Toon posts:

E2180 langzamer dan P4 E641 op Asrock 4coredual-vsta?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn cpu, een P4 E641 op 3,2Ghz vervangen door een Dual Core E2180 op 2.0Ghz. Ik had een aanzienlijke snelheidswinst verwacht maar dat viel tegen. Vooraf had ik met MCS CPU Benchmark de P4 gebenchmarked op 4650 punten.Na het updaten van de BIOS op mijn 4coredual-vsta naar v2.20 en het vervangen van de CPU gaf het programma 2355 punten aan. Beide cores worden volledig belast volgens taakbeheer.

Verder heb ik een 1080p MKV op de harddisk staan die niet afspeelbaar was met de P4. Ook met de E2180 is hij niet af te spelen. Wanneer ik echter taakbeheer open, wordt tijdens het afspelen slechts 1 core benut. De softwareconfiguratie is ongewijzigd sinds de P4. Is er een instelling in de Matrosjka codec nodig? Moet ik iets in Windows aanpassen? Ik herinner me dat bij Windows 2000 er een andere HAL werd gebruikt voor het aansturen van meerdere procesooren. Is zoiets hier ook het geval? Ik snap er niks van. Iemand enig idee?

Mijn core-systeem
Asrock 4coredual-vsta
Intel E2180
2GB DDR2 667Mhz
Maxtor 320GB DiamondMax 10
Asus 7600GS
Windows XP Pro SP2

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Je zult je windows pc modus moeten aanpakken, dat gaat dan van single core install naar multi core install ... het staat onder apparaat beheer onder systeem. Maar ik kan er even niet op komen - een volgende gotter zal het je meteen zeggen :D ! Dan pas kan je tweede core benut worden, geen zorgen dus!

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Je moet inderdaad de Multiprocessor HAL installeren. Hoe dat moet vind je in de PMG FAQ ;)
In Device Manager->Computer zal "ACPI Uniprocessor PC" staan. Verander daar de 'driver' handmatig in "ACPI Multiprocessor PC", reboot en alle cores zouden herkend en gebruikt moeten worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik zat op het juiste spoor. Dank jullie voor de aanwijzingen

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de Windows stond al op "ACPI Multiprocessor PC". Andere suggesties buiten windows opnieuw installeren?
Modbreak:Die "edit" knop is er niet voor niets. <24u iets toe te voegen? Gebruik heb :o

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 20-02-2008 21:25 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja je zegt dat beide cores belast worden, als je dat in taakbeheer ziet dan worden de beide cores herkent, dus geen ACPI probleem. ;)

En waarmee speel je de film af, want de decoder moet wel dual core zijn anders word er inderdaad maar 1 core gebruikt. En wat is de codec van de film, want MKV zegt niks dat is maar een container.

En heb je na de bios update wel weer de bios opnieuw ingesteld? want die zal weer op default instelling staan van die versie van de bios. (default instelling kunnen verschillend zijn per bios)

[ Voor 64% gewijzigd door mad_max234 op 20-02-2008 18:36 ]

Verwijderd

kheb ook zon moederboord en raai nu ook een p4 op 3.2 tot 3.5ghz
en draait bijna net zo snel als dual core heb je ddr1 of ddr 2 erin zitten heb die laatst vervangen en gelijk 20 % snelheids winst

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 15:27

peternator

Shoop da whoop.

De e2180 is een briljante overklokker! Zet je multiplier op 10, lock je PCI-e bus en schroef je FSB omhoog naar 266. Hier 100% stabiel @ 2,66 Ghz (temps: 29 idle en 40 stressed). Draait met gemak elke 1080p film :)

[ Voor 4% gewijzigd door peternator op 20-02-2008 20:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ach, hier 100% stabiel op 3.33GHz (OK, wordt 62C stressed, maar wat dan nog? die bakken kunnen tot 85C+) En dan trekt hij m'n X2 3800+ (en willekeurig welke P4) er vierkant uit.

Maar goed, hou er rekening mee dat de E2180 behoorlijk geheugenbandbreedtegevoelig is door de relatief kleine cache, en dat de Via chipset van dit bord een notoir brakke geheugencontroller heeft. Kan gewoon zijn dat je daar tegenaan hikt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de oorzaak waarschijnlijk wel gevonden. De MCS Benchmark zuigt. Met 3DMARK06 haal ik nu op 2671 Mhz (267x10) 2186 punten in de cpu-test. Dat is bijna net zo hard als een E6700. En dat gewoon op stock voltage. Het viel me al op dat m'n games zo snel laadden....

Idle wordt de processor inderdaad nog geen 30 graden, stressed iets over de 40. Maar dan moet ik er wel bij vermelden dat ik slechts mijn zalman cpucooler heb draaien en dan op 1400rpm. Ik ben meer dan tevreden.

De geheugencontroller geeft idd problemen. De instellingen in de bios zijn auto, 266 en 333 maar wat ik ook doe ik krijg mijn PC5300 niet op 333Mhz. Hij staat nu op auto en met een high voltage erop draait hij dan met de cpu mee dus 266 Mhz. In alle andere gevallen schakelt het geheugen terug naar 200Mhz Zoals ik boven al aangeef ben ik echter zeer tevreden met de performance. _/-\o_
Pagina: 1