Toon posts:

[XP] installatie SATA-hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sins een half jaar een nieuwe notebook met Windows Vista Ultimate, maar
ik wil er graag Windows XP op hebben.
Maar als ik Windows XP wil installeren krijg ik deze foutmelding:

Setup kan xp niet installeren omdat er geen vaste-schijfstation wordt herkend. De setup kan niet worden voltooid. Druk op F3 om af te suiten (of iets in die richting)

Ik heb gehoord dat dit komt door mijn SATA-hdd, en dat je kunt verhelpen door bij het laden van de Windows XP cd op F6 te drukken en daarna de SATA drivers moet installeren, maar dit moet dmv een floppy.
Het probleem is ik heb geen floppy drive op mijn laptop dus dat gaat niet lukken.

Blijkbaar kun je ook de sata drivers bij je xp cd branden met behulp van het programma genaamd Nlite, ik heb dit programma gedownload en geprobeert de sata drivers bij de xp cd te branden, alleen dit is niet gelukt.Ik krijg nog steeds de zelfde foutmelding. :(

Heeft iemand enig idee, waar dit aan kan liggen.... misschien gebruik ik de verkeerde drivers?

Mijn Laptop:

Beeldscherm (2) : 15,4 inch Breedbeeld Glare TFT (16:10), WXGA (res. 1280x800)
Videokaart : Nvidia 8600M GT 512 Mb videokaart, DirectX 10
Processor Core 2 Duo (2) : Intel?Core 2 Duo T7500 2.2GHz - 4 Mb (FSB-800MHz)
Chipset : Intel?965PM / ICH8-M
RAM DDR2-800 (1) : 2Gb DDR2-667MHz geheugen (slot 1)
RAM DDR2-800 (2) : 2Gb DDR2-667MHz geheugen (slot 2)
Harddisk S-ATA : 160GB 7200 rpm (8Mb cache) Serial ATA
Optische drive : 8x DVD+/-RW Dual Layer
Wireless LAN 54/300 : Intel?4965AG Wireless LAN 54Mb/s
Accu : 9-cell Primary Lithium-Ion Batterij
Bluetooth : Interne Bluetooth module met EDR 2.0 (2Mbit/s)
USB : 2 x USB 2.0 + 2 x Powered USB 2.0
VGA-poort : 1 x D sub 15-Pin VGA poort, 1 x TV uitgang (S-video) poort
LAN : 10/100/1000 GigaBit Ethernet netwerkkaart (RJ45)
Modem : 56Kbps V.90 Data/Fax Modem
Audio : Realtek geluidskaart met HD Audio ondersteuning, Dolby DTS
Audio : Microfoon Ingang, Speaker uitgang + Digitale uitgang (SPDIF)
Audio : Ingebouwde Stereo speakers
Firewire : 1 x IEEE1394 FireWire poort

Er staat een beetje veel informatie :P

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

alvast bedankt :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Chipset : Intel 965PM / ICH8-M

dat betekent dat je dus de SATA controllerdrivers voor die chipset nodig hebt.

http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21

Lijkt me een goede om mee te beginnen dan, tenzij je deze al geprobeerd hebt - maar dat vertel je er niet bij.

Als je http://downloadcenter.int...P%20Professional&lang=eng op een USB stick uitpakt (laat 'm een floppy nadoen) heb je de Drivers die in je CD Image horen te zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 21-02-2008 13:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
- USB-floppy
(laat 'm een floppy nadoen)
Ik ben nieuwsgierig wat je daarmee bedoelt. Want ik ben wel zat van floppy's. Drivers + XPcd op 1 cd branden is ook een optie.

Laat me nog even weten hoe je doet met die usb -> floppy

[ Voor 90% gewijzigd door Silver7 op 21-02-2008 13:39 ]

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

In het bios Native Sata uitzetten,

Laptop gewoon installeren en daarna de drivers van de ide controller upgraden met de drivers van Intel matrix storage managers. Daarna pas native Sata aanzetten, anders krijg je een BSOD

De kick van Electric!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-02 17:02
Nog een belangrijk iets dat je vergeet te vertellen: de foutmelding van Nlite (of pas bij het gebruik van de gebrande cd?).

PV Output

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Silver7 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 13:35:
Ik ben nieuwsgierig wat je daarmee bedoelt. Want ik ben wel zat van floppy's.
Die F6 installer package van Intel wil met alle geweld een floppydrive zien (tenminste, dat was voorheen zo).
je kan de floppy-image waarschijnlijk ook wel met andere tools extracten, maar een (lege!) usb stick eventueel met subst a: even als floppydrive laten fungeren werkt dan ook goed genoeg.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

maar een (lege!) usb stick eventueel met subst a: even als floppydrive laten fungeren werkt dan ook goed genoeg.
Maar hoe doe je dat dan tijdens de setup van XP :?
Dan is subst toch niet beschikbaar?
Ik denk dat Silver7 dat bedoelt.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Heb je dan geen optie om een USB stick als floppy drive te gebruiken of als een andere bron anders dan een gewone floppy zoals USB CD drive oid. Op mijn X38 boordje kan dat en ik heb USBFloppy gebruikt om mijn SATA drivers te laden met F6.

Ik weet niet welke laptop je hebt en welke BIOS je hebt.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tachyon schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:41:

De topicstarter geeft al aan dat ie met nLite z'n drivers wil en kan slipstreamen.
Dan is het alleen een kwestie van de juiste driver zien te bemachtigen en dáár kun je dan met een usb subst:a omheen werken.

Zie ook de screenshots in Windows Clients - FAQ -Windows Setup ziet mijn harddisks niet? voor de driverlayout (toevallig is daar een ICH6R gebruikt).

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Tachyon schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:41:
[...]
Dan is subst toch niet beschikbaar?
Ik denk dat Silver7 dat bedoelt.
Dank je voor het meedenken. Ik heb voor zekerheid inmiddels zitten googlen. Maar die subst werkt alleen onder reeds geinstalleerd Windows, en niet tijdens setup. Je hebt gelijk, Tachyon.
Badtothebone schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:50:
Heb je dan geen optie om een USB stick als floppy drive te gebruiken of als een andere bron anders dan een gewone floppy zoals USB CD drive oid. Op mijn X38 boordje kan dat en ik heb USBFloppy gebruikt om mijn SATA drivers te laden met F6.

Ik weet niet welke laptop je hebt en welke BIOS je hebt.
Dus je hebt USB-diskettestation gebruikt. (Om verwarring te voorkomen met de benaming USBFloppy)

Verwijderd

Topicstarter
Hee heel erg bedankt voor al jullie reacties!
ik ga het zo snel mogelijk proberen en ik laat jullie weten of het is gelukt !

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56
offtopic:
superpost!! volledige informatie, respect!

you had me at EHLO

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dit werkt alleen als de USB stick & floppy drive USB 2.0 volledig ondersteunt ;) anders ziet XP hem nog niet, weet dit uit ervaring :X

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar ondanks al jullie hulp ben ik er nog niet helemaal uit. want ik kreeg hier 2 drivers...
alt-92 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 13:32:
Chipset : Intel 965PM / ICH8-M

dat betekent dat je dus de SATA controllerdrivers voor die chipset nodig hebt.

http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21

Lijkt me een goede om mee te beginnen dan, tenzij je deze al geprobeerd hebt - maar dat vertel je er niet bij.

Als je http://downloadcenter.int...P%20Professional&lang=eng op een USB stick uitpakt (laat 'm een floppy nadoen) heb je de Drivers die in je CD Image horen te zitten.
Dit zullen vast en zeker de goede zijn, maar nu vraag ik me af.... kan ik die onderste driver ook bij de windows xp cd slipstreamen, of moet dit perse via een usb-floppy / -stick. En als die perse met een usb stick moet (want ik heb geen usb floppy) hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn computer in de Windows setup bij F6 die usb stick al floppy herkent....?
Ik hoop dat iemand dit in een paar stappen uit kan leggen, of dat iemand een site weet waar dit al op staat!

Nogmaals bedankt ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 08:22:
Dit zullen vast en zeker de goede zijn, maar nu vraag ik me af.... kan ik die onderste driver ook bij de windows xp cd slipstreamen?
Correct :)
En als die perse met een usb stick moet (want ik heb geen usb floppy) hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn computer in de Windows setup bij F6 die usb stick al floppy herkent....?
Dan ben je ook afhankelijk van de ondersteuning op het moederbord en de USB storage device in kwestie (stick/drive).
Sommige BIOS implementaties stellen ook nog eens vereisten aan de maximum grootte (stick moet <512MB zijn).

Dus als je de F6Floppysetup uit de laatste link uitgepakt kan krijgen dan kun je die files voor je slipstream gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ooh dus dan heb ik helemaal geen usb-stick nodig :) (als ik het goed begrijp)
en dan kan ik dus de drivers uit die laatste link slipstreamen bij de xp prof cd.
En als ik dan de cd boot gaat hij dan in 1x verder met windows installatie, of moet ik dan
eerst nog op F6 drukken?

en alweer bedankt ;)

Verwijderd

Topicstarter
hee allemaal het is gelukt :D:D nogmaals heel erg bedankt !
Pagina: 1