VLC blijft geen geluid geven in AC3 en DTS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 09:22
Met veel plezier lees ik in de topic "VLC DTS op hogebitrate met XP pro in een MKV container" dat Expendable met VLC alles bijna als goed kan afspelen en daarbij ook volledig geluid hebt in zowel AC3 als DTS. Zodoende heb ik Expendable een bericht gestuurd om zonder eerst een topic te openen mogelijk mijn probleem te kunnen oplossen. Maar helaas heb ik daar geen antwoord op gekregen.

Ik heb mijn HTPC togenblik zeer low profile geinstalleert en probeer zo stap voor stap tot de juiste set-up te komen. Zo ook met VLC.
Ik werk op XP Pro en heb een creative XFI extreme music kaart. Alles wat ik afspeel met PowerDVD wordt de audio 1:1 doorgezet via SPDIF naar mijn receiver (Denon AVC-A11XVA) Maar zodra ik betreffende bestanden ga afspelen met VLC heb ik of geen geluid of soms alleen PCM 2 kanaals stereo. Maar zeker geen AC3 of DTS.

Ik ben simpel begonnen door SPDIFER 0.2a te installeren, maar na alle mogelijkheden te hebben geprobeerd verkreeg ik geen geluid. Vervolgens heb ik het met AC3filter 1.46 geprobeerd, maar helaas ook hierbij geen resultaat.

Uit ervaring weet ik dat geen zin heeft de PC vol te stoppen met allerlei codecpacks, dit geeft alleen maar een hoop vertraging en vervuiling. Waarbij veel codecs dubbel aanwezig zijn of met elkaar gaan liggen botsen wat conflicten geeft en geen resultaat.

Zodoende ben ik op zoek naar iemand die mij gericht kan helpen met dit probleem.

Mogelijk wil en kan jij mij verder helpen. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
hey dit lijkt lichtelijk op mijn probleem.
heb je de problemen ook als je gewoon 3x jack/tulp gebruikt of is het dan weg?
ik heb het namelijk alleen bij optisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Omdat de creative XFI extreme music geen directe coaxiaal of optical aansluiting heeft, heb ik een connector van creative erbij gekocht waarop deze aansluitingen wel zitten zodat ik deze kaart coaxiaal kan aansluiten op de Denon.
IRCfreAk schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:46:heb je de problemen ook als je gewoon 3x jack/tulp gebruikt of is het dan weg?
Mag ik hieruit begrijpen dat als je de kaart aansluit met 3x jack naar naar 2x tulp dat het probleem verholpen is??? Maar heb je dan nog wel AC3 en DTS, want die kunnen toch alleen via coaxiaal of optical worden verwerkt??? Zodoende heb ik geen kabeltjes veranderd, want volgens mij werkt AC3 en DTS niet via tulp aansluitingen.

Ondanks dat wil ik begrijpen waarom ik alles met PowerDVD kan afspelen in AC3 of DTS zonder problemen en zodra ik ieder andere programma gebruik, dit maar niet wil lukken??? Vooral bij VLC is mij dat wel prettig, omdat VLC zo'n beetje de enige is die MKV afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Toch altijd een positieve gedachten over dit forum gehad. Maar de laatste tijd kom ik er niet echt verder mee. Dus zodoende zelf maar weer een de schoenen aangetrokken en verder gegaan om mij eigen probleem op te lossen.

Intussen CCCP codecpack geinstalleerd en daarmee geprobeerd om via de bijgeleverde players GOM en MPC, betreffende MKV af te spelen waarin zich een DTS stream bevindt en deze direct via SPDIF op mijn receiver te krijgen. Maar wederom helaas. Ondanks deze codecpack krijg ik alleen maar PCM doorgeleverd aan mijn receiver en dus geen AC3 en/of DTS. Daarna zelfs nog ff geprobeerd met VLC, maar ook hierin nog enkele verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Jippie, eindelijk iets gevonden wat het ook doet. Mogelijk kan deze topic ergens sticky worden gezet zodat iedereen van deze oplossing kan meegenieten.

Ga via instellingen naar preferences. Vink rechtsonderin geavanceerde opties aan. Kies voor audio in de linker boomstructuur en zorg dat de instellingen overkomen met onderstaand scherm. Waarbij als extra gegeven kan worden dat Force Detection of Dolby Surround op ON moet staan ipv van op AUTO.

Afbeeldingslocatie: http://i258.photobucket.com/albums/hh258/Chocka999/rixes9.jpg

Vervolg, klik op kruisje voor audio en kies voor uitvoer modules en zorg dat de instellingen overkomen met onderstaand scherm.

Afbeeldingslocatie: http://i258.photobucket.com/albums/hh258/Chocka999/11lo3fn.jpg

Vervolg, klik op het kruisje voor uitvoer modules en kies voor optie bestand en zorg dat de instellingen overkomen met onderstaand scherm.

Afbeeldingslocatie: http://i258.photobucket.com/albums/hh258/Chocka999/2wq4ab9.jpg

Vervolg, kies voor optie waveout en zorg dat de instellingen overkomen met onderstaand scherm.

Afbeeldingslocatie: http://i258.photobucket.com/albums/hh258/Chocka999/rsu4d1.jpg

Nadat je dit alles hebt doorlopen, kies je voor opslaan.

Als laatste, open een bestand in VLC waarvan je weet dat er een Dolby of een DTS audio stream in zit. Tijdens het afspelen kies je voor audio en daarna voor audio apparaat, hierbij kies je optie A/52 over SPDIF. Zoals hieronder weergegeven.

Afbeeldingslocatie: http://i258.photobucket.com/albums/hh258/Chocka999/x6ge8o.jpg

Na lang zoeken heb ik deze beschrijving hier gevonden op een forum van AVforums.com. Met dank aan Matt_C.

Ik heb deze beschrijving 1:1 doorlopen en na verschillende bestanden te hebben uitgeprobeerd, waaronder zelfs verschillende mkv bestanden met DTS, werd ik uiterst blij omdat het (eindelijk) werkte. Alle audiostreams worden nu door VLC rechtstreeks doorgezet naar mijn Denon.

[ Voor 60% gewijzigd door chocka op 26-02-2008 21:13 ]