• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 18:58
Eerst even de config:

Asus P5K BIOS versie: 0704
Samsung Writemaster
Intel Core 2 Quad Q6600
4GB Kingston pc5300
Ati 3870
Thermaltake 600W voeding

Ik heb net een nieuw systeem geassembleerd met een Asus P5K. Nu schakel ik het systeem in, krijg beeld, maar de DVD-Rom lade gaat niet open. Hij wordt ook niet gedetecteerd in de BIOS. Dit is vrij lastig, want nu kan ik dus geen Vista installeren ;)

Nu heb ik dit hier en hier ook al gevonden, maar er staat geen oplossing bij die voor mij werkt.

Ik heb een andere DVD speler geprobeerd, een andere kabel, BIOS op default, BIOS zelf ingesteld met talloze instellingen, master, slave, CS... het heeft allemaal geen zin :'(

De BIOS updaten zou wel kunnen, alleen dit wordt lastig zonder floppy drive en CD-rom (USB-stick dan..)

Verwijderd

mischien een andere IDE kabel proberen ? krijgt je DVD/CD speler wel stroom ?

heb je in de bios je RAID controller wel enabeld ? en deze op IDE staan ?

Verwijderd

Als de DVD-speler niet eens open gaat zou ik maar eens gaan kijken of deze wel zijn 5 en 12 volt krijgt en een ground heeft. ;)

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 09:34:
Als de DVD-speler niet eens open gaat zou ik maar eens gaan kijken of deze wel zijn 5 en 12 volt krijgt en een ground heeft. ;)
idd een cd/dvd speler krijg je ook zonder IDE kabel open, mits hij stroom heeft

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• BK_102
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07-2024
Controleer : Stroomtoevoer, eventuele jumper op de DVD, IDE-kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door BK_102 op 25-02-2008 10:08 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

zoals hierboven al aangegeven, moet je gewoon systematisch nalopen wat er allemaal mis kan gaan. Een ding is zeker, de dvd speler gaat gewoon open en dicht, zelfs al heb je er geen jumpers in gestopt, en hangt de ide-kabel ergens anders aan. Dus: proberen om je dvdspeler open te krijgen met het knopje, vervolgens als dat lukt je jumper op master / single drive zetten (dus niet master with slave present als die er op zit). Dan je ide kabel inpluggen en kijken of hij gedetecteerd wordt. Check tijdens het detectieprocess gelijk even of je drive nog open of dicht gaat. Dat zou moeten blijven werken, en soms hebben ze een lampje dat begint te knipperen als de ide drive gedetecteerd wordt. In oudere moederborden maken ze soms gebruik van een bios waarbij je in de bios een knop vind waar je drivers kunt laten detecteren. Dat zal waarschijnlijk met een P5K niet van toepassing zijn maartoch :)

Wil het allemaal dan nog steeds niet werken, neem dan gewoon even contact op met de winkel waar je het gekocht heb (en geef de link naar deze draad dan ook!). Of je accepteerd dat je plank een mankement heeft met de ide-controller, jammer en pech, ik neem een SATA dvd brander en SATA schijven. Die dingen zijn niet duur en het schilt dikke flatcables.

succes iig!

-_-

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
Aan de 4 tweakers hierboven> Als jullie de 1e link van de TS even bekeken hadden, hadden jullie kunnen lezen dat het niet opengaan van de drive NIET aan de stroomtoevoer ligt, daar was het probleem exact het zelfde!!

hell4you> onze oplossing was 2 apparaten (HD + DVDR) aan de IDE kabel te hangen (BIOS op default), volgens mij gewoon beide op CS (maar dat kan ook M en S geweest zijn) en geen SATA-dingen. Toen werden beide herkend en vanaf toen ging alles vlekkeloos (IDE HD los, SATAHD vast, windows install etc.). Heb je dat al geprobeerd?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Rrob schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:28:
Aan de 4 tweakers hierboven> Als jullie de 1e link van de TS even bekeken hadden, hadden jullie kunnen lezen dat het niet opengaan van de drive NIET aan de stroomtoevoer ligt, daar was het probleem exact het zelfde!!

hell4you> onze oplossing was 2 apparaten (HD + DVDR) aan de IDE kabel te hangen (BIOS op default), volgens mij gewoon beide op CS (maar dat kan ook M en S geweest zijn) en geen SATA-dingen. Toen werden beide herkend en vanaf toen ging alles vlekkeloos (IDE HD los, SATAHD vast, windows install etc.). Heb je dat al geprobeerd?
Als de drive niet open gaat heeft hij geen stroom, al heb ik geen IDE kabel aan de drive hangen moet de laden nog wel open gaan. ;)

• Rrob
mad_max234 schreef op maandag 25 februari 2008 @ 23:01:
[...]
Als de drive niet open gaat heeft hij geen stroom, al heb ik geen IDE kabel aan de drive hangen moet de laden nog wel open gaan. ;)
Ook jij moet even de 1e link lezen...
Ik heb zelf geholpen dat probleem op te lossen (hoewel het meer trail/error/toeval was) dus ik weet waarover ik het heb.
Maar goed, klikken is lastig dus een samenvatting:
P5K-IDEkabel-DVD >> laatje gaat niet open, wanneer de IDE kabel op het mobo wordt los gehaald gaat het laatje wel open.
Dat ligt dus niet aan de stroomvoorziening maar aan de IDE kabel

• hell4you
Rrob schreef op maandag 25 februari 2008 @ 15:28:
onze oplossing was 2 apparaten (HD + DVDR) aan de IDE kabel te hangen (BIOS op default), volgens mij gewoon beide op CS (maar dat kan ook M en S geweest zijn) en geen SATA-dingen. Toen werden beide herkend en vanaf toen ging alles vlekkeloos (IDE HD los, SATAHD vast, windows install etc.). Heb je dat al geprobeerd?
ik heb het geprobeerd op M/S met 2 DVD drives... de Samsung Writemaster die erbij hoort en een van mijn eigen... dit hielp niet... BIOS stond default.

Ik zal het binnenkort (ik denk morgen (= dinsdag)) even proberen met een IDE disk -> dat wordt zoeken. Toch vreemd dat je zo een systeem moet assembleren ;)
Rrob schreef op maandag 25 februari 2008 @ 23:18:
[...]
P5K-IDEkabel-DVD >> laatje gaat niet open, wanneer de IDE kabel op het mobo wordt los gehaald gaat het laatje wel open.
Dat ligt dus niet aan de stroomvoorziening maar aan de IDE kabel
(bedankt!)

Inderdaad, zoals Rrob mij al geholpen heeft, als de IDE kabel los is gaat de lade wel open, ook dit had ik al geprobeerd. Alleen ik heb ook een andere IDE kabel geprobeerd (die in mijn systeem gewoon werkte) dus lijkt het erop dat de IDE kabel gewoon goed is. :/

• hell4you
En wat bleek het nou te zijn, ik had alles losgehaald, werkelijk alles, geen videokaart, minimaal aangesloten... en warempel! hij deed het! :9~

Ik weet niet of hij nou geactiveerd is door de harddisk die ik ervoor aangehangen heb (die nu overleden is door té voorzichtig gebruik, het is mij een raadsel, maarja), of dat ie het altijd al heeft gedaan.
Het bleek iets met de cardreader te maken te hebben. Deze trok ik los, het werkte (met de rest wel aangesloten), ik sloot hem aan op een andere USB connector op het moederbord, en hij bleef werken.

De poort waar hij eerst op zat was degene boven de videokaart, links onder de processor.

Weer een raadsel opgelost :*)

[offtopic]nu nog even rouwen op die disk met veel dierbare data :| [/offtopic]

• Rrob
hell4you> cool dat het gelukt is (balen van die HD...)

Of het opgelost is door die cardreader of door die IDE schijf zullen we nooit weten, maar voor iedereen die in de toekomst een IDE probleem met een Asus P5K moederbord heeft lijkt de oplossing dus te zijn:
booten met zo min mogelijk dingen aangesloten op je mobo (alleen mobo, graka + scherm, CPU, ram) en aan de IDE kabel een HD én een DVD.

edit> het raadsel is nog niet opgelost (waarom is het zo'n gedoe??) maar er is wel een oplossing voor :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rrob op 27-02-2008 14:24 ]

Pagina: 1