Toon posts:

Dell overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Ik ben gister beetje bezig geweest met het zoeken naar ene oplossing om mijn Dell pc over te clocken, wat tot op heden nog op niets is uitlopen.

Ik zit met een Dell xps 420 systeem, ik zit op het moment op het werk en ben even vergeten te noteren welke code er op m'n board stond. BTX bord ~~, zo even googlen daar valt het ook wel te vinden.

Anyway, dit zijn wat gegevens;

Intel® Core2 Quad Core Q6600 Proc. 2,40 GHz, 1.066 MHz, 8 MB cache

3072MB 800MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024/2x512]

768 MB nVidia® GeForce® 8800 GTX

~~~~~

Iemand suggesties of en/of ideëen ?

Bvd,

Thijs

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25
Waarschuwing? :?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vrijwel onmogelijk met Dell's tenzij je een BIOS weet te vinden van hetzelfde mobo, als dat toevallig ook als merkbord is verkocht. Daarnaast is de voeding er simpelweg niet op berekend, deze functioneerd met een marge om de bestaande hardware draaiende te houden, niet voor OC.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gpu kan je gewoon overklokken met een van de vele tooltjes.

Cpu overklokken is moeilijker. Het kan waarschijnlijk niet via de bios dus moet je het software matig doen. Dus gewoon met een tooltje zoals clockgen de juiste pll voor je mobo zoeken en dan gaan klokken. Ik denk alleen niet dat je echt ver komt. Behalve je fsb kan je niks instellen, dus je zit waarschijnlijk al snel aan je max.

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

lijkt me op zijn plaats eigenlijk dus hier komt ie voor de TS :
Als je niet weet wat je doet , en dat gevoel heb ik , ga dan niet je pc overclocken.

.Quod me nutrit me destruit.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschuwing? :?

Wel... Omdat ik na veel zoeken op het internet het idee krijg van. "Oh no, another dell clockin thread !" Vandaar.

Eigenlijk zo het dus wel beter zijn als ik gewoon ander boardje aanschaf en tevens een voeding ?

Beetje jammer, ik hoorde dat een Q6600 met gemak te clocken was tot 3ghz.

Ik weet trouwens wel redelijk waar ik mee bezig ben, alleen heb ik nog nooit softwarematig geclocked. Altijd in bios, leek mij veiliger.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:40:

Eigenlijk zo het dus wel beter zijn als ik gewoon ander boardje aanschaf en tevens een voeding ?

Beetje jammer, ik hoorde dat een Q6600 met gemak te clocken was tot 3ghz.

Ik weet trouwens wel redelijk waar ik mee bezig ben, alleen heb ik nog nooit softwarematig geclocked. Altijd in bios, leek mij veiliger.
Dat laatste heb je helemaal gelijk in.

Een BTX bord zal moeilijk te vinden zijn, dat formaat is niet echt doorgebroken namelijk. Een wijze les dus voor de volgende keer dat je een PC wilt en wilt OC'en: koop geen Dell. Als standaard PC zijn ze prima overigens hoor, als je maar standaard laat draaien. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Achja, zo'n hele grote ramp is het niet. Ik kan hier voorlopig ook nog even mee door toch :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:47

_Apache_

For life.

En als je de kast, mobo + CPU koeler vervangt voor ~250Eur. Dan heb je een ATX in huis en dus een hele goede OC basis. :)

Kan je zo de 3Ghz halen en echt het volle uit je GTX halen. De Q6600 houdt hem helaas nog tegen, doordat games nog niet helemaal multicore optimized zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door _Apache_ op 19-02-2008 10:12 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Pinmod Core2Duo

Een pinmod naar 3GHz (of 1333FSB) kan je ook proberen. Dan evt nog een voltmod voor 1.35 of 1.40 volt mocht het niet starten. Als dat allemaal werkt is het prima toch. Dan hoef je niks te vervangen.

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

_Apache_ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:10:
En als je de kast, mobo + CPU koeler vervangt voor ~250Eur. Dan heb je een ATX in huis en dus een hele goede OC basis. :)

Kan je zo de 3Ghz halen en echt het volle uit je GTX halen. De Q6600 houdt hem helaas nog tegen, doordat games nog niet helemaal multicore optimized zijn.
Als ie die 250 euro besteed aan deze: pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9300

Mits dat past op die dell natuurlijk, ik weet niet vanaf welke chipset deze cpu draait...

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:22:
[...]

Als ie die 250 euro besteed aan deze: pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9300

Mits dat past op die dell natuurlijk, ik weet niet vanaf welke chipset deze cpu draait...
Als dat past ja. Veel mobo's hebben hebben update's nodig. Weet niet of deze Dell dat ondersteund, updates ed, geen ervaring met de 'vaste' xps systemen.

Zou zelf kiezen voor mijn keuze, omdat je dan meer keuze en OC vrijheden hebt. Vooral omdat de Q6600 een veelbelovende OC'er is.

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:10:

Mag ik zo vrij zijn te vragen welke jij in gedachten zou hebben ?

Bvd :)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:45:
[...]

Mag ik zo vrij zijn te vragen welke jij in gedachten zou hebben ?

Bvd :)
Antec Sonata 3 is een degelijke kast, andere kandidaten, CoolerMaster Stackers,AeroCool AeroEngine etc. Voor een behuizing is het belangrijk dat de airflow- luchtstroom goed is, en daarnaast dat de voeding genoeg stabiel vermogen heeft om je OC te ondersteunen.

Moederbord een a-merk P35 bordje. Zoals Gigabyte's P35 (e)D3/4(s) serie, of Asus P5(k) familie.
X38 is beschikbaar, maar voor jouw proc is een P35 de beste keuze, vooral als je bang-for-buck in gedachten houdt.

Koeler gewoon even kijken op, http://www.tomshardware.com/howto/coolers/index.html, heb even snel geen artikel kunnen vinden over de koelers, maar er is zat te vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier, http://tweakers.net/price...ield=score&orderSort=desc
Let er wel op dat niet alle koelers ( vooral de grote jongens, Infinity, Tunic Tower ) niet op elk moederbord passen, dit moet je even nazoeken.

@Sok1987:
Dat lijkt me wel ja, weet niet wat voor vermogen die van je XPS kast kan leveren, maar dat lijkt me nogal toegespitst op je hardware.

De sonata 3 heeft 500W al voor geïnstalleerd, dat is ruim voldoende voor een dikke videokaart (jouw setup dus) en flink wat harde schijven en overige toebehoren.

[ Voor 28% gewijzigd door _Apache_ op 19-02-2008 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info.

Een andere voeding lijkt me ook op z'n plaats trouwens ?

Verwijderd

ik heb ook een Dell PC ongeveer de zelfde als jouw ik heb er 40% meer prestatie vermogen uitgehaalt dan weet je dat het wel kan ;)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:53:
ik heb ook een Dell PC ongeveer de zelfde als jouw ik heb er 40% meer prestatie vermogen uitgehaalt dan weet je dat het wel kan ;)
Care to elaborate?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de bump maar ben toch echt benieuwd wat Skliba te melden heeft, denk dat ik niet de enige ben.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:37

Appie

F1RST Racing

Met wat zoekwerk had je volgende thread ook wel gevonden: Overklok e6300 @ 1,86 Dell dimension

En kijk dan met name naar: http://www.starless.nl/overclock

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

En hoe heb je die 40% gemeten?

Een dell pc waarbij je de vcore al niet omhoog krijgt, tenzij je een vcore mod op internet weet te vinden krijg je sowieso al niet echt heel erg hoog... 40% is veel, theoretisch komt dat neer op van bijvoorbeeld 3,2Ghz naar 4,6Ghz

En dat ga je echt niet halen met een Dell systeem. Mensen die soort speeds halen hebben goed geheugen gekocht, een mooi moederbord met veel OC features, en over de koeling zullen we het nog maar niet hebben dan.. ;)

Verwijderd

Nou heb ik mazzel, door alleen FSB te verhogen haal ik een 20% overclock (2128 --> 2553,4 Mhz.) maar geen enkele Dell, ook al zijn ze hetzelfde model, lijkt gelijk te zijn. Zo ben ik al 4 verschillende PLL chips tegengekomen in de Dimension 9200 waarvan je:

1 niet eens KUNT overklokken,
1 waarvan ik de specificaties niet op het internet kan vinden (broodnodig om te weten welke bitjes je moet zetten om te overklokken))
2 wel kunt overklokken.

(Het gaat hier uiteraard om het verhogen (middels software) van de FSB)

De pinmods werken voor alle CPU's in een LGA775 Socket, maar ook daar lukt het bij de ene computer wel, en bij de andere niet (het ene mobo is het andere niet).

Op dit moment staan alleen de BSEL pinmods (verhoging FSB) op mijn website, op aanvraag (email naar mijn gebruikernaam at zonnet.nl) stuur ik je de Voltage pinmods.

• R-O-Y

R-O-Y

Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:28:
Nou heb ik mazzel, door alleen FSB te verhogen haal ik een 20% overclock (2128 --> 2553,4 Mhz.) maar geen enkele Dell, ook al zijn ze hetzelfde model, lijkt gelijk te zijn. Zo ben ik al 4 verschillende PLL chips tegengekomen in de Dimension 9200 waarvan je:

1 niet eens KUNT overklokken,
1 waarvan ik de specificaties niet op het internet kan vinden (broodnodig om te weten welke bitjes je moet zetten om te overklokken))
2 wel kunt overklokken.

(Het gaat hier uiteraard om het verhogen (middels software) van de FSB)

De pinmods werken voor alle CPU's in een LGA775 Socket, maar ook daar lukt het bij de ene computer wel, en bij de andere niet (het ene mobo is het andere niet).

Op dit moment staan alleen de BSEL pinmods (verhoging FSB) op mijn website, op aanvraag (email naar mijn gebruikernaam at zonnet.nl) stuur ik je de Voltage pinmods.
Heb je die mods zelf bedacht aan de hand van de intel specificaties op internet? Want uit het pinmod topic kwam naar voren dat deze mods wellicht niet werkten. Ze moeten dus anders. Nou werken ze op de andere manier niet op mijn moederborden dus ik zal vanavond de manier van jou even proberen. Hopen dat deze wel goed werken. :)

Verwijderd

Beetje van beide (wel zelf / niet zelf bedacht), De BSEL mods zijn zowiezo ok (maar vreemd genoeg: geen garantie dat het op elke computer ook daadwerkelijk werkt trouwens). De VID (voltage) mods eigenlijk dito, maar hierbij moet je wel eerst weten op welk voltage de CPU nu draait, en aan de hand daarvan kun je uitvogelen welke 'pinnen' je met 'prik' moet verbinden of juist van de 'prik' af moet halen.

Succes

• R-O-Y

R-O-Y

Uit het pinmod topic bleek dat de mods bij bvb CC-tuner en nog iemand niet werkten. Die hebben de mods anders gedaan en dat werkte wel. Deze mods bleken bij veel mensen wel werkend en die zijn echt anders dan bij jou op de site. Nu zeg ik niet dat die verkeerd zijn maar misshcien kan jij wel uitleggen wat het verschil is. Daar heb ik me namelijk nog niet zo in verdiept. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat als ik 10 mods probeer er vast 1 werkt :P

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/2351/fsbmods200266333cv7.jpg

Deze zijn van je site vandaan:

200 naar 266

Afbeeldingslocatie: http://starless.nl/pictures/overclock/fsb200-266.jpg

200 naar 333

Afbeeldingslocatie: http://starless.nl/pictures/overclock/fsb200-333.jpg

Verwijderd

Komt in feite op hetzelfde neer, alleen op een andere manier (in plaats van afplakken om de 'prik' eraf te halen (wat ik doe) wordt de pin verbonden met Vss)

Bron: Intel

Afbeeldingslocatie: http://starless.nl/pictures/overclock/bselfrequencytable.jpg

Op bovenstaande afbeelding zie je hoe de frequentie is gedefinieerd, 200 Mhz. is
L (geen prik op BSEL2, H (prik op BSEL1), en L (geen prik op BSEL0)

333 Mhz. is H L L
dus prik op BSEL2, geen prik op BSEL1 en geen prik op BSEL0

Dan nu de Socket (LGA775), een spiegelbeeld van de pinnen op de CPU

Afbeeldingslocatie: http://starless.nl/pictures/overclock/socketlandassignments.jpg

Dus van 200 naar 333 Mhz.
Om BSEL1 van de prik af te krijgen kun je hem afplakken of verbinden met Vss. Om prik op BSEL2 te krijgen moet je hem verbinden met Vcc. Ik verkoos mijn schema omdat je dan maar 1 lijntje met geleidend spul hoeft te trekken i.p.v. 2 :)

Hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is.

Groeten

• R-O-Y

R-O-Y

Duidelijk ja! :) Bedankt, dan ga ik van het weekend jou methode ook maar eens proberen. Misschien pakt mijn bord die wel :)

Verwijderd

het zou moeten werken zo,

alleen niet elk bord doet dit of wel?

op mijn E2160 werkte HLL niet hoe ik hem ook probeerde aan te sluiten.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2008 10:05 ]

Verwijderd

R-O-Y schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 09:00:
Duidelijk ja! :) Bedankt, dan ga ik van het weekend jou methode ook maar eens proberen. Misschien pakt mijn bord die wel :)
is het nog gelukt roy?
ben wel benieuwt
Pagina: 1