Toon posts:

Schrijven op NTFS in Mac omgeving?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help me!!!!

Ik wil mijn LACIE HD 500 GB gebruiken om films op te zetten. Hij is geformateerd als FAT32. Maar daar heb ik een maximale bestandsgrootte van 4 GB(te weinig) en nu moet ik hem als NTFS formatteren om een maximale bestandsgrootte van 2 TB te kunnen gebruiken.

Probleem : Ik gebruik een Mac omgeving. En een mac omgeving kan NTFS alleen lezen en niet erop schrijven en dat wil ik wel graag.

Heeft iemand suggesties hoe ik dit kan omzeilen?

alvast bedankt,

Laterssss..

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoek op google op deze 2 woorden
mac fuse
ntfs-3g

Alstublieft ;) was een makkelijk zoekertje overigens... koste minder tijd dan deze post te maken :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En heb je NTFS per sé nodig, voor compatibiliteit met Windows systemen?

Anders kun je ook (met Schijfhulpprogramma) initialiseren op HFS+ journaled.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb perse NTFS nodig vanwege de maximale bestandsgrootte. Anders moet ik weer alles gaan opdelen en daar heb ik geen zin in....vandaar....ik zal idd ff gaan googlen....

Thx voor jullie snelle reactie

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 10:28
NTFS for Mac OSX van paragon heb je ook nog.

Is betaald. Mijn ervaring is dat het wel beter werkt dan ntfs3g

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
HFS+ kan toch ook bestanden groter dan 4GB aan? Waarom zou je dan nog moeilijk doen met aparte tools als je OS het native al ondersteunt.

Het enige wat je verliest is dat je geen compatibiliteit meer hebt met Windows omgevingen.

Zie ook Wikipedia: HFS Plus

[ Voor 10% gewijzigd door redfoxert op 20-02-2008 12:16 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• benoni
  • Niet online
Max file size 8 exabytes... kun je voorlopig wel mee vooruit dus :>

Verwijderd

Topicstarter
Had ik misschien even moeten vermelden: maar ik heb idd ook compatibiliteit met Windows nodig. Vriend van me zet er namelijk af en toe wat HD films op....

Vandaar mijn keuze voor NTFS....

Ik heb nu MacFUSE Core en NTFS-3G geinstalleerd. Weet iemand hoe ik dan mijn Lacie 500 GB formatteer naar NTFS?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Weet iemand hoe ik dan mijn Lacie 500 GB formatteer naar NTFS?
Dat staat ergens op (pak-em-beet) blz 24 van je handleiding :Y) En natuurlijk in de handleiding van je favoriete OS.
Ah, je bedoelt op een Mac, middels NTFS-3G.
Here are some key features of "NTFS 3G":

· Ability to format NTFS volumes via diskutil
:)
We hebben een specifiek Apple-forum, dus ik verplaats je topic NOS => APL.

Trouwens welkom op GoT!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry OK!!!!

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:35:
Had ik misschien even moeten vermelden: maar ik heb idd ook compatibiliteit met Windows nodig. Vriend van me zet er namelijk af en toe wat HD films op....

Ik heb nu MacFUSE Core en NTFS-3G geinstalleerd. Weet iemand hoe ik dan mijn Lacie 500 GB formatteer naar NTFS?
Partitionmagic? Het formateertooltje in windows...

http://parkingwerchter.be

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
NTFS-3G is trouwens wel erg traag met schrijven naar USB2 schijven... Zelfs op mijn intel mini doet hij hooguit 1MByte/s. Dit is nog een bugje die ze er nog niet uit hebben kunnen werken: Link (kijk onder Troubleshooting / Faq)

Citaat: Update: I can confirm that NTFS-3G is actually damn slow with USB2 drives. IDE/SATA drives work better, Firewire performance is unknown (if you have a FW drive, you could report your performance figures in the comments to this thread)...

Dit is best vervelend als je hem mee wil nemen en vullen met grote hoeveelheden data.

Om die reden gebruik ik nu zelf TransMac onder Windows, dat is een programma waarmee je met Windows naar HFS+ drives kan schrijven. Ik heb het niet zo vaak nodig dus installeer ik gewoon de 30-dagen trial om hem daarna weer te verwijderen :) Het programma is namelijk wel heel erg duur.

Een andere optie is trouwens MacDrive, dat is een programma dat je drives gewoon mount onder Windows (i.t.t. TransMac waar je alle acties in een speciaal programma moet doen), maar is ook weer erg duur.

Beide oplossingen zijn voor mij een stuk sneller bij gebruik met externe USB-2 schijven dan NTFS-3G.

[ Voor 65% gewijzigd door GekkePrutser op 20-02-2008 14:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:35:Vriend van me zet er namelijk af en toe wat HD films op....
Kan je vriend niet de optie installeren om macdrives te installeren? Vooral omdat het maar af en toe is. Nu klinkt het alsof je vanwege hem je setup moet aanpassen. Ik had het iig niet gedaan.

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 17:11:
Kan je vriend niet de optie installeren om macdrives te installeren? Vooral omdat het maar af en toe is. Nu klinkt het alsof je vanwege hem je setup moet aanpassen. Ik had het iig niet gedaan.
Tja, HFS+ is ongeveer evenveel gebonden aan Apple als NTFS aan Microsoft, dus een echte open standaard-oplossing is het van geen van beide kanten. Misschien dat Sun voor wat verandering kan zorgen als ze een open specificatie van het ZFS filesystem zouden pushen met een Windows-driver.

Wel zou je voor meer flexibiliteit kunnen denken aan een netwerkdisk (NAS), liefst met niet alleen SMB maar ook AFP support. Moet je wel een beetje redelijke overdrachtssnelheid op je netwerk hebben voor grote bestanden, over een draadloze verbinding wil dat niet echt vlotten.

Addit: Ik zie in de topicstart dat de schijf al is aangekocht. Ik zou dan eerst proberen of NTFS-3G lekker werkt over de Firewire kabel. Probeer ook even de Spotlight functies, ik kan me voorstellen dat die op NTFS niet zo goed werken als onder HFS+. Denk er ook even over of dat je Time Machine wilt gebruiken of een image van je HD wilt bewaren. Misschien is het wel handig om daarvoor een HFS+ partitie op de disk te zetten die iets groter is dan van je opstart HD, en de rest NTFS te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door benoni op 20-02-2008 17:49 ]

• joriske18
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06-2025
gebruik hfs+ en laat je vriend macdrive installeren :)

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:48
Ik heb Paragon NTFS For Mac op m'n iMac staan en werkt perfect!
En je schijf kun je naar NTFS formateren door er met de rechtermuisknop op te klikken > Formateren > NTFS

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
DMPking, welkom op GoT :w

Op GoT verwachten we ook een stukje eigen inzet van de topicstarter. Laat de volgende keer dus even zien wat je zelf al hebt gevonden met de GoT search en evt. Google. Je kunt precies lezen wat we verwachten in de Policy Apple Talk (update 2 oktober 2007) & het algemeen beleid #topicplaatsen. Daarbij mag je de volgende keer kreten als Help! en Latersss ook achterwege laten, zonder helpen we je ook ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
benoni schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 17:33:
[...]
Probeer ook even de Spotlight functies, ik kan me voorstellen dat die op NTFS niet zo goed werken als onder HFS+.
Spotlight indexeert niet op NTFS volumes, ook niet met NTFS-3g.

Verwijderd

Topicstarter
Mij is verteld dat ik MacFuse en NTFS 3G(heb ik inmiddels gedaan) moet downloaden om dit te laten werken. Reden dat ik met NTSF wil werken is de maximale bestandsgrootte ten opzichte van FAT32.

Ik krijg bij het opstarten mijn HD niet te zien in apple en krijg de volgende melding:

NTFS-3G could not mount/ dev/ disk1s1 at /volumes/ lacie because the following problem occurred:

Dyld: library not loaded:/ usr/local/lib/libfuse.0.dylib
Referenced from: ?usr/local/bin/ntfs-3g
Reason: image not found

iemand?

• benoni
  • Niet online
NTFS-3G heeft de library /usr/local/lib/libfuse.0.dylib nodig, die zit in het MacFuse pakket, dus als je dat pakket installeert zou de library op de goede plek moeten staan.

Dit zou je kunnen controleren door in een Terminal-venster te tikken:
ls -la /usr/local/lib/

Dan zou je libfuse.0.dylib moeten kunnen zien staan.

Zoniet dan zou je kunnen zoeken waar dat ie wel staat, bijvoorbeeld met dit commando:
find /usr -name "*libfuse*"

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt een leek, merk ik de laatste dagen.... Al leer je zo wel in rap tempo...

Ik heb beide geinstalleerd(macfuse en ntfs 3G) maar kreeg nog steeds deze melding....

Heb net besloten Macfuse en NTFS 3G eraf te halen en over te stappen op Paragon NTFS for Mac Os X 6.0. Ga de trial versie gebruiken voor die ene keer dat ik op mijn Mac wil schrijven op mijn HD.

Ik krijg echter nog steeds de melding(ik dacht dat ik NTFS 3G had verwijderd):

NTFS-3G could not mount/ dev/ disk1s1 at /volumes/ lacie because the following problem occurred:

Dyld: library not loaded:/ usr/local/lib/libfuse.0.dylib
Referenced from: ?usr/local/bin/ntfs-3g
Reason: image not found

Hoe kan ik controleren of het er echt af is? en zou ik dan na het installeren van Paragon NTFS voor mac de HD weer moeten kunnen zien en erop kunnen schrijven?

• benoni
  • Niet online
Ik heb geen specifieke ervaring met dit probleem dus ik geef wat algemene informatie.

Helaas zit er in MacOSX niet standaard een pakkettenmanager zoals bij de meeste Linux en BSD systemen. Had je dat wel gehad dan had je het pakket gewoon kunnen wegvinken zodat een script netjes de geïnstalleerde software weghaalt (beetje zoals bij Windows software beheer, maar dan the right way). Zoiets kan wel, met darwinports of fink, maar daar heb je nu niets aan.

Voor gewone gebruikersprogramma's is het geen probleem, zonder manager, daarvoor heeft Apple de gestandaardiseerde .app pakketten bedacht die je in en uit de Applications map kunt slepen om te installeren resp. te deïnstalleren (vergelijkbaar met de /opt map onder Linux). Op de Mac plaatsen programma's wel hun voorkeuren en data in de Library mappen, en als je deïnstalleert door het programma weg te gooien blijft die data allemaal staan, maar daar heb je op zich geen last van.

Jij zit echter met een pakket dat is geïnstalleerd met een script die libraries, executables en wellicht ook een .kext kernel extensie aan je systeem heeft toegevoegd. Als je het pakket weggooit, start er geen deïnstallatie script die boel weer opruimt, dus blijft die heisa in het systeem actief.

Misschien dat een andere tweaker wat specifieke tips heeft, maar hier wat algemene hints:
  • Pak het pakket opnieuw uit, kijk of dat er een deïnstallatie functie in zit, start deze op.
  • Zoniet, kijk of dat de installer een logbestand achterlaat met daarin een lijst van alle bestanden die zijn geïnstalleerd (installeer het pakket desnoods opnieuw, of probeer de installer vanuit de terminal met een verbose switch aan).
  • Zoek op de naam van de software in de centrale library mappen, in het bijzonder in /System/Library/Extensions/; in /System/Library/StartupItems/; /Library/StartupItems/ en /System/Library/LaunchDaemons/
  • Plaats de items die je wilt verwijderen tijdelijk in de prullenmand en herstart. Als het systeem daarna niet goed opstart kun je vanaf de install CD starten en de items terugplaatsen.
  • Blijft het bagger dan kun je met dezelfde CD een archive en install doen, zodat je oude /System apart wordt gezet en een schoon systeem wordt gebrouwen. Je voorkeuren en zo blijven bewaard.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je aanwijzingen....alle stappen en aanwijzingen geprobeerd....maar melding blijft.....
Met Archive en install moet ook alle software er weer worden opgezet he?
Heb hier ook nog een update van leopard liggen, alles gelijk in een keer maar even doen he?

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:06:
Met Archive en install moet ook alle software er weer worden opgezet he?
Je oude systeemmap wordt apart gezet, je kunt wat je nodig hebt daaruit terugkopiëren.
Als ik me het goed herinner blijft de Applications map ook gewoon staan.
Heb hier ook nog een update van leopard liggen, alles gelijk in een keer maar even doen he?
Mooi moment voor een schone upgrade inderdaad :)
Als je de retail doos van Leopard hebt kun je gelijk archive & install vanaf de nieuwe DVD proberen, zonder een reinstall van Tiger.

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 22-02-2008 12:55 ]

Verwijderd

Wat ik zelf een prettige oplossing vind is de HDD gewoon HFS+ formatteren. Dan werkt hij vlekkeloos en snel op je Mac en onder Windows mount je hem via Macdrive 7. Eigenlijk hetzelfde als NTFS op een Mac mounten maar op een of andere manier werkt dit, vind ik, een stuk beter en doeltreffender.

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
lowfi schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:13:
NTFS for Mac OSX van paragon heb je ook nog.

Is betaald. Mijn ervaring is dat het wel beter werkt dan ntfs3g
Nou, geweldig programma als je graag kernel panics hebt :X Om de haverklap had ik er hier last van. Echt een baggertool imo.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

lag het niet aan de NTFS schijf (of schijven) die je had? of aan iets anders?

ik gebruik het al meer dan een jaar op verschillende installaties en nog nooit een kernel panic gehad door paragon.

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
Het was een maxtor externe HD van 500GB. En ik denk niet dat het aan de HD lag. Op andere computers had ik ook nergens last van. En ook NTFS-3G had nergens problemen mee.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Verwijderd

Topicstarter
Net toestemming gevraagd aan onze netwerkbeheerder om deze aanpassingen zelf te doen. Ik vind het leuk om te doen, dus hopen dat hij het ok vindt. Ach company policy, he......
Pagina: 1