Ubuntu 8.04 alpha 5 uit! Wat zijn jouw ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple1200
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-08 17:22
Ubuntu 8.04 alpha 5 is uit Wat zijn de ervaringen?

title

Gisteren is Ubuntu 8.04 alpha 5 uitgebracht. Dit zal 1 van de laatste alpha versies worden want in april wordt de final versie uitgebracht. Vandaar heet deze versie ook 8=2008 04=april Deze versie is ook bekend als Ubuntu Hardy Heron. Waarschuwing vooraf: installeer deze versie niet op je werk pc!
Als alternatief zou je 'em virtueel kunnen draaien!

Als eerst hij is hier te dowloaden:
http://www.ubuntu.com/testing/hardy/alpha5

Wat zijn de vernieuwingen:

-nieuwe kernel versie 2.6.24-8.14 die betere ondersteuning biedt voor amd64, ook zal deze kernel ubuntu energiezuiniger maken.
-nieuwe versie van xorg versie 7.3. Deze zorgt voor minder gepruts om alles werkend te krijgen.
-Pulseaudio
-PolicyKit, Dit zorgt ervoor dat het voor de gebruiker makkelijker wordt administratieve taken uit te voeren.
-Nieuwe firewall
-KVM Virtualization (nu standaard)

Ook zijn de standaard programma's in ubuntu voor een deel veranderd:

-firefox beta 3 (volgd firefox 2 op.)
-Transmission torrent client (volgt BitTorrent op.)
-Vinagre vnc client (volgt xvnc4viewer op.)
-Brasero cd burner (volgt Serpentine op.)
-Ook is wubi verbeterd voor een betere switch vanaf windows.

Als laatste wat nieuwe screenshots van alpha 5:

Nieuw: PolicyKitFirefox beta 3

Bron:http://www.ubuntu.com/testing/hardy/alpha5

[ Voor 5% gewijzigd door apple1200 op 23-02-2008 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Geen verbeterde Live CD/Installatieprogramma? Ik vind dat installatieprogramma op de Live CD altijd zo k*t. Daarom neem ik nog steeds maar de alternate.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
apple1200 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:59:
-Transmission torrent client (volgt BitTorrent op)
Firefox zal nu beta zijn ipv een 'echte' versie ?
Ja dus : http://www.google.com/cal...group.calendar.google.com

Ik heb de FF3 op Gutsy geinstalleerd en moet zeggen dat het veel rapper dan FF2 draait.

[ Voor 43% gewijzigd door software op 23-02-2008 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple1200
Bedankt! Even over de livecd: Hier wordt verder nog niets over gezegt alleen ikzelf heb gemerkt met alpha 4 dat de cd drive iets stiller was, en ubuntu sneller was dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Sebazzz schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:02:
Geen verbeterde Live CD/Installatieprogramma? Ik vind dat installatieprogramma op de Live CD altijd zo k*t. Daarom neem ik nog steeds maar de alternate.
Wat vind je er zo slecht aan?
Ik vind de installatie over het algemeen erg tof, met uitzondering van die partitioner: die vind ik steeds weer bagger. Veel te traag. Ik partitioneer altijd vooraf met cfdisk.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar 8.04 maar ik weet niet of die alpha's me een goed beeld gaan geven van de ontwikkelingen.. ik heb 'm nog niet geinstalleerd, ik denk dat ik even ga wachten op een RC. Ook omdat ik niet alpha's of RC's ga upgraden, ik installeer dan toch liever opnieuw, en om dat nou elke maand te doen..

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple1200
Cyphax schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:31:
[...]

Wat vind je er zo slecht aan?
Ik vind de installatie over het algemeen erg tof, met uitzondering van die partitioner: die vind ik steeds weer bagger. Veel te traag. Ik partitioneer altijd vooraf met cfdisk.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar 8.04 maar ik weet niet of die alpha's me een goed beeld gaan geven van de ontwikkelingen.. ik heb 'm nog niet geinstalleerd, ik denk dat ik even ga wachten op een RC. Ook omdat ik niet alpha's of RC's ga upgraden, ik installeer dan toch liever opnieuw, en om dat nou elke maand te doen..
Ben ik het mee eens. Vindt het zelf gewoon leuk om met die alpha te klooien, als je daar niks om geeft zal ik gewoon wachten op de final.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Cyphax schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:31:
[...]

Precies. Je slaat de spijker op z'n kop. Behalve dat die partitioner traag is, kan je op de alternate cd allerlei extra dingen instellen voor zo'n partitie (blockgrootte, label, etc).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Sebazzz schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:35:
[...]

Precies. Je slaat de spijker op z'n kop. Behalve dat die partitioner traag is, kan je op de alternate cd allerlei extra dingen instellen voor zo'n partitie (blockgrootte, label, etc).
Ah, zo. Ik blijf het gewoon bij cfdisk houden vooralsnog, en je kan ook met mkfs nog wel de partitie formatteren, dus die tool van de installer hoeft verder alleen nog maar fstab te genereren eigenlijk. :+

Ik denk overigens wel dat ik Virtualbox eens aanzwengel en die alpha daarin ga installeren. De nieuwsgierigheid wint het doorgaans op gegeven moment toch wel bij mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruik deze alpha voor een deel. In mijn Gutsy heb ik de Hardy repo toegevoegd en zo nu en dan kijk ik of er een nieuwe kernel versie is. Ik draai kernel versie 2.6.24-5-generic, nieuwer ga ik niet want mijn wifi doet het dan niet meer. Ik heb de Intel Pro Wireless 3945 en de versie van iwlwifi die gebruikt wordt, 1.2.0 werkt niet goed. Alleen WEP werkt, wpa_supplicant kan geen WPA of 802.1x gebruiken ermee. Ik zit dus op driver versie 1.1.17 en dat werkt prima. Een paar packages heb ik wel geupgrade naar de Hardy versie, en als alles final is, vervang ik elke repo naar de hardy die ik heb met de packages die ik ook heb.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple1200
Hero Of Time schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 13:54:
Ik gebruik deze alpha voor een deel. In mijn Gutsy heb ik de Hardy repo toegevoegd en zo nu en dan kijk ik of er een nieuwe kernel versie is. Ik draai kernel versie 2.6.24-5-generic, nieuwer ga ik niet want mijn wifi doet het dan niet meer. Ik heb de Intel Pro Wireless 3945 en de versie van iwlwifi die gebruikt wordt, 1.2.0 werkt niet goed. Alleen WEP werkt, wpa_supplicant kan geen WPA of 802.1x gebruiken ermee. Ik zit dus op driver versie 1.1.17 en dat werkt prima. Een paar packages heb ik wel geupgrade naar de Hardy versie, en als alles final is, vervang ik elke repo naar de hardy die ik heb met de packages die ik ook heb.
Dus het is wel een kernel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Jeetje, het gaat wel erg snel met Ubuntu zo he :) Lijkt nog gisteren dat ik Gutsy heb gedownload en geïnstlaleerd, en over iets meer dan een maand is het weer zover. Absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

REDFISH schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:27:
Jeetje, het gaat wel erg snel met Ubuntu zo he :) Lijkt nog gisteren dat ik Gutsy heb gedownload en geïnstlaleerd, en over iets meer dan een maand is het weer zover. Absurd.
Om de zes maanden hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

apple1200 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:00:
[...]

Dus het is wel een kernel upgrade.
Kernel upgrade != versie upgrade. Ik draai Gutsy met de Hardy kernel, niet Hardy zelf. Het is hetzelfde als je van 2.6.24-5 naar 2.6.24-8 gaat, of van welke versie naar een nieuwere. En geef ik ergens aan dat het _geen_ kernel upgrade is?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik ben er wel tevreden over, heb het nu draaien op een laptop. Eigenlijk had ik weinig keus dan Hardy installeren vanwege de b43 driver voor Broadcom wireless kaartjes, de 2.6.24 kernel gebruikt dus niet meer de buggy bcm43xx driver. Ondanks de nodige bugs draait het best aardig, maar er moet nog een hoop gefixt worden.

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:20
nieuwe kernel versie 2.6.24-8.14 die betere ondersteuning biedt voor amd64
Hmmm, wat mist er dan nog aan ondersteuning in de huidge kernel? Alles werkt eigenlijk wel gewoon nu.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:08

Neo

Energiebesparende functies werken nu ook op het AMD64 platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Vandaag alpha 5 van Ubuntu en Kubuntu geinstalleerd en ik ben aardig tevreden tot nu toe. Ik ben zelf een KDE-gebruiker, maar ik heb eerst de Ubuntu-versie getest.

Ik heb de ISO's getest met VirtualBox 1.5.4. Guest additions installeren gaat prima, maar na rebooten werkt de mouse-integration niet en is de resolution nog steeds crappy. Oplossing is om in /etc/X11/xorg.conf bij de muis de regel `Option "CorePointer"` toe te voegen en bij de device-section de regel `Driver "vboxvideo"` toe te voegen, daarna rebooten en voila.

Aantal negatieve puntjes van de Ubuntu Hardy Alpha5-installatie:
  • Bij het opstarten van de live-cd wordt het language-menu geopend, dat vind ik zelf een beetje irritant
  • De ubiquity-installer zoomt in bij het selecteren van een timezone, ook zeer storend
  • Partitioneren mag van mij nog iets sneller, waarom elke keer tussendoor "scanning partition table" ??
  • Bij het starten van de installatie wordt er een nieuwe disk zichtbaar op de desktop (de gemounte root-partition voor de installatie) en die wordt dan ook geopend
Verder ging de installatie mooi soepel.
Een aantal verbeterpunten ten opzichte van de vorige release (7.10):
  • De icoontjes bij de menu-entry's in gnome verschijnen nu meteen, daar zat tot en met versie 7.10 altijd een vertraging in.
  • De zoekfunctie van tracker is wat communicatiever geworden, dus meer communiceren naar de gebruiker wat er gebeurt.
  • VirtManager voor het beheren van KVM-virtual machines is nu beschikbaar. Leuk tooltje voor het aanmaken en beheren van VM's. Ik heb het actuele spul nog niet getest, daar ik alpha 5 in virtualbox test.
  • De snelheid is sterk verbeterd. Zowel het opstarten als afsluiten gaan weer sneller, maar ook tijdens het werken heb ik het idee dat het systeem lekker responsief is. Dit is uiteraard niet helemaal goed te testen, aangezien ik het in VirtualBox draai.
  • Een aantal nieuwe/verbeterde applicaties, waaronder Firefox 3, Transmission, Vinagre en Brasero
Tevens heb ik Kubuntu Hardy alpha5 even getest, en dat werkt ook allemaal prima. Tijdens en na de installatie heb ik trouwens het idee dat er iets met de fonts niet goed is. De fonts bij een aantal tooltjes, zoals Kmenu > System > Printers zien er vreemd en hakkelig uit. Ik heb nu bij Kmenu > System Settings en dan Appearance > Fonts de instellingen van "system settings" naar "enabled" gezet en subpixel hinting aangezet, wat het fenomeen enigszinds verminderde.

Tevens heb ik koffice-kde4 alpha6 erin geinstalleerd, maar ik vind eerlijk gezegd alle KDE4-applicaties lelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele KDE4-gebeuren nog niet kan bewonderen. De KDE4-versies van applicaties als Kate, Konqueror, Kword en eigenlijk alle anderen zien er zo leeg en kaal uit. De icons vind ik te klein, de menu's en letters lelijk. Ik snap echt niet hoe dit zo slecht eruit kan zien. Voorlopig blijf ik nog bij KDE3 en ik hoop dat er nog wat aan verandert.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Ik had een virtual machine draaiende gehad met ubuntu 7.04 (in ubuntu 7.04) van daaruit geupgrade, van de week weer eens geupgrade toen startte ubuntu niet meer op. Nu ga ik hem eens vers installeren met de alternate cd. Ik ben zowiezo wel blij met de keuze voor transmission het is een heel erg fijne torrent client, alleen blijf ik een soortgelijk aan K3B missen voor Gnome/Ubuntu. Ook vind ik het jammer dat er niet standaard een gebruiksvriendelijk backup programma in zit. Ook ben ik benieuwd naar de KVM virtualisation is dit nou sneller dan virtualbox? (vind virtualbox een erg fijn, gebruiksvriendelijk programma)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk stukje over Wubi:

http://arstechnica.com/ne...-ubuntu-8-04-alpha-5.html

Handig voor nubs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Het wordt tijd dat ze bij Ubuntu het gebruik van RAID wat makkelijker maken, want nu ziet ie beide schijven apart en daar heb ik niks aan met RAID0.

Ja, ik weet het, Firmware RAID is geen RAID en is wel aan de praat te krijgen maar makkelijk is het niet :o

[ Voor 31% gewijzigd door Sebazzz op 25-02-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

jelly schreef op zondag 24 februari 2008 @ 20:41:
alleen blijf ik een soortgelijk aan K3B missen voor Gnome/Ubuntu.
Brasero.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Brasero.
Toch blijft K3b uitgebreider dan brasero, je kan namelijk meer instellen en video dvd's maken.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
-nieuwe kernel versie 2.6.24-8.14 die betere ondersteuning biedt voor amd64, ook zal deze kernel ubuntu energiezuiniger maken.
Ik heb een AMD-64 en heb Cool 'n Quiet ooit aangezet. Dit werkte zeer matig. Het leek wel alsof de cores even een aanloopje nodig hadden om op volle snelheid te komen. Met name in desktopapplicaties werkt dat zeer traag. Iemand dezelfde ervaring en is dat met deze update verholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Sebazzz schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:08:
Het wordt tijd dat ze bij Ubuntu het gebruik van RAID wat makkelijker maken, want nu ziet ie beide schijven apart en daar heb ik niks aan met RAID0.
Waarom zou uubuntu een brakke firmwareraid moeten gaan ondersteuen als er al uitstekende softwarerraid en support voor hardwareraid is?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

IorGie schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:28:
[...]

Waarom zou ubuntu een brakke firmwareraid moeten gaan ondersteuen als er al uitstekende softwarerraid en support voor hardwareraid is?
Omdat als thuisgebruikers RAID gebruiken, het denk ik wel firmware RAID is dat het meeste gebruikt wordt, het zit standaard op ieder moederbord of insteekkaartje en het is supergoedkoop.

Ook de areca en adaptec controllers (klik) zijn zo ver ik weet firmware RAID (ik weet niet hoe het met die promise dingen zit van 95 euro). Ik heb geen hardware RAID kaartjes onder de 100 piek gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Sebazzz schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:37:
[...]
Omdat als thuisgebruikers RAID gebruiken, het denk ik wel firmware RAID is dat het meeste gebruikt wordt, het zit standaard op ieder moederbord of insteekkaartje en het is supergoedkoop.
Net zo goedkoop als software raid onder linux.
Firmware raid is gewoon een ransige oplossing. Moederbord vervangen; data weg.
Nogmaals, hardwareraid kaarten worden prima ondersteund door linux en linuxsoftware is superieur aan firmwareraid.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja, dat snap ik, maar kan je ook onder een bijvoorbeeld Software-RAID0 booten in Linux?

Is die software raid in Linux geen LVM of zit ik dingen door elkaar te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
IorGie schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:43:
Net zo goedkoop als software raid onder linux.
Firmware raid is gewoon een ransige oplossing. Moederbord vervangen; data weg.
Dat klopt, maar als je met meerdere os-en wilt experimenteren is fakeraid support toch wel fijn. software raid is dan geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-12-2023
Prachtig dat PulseAudio standaard in Hardy zit. Ik had er voorheen nog niet van gehoord en ook heb ik Hardy nog niet geprobeerd. Maar gisteravond heb ik er wat mee gespeeld in Gutsy en ik moet zeggen dat het erg mooi spul is. Eindelijk goed regelen welke applicatie over welke geluidskaart gaat.

Als proof-of-concept speelt mijn laptop nu mp3's mijn zijn (crappy) speakertjes gemute, terwijl hij de audio redirect naar mijn desktop (5.1 set) én mijn headless server (die wel een versterker aangesloten heeft). Hoewel het over het netwerk gaat en het om uiteenlopende hardware gaat loopt alles perfect in sync.

Deze release ga ik echt niet overslaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Laatst online: 02-01 09:26
Zit er nu een equalizer in PulseAudio ?
Dit is het enigste dat ik echt mis in ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Mijn ervaringen zijn:
Eerste indruk: Artwork is beter, mooie default achtergrond. (Hardy Heron zelf)
Policykit- Dit merk je goed als je bijvoorbeeld een services wil stoppen, als je het venster te voorschijn krijgt kun je niks doen, pas als je op unlock drukt en het beheerderswachtwoord intoets kan je de services aanpassen. Hetzelfde geld voor netwerkinstellingen. Ook valt me op dat er mee gedaan is aan encryption. Screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://i237.photobucket.com/albums/ff178/jelly-linux/Schermafdruk-Ubuntu804Alpha5Running.png

Afbeeldingslocatie: http://i237.photobucket.com/albums/ff178/jelly-linux/Schermafdruk-Ubuntu804Alpha5Runn-2.png

Firefox
Afbeeldingslocatie: http://i237.photobucket.com/albums/ff178/jelly-linux/Schermafdruk-Ubuntu804Alpha5Runn-1.png

[ Voor 35% gewijzigd door jelly op 26-02-2008 16:40 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:59:
Ja, dat snap ik, maar kan je ook onder een bijvoorbeeld Software-RAID0 booten in Linux?

Is die software raid in Linux geen LVM of zit ik dingen door elkaar te halen?
Ja je kan software raid booten in onder Linux maar dan moet je twee partities aanmaken:

a) 1 Kleine /boot partitie voor je initrd deze mag niet software RAID 0 zijn
b) Daarnaast een tweede partitie en deze mag volledig software raid 0 zijn.

LVM is totaal iets anders dan Software RAID. Wel wordt LVM heel vaak in combinatie met Software RAID gebruikt. Je ziet heel vaak dat men Logical Volumes maakt boven op een Software RAID device.

Linux Software RAID is in veel gevallen suprieur aan Hardware RAID je moet echt een hele dure Hardware RAID kaart hebben wil je over dezelfde mogelijkheden beschikken als Linux Software RAID :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:05:
[...]

Ja je kan software raid booten in onder Linux maar dan moet je twee partities aanmaken:

a) 1 Kleine /boot partitie voor je initrd deze mag niet software RAID 0 zijn
b) Daarnaast een tweede partitie en deze mag volledig software raid 0 zijn.

LVM is totaal iets anders dan Software RAID. Wel wordt LVM heel vaak in combinatie met Software RAID gebruikt. Je ziet heel vaak dat men Logical Volumes maakt boven op een Software RAID device.

Linux Software RAID is in veel gevallen suprieur aan Hardware RAID je moet echt een hele dure Hardware RAID kaart hebben wil je over dezelfde mogelijkheden beschikken als Linux Software RAID :)
Ik kan anders goed merken dat ik van Linux Software RAID naar een Areca met 8 schijven ben gegaan hoor. Je moet wel vermelden dat Linux Software RAID sterk afhankelijk is van je CPU, en dat is hardware RAID niet. Tevens ligt het ook aan het RAID-level of Software RAID goed draait. Met striping en mirroring doet Software RAID het behoorlijk goed, met parity berekeningen (RAID5 en, nog erger, RAID6) blijft Software RAID nergens meer.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
je moet echt een hele dure Hardware RAID kaart hebben
En die Areca kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Laatst online: 08-09 19:57

jep

Dan weet ik niet welke hardware raid je bedoeld. Een Areca of 3Ware met 2 poorten heb je al voor +/- 300 euro en dan heb je geen gedoe met performence op je CPU. Verder werkt het in Linux ook vele malen prettiger doordat je OS 't gewoon als 1 volume ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:23
jep schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:54:
[...]

Dan weet ik niet welke hardware raid je bedoeld. Een Areca of 3Ware met 2 poorten heb je al voor +/- 300 euro en dan heb je geen gedoe met performence op je CPU. Verder werkt het in Linux ook vele malen prettiger doordat je OS 't gewoon als 1 volume ziet.
Dat vind ik anders wel f-ing veel geld! Ik heb een quad-core CPU (Voor minder dan 300 euro), dus ik maak me niet zo druk om dat beetje performance.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Firefox 3 ziet er goed uit :D
Afbeeldingslocatie: http://i237.photobucket.com/albums/ff178/jelly-linux/Schermafdruk-Ubuntu804Alpha5Runn-3.png

Het is met Hardy Heron ook makkelijker om codecs te installeren zou wou ik in rhythmbox een mp3 tjes luisteren, gelijk werdt er de juiste codecs geinstalleerd na een paar keer klikken. Alleen als ik gnash installeer en firefox herstart, zegt ubuntu doodleuk dat ik een flash player moet installeren :/. Ook heb ik volgens mij een nieuwe functie gevonden voor het reporteren van bugs, er liep een programma vast, je krijgt daarna een schermpje of je het probleem wil reporteren!

[ Voor 16% gewijzigd door jelly op 27-02-2008 16:21 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jep schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:54:
[...]
Verder werkt het in Linux ook vele malen prettiger doordat je OS 't gewoon als 1 volume ziet.
Dat van 1 volume zien kan bij Software RAID 1 in Linux ook (grub kan dan gewoon je /boot lezen) ;) Verder is het zo dat je voor 300 euro maar een 2 ports RAID kaartje hebt terwijl met Linux Software RAID je die limitatie niet hebt ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
jelly schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 15:31:
Firefox 3 ziet er goed uit :D
[afbeelding]

Het is met Hardy Heron ook makkelijker om codecs te installeren zou wou ik in rhythmbox een mp3 tjes luisteren, gelijk werdt er de juiste codecs geinstalleerd na een paar keer klikken. Alleen als ik gnash installeer en firefox herstart, zegt ubuntu doodleuk dat ik een flash player moet installeren :/. Ook heb ik volgens mij een nieuwe functie gevonden voor het reporteren van bugs, er liep een programma vast, je krijgt daarna een schermpje of je het probleem wil reporteren!
aargh, zo'n zoek-in-historie-terwijl-je-in-adresbalk-typt-functie zit ook al geruime tijd in opera, zeer irritant vind ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

killu schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 19:08:
aargh, zo'n zoek-in-historie-terwijl-je-in-adresbalk-typt-functie zit ook al geruime tijd in opera, zeer irritant vind ik het.
"macvim" kunnen intypen als ik naar http://code.google.com/p/macvim/ wil in plaats van c gevolgd door een nutteloze lijst met urls, waardoor ik praktisch de hele url mag overtypen. Bespottelijk dat ze dat ingebouwd hebben inderdaad. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 01-03-2008 21:28 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 00:18
Werkt heerlijk krijg alleen acer-acpi niet werkend :(, dus blijft het voor mij toch nog maar even 7.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik ga deze zeker proberen zodra hij final is, alleen mogen ze het default theme wat verbeteren. De achtergrond is wel aardig maar de metacity theme vind ik bijv nog steeds erg lelijk. Ik weet dat het allemaal heel makkelijk aan te passen is, maar het zou toch fijn zijn als er meteen een mooie theme op je bureaublad staat :)

Wubi ziet er wel vet uit! Zal bij veel mensen de drempel weg kunnen nemen

[ Voor 10% gewijzigd door Crackh34d op 27-02-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:20

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb hardy vorige week geinstalleerd, maar na een kernel-upgrade naar 2.6.24-10 vertoont mijn muis rare trekjes. Ik kan niet meer links of rechts enkelklikken, alleen muisknop inhouden en slepen. Ik weet niet of dat aan de kernel ligt, want toen ik 2.6.24-8 weer opstartte had ik het probleem nog. Het kan dus zijn dat ik in mijn pogingen om wat op te lossen juist wat gesloopt heb.
Ik heb Hardy nu ook op de computer van mijn vriendin geïnstalleerd (AMD Athlon XP 2000+, 512mb ram, nvidia Ti4200), en dat werkte prima. De installatie was binnen 20 min gepiept, alle hardware op de printer na (Lexmark 735) werkte ook out of the box.
Het updaten daarna duurde alleen >1 uur..... beetje jammer, maar dat zal wel horen bij een alpha. Ze zijn nu natuurlijk nog druk aan het sleutelen, waardoor er elke dag veel meer updates zijn dan ik op mijn eigen computer met edgy heb.

offtopic:
Misschien stomme vraag, maar waarom staat dit niet in het algemene Ubuntu topic?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 05:31
Hmmmmm, bij mij raakte mijn xp opstartsector corrupt, gelukkig te verhelpen met een " fixboot" vanuit de herstelconsole....dit nat. na installatie van ubuntu hardy. Weet bij god niet wat hier de oorzaak kan zijn geweest.
Heb verders grub opnieuw moeten installeren, maar da's gelukkig geen probleem ( meer ) :)

nu maar eens kijken wat hardy voor nieuws te bieden heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gwystyl schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:30:
Ik heb hardy vorige week geinstalleerd, maar na een kernel-upgrade naar 2.6.24-10 vertoont mijn muis rare trekjes. Ik kan niet meer links of rechts enkelklikken, alleen muisknop inhouden en slepen. Ik weet niet of dat aan de kernel ligt, want toen ik 2.6.24-8 weer opstartte had ik het probleem nog.
Dat probleem heb ik ook gehad, volgens mij was het opgelost toen ik van de nv-driver naar nvidia ging. Ik heb daarbij xorg.conf verwijderd, mogelijk zit daar iets verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:44
Ik draai 8.04 sinds Alpha 3 op mijn maatwerk BTO-notebook (een Compal IFL90 notebook, AMD64), met name omdat er onder Gutsy best wat dingen niet lekker werkte en ik geen zin had om een "pure" Debian installatie te doen.

Een paar opvallende zaken:
- Het splash-screen tijdens booten / shutdown werkt niet
- De standaard vga-modus die aan de kernel tijdens booten wordt meegegeven is niet handig, je hebt dan geen werkende tekst consoles
- Myspace werkt niet in Firefox 2 en Firefox 3, de meeste andere flash sites wel (als je het niet erg vind om de 32bits libs te installeren uiteraard)
- GnomeVFS wordt vervangen door Gvfs, maar deze opvolger is nog niet "af" waardoor bijvoorbeeld het maken van een SSH connectie via Nautilus niet werkt
- Er spelen nog regelmatig dependency problemen bij updates van -met name- locale packages.

Al met al ziet het er al best goed uit, er is echter nog best veel te doen de komende weken. Volgens mij is met name Gvfs nog een uitdaging voor de developers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

- Het splash-screen tijdens booten / shutdown werkt niet
Sinds jaar en dag is dat al met Ubuntu64 :'( Vraag me niet waarom, maar het weerhoudt mij er wel van om op Ubuntu64 over te stappen, dus voorlopig blijf ik op de 32-bits editie. :(
- De standaard vga-modus die aan de kernel tijdens booten wordt meegegeven is niet handig, je hebt dan geen werkende tekst consoles
Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring: ik was de hele tijd aan het uptodate blijven met de Hardy packages, maar sinds een week of 2 is X stuk voor mij...dus ik ben noodgedwongen weer terug naar Gutsy.

Weet niet of meer mensen dit hebben? Ik kan het probleem niet precies duiden maar het lijkt erop alsof een upgrade van xserver-xorg-core van 1.3 naar 1.4.1 en/of xserver-xorg van 1.7.2 naar 1.7.3 de oorzaak zijn. Enkele seconden na opstarten van X freezed de hele boel, zonder echte foutmelding in logs.

Edit: of het zijn de ATI drivers, die schijnen ook geupgrade te zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb 'm dan toch geinstalleerd op een PC hier, en ik was in eerste instantie niet zo blij met de instellingen van X. Dat gaat toch nog niet goed en ik moest toch nog even klooien in Xorg. En toen zat ik om de een of andere bizarre reden vast aan scherm met een grotere omvang dan de resolutie (dan moet je dus scrollen, je kent 't wel). De instellingen uit Preferences en Administration werkte niet lekker (nog steeds niet helemaal goed), tot ik 'm vanavond nog eens aanzette. Nou staat ie goed ingesteld. Alleen nog Compiz fixen (geen windowborders en witte terminal vanwege een missende optie in xorg.conf) en dan ben ik een heel eind. Hij loopt verder nu vrij vlot allemaal dus het avontuur gaat beginnen.
Nu nog Firefox 3 zo instellen dat alt-c werkt voor de posthistory hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Alpha 6 is ook al uit. Screenshots.

Ik draai Hardy nu sinds Alpha 3 ofzo, en het bevalt me prima. Ik heb het idee dat alles wat sneller opstart en responsiever aanvoelt dan met Gutsy, mogelijk dankzij de nieuwe scheduler en gvfs, maar dit kan ook inbeelding zijn. De nieuwe standaardapplicaties als Brasero, Vinagre en Transmission zien er goed uit, en vooral Firefox 3 is een verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
X is bij mij ook stuk, werkte eerst goed 7.10 geupdate met diverse hardies.
Gisteren 8 alpha 4 geïnstallleerd van cd en geupdated geeft nu gezeur met een
configuratie scherm die de instellingen niet onthoud... ziet videokaart niet goed (ati radeon x800)
heb nu een compleet wit scherm, de muispointer doet het wel, ctrl-alt-backspace laat wel even de desktop zien voor dat die herstart..

compiz doet stout, gebruikte hiervoor xubuntu, daar zat het niet in.
De 64 bit versie van 8.04 beta is ook geen aanrader.
op de athlon 3500+ loopt die vast (al heel snel) op de htpc boot die wel maar snapt die
de s-video uitgang niet.

[ Voor 23% gewijzigd door bouwfraude op 24-03-2008 08:36 . Reden: compiz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 00:18
Zelfde probleem hier met Hardy beta, heb een mobility x700 van Ati, en het werkt niet echt lekker, :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Ik loop al 2 weken met de alpha release. Na een mislukte restore actie met reiserfs was ik gedwongen om opnieuw Ubuntu te installeren en heb gekozen om gelijk maar voor 8.04 te gaan. (7.10 installeren om vervolgens na 3 weken weer te upgraden ... ik wil CLEAN voor zo lang mogelijk)

Mijn ervaringen:
NEGATIEF
• LOG, hij voelt traag AAN. Booten is niet versnelt en de nieuwe Compiz draait niet zo soepel als de vorige ZONDER dat er extra's aan staan die ik op 7.10 niet aan had staan. (configs wel even over gezet en gekeken ;))
Tevens mis ik ook bij opstarten het merkbare veschil, ze zouden toch init-NG en alles gaan implementeren? Ik zelf LAAT het alles nog even voor wat het is. Had namelijk zelf bij de vorige installatie handmatig init-ng erop gezet en het is wel DEGELIJK de moeite waard.

• Standaard heb ik 2 kernels erop staan (2.6.22-14 & 2.6.24-12) en de nieuwste kernel heeft geen restricted ipw3945 driver :? ... (geen reacties aub over: restricted-modules naar binnen slurpen, been there, done that)

• Nog steeds PCM volume control bij de hda-intel drivers ... lang verhaal en ik neem het eigenlijk Ubuntu zelf niet kwalijk. (zit ook in #alsa op irc ... af en toe mag ik wat compilen voor de devvers om te testen ... op zo'n laag niveau dat als ik sommige id's test dat mijn wireless het niet meer doet :+ )

POSITIEF
• PULSE AUDIO (mooie structuur/unificatie, hoop dat het nu ook daadwerkelijk door alle andere devvers gebruikt gaat worden)

• Firefox 3 (bloedsnel...enig minpuntje is dat hij eruit klapt als het fout gaat bij het 5e youtube filmpje ipv none responsive wordt)

• Nieuwe intel video drivers ... LIJKT erop dat ik nu dual screen kan gaan zonder al teveel gepruts ... nog niet getest helaas :$
misschien overigens de reden waarom compiz zo traag aanvoelt

Al met al sta ik er op dit moment nogal critisch tegenover, maar gebruik het wel fulltime.
ja, windows staat ook op m'n laptoppie ... voor noodgevallen 8) met prutproggies die alleen onder windows draaien en niet door wine heen komen

Dingen waarvoor ik m'n laptop gebruik: ALLES :+
• Surfen
• DVD's/CD's kijken/luisteren/branden
• Devven (netbeans/eclipse)
• Databaseje (MySQL)
• Minicom (sun serverts te kunnen benaderen ... doe het niet vaak, maar soms MOET het gewoon op deze manier :+ ... toevallig van de week, maar gemiddeld 2 keer per jaar)
• MSN/IRC/Skype
• etc ... (van azureus/evolution t/m tekstverwerken)

Specs van de laptop:
Merk: HP DV5148ea
CPU: 1.6 Centrino ( geen dual core :'( )
RAM: 2 GB
Pagina: 1