e0000 - 0x00010000 * 1
3 : 0x00000000 - 0x00020000 * 31
firmlib.c [29] find_firmware: 0x32304d58 found

main.c [83] ParseOptions: (null)
main.c [46] main: file:///cdrom/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade
main.c [114] ParseFilename: file:///cdrom/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade,
file, /cdrom/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade

protolib.c [27] find_protocol: file protocol found

Check firmware
main.c [203] UpgradeFirmware: UPGI: 4

main.c [242] UpgradeFirmware: ROFS: 10

Hier blijft hij hangen. Volgende zou moeten zijn:

main.c [138] Checksum: checksum :........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mediadummy,

Kan je die file die je nu op de speler hebt staan aan mij mailen? We krijgen het probleem niet gereproduceerd, heel misschien is er toch iets mis met het bestand dat jij hebt (ondanks de gelijke checksum).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 228838 op 26-08-2008 09:54 . Reden: e-mail adres verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgreeven
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik ben sinds vorige week in het bezit van een MP-35 met een 300 GB harde schijf (is al voor geformateerd, volgens mij IDE).

Omdat NDAS niet goed werkt bij mij (waarschijnlijk omdat de MP-35 achter een tweetal routers zit) heb ik firmware MG35_1514a3.upgrade geinstalleerd om zo de ftp-functionaliteit te gebruiken.
Ik kan telnet en ftp gebruiken naar de MP-35 toe, maar ik kan niet schrijven. Bij ftp krijg ik dan de foutmelding: "553 Can't open that file: Read-only file system".
Ik probeer dan te schrijven in de folder cdrom/Video. Ik neem aan dat dat de juiste folder is.

Wat doe ik fout? Heb ik soms een login/wachtwoord nodig om te kunnen schrijven met ftp? Ik gebruik nu als login anonymous zonder wachtwoord.

Ik heb op verschillende plekken gezocht naar een antwoord op mijn probleem, maar niet kunnen vinden. Is er iemand die mij kan helpen?
Bedankt, Taco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Taco,

De schijf is waarschijnlijk NTFS geformateerd. Deze http://link.pigsinspace.ca/firmware/MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tyrion,

Heb je mischien een netwerk met meerdere routers, subnetten o.i.d.? Kan je de netwerkshares tussen Vista en linux wel zien?

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 228838 op 25-08-2008 19:24 . Reden: taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgreeven
_Danny_, Bedankt voor de reactie. Deze firmware werkt niet, hij wil niet installeren. Tijdens installeren blijft de MP-35 hangen op 'Controleren firmware', ik moest de stekker uit het stopcontact halen om weer te kunnen opstarten. De MD5-check van het bestand klopt.
Hoe kan ik zien of de schijf IDE of NTFS is geformateerd, opdat ik de juiste firmware installeer?
Groet, Taco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Taco,

Als je de speler d.m.v. USB aan een PC hangt kan je zien welk bestands-systeem er op staat (in windows bijvoorbeeld bij eigenschappen). Het probleem met "Controleren firmware" is hetzelfde als Mediadummy heeft. We zijn dit nog aan het onderzoeken. Als ik iets meer weet geef ik het door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
@Danny
Heb een vrij groot netwerk ondertussen, maar alles zit op een subnet en alles ziet elkaar.. behalve dus de freecom.. :( Ik heb diverse shares onder diverse OS-en, maar de Freecom ziet helemaal geen enkele pc vreemd genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102158

@Danny,

helaas heb ook ik het zelfde probleem met firmware update (MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade) dat deze blijft hangen op 'Controleren firmware'.....mijn schijf is NTFS geformateerd.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Renzov, tgreeven en mediadummy

Het kan natuurlijk geen toeval zijn als drie mensen dezelfde fout ondervinden, we hebben een fout geconstateerd in de software waarmee de upgrade file aangemaakt wordt en vermoeden dat dit de oorzaak kan zijn van dit probleem. Ik denk vandaag of morgen een nieuwe upgrade te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyotekid
  • Laatst online: 23-03-2014
Anoniem: 228838 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:27:
[...]

Ik kab de 45 versie ook even niet vinden, je kunt echter zonder problemen de 35 versie proberen. Het enige verschil tussen de 35 en 45 firmware is het plaatje dat je ziet bij het opstarten.
Dat de 45 wel SATA is en de 35 PATA is maakt dan niet uit voor de Upgrade.??

Ik wil namelijk een 45 drive kit aanschaffen en een 1terra erin zitten..
heeft een Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - vaste schijf - 1000GB (1TB) - SATA-300 3platen?? want dat lijkt belangrijk te zijn volgens iets dat ik gelezen heeft.??
BVD

Dave

[ Voor 14% gewijzigd door coyotekid op 27-08-2008 16:25 . Reden: was schijf details vraag vergeten.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
coyotekid schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 16:19:
[...]

Dat de 45 wel SATA is en de 35 PATA is maakt dan niet uit voor de Upgrade.??
Nope, daar merkt de firmware niets van. 8)
Ik wil namelijk een 45 drive kit aanschaffen en een 1terra erin zitten..
heeft een Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - vaste schijf - 1000GB (1TB) - SATA-300 3platen?? want dat lijkt belangrijk te zijn volgens iets dat ik gelezen heeft.??
BVD

Dave
Ik weet dat dergelijke grote schijven niet allemaal even lekker werken, dacht dat er ergens een lijstje was welke wel of juist niet. Moet ik ff opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyotekid
  • Laatst online: 23-03-2014
alvast bedankt Danny....:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgreeven
Anoniem: 228838 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:53:
Taco,

Als je de speler d.m.v. USB aan een PC hangt kan je zien welk bestands-systeem er op staat (in windows bijvoorbeeld bij eigenschappen). Het probleem met "Controleren firmware" is hetzelfde als Mediadummy heeft. We zijn dit nog aan het onderzoeken. Als ik iets meer weet geef ik het door.
Ik heb de speler aangesloten via USB op mijn laptop. Het bestandssysteem blijkt FAT32 te zijn. Het gaat dus blijkbaar niet om een NTFS probleem.
Via de USB aansluiting kan ik wel schrijven naar de speler.

Via het netwerk (ftp en telnet) kan ik nog steeds niet schrijven naar de schijf.
Als ik via telnet inlog op de speler geeft hij als read/write aan voor de map cdrom (en onderliggende mappen en files) rwxr-xr-x. Ik kan deze instelling ook niet wijzigen mbv chmod, ik krijg dan de melding dat ik daar niet bevoegd voor ben. Als eigenaar van de mappen/files staat er 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Dave,

Er zijn problemen bekend met 1TB drives, we hebben gebruikers gevraagd aan te geven welke drives wel of juist niet werken. Op dit moment is alleen van de Seagate, model ST31000340NS, bekend dat deze werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228838 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:22:
@Renzov, tgreeven en mediadummy

Het kan natuurlijk geen toeval zijn als drie mensen dezelfde fout ondervinden, we hebben een fout geconstateerd in de software waarmee de upgrade file aangemaakt wordt en vermoeden dat dit de oorzaak kan zijn van dit probleem. Ik denk vandaag of morgen een nieuwe upgrade te hebben.
@Danny,

Is er al nieuws over de nieuwe upgrade file?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Danny,

Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen nieuwe a7 versie zien verschijnen.
Zou je kunnen zeggen of deze uberhaubt nog komt?
Alvast bedankt.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Modbreak:Ik heb een aantal posts verwijderd om een leuk topic niet te laten verpesten door taaldisputen. Als je problemen hebt met de grammatica van een ander, neem contact op via DM aub

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Topicstarter
Renzov,

Ons vermoeden bleek onterecht, we zijn er dus nog niet uit :( Zodra ik meer weet laat ik het horen!

• Labradormax
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09-2021
Hi Danny,

Vraag 1
Zelf maak ik gebruik van een Freecom MP45 (dus geen MP450). :*)
Eerst heb ik deze geflashed met: MG45_1.5.2_ALTECH_ENG.upgrade

Later met MG35_1.5.2.0-b3-MP_Eng_Devel.upgrade.
Hiermee kon ik ook geen DATA naar een ntfs partitie schrijven.

Ik probeerde daarna MG35_1.5.2.3-a7-JD_Eng_Devel.upgrade te flashen, maar deze blijft hangen.
Heb je en tip?

Vraag 2
Weet je of mogelijk is om internetradio te activeren op de MD45? Zo ja hoe?

Alvast bedankt voor je informatie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb er maar eentje aangeschaft afgelopen week en zag de firmwares voor extra's, nou vroeg ik me af of de : http://link.pigsinspace.c....0-b1-JD_Eng_User.upgrade geschikt is voor de Freecom Mediaplayer 35?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Laatst online: 28-05 10:53
prutser001 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:27:
Ik heb er maar eentje aangeschaft afgelopen week en zag de firmwares voor extra's, nou vroeg ik me af of de : http://link.pigsinspace.c....0-b1-JD_Eng_User.upgrade geschikt is voor de Freecom Mediaplayer 35?
Die is geschikt voor de Mediaplayer 35. Er is al een beta 3 uit, die je hier kan downloaden.
http://link.pigsinspace.c...0-b3-JD_Eng_Devel.upgrade

Zelf wacht ik nog op een nieuwe beta/alpha met internet radio ondersteuning. Alpha 7 bleef bij mij (net zoals bij enkele anderen) hangen bij het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AseranO
Danny,

Nog bezig met de nieuwe versie van de mp35 met o.a. mp3 speler?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 13:33
prutser001 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:27:
Deze link werkt niet meer, heeft iemand een werkende?
Pagina: 1 2 Laatste