Optimale aansluiting LCD-TV

Pagina: 1
Acties:

• One_Eight_Se7en
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-02 11:53
Na een doorverwijzing uit het Zepto Notebook topic ditch ik hier mijn vraag eventjes:
Ik heb een Zepto 6625WD, zeer fijne laptop, maar met 1 groot nadeel: dat er slechts een VGA-out op zit... geen DVI en al helemaal geen HDMI.

Nu heb ik dus wel een 26" LCD-tv met (helaas) HDMI in en geen VGA...Wat is nu het makkelijkste om vanaf mn laptop films te kijken op de TV?

S-Video?
Wat is dan mijn maximale resolutie? En is dat zinvol, op een HD-ready TV (26")
(met HD-films... 8)7 )

Composiet?
Is dat mogelijk? TV heeft de ingang wel en heeft ook hogere reso dan S-Video is niet hoger, maar wel een optie... Echter heb ik al wel te horen gekregen dat S-Video > Composiet.
Maar als reserve-mogelijkheid: zijn er kabels voor, van VGA/S-video naar Composiet?
Of werkt dat compleet anders en lul ik nu poep?

HDMI
Is er any way van VGA > HDMI ? Er zijn kastjes van 300 dollar, dat is geen oplossing...
Nog andere work-arounds?

Thanks in advance!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-02 14:37
ik denk dat het beste voor jou svideo is, de maximale resolutie daarvan is 1024x768 (het is trouwens bagger)

vga -> hdmi wordt inderdaad een duur grapje.

Verwijderd

De keuze tussen Composiet en S-Video is niet zo moelijk, al is het allebij bagger beeld...

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:08

SD5k

>4&X

Zit er ook geen Component (5 tulp stekkertjes) aansluiting op? VGA->Component is namelijk een stuk goedkoper dan wanneer dit via HDMI moet.

[ Voor 8% gewijzigd door SD5k op 25-02-2008 13:43 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

S-Video is redelijk nutteloos op een HD-ready tv. Het is gewoon een PAL of NTSC signaal met bijbehorende resolutie. Composiet is slechter dan s-Video. Waar s-Video 4 aders gebruikt voor het signaal (2 voor donker/licht en 2 voor kleur) wordt dit bij composiet samen op 2 aders gegooid.

VGA->HDMI is inderdaad behoorlijk duur aangezien een analoog signaal compleet gedigitaliseerd moet worden. Het is dus niet simpel een paar weerstandjes met een klein chipje, maar er moet een complete framebuffer geïmplementeerd worden.

Ik denk dat je beste optie is om op zoek te gaan naar een externe USB2 display adapter (zoeken naar usb to hdmi bij google). Ik heb geen idee of ze snel genoeg zijn, maar een andere mogelijkheid heb je met deze laptop niet echt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• One_Eight_Se7en
-Sander schreef op maandag 25 februari 2008 @ 13:43:
Zit er ook geen Component (5 tulp stekkertjes) aansluiting op? VGA->Component is namelijk een stuk goedkoper dan wanneer dit via HDMI moet.
En is daarvan de beeldkwaliteit wel aanvaardbaar? T.o.v. wat jullie zeggen over S-video?

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-02 20:50

Bejit

Svenska Faderland

Component zorgt voor uitstekende beeldkwaliteit en naar mijn weten minder storings gevoelig dan s-video en composiet.

En component ondersteunt ook HD resoluties zoals 1280x768 etc.

Systeempje

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

ik denk dat het beste voor jou svideo is, de maximale resolutie daarvan is 1024x768 (het is trouwens bagger)
S-video is 720x576

Je kunt wel vanuit de pc 1024x768 doorsturen d.m.v. s-video, maar dan zijn de lettertjes niet meer leesbaar. Wordt gewoon gedownscaled naar Pal formaat. En dat is 720x576

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

One_Eight_Se7en schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:41:
[...]

En is daarvan de beeldkwaliteit wel aanvaardbaar? T.o.v. wat jullie zeggen over S-video?
Component is zo ongeveer de best mogelijke manier om je TV analoog aan te sluiten. Daarnaast is het omzetten van een RGB signaal (VGA) naar een YUV signaal (component) redelijk straigth forward.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Heb je geen VGA aansluiting achterop je LCD?
Als je een dubbele VGA (of DVI) aansluiting achterop je PC hebt zou ik hier gebuik van maken.
Dan heb je ook gelijk het beste beeld, als je die optie niet hebt is composiet & svideo allebei net zo crap (meer of minder...)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
[b][message=29660213,noline]
Nu heb ik dus wel een 26" LCD-tv met (helaas) HDMI in en geen VGA...
Geen VGA aanwezig @Funk :z

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

check anders of er een docking bay van verkrijgbaar is waar wel dvi opzit ?

mmm nee dus http://www.zepto.com/Shop/Product.aspx?componentid=106v

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 26-02-2008 21:42 ]

Iperf

• One_Eight_Se7en
Janoz schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:11:
[...]

Component is zo ongeveer de best mogelijke manier om je TV analoog aan te sluiten. Daarnaast is het omzetten van een RGB signaal (VGA) naar een YUV signaal (component) redelijk straigth forward.
Is daar een eenvoudige handleiding/manier voor?
Ik kan me niet herinneren dat ik daar kabels voor heb gezien, in de winkel...? Gaat het dan van de VGA poort naar Component?

Verwijderd

Mijn tv kan gewoon FullHD full hd composite, maar ook met VGA kan dat, alles tot 1920x1080 gaat goed, hogere res kan ook maar gaat hij downscalen. HDMI werkt het beste, voledig still beeld zonder kleur veranderingen. (Samsung 37m86)
Ik denk dat het op jou 720p tv helemaal niet zoveel uit maakt bij die resolutie, als je 1080p wel zou ontvangen over HDMI maakt hij er toch 720p van, dus ga lekker films kijken over Video out anders als dat al beetje goed is. Alleen echt FULLHD is mooi op FULLHD scherm, de rest is net als dvdtjes kijken, ook prima.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:27
Heeft je TV nou een component (Rood groen en blauw tulpje) -ingang? In dat geval krijg je gewoon het beste resultaat met zo'n kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.everything2connect.com/images/Component_VGA_RCA.jpg

• One_Eight_Se7en
Net ff laten nakijken (tv staat niet in dit huis)

Ja, die zit erop.
Met daarnaast een witte + rode, die zullen waarschijnlijk voor het geluid zijn.

Dergelijke kabels zijn gewoon te koop bij de Handyman? Of is dit een eigen soldeer-actie?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:34

Nik

Dat had je ook even kunnen opzoeken:

http://www.google.nl/sear...=vga+naar+component&meta=

[ Voor 3% gewijzigd door Nik op 06-03-2008 21:33 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Alleen een kabel is niet genoeg. Er moet wel iets omgezet worden. Het kabeltje wat daar staat is volgens mij een VGA naar RGB kabel. RGB lijkt veel op component, maar is dus niet dat YUV maar gewoon RGB, wat VGA in principe ook is.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:41
Mojo schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:19:
Alleen een kabel is niet genoeg. Er moet wel iets omgezet worden. Het kabeltje wat daar staat is volgens mij een VGA naar RGB kabel. RGB lijkt veel op component, maar is dus niet dat YUV maar gewoon RGB, wat VGA in principe ook is.
Daar hebben we Powerstrip voor :P

Of werkt dat niet, en moet je moeilijke ICtjes enzo gaan solderen in die kabel?

• One_Eight_Se7en
Mojo schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:19:
Ja precies, want de 1e hit op de bovenste Google-link geeft op ditzelfde forum een quote:
Jag schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 22:10:
[...]En voor de TS: een VGA naar component kabel is alleen maar een kabel, die gaat dus geen video signalen converteren. VGA wordt als synoniem gebruikt voor RGBHV (Rood, Groen, Blauw, Horizontale en Verticale sync) wat een totaal ander signaal is dan component video (waar Y, Cb, Cr mee bedoeld wordt). Je kan wel het één in het ander converteren, maar daar heb je echt een prijzig kastje voor nodig die dat kan.
Wat een gekloot zeg... :(

Wat ik voorlopig eruit opmaak is dat het er basically op neerkomt dat ik iets van een standalone media-player nodig zal hebben, met DVI (of liever nog HDMI). Dit zal dan bijv een X360 zijn, of een HTPC.

• mbb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 04:41

mbb

One_Eight_Se7en schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 14:48:
[...]

Ja precies, want de 1e hit op de bovenste Google-link geeft op ditzelfde forum een quote:
[...]
Wat een gekloot zeg... :(

Wat ik voorlopig eruit opmaak is dat het er basically op neerkomt dat ik iets van een standalone media-player nodig zal hebben, met DVI (of liever nog HDMI). Dit zal dan bijv een X360 zijn, of een HTPC.
Werkt dit dan wel voor VGA naar composiet en S-video, of moet daar ook nog een decoder tussen?
Want wat ik uit Wikipedia begreep zijn die alledrie op RGB 75 Ohm gebaseert.
Maar heeft VGA een andere manier van synchroniseren?

Dus met deze kabel Afbeeldingslocatie: http://www.nowthatsit.nl/img/producten//kabels/video/Matrox-TVOUT.gif
pricewatch: Matrox G450/G550 kabel VGA naar S-video / Composite

Lijkt ervoor bedoelt te zijn, maar in de kleine lettertjes staat

"Werkt met VGA videokaarten die TV-OUT functionaliteit over de VGA-aansluiting ondersteunen"

Van deze functie heb ik nog nooit gehoord-maar ook nooit eerder behoefte aan gehad. Is dit anders dan standaard, of gewoon een dure manier om 'analoog'te omschrijven?

Het lijkt me namelijk wel een handig kabeltje om vanaf laptop video's op (oude) TV's af te kunnen spelen.

0==)|:::::::::::::::> If you have nothing to hide, I hope you're not my doctor.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Gaat niet werken. De kabel is alleen specifiek voor een beperkt aantal matrox kaarten bruikbaar. Sowiezo zit je dan met maximaal 720x576 interlaced PAL op je HDTV. De enige degelijk oplossing die mogelijk is in deze situatie is een RGB -> component transcoder. Die dingen hebben een vga ingang en spugen een component signaal uit. Vervolgens kun je op je laptop instellen dat deze 720p of 1080p moet uitspugen. S-video, composiet, en scart hebben alleen de mogelijkheid om SD resolutie pal materiaal weer te geven. Wat er op een LCD gewoon vreselijk belabberd uitziet. Ik hoop dat je hier wel van geleerd hebt en iets bewuster aankopen doet in de toekomst.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:06

w0w

Misschien kan de Topicstarter ook even vermelden welke TV hij heeft. Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat de tv wel een HDMI heeft, maar geen DVI of VGA, vooral omdat hij aangeeft dat hij niet full-HD is. Ik vermoed dus ook dat er gewoon een DVI op zit (TS heeft ook niet aangegeven dat er geen DVI op zit). VGA naar DVI is wel appeltje-eitje.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heeft die laptop niet toevallig een "S-Video" uitgang die helemaal geen S-Video is, maar wel een kabel op aangesloten kan worden, zodat de videokaart direct Component uitspuugt ??

Zo'n kabel zat bij mij 1900XTX namelijk :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Hmm, er is hier een topic gebumpt uit 2008..?

• mbb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 04:41

mbb

Idd oud topic, nieuwe vraag. Begreep uit het VB beleid dat we oude topics moesten recyclen als het oonderwerp ongeveer aansloot.

Bedankt voor alle snelle reacties.

Re Nero:
Zit alleen VGA en HDMI uitgangen op.
Laptop is deze http://tweakers.net/price...52jk-sx019v.html#tab:info
Videokaart is Radeon Mobility HD5145 http://www.amd.com/us/pro.../Pages/hd-5145-specs.aspx (NB, om een of andere reden wordt er ook meteen een windows installer geopend)

Zo te zien geen aansluiting op de kaart dus, maar wel voor DVi en Displayport, dus bedankt voor je tip.
(geen idee hoe dat in een laptop ingebouwd kan worden, PCi-kaart achtig iets ipv cdrom station ofzo?

One integrated LVDS display output
Integrated LVDS display outputs for embedded panels
Supports 18- and 24-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (Dual-Channel LVDS)
Two integrated DVI display outputs
Supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)2
Supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI only)2
Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content3
One integrated 400 MHz 30-bit RAMDACs
o Supporting analog displays connected by VGA at all resolutions up to 2048x15362
DisplayPort™ output support
Supports 24- and 30-bit displays at all resolutions up to 2560x16002
Integrated HD audio controller with up to 2 channel 48 KHz stereo or multi-channel (7.1) AC3 enabling a plug-and-play cable-less audio solution4
HDMI output support
Supports all display resolutions up to 1920x10802
Integrated HD audio controller with up to 2 channel 48 KHz stereo or multi-channel (7.1) AC3 enabling a plug-and-play cable-less audio solution4

gravitone schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:53:
Gaat niet werken. De kabel is alleen specifiek voor een beperkt aantal matrox kaarten bruikbaar. Sowiezo zit je dan met maximaal 720x576 interlaced PAL op je HDTV. De enige degelijk oplossing die mogelijk is in deze situatie is een RGB -> component transcoder. Die dingen hebben een vga ingang en spugen een component signaal uit. Vervolgens kun je op je laptop instellen dat deze 720p of 1080p moet uitspugen. S-video, composiet, en scart hebben alleen de mogelijkheid om SD resolutie pal materiaal weer te geven. Wat er op een LCD gewoon vreselijk belabberd uitziet. Ik hoop dat je hier wel van geleerd hebt en iets bewuster aankopen doet in de toekomst.
Weet niet precies of je op OP/TS reageerde of op mij reageert. Ik heb geen component nodig, die ondersteunen oude tv's toch niet. En gaat niet om HD tv's maar om juist de oudere +/- 25" CRT televisies. Als de kwaliteit overeenkomt met Coax is het goed genoeg. (heb vaak last van storing).

Voor een kabeltje van een euro of 6 leek het me nl. wel aardig voor als je een keer met wat mensen een filmpje van de PC af op een wat groter beeldscherm wilt kijken. Maa toen laas ik dus de kleine lettertjes

0==)|:::::::::::::::> If you have nothing to hide, I hope you're not my doctor.

Pagina: 1