Toon posts:

Meer RAM vraagje.. zelfde type beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Hierbij mn eerste berichtje op tweakers.net. Ik heb 2 vraagjes met betrekking tot geheugen.
Ik heb nu 2gb ram (Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit) en ik vroeg me af of 2 gb extra merkbaar verschil gaat geven. Ik draai op winXP.
Is het beter om hetzelfde type en merk ram te nemen als wat er al in zit?

Mn hardware nu:

MSI K9N Neo-F V2, nForce 520
AMD Athlon 64 X2 5600+
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit
Zalman ZM460B-APS, 460W
MSI GeForce 8800 GTS 320MB DDR3

Wat raden jullie me aan? :) Alvast bedankt.

edit
Ik gebruik mn pc vooral voor gamen en video fx enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 21:04 . Reden: leek me wel handig om te melden waarvoor de pc gebruikt word ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
Ik neem aan dat je toch geen XP x64 draait dus je zal maar 3-3,5GB van je 4GB kunnen gebruiken. Verder denk ik niet dat je heel veel verschil gata merken in XP. Maar je kan altijd even checken met ctrl+alt+del hoe je geheugengebruik is. Als dit bijna vol zit dan heeft het nut, anders dan zul je er weinig van merken.

Echter is de prijs natuurlijk wel laag en alvast inslaan is misschien ook niet verkeerd. Iig is hetzelfde merk + type het beste. Het geeft de grootste kans op dualchannel.

Verwijderd

Ik zou er sowieso een GB geheugen bij duwen, maar dat is mijn mening ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT...

In veel gevallen geeft de FAQ een antwoord... nu dus ook. Zie ook PMG FAQ en de RAM FAQ

[ Voor 22% gewijzigd door Guardian Angel op 21-02-2008 21:16 ]

ARME AOW’er

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Als Linux-gebruiker (Gentoo 64) zit ik meestal rond de 800-1200 MB memoryload (ligt er aan of er 1 of 2 gebruikers inloggen (Linux MultiSeat X), en ik ben recent (omdat het maar 35 euro kostte) van 2 naar 4 GB gegaan. En ik moet zeggen, ik ben er heel blij mee! Simpelweg omdat mijn filecache is toegenoemen, dat was mijn primaire reden om het te kopen! Het duurt uren na aanzetten (en normaal gebruik) voor mijn filecache "vol" zit, en dat zorgt er voor dat ik ook na uren al m'n applicaties nog in het cache heb zitten. Oftewel alles wat ik opstart staat er razendsnel.
Los hiervan zal je er alleen wat aan hebben als je systeem nu actief moet swappen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:13:
Ik zou er sowieso een GB geheugen bij duwen, maar dat is mijn mening ;)
Mijn mening is om er een GB uit te halen, maar goed die mening is zonder onderbouwing net zo waardeloos als de jouwe. 8)7

De hamvraag blijft: Heb je genoeg aan 2GB? Zodra je meer geheugen gebruikt dan je beschikbaar hebt, wordt je systeem traag.
Of ander gezegd: je systeem wordt 0,0 sneller als je er geheugen bij zet wat niet gebruikt wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Aaha ok thanks voor de reacties!
GENETX schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:10:
... Echter is de prijs natuurlijk wel laag en alvast inslaan is misschien ook niet verkeerd. Iig is hetzelfde merk + type het beste. Het geeft de grootste kans op dualchannel.
Begrijp ik goed dat wanneer ik er 2gb bij ga zetten, het dan het verstandigst is om hetzelfde geheugen te nemen als wat ik er al in heb zitten? Ze lopen toch al in dualchannel?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Uhmmmm... je vraag is al beantwoord in de FAQ of heb je die niet gelezen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt me als het er in staat, maar ik heb beide gelezen en kan mn antwoord niet vinden. Ben trouwens al wel een stuk wijzer geworden, goeie faqs. :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nou... ik quote het dan maar even rechtstreeks uit de FAQ
Kan ik verschillende merken/groottes/snelheden geheugen mixen?
Dat is in principe gewoon mogelijk, mits het van eenzelfde soort is (SDR, DDR, DDR2, RDRAM, etc). Je kunt de verschillende soorten niet onderling mixen.

Merken: dat mag geen probleem zijn, maar sommige moederborden/chipsets kunnen instabiel worden wanneer je verschillende merken/chiptypes mixt, een bekend voorbeeld hiervan is de ECS K7S5A met de SiS 735 chipset. Vooral cheap-ass geheugen moet hieraan geloven, terwijl je A-merken over het algemeen probleemloos kunt mixen.
Gewoon hetzelfde merk en type kopen is het slimst. Dat gaat altijd werken.

Hou er rekening mee dat je ook een 64 bits OS moet hebben wil je er volledig gebruik van kunnen maken. Een 32 bits OS pakt hooguit 3 en een beetje GB en zelfs soms minder. Je zult trouwens nauwelijk iets merken van je geheugenuitbreiding.

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 21-02-2008 22:07 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
0.o sorry. Thanks voor de moeite en hulp. Als iedereen zo blind was als ik zou het niet meer opvallen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Ook een blinde kan mbv een braille-lezer de FAQ doornemen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.