Toon posts:

PC2700 en PC3200 werkt niet samen op moederboard?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Asus moederboard (PB533-VM), met 512MB Corsair XMS PC2700 CS2 geheugen.

Omdat ditzelfde geheugen niet meer te bestellen was, dacht ik dat ik onderzoek had gedaan of ik sneller geheugen erbij kon plaatsen, zodat het snellere geheugen zich aanpaste aan het langzaamste geheugen. Waar ik op lette was vooral het CAS-2 element, wat in die tijd cruciaal was in DDR geheugen voor de snelheid.

Nu heb ik 2 Kingston reepjes van 512MB PC3200 CL2 geheugen gekocht, en heb geprobeerd deze in mijn moederboard werkende te krijgen.

Ik heb dit niet voor elkaar gekregen. De computer startte helemaal niet op. Niet met beide merken geheugen, en ook niet alleen met het kingston geheugen.

Als ik weer opstartte met alleen het corsair geheugen, dan gaf hij in het BIOS aan dat bij de vorige boot er een mismatch in frequency was oid.

Nu vraag ik me dus af:
Kan mijn moederboard het PC3200 (=ddr400) niet aan? en kan dus het kingston geheugen zich niet aanpassen omlaag?

Verwijderd

Soms kan het zijn dat verschillende reepjes geheugen niet samenwerken... Goed dat je let op de cas timings, jammer dat je niet gelet hebt op dual channel...

Dat de 2 kingston reepjes niet werken is mischien op te lossen met een bios reset of update?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Waarom denken mensen steeds dat geheugen een of andere eigen klokgenerator heeft :?

Geheugen is gewoon een passief onderdeel dat aangestuurd wordt door het moederbord. De snelheidsaanduiding van een DIMM is puur een maximumsnelheid. Zie de DIMM als een weg en de aansturing door het moederbord als een auto. De ene weg heeft een hogere maximumsnelheid dan de andere. Wat gebeurt er als je die overschrijdt? Misschien gaat het goed, maar misschien vlieg je uit de bocht of stuiter je van het slechte wegdek af. Je crasht...

Idem hier. Langzamer rijden mag altijd. Als het niet werkt heeft het niets met de maximumsnelheid te maken. Ofwel is een Asus bord weer ranzig kieskeurig aan het doen (known issue, zie QVL), danwel hebben deze DIMMs een chipstructuur waar je chipset niet mee overweg kan.

Beide zijn dingen om van tevoren uit te sluiten, beiden staan in de FAQ genoemd. Voortaan daar eerst kijken en uitproberen. Dit topic is voorbarig.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.