Toon posts:

Maxtor diamand 10 in RAID0 @ ICH9R

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had eerst een Asus A8N SLI moederbord met 2x 512MB DDR1 Corsair pro geheugen.
Ik heb dit kort geleden vervangen voor, eerst een MSI P35 Neo2 FR en daarna voor een Asus P5k pro met een intel E2200 en 2x 1gb DDR2 Corsair XMS2 geheugen.
Ik had altijd 2 maxtor diamand 10 200GB schijven in een RAID staan. Ik heb geprobeerd om dat eerst op het MSI mobo en daarna op de ASUS werkend te krijgen maar het lukt mij maar niet.
Als ik de schijven op IDE zet in BIOS, dan doet alles het perfect, windows installatie draait als een tiet. Ik heb op beide harde schijven XP geinstalleerd. Ik heb ook een volledige/uitgebreide test met seagate/maxtor tool gedraait (in dos en in windows) om te kijken of er iets mis was met de schijven zonder negatief resultaat.
Een geheugentest gaf ook geen fouten.
Ik had eerst dus een MSI bord, daarna omgeruild voor een Asus omdat ik dacht dat het mobo niet goed was.
Als ik hem in RAID zet in het Bios (ipv IDE) gaan er de volgende dingen mis :
- Heel traag tijdens het post screen
- Soms 1 HD niet herkent in de RAID utility van het moederbord
- Vast lopen tijdens kopieeren van files benodigd voor de XP installatie (in dat dos-achtige schermpje dus)
- Blauwe schermen nadat hij alle benodigde installatie files heeft gekopieerd en voor het eerst opnieuw opstart voor de rest van de installatie.

Hij draait dus perfect als ik in BIOS de schijven op IDE heb en gaat vreemd doen als ik in het BIOS RAID aanzet.

Iemand enig idee hoe dit kan? Is er een of ander compatability probleem bekend tussen HDD's en ICH9R chip?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Klinkt mij in de oren als een probleem waarbij je de IDE-drivers wel geinstalleerd hebt staan en de RAID-drivers niet. (Thans bij mijn weten zijn dit verschillende drivers). Het probleem zou op te lossen moeten zijn door de Textmode RAID-drivers te installeren en dan pas in je BIOS de schakelaar om te zetten naar RAID.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

De ICH9R heeft geen ondersteuing voor IDE. Alle IDE devices zitten (vaak) op een jmicron chip. Tenminste zoals ik het begrepen heb met mijn P35-DS3R. IDE word geleverd op de jmicron.

Gevonden:
Storage Interfaces Intel ICH9R : Serial ATA-300 - connector(s): 6 x 7pin Serial ATA - 6 Device(s) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 ? Marvell 88SE6102 : ATA-133 - connector(s): 1 x 40pin IDC - 2 Device(s)

In dit geval is het een marvell 88SE6102 welke de ATA ondersteuning doet. Het heeft dus niet zo veel zin om je ICH9R op raid te zetten als je geen SATA devices gebruikt.

Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd.......... en gebruik je wel sata schijven....

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 22:59 ]

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 16:28
Hier is inderdaad sprake van miscommunicatie :
Ik heb wel SATA schijven, alleen als je naar het bios gaat kan je voor de harde schijven instellen IDE, AHCI of RAID. RAID spreekt voor zich, AHCI wordt alleen ondersteund door vista dus staan ze op IDE als ze niet op RAID staan. Ik snap zelf eigenlijk ook niet waarom dat zo heet maar dat is gewoon de 'door xp ondersteunde manier' voor sata poorten aansturen. Ze zijn btw ook gewoon op de primary poorten aangesloten.
kalizec, wat bedoel je precies, waar heb ik de drivers niet geinstalleerd? Als je bedoelt in de XP instalatie dan heb je ongelijk, dat heb ik wel gedaan (met zo'n floppy). Ik heb daar voor de ICH9R/ICH8R gekozen zoals in het boekje van mijn mobo ook staat.

edit: ik zie net dat ik op deze pc met een ander account nog stond ingelogd, ik ben dus de TS

[ Voor 6% gewijzigd door slim_fan op 20-02-2008 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand ?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Hmm, je Windows setup herkend de array dus? Je kunt partitioneren en alles, maar bij het kopieeren gaat het mis?

Klinkt als brakke drivers. Welke driverversie laad je in setup? Al een andere floppy geprobeerd? Andere driverversie, eventueel geslipstreamt in je Windows CD?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
Alle dingen die je noemt heb ik reeds al geprobeerd zonder resultaat, de drivers slipstreamen heb ik geprobeerd met nlite, maar die cd was fout. Ik zal het nog een keer proberen. De floppy drivers van de cd heb ik geprobeerd, die van de MSI site en later die van de ASUS site, geen verschil.
Ik dacht gister ik probeer het nog maar een keer te installeren, ik heb nu XP op mijn RAID 0 draaien maar om nou te zeggen dat ik er tevreden mee ben... Hij blijft geregeld vast lopen bij het laadscherm, na 11 (!) keer dat balkje heen en weer. Normaal is dit ongeveer 3.
Soms ziet hij helemaal geen besturingsysteem en dan krijg je die foutmelding in DOS (reboot and select proper boot device.......).
Het viel mij ook op dat de laad tijden bij het post screen langer duren. Ik zal zometeen ff checken of dit ook nog zo is als ik beide RAID schijven eruit haal. (edit :) Ik heb net de schijven eruit gehaalt en hij is nog steeds trager dan normaal, dit hoort dus zo. Is dit ook bekend voor mensen met een ICH9R chip die RAID draaien?
Hebben andere mensen met een RAID 0 en ICH9R en evt ook maxtor diamand 10 ook problemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 22:22 ]

Verwijderd

Ik heb Asus Maximus Extreme met 2 x WD Raptor 150 GB in RAID0 op de ICH9R zonder problemen.
Moet wel zeggen dat de ASUS driver die bij mijn bord zelf had geen correcte inf had om de ICH9R in RAID :s aan te sturen. Maar ik heb dan de drivers uit de meest recente versie van de drivers van de Intel site gehaald, die in XP install CD geslipstreamt en dan ging het perfect.

Wel achteraf de write-back cache nog even bij aangezet in de Intel Matrix Storage controle en nu een vlotte 170 MB/s. Met 128 KB stripe size.

Eneuh, waarom zou XP geen AHCI ondersteunen ??

Verwijderd

Topicstarter
Stond in het boekje van MSI dat AHCI alleen door vista werd ondersteund.
Er zat geen corrercte inf file in zeg je, dat betekent dus dat je niet zon lijstje zag met drivers?
Zou het voor mij een mogelijkheid zijn om die drivers te proberen? Volgens mij waren de ASUS en MSI namelijk gelijk (dus ik verwacht die van intel ook).
170 klinkt goed trouwens!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 22:25 ]

Verwijderd

Even bij intel de Intel Matrix Storage Manager downloaden (Zolang het gedownloade bestand maar iata78_cd.exe of zo noemt.
Dit dan uitvoeren in command prompt met de juiste schakelopties, namelijk iata78_cd -A -P(gewenste lokatie). In het dan bekomen foldertje haal je de drivers en deze voeg je toe in je install CD. Bij twijfel over de schakelopties kan je natuurlijk iata_cd /? uitvoeren, en dan krijg je de opties te zien. Uitpakken naar een bestaande folder is wel aan te raden als je wil dat het lukt. :)

http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21

Uw boekje van MSI is dus fout. AHCI en XP gaan perfect samen indien uiteraard correct geïnstalleerd.

En 170 MB/s (uiteraard max) zal niet lukken met uw Maxtors vrees ik :P .

Verwijderd

Topicstarter
nee die 170 mb/s lukt inderdaad niet nee, had tijd terug getest op 95MB/s..
ik heb geprobeerd om dat bestandje uit te pakken zoals je zei, maar in die opdracht prompt lukt het me niet, hij opent elke keer gewoon het programma en heb een stuk of 10 verschillende manieren van invoeren geprobeerd. Wat is de preciese code dan als ik hem bv op C:\temp wil uitpakken ?

Bedankt

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik heb 2 Samsung spinpoints op een ICH9R zitten (P5K-E). Ik heb de drivers van de asus site geslipstramt in de instalatiecd.

Bij mij herkend ie de array zonder problemen (Windows XP64 trouwens).

Ook de performance is goed: zo'n 140Mbps max.

Ik heb ooit op dit board ook een DiamondMax10 en een DiamondMax11 in RAID gehad, maar dit waren IDE schijven op de JMicron controller, dus daar heb je niet zoveel aan.

De schijven al eens getest op fouten met een bootflop? Klinkt gewoon alsof 1 van je schijven brak is.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 11:34

Xtremelead