Ik zat laatst met een probleem, mijn backup hdd had badsectors en een paar van mijn foto's raakten beschadigd. Dit zag ik door een foutmelding, maar een andere manier om het snel te checken had ik niet. Toen ben ik opzoek gegaan naar een manier om te checken of de foto's nog het zelfde zijn en onbeschadigd. SFV bestanden zijn denk ik de oplossing. In een SFV bestandje staat een CRC code (Cyclic Redundancy Check (Cyclische Overtolligheidscontrole)) van een bestand(en). Als je het .SFV bestandje later opend in een SFV-checker (quicksfv bijv.) kan je zien of de bestanden nog de zelfde CRC code hebben (en dus onbeschadigd/onveranderd zijn).
Toen ik een goed programma had gevonden voor SFV's te maken met een commandline ben ik bezig geweest, na 2 uur (ik ben niet zo held in coden, het was even wennen weer) is dit het resultaat:
sfvmaker_single_dir.exe
Dit bestand zet je in een directorie en open je. Hij maakt een SFV aan genaamd sfv_check.sfv met daarin de CRC's van alle *.jpg *.CR2 *.PSD *.gif *.pts *.bmp bestanden. Hierna delete hij alle files die hij net uitgepakt heeft (hij delete zichzelf niet,sfvmaker_single_dir.exe). Het is gemakkelijke om meer extenties toe te voegen, moet je exec.bat editten.
sfvmaker_photos_multiple_dirs.rar
De naam zegt het al, deze versie is voor meerdere directories.
Het werkt alsvolgt, pak de rar uit dan heb je de volgende bestanden:
sfv.exe
make_sfv.bat
dirlist.bat
Deze bestanden zet je in de directorie waarin alle subdirs met foto's staan.
Open dirlist.bat. Deze maakt een list.txt aan met daarin een lijst van alle dir's die de map bevat waarin je de bestanden hebt neergezet. Uit list.txt moet je alles verwijderen wat geen dir is (*.exe *.bat *.sfv enzovoort gewoon alles wat geen directorie is), dan sla je het bestand op. Nu open je make_sfv.bat, deze maakt in elke subdir sfv_check.sfv aan (zelfde manier als sfvmaker_single_dir.exe dat doet, alleen laat deze geen enkel bestand achter in de subdirs).
Bekende 'bugs' zijn:
Download link
Toen ik een goed programma had gevonden voor SFV's te maken met een commandline ben ik bezig geweest, na 2 uur (ik ben niet zo held in coden, het was even wennen weer) is dit het resultaat:
sfvmaker_single_dir.exe
Dit bestand zet je in een directorie en open je. Hij maakt een SFV aan genaamd sfv_check.sfv met daarin de CRC's van alle *.jpg *.CR2 *.PSD *.gif *.pts *.bmp bestanden. Hierna delete hij alle files die hij net uitgepakt heeft (hij delete zichzelf niet,sfvmaker_single_dir.exe). Het is gemakkelijke om meer extenties toe te voegen, moet je exec.bat editten.
sfvmaker_photos_multiple_dirs.rar
De naam zegt het al, deze versie is voor meerdere directories.
Het werkt alsvolgt, pak de rar uit dan heb je de volgende bestanden:
sfv.exe
make_sfv.bat
dirlist.bat
Deze bestanden zet je in de directorie waarin alle subdirs met foto's staan.
Open dirlist.bat. Deze maakt een list.txt aan met daarin een lijst van alle dir's die de map bevat waarin je de bestanden hebt neergezet. Uit list.txt moet je alles verwijderen wat geen dir is (*.exe *.bat *.sfv enzovoort gewoon alles wat geen directorie is), dan sla je het bestand op. Nu open je make_sfv.bat, deze maakt in elke subdir sfv_check.sfv aan (zelfde manier als sfvmaker_single_dir.exe dat doet, alleen laat deze geen enkel bestand achter in de subdirs).
Bekende 'bugs' zijn:
- sfvmaker_photos_multiple_dirs, werkt alleen met subdirs dus als je de map 'foto's' hebt met daar in de mappen 1, 2, 3 dan maakt hij in die mappen elke een sfv. Maar subsub directories slaat hij over als bijvoorbeeld map 1 nog een submap genaamd 1_2 bevat dan maakt hij hier geen SFV in.
Download link
[ Voor 65% gewijzigd door mu-sick op 24-02-2008 21:36 ]