Karma plotseling verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Tot mijn grote verbasing zie ik dat er vergeleken met 16-02 meer dan 8000 karma verdwenen is uit mijn account. Hoe kan dit? :o
Volgens mij stond karma sub-groep 'Overigen' ook nooit eerder op -1%.
Wie heeft de verklaring hiervoor?

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:17:
We nemen de vrijheid om de karmaberekening op ieder moment naar eigen inzicht te wijzigen. Soms pakt dat positief uit (bijvoorbeeld toen met terugwerkende kracht karma werd gegeven voor forumposts, productreviews, nieuwssuggesties, moderaties, enz.) en soms negatief.

• Saturnus
  • Niet online
Ok dat kan.
Maar dat Overigen dat nu opeens op -1% staat...wat houd dat precies in? Ik ben ergens slecht bezig geweest ofzo?

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben ook zo'n 7000 karma punten lichter geworden. Ach ja als het geen bug is of een andere fout en wat Harm zegt klopt dan is is het maar zo...

[ Voor 10% gewijzigd door Regeneration op 22-02-2008 21:51 ]

• Groever
  • Laatst online: 19-02 13:07
Ik ook, 3- tot 4000. De oorzaak is een wijziging van de waardering van productreviews, gisteren (toevallig nog gekeken) was dit het belangrijkste deel van mijn karma en nu is het nog maar 24 procent. Waarom productreviews nu minder gewaardeerd worden is me onduidelijk. Het zou ook kunnen komen doordat edits van productreviews niet langer meer karma opleveren. Laatst fixte ik een paar spelfoutjes en ik had er weer een zootje bij.

• Regeneration
  • Niet online
Groever schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:57:
Ik ook, 3- tot 4000. De oorzaak is een wijziging van de waardering van productreviews, gisteren (toevallig nog gekeken) was dit het belangrijkste deel van mijn karma en nu is het nog maar 24 procent. Waarom productreviews nu minder gewaardeerd worden is me onduidelijk. Het zou ook kunnen komen doordat edits van productreviews niet langer meer karma opleveren. Laatst fixte ik een paar spelfoutjes en ik had er weer een zootje bij.
Bij mij is het volgens mij ook de oorzaak van de productreviews. Maar ik denk dat dit eerder de reden is. Men wil de product review koppelen aan een waardering van de lezers. Een hoge waardering zorgt dat (o.a.) dat je meer karma krijgt. Een quote uit het artikel:
Binnenkort zal tevens de mogelijkheid toegevoegd worden om productreviews op kwaliteit te beoordelen met behulp van een sterrensysteem. Op de productoverzichtpagina's zullen de beste reviews als eerste getoond worden en de reviews zonder onderbouwing als laatste. De huidige anti-chronologische sortering zal als alternatief beschikbaar blijven. De waardering van de review zal meegewogen worden in de gemiddelde score van het product. Productreviews zonder onderbouwing zullen minder invloed hebben op het gemiddelde als zeer complete vijfsterren reviews. Hetzelfde zal gelden voor karmapunten die verdiend kunnen worden met het schrijven van reviews; de waardering zal gebaseerd worden op de omvang en de kwaliteit van de review.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

Cyphax

Moderator LNX
Dat is toch geen verklaring, Harm?
Saturnus vraagt zich af waarom z'n karmapunten ineens verdwenen zijn, het is wel leuk dat Tweakers.net de vrijheid neemt maar dat is geen antwoord op de vraag.

Saved by the buoyancy of citrus

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 02:44

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle vroeg zich ook al af waarom hij bij 'Overigen' opeens op -4% stond :P

Zeer waarschijnlijk heeft het inderdaad met de productreviews te maken, omdat dat hetgeen was waarin ik de laatste 2 maanden redelijk wat karma had opgebouwd (en nu dus weer heb verloren).

Ben wel benieuwd wat er precies veranderd is.. ben iets van 10k karma lichter geworden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Pelle op 22-02-2008 22:57 ]

• Harm
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 22:46:
[...]

Dat is toch geen verklaring, Harm?
Saturnus vraagt zich af waarom z'n karmapunten ineens verdwenen zijn, het is wel leuk dat Tweakers.net de vrijheid neemt maar dat is geen antwoord op de vraag.
Het is weldegelijk een antwoord. Het 'waarom' is te vinden in het stukje over de vrijheid om wijzigingen door te voeren. Een concrete verklaring voor deze situatie hoeft er derhalve niet per se te zijn, juist omdát het alles kan zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Harm op 22-02-2008 22:56 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

Cyphax

Moderator LNX
Harm schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 22:56:
[...]

Het is weldegelijk een antwoord. Het 'waarom' is te vinden in het stukje over de vrijheid om wijzigingen door te voeren. Een concrete verklaring voor deze situatie hoeft er derhalve niet per se te zijn, juist omdát het alles kan zijn.
Je kunt er ruwweg 2 dingen mee zeggen:
- We geven geen verklaring, die zijn we je niet schuldig.
- Het kan wel vanalles zijn, we veranderen de berekening nog weleens.
In het eerste geval zou ik zeggen: jammer, da's een nare houding vind ik zelf.
In het 2e geval: da's begrijpelijk. :)
Kon niet helemaal met zekerheid opmaken wat het nou was, maar 't is het 2e? :P

Saved by the buoyancy of citrus

• Harm
  • Niet online
Het tweede is in ieder geval wat Femme wil zeggen en waar ik mij bij aansluit :) .

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De karmaberekening voor de productreviews is vandaag gewijzigd ivm de komst van de waarderingen (sterratings) in de Productreviews. De basisscore van de productreviews is wat lager geworden, daar staat tegenover dat het potentieel groter is geworden als je review twee of meer sterren heeft gekregen. De mensen die er nu op achteruit gegaan zijn kunnen weer een inhaalslag maken als hun bestaande productreviews waarderingen krijgen.

Het grootste verschil wordt echter gemaakt doordat er een bug uit de telling is verwijderd die door een foute telling van het aantal afbeeldingen en platform- en productkoppelingen ten onterechte karma uitdeelde.

Nu blijkt dat de verschillen met de oude berekening wel erg groot zijn wil ik nog wel denken aan wat tweaks van de berekening. In principe willen we verhoudingsgewijs veel karma uitdelen voor productreviews ivm het belang voor de Pricewatch en de waarde die kwalitatief hoogwaardige productreviews voor de bezoekers hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 23-02-2008 00:58 ]

• Regeneration
  • Niet online
Zo te zien zijn is het percentage "overigen" weer naar normale waarden veranderd. :) Ook die van mij is iets verhoogd, wat volgens mij ook wel kan kloppen.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-02 10:37

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ok, ik heb dat ook opeens gemerkt, mijn product-reiview karma is opeens maar 23%
Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/8628/karmasw1.jpg
Volgens mijn graffiek ben ik zo'n 7000 punten kwijt, maar wel zo'n 1000 plaatsen gestegen :P
Maar toch maar eventjes nadenken....
Dat betekent dat ik superveel reviews die oud zijn heb en dat de mensen die niet gewaardeert hebben en dat het nu op 0 staat waardoor ik dus karma kwijt ben? Dus om het terug te krijgen moet ik nieuwe product-reviews schrijven om waardering te krijgen, anders zou ik dus voor altijd mijn karma kwijt zijn tenzij iemand mijn review leest?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Regeneration
  • Niet online
Dima_2005 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:07:
Ok, ik heb dat ook opeens gemerkt, mijn product-reiview karma is opeens maar 23%
[afbeelding]
Volgens mijn graffiek ben ik zo'n 7000 punten kwijt, maar wel zo'n 1000 plaatsen gestegen :P
Dat betekent dat ik superveel reviews die oud zijn heb en dat de mensen die niet gewaardeert hebben en dat het nu op 0 staat waardoor ik dus karma kwijt ben? Dus om het terug te krijgen moet ik nieuwe product-reviews schrijven om waardering te krijgen, anders zou ik dus voor altijd mijn karma kwijt zijn tenzij iemand mijn review leest?
In het kort gezegd: ja, je bent nu al je karma punten kwijt. Zoals Femme zegt in de eerste en tweede alinea.

Maar zoals in de laatste alinea staat wil mogelijk Femme aan het toch wel grote verschil iets doen. Je moet ook bedenken dat het stersysteem pas twee dagen actief is, dus misschien moet je gewoon even geduld hebben en dan komt iemand wel je review beoordelen. :)

• Saturnus
  • Niet online
Volgens mij zijn mijn karmapunten zich al wat aan het herstellen.
Bijna 4000 erbij tegenover gisteren. Halverwege dus. :)

• Regeneration
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:11:
Volgens mij zijn mijn karmapunten zich al wat aan het herstellen.
Bijna 4000 erbij tegenover gisteren. Halverwege dus. :)
Dat komt omdat er mensen op je reviews hebben gestemd. :) Zo werkt dus het nieuwe systeem. Als er wordt gestemd krijg je meer karma punten. Ook komt er een lijst met hoog gewaardeerde reviews. Zo krijg je dus weer evenveel of als je hele hoge waardering krijgt zelfs meer karma punten dan voorheen. :)

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:57
Mijn karm is ook gehalveerd naar 7k

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dima_2005 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:07:
[afbeelding]
Ik heb het idee dat er met de huidige karmatelling op zich niets mis is. Als je je best doet en anderen hebben een hoge waardering voor een review, dan kun je erg veel punten met de productreviews scoren.

De oude reviews die nu niet hun terechte hoge waardering hebben, zijn feitelijk verkeerd gewaardeerd. Op zich is het toelaatbaar als users elkaar gaan helpen om de waarderingen van oude reviews recht te zetten, mits dit op een integere wijze gebeurd (dus elkaar niet onterecht hoge of lage waarderingen toespelen om de karma van een ander te boosten of te dempen). Dit is eigenlijk hetzelfde idee als het mismoderatietopic voor moderaties.

• Groever
  • Laatst online: 19-02 13:07
Er is inmiddels een midmoderatietopic voor productreviews: Het kleine Productreview-mismoderatietopic. Dit is in ieder geval nu niet bedoeld voor helemaal niet beoordeelde reviews, ik denk dat deze na verloop van tijd wel zullen herstellen. Dit topic is bedoeld voor te hoog of te laag gewaardeerde reviews.
Pagina: 1